תאונת אופנוע, ארכיון (צילום: חדשות 24)
זירת התאונה|צילום: חדשות 24

כמעט שלושה חודשים אחרי שב-2 במרץ נסיעה באופנוע מבחן הסתיימה בתאונה שגרמה למותו של טל שביט, מי שהמציא את עיתונות האופנועים בישראל והיה לדמות נערצת בקרב רוכבי הדו גלגלי, הוגש היום כתב אישום נגד חיים בר עם, הנהג של מכונית הגולף החדישה בה התנגש שביט, בגין גרימת מוות ברשלנות.

על פי כתב האישום שהוגש לבית המשפט לתעבורה בתל אביב, באותו יום במרץ, בעודו נוסע ברכבו, בר עם בן ה-60 מרמת גן, שמע רעש מוזר מהרכב והחליט לעצור ולבדוק את הרכב באזור מחלף מורשה, בסיום העקומה ימינה שבפניה בין כביש 5 מכיוון מחלף הכפר הירוק לכביש 4 לכיוון מחלף גהה.

בר עם עצר את הרכב בצד ימין של הכביש, מרחק מסוים לאחר העקומה, אך ככל הנראה בשל תנועת המכוניות הערה והשוליים הצרים בחר שלא לצאת מהרכב כדי לבדוק את התקלה.

באותה העת רכב טל שביט על אופנוע מסוג קוואסקי נינג'ה, אותו בחן לצורך פרסום מבחן דרכים באתר האופנועים החדש דוגרי שיסד רק לפני מספר חודשים.

ואז, כששביט סיים את הפניה יש להניח שהוא הבחין ברכב הגולף הלבן שחנה בשוליים הימניים של הכביש אך לא יכול היה לחזות את שעתיד היה להתרחש מיד. בר עם, שלא הבחין באופנוע המתקרב, החל לחתוך עם רכבו בצורה מסוכנת, תוך שהוא חוצה שתי נתיבים מהשולים הימניים, לכיוון אי התנועה בצד השמאלי שבו ניתן להניח רצה בר עם לעצור בשנית כדי לבחון את מקור הרעש המשונה.

על פי כתב האישום, מדובר היה בסטיה חדה ולא צפויה של הרכב, שכתוצאה ממנה שביט לא יכול היה לחמוק מפגיעה בו וכך קרתה ההתנגשות. שביט הועף מאופנועו על גבי שמשת הרכב ולאחר מכן הוטל על אי התנועה.

"התאונה ומותו של המנוח נגרמו כתוצאה מרשלנותו של הנאשם", כתב בכתב האישום שהוגש על ידי עו"ד צחי הבדלי מפרקליטות מחוז תל אביב. "הנאשם לא הבחין כלל במנוח רכוב על גבי אופנוע ולא הגיב בהתאם, על אף ששדה הראייה לאחור היה למעלה מ-135 מטרים ותנאי מזג האוויר והראות היו מצוינים".

אמנם אין בכך נחמה למשפחתו של טל שביט, למוקיריו ולתיקון האבדה הגדולה אותה ספג ציבור האופנוענים, אולם כתב האישום שהוגש היום מבהיר באופן חד משמעי ששביט, אולי אחד האופנוענים המנוסים בארץ, לא היה אשם בתאונה, זאת בניגוד לדו"ח שפרסמה עמותת "אור ירוק" בעקבות תחקיר מיוחד שערך עבורה צוות בראשות אינג' דר' עוזי רז. 

באותו תחקיר נטען כי שביט הוא למעשה האשם העיקרי בתאונה משום שנהג באופנוע שלא הכיר (טענה שנבעה מכך שהתאונה התרחשה עם אופנוע מבחן) והחליק על פס סימון על הכביש שהיה צבוע בחומר בעל התנגדות נמוכה.

לדעתנו, הסיבות הללו מגוחכות למדי משום ששביט בחן מאות אופנועים במשך קרוב ל-30 שנה במסגרת עבודתו וגם משום שתיאור מהלך התאונה וההחלקה מנוגד לכל החוקים הפיזיקליים ולזווית בה פגע אופנועו של שביט בצד של מכונית הגולף.

הדו"ח של "אור ירוק" עורר תרעומת רבה בקרב ציבור האופנוענים שדרש מהעמותה לגנוז אותו ולפרסם התנצלות ואף ביקש ממשפחתו של שביט להגיש תביעה נגד "אור ירוק" בגין הוצאת דיבתו של המנוח.

>> דני קושמרו: טל שביט לא נהרג - הרגו אותו