תאונה קשה בצומת גולני. ארכיון (צילום: חדשות 2)
מאוד מסוכן להסיר את הקסדה מהרוכב שנפגע|צילום: חדשות 2

בעת תאונה לנוסעי מכונית יש שלל אמצעי הגנה המצמצמים את הפגיעה הישירה בהם כמו גוף המכונית עצמו שסופג את מרבית עוצמת הפגיעה, חגורות הבטיחות ששומרות על הנוסעים במקום וכריות האוויר שעוטפות מסביב ומפחיתות את חומרת פגיעה.

לרוכבי אופנועים, לעומת זאת, אין הרבה דברים שיפרידו בינם לבין המפגש הישיר והכואב עם הרכב או עם הכביש, לכן החשיבות של אמצעי המיגון שכן קיימים כמו בגדי רכיבה וכמובן קסדה היא עצומה.

לפני מספר חודשים נוכחנו לדעת בדרך הקשה ביותר, במקרה המצער של כדורגלן העבר אבי כהן ז"ל, איך בחירה בין סוג קסדה אחד למשנהו יכולה לחרוץ את הגורל בין חיים למוות.

אך גם בעת חבישת קסדה שלמה ואיכותית עדיין יש סכנה חמורה במקרה של תאונה ולא, אנחנו לא מדברים על הפגיעה עצמה, אלא על הסרת הקסדה מראשו של הרוכב לאחר התאונה.

בוודאי יצא לכם כבר לראות קסדות שרוכביהם הדביקו עליהן מדבקות עליהן כתוב: "לא להסיר במקרה של תאונה".
הסכנה בהסרת הקסדה לאחר התאונה נובעת מעצם העובדה שהקסדה חובקת את הראש ויושבת עליו בלחץ וכל ניסיון להסרתה לאחר טראומה יכול לגרום לנזק קשה לרוכב ואפילו לשבירת מפרקת. לכן נהוג לא להסיר את הקסדה עד להגעת צוותי החרום וקיבוע הרוכב אך לעיתים גם המחלצים לא מסתכנים ולוקחים את הרוכב הפצוע עם הקסדה על הראש לבית חולים בו קיימים אמצעים כדי לנסר את הקסדה ולהסירה מבלי לטלטל את הפצוע.

קסדה עם גישה אחורית
הפטנט גם מקל על חבישת הקסדה בשימוש יומיומי

אל מול הקסדות הקיימות היום בשוק אין ספק שאסור להסתכן בהסרת הקסדה לאחר תאונה אך מאידך אי הסרתה מקשה על תקשור עם הרוכב הפצוע, שמירה על ערנותו והענקת טיפולי חירום.

חברת Voztec החליטה שאחרי עשרות שנים בהן הקסדות השלמות פחות או יותר שומרות על אותו מבנה, אולי הגיע הזמן לשנות משהו ולחשוב על מבנה שגם יהיה נוח יותר לשימוש יום יומי וגם יוכל להקל על צוותי החירום בעת תאונה.
לאחר הרבה שעות תכנון הציגה החברה אב-טיפוס לקסדה עם גישה אחורית.
חבישת הקסדה של Voztec לא תחייב השחלת הראש בדרך לא נוחה אלא תכלול חלק אחורי נפתח שיאפשר חבישה על הראש בלי מאמץ ובלי להרוס את הפריזורה. אך כאמור לא הקפדה על הופעה מתוקתקת הביאה את החברה לפתח את הקסדה אלא רצון לשפר באופן דרמטי את רמת הבטיחות של הרוכב לאחר תאונה.

במקרה חירום ניתן להרים את חלקה הקדמי של הקסדה על ידי שחרור 2 תופסני הנעילה מבלי להזיז כלל את הנפגע ולהסתכן בפגיעה נוספת. יתרה מזאת, תופסן שלישי שלא נמצא בשימוש באופן יומיומי יאפשר ניתוק מרבית הקסדה והשארת חלקה האחורי בלבד, דבר שלא מפריע לצוות הרפואי בטיפול בנפגע ואפילו משמש ככרית תמיכה לראשו של הרוכב במצב של עמוד שדרה מאוזן.

קסדה עם גישה אחורית
במקרה של תאונה ניתן לפרק בקלות את הקסדה

בשלב זה הפיתוח המעניין הזה עוד נמצא בשלבי הניסוי ולא מוצע לרכישה לציבור הרוכבים. במקביל חברת Voztec גם עובדת על פיתוח קסדות שכאלה לשימושים נוספים - צבאיים, כוחות כיבוי ואפילו קסדות עם גישה אחורית לשחקני פוטובול.

בימים אלה תכנון הקסדה המיוחדת נבדק על ידי מומחי בטיחות ו-Voztec מחפשת משקיעים כדי לקדם את הפיתוח ליצור סדרתי.
בעוד מספר שנים ניתן להעריך שכולנו נדע האם מדובר בפטנט מנצח שישנה את עולם הקסדות או בעוד המצאה מבטיחה שלא הצליחה להתרומם.

>> צפו: מעיל האופנוענים שהופך ל"כרית אוויר"