בערך שנייה אחרי שהומצאה המכונית נולד גם ענף עברייני חדש – גניבת מכוניות.
הערך הגבוה של החפץ המושאר ברשות הכלל, הקלות היחסית שבפריצה ונוחות המילוט הפכו את גניבת המכוניות לאחת מהעבירות הנפוצות בעולם.
כך, מאחורי רגע של פחד ומעבר מ"שומר חוק" ל"עבריין", הן מחכות בשלל סוגים, גדלים וצבעים.
ישנם גנבים שגונבים מכונית בשביל סיבוב בשכונה או כדי להגיע למקום כלשהו, אחרים גונבים מכונית כדי להשתמש בה לביצוע עבירות ופשעים וישנם כאלה שזוהי עבודתם וממש כמו שאנו יוצאים בבוקר למשרד הם יוצאים לגנוב מכונית ע"פ ההזמנה שהם מקבלים מהבוס.
אז מה גונבים? מכוניות יקרות? פופולריות? ספורטיביות? חדישות? או אולי דווקא ישנות?לכאורה, נראה טבעי שההעדפה של העבריינים תיפול תמיד על מה שיותר יקר וחדיש, האמנם?
אמריקה הגדולה
לאחרונה התפרסמו נתונים אמריקאיים מעניינים מאוד בדבר העדפותיהם של גנבי הרכב בארץ הדוד סם. הממצאים, איך לומר בעדינות, בהחלט מפתיעים מאוד.
כך למשל, בעשירייה הפותחת אנו פוגשים לא פחות מ- 6 מכוניות מהמילניום הקודם ורק מכונית חדשה אחת משנות הייצור האחרונות.
חשוב להדגיש - בעוד שבמדינה כמו ישראל בה גם מחירי המכוניות המשומשות גבוהים, בארצות הברית שוויין של מכוניות שכאלו נע בין כמה מאות לאלף עד מקסימום אלפיים דולרים.
ובכל זאת, במקום הראשון בארה"ב ניצבת הונדה אקורד משנת 1994. בשני הגנבים ממשיכים לשמור אמונים להונדה עם הסיוויק משנת 1995 ואת הארד מקבלת הקשישה שבחבורה עם ותק של לא פחות מ- 19 שנים על הכביש - קבלו את הקאמרי של טויוטה, מודל 91'.
במקום הרביעי הרכב הנמכר בארצות הברית, F-150, פיק אפ מבית פורד כשהמודל החביב על הגנבים הוא 1997.
ממשיכים עם פיק אפ של דודג' (חדיש יחסית, מ04'), מיני וואן של דודג' (00'), פיק אפ של שברולט (94'), אקורה אינטגרה שהיא למעשה גרסת הקופה הספורטיבית של הונדה אקורד (94'), רכב פנאי ראשון ברשימה נרשם עם האקספלורר (02') של פורד והעשירייה נסגרת עם המכונית החדישה היחידה ברשימה - טויוטה קורולה משנת היצור 2009.
העדפות של הגנבים הארצישראלים
תודו שזו לא בדיוק הרשימה שדמיינתם שתגיע מארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות. ומה קורה כאן בלבנט? האם אצלנו לגנבים יש טעם יוקרתי מעט יותר, האם מלכת המכירות בשש השנים האחרונות היא גם מלכה אצל הגנבים? איך נראה הדירוג שאף אחד לא רוצה שהרכב שהוא מחזיק יופיע בו?
ובכן, על פי נתוני 2009 ממש כמו בארץ שאנחנו כל כך רוצים להדמות אליה גם גנבי ישראל (והרשות..) נותנים כבוד לוותיקות שעל הכביש כשהמקום הראשון נשלט בבטחה על ידי המכונית המשמעותית בתולדות ישראל - הליאונה של סובארו (1985-1993) המוכרת יותר כ DL.
במקומות השני והשלישי אנו פוגשים שני קטנועים מבית סאן יאנג וקוואנג יאנג שנגנבים בדרך כלל ע"י סוג אחר של עבריינים.
חזרה לארבעה גלגלים במקום הרביעי, אל מלכת שנות ה90' מיצובישי לנסר (1993- 1998), מקום חמישי למכונית הפופולארית באירופה - הגולף על שלל דורותיה, במקום השישי פלאשבק לעידן אחר - האונו של פיאט (1983-1992), חוזרים למציאות ובמקום השביעי אנו פוגשים מכונית שבוודאי חשבתם שתגיע למקום גבוה יותר, מלכת המכירות הנוכחית של ישראל מאזדה 3 (2004-2010) ומי אתם חושבים כבר לא פנוי בארלוזרוב? מלכת המוניות, סקודה אוקטביה, במקום השמיני.
האחות הצעירה של הDL, האימפרזה, מתמקמת במקום התשיעי ואת הרשימה סוגרת מלכת המכירות הקודמת מאזדה לאנטיס.
למה לא לגנוב איזה פורשה או לפחות ב.מ.וו ?
כשהחוק לא עושה הבדלה בין גניבת מכונית ששווייה מאות אלפים למכונית ששווייה אלפים בודדים, קצת קשה להבין מדוע הגנבים לא נותנים לדמיונם להשתולל, אלא בוחרים שוב ושוב באותן מכוניות פשוטת ומוכרות, אך כשמתעמקים ונכנסים למוח קרימינלי בכל זאת אפשר למצוא כמה סיבות לבחירות התמוהות.
קודם כל סיבה טריוויאלית – פשוט, הרבה יותר קל לגנוב מכונית ישנה. המכוניות החדשות מצוידות רובן ככולן במפתח המשלב אימובלייזר מובנה. להבדיל מהקודן הטיפשי שמתקינים בארץ אותו כל גנב סוג ז' מנטרל בדקה, איימובלייזר מובנה מונע כל אפשרות להתנעת המכונית ללא מפתח הכולל שבב עם הקוד הספציפי, מה שמאלץ את הגנבים להגיע עם מנעול מותאם או מחשב ניהול מנוע שהכינו מבעוד מועד. בנוסף, מכוניות חדשות רבות מצוידות במערכות איתור GPS המחוברות למוקדים המאוישים מסביב לשעון ושולחים סיירים למרדפים. בל נשכח גם שמכונית משומשת היטב מושכת הרבה פחות תשומת לב והסיכוי שתעוכב במחסומים משטרתיים נמוכה.
דבר שני ומשמעותי לא פחות – הצורך בחלפים. רוב גניבות הרכב נעשות לצורך שחיטה ופירוק הרכב לחלקי חילוף.
הביקוש לחלפים של מכוניות ותיקות גבוה בהרבה מחלפים למכוניות חדשות בעיקר משום שמרביתן אינן מבוטחות בביטוח מקיף ובמקרה של תאונה עלויות חלפים חדשים גורמות לאי כדאיות תיקון. בנוסף, אין לשכוח את הצורך המתמיד בחלקים להחלפת כאלה שסיימו את חייהם בשל הגיל המופלג וכך למרות ששווי רכב ותיק כיחידה מורכבת עשוי להיות לא גבוה במיוחד, בחלקים שוויו יקר מפז.
אז מה עושים? איך שומרים על הגלגלים הדי מעפנים שלכם שחשבתם שבוודאי איש אינו חושק בהם?
קודם כול הקפידו לנעול את הרכב תמיד, גם בעצירה לחמש דקות. זכרו, גנב מיומן לא צריך יותר מדקה.
השתדלו לחנות במקומות מוארים ומרכזיים ולא בסמטאות חשוכות והשתמשו באמצעי מיגון במחוזות נוסטלגיים כמו מנעול רב בריח למוט ההילוכים הזכור מהאייטיז. אמנם כל גנב יודע לנטרל הגנה שכזו אבל זה לוקח זמן ולרוב יש להניח שהוא פשוט ימשיך לגרוטאה הבאה.
>> למה לא לפרגן לגנבים, האביזרים החמים שאפשר להתקין ברכב