טרנספורטר ברינג
זה לא בדיוק היעוד המקורי של הרכב המסחרי הזה
מסלול המרוצים הוא ככל הנראה המקום הרחוק ביותר מסביבת המחיה של רכב מסחרי. למרות זאת ואולי דווקא בגלל זאת, באחד הפרקים הזכורים ביותר בתוכנית הרכב הבריטית "טופ גיר", ציינו את חגיגות הארבעים למסחרית של פורד - הטרנזיט, על ידי שליחתו להקפה מהירה על מסלול הנורבורגרינג בגרמניה.

מאחורי ההגה התיישבה נהגת המרוצים סאבין שמידט, המכונה "מלכת הרינג" בשל היכרותה הגדולה עם המסלול המפורסם והאתגרי ביותר בעולם, כשהמטרה הייתה להקיף את המסלול בפחות מעשר דקות. הטרנזיט בעל מנוע דיזל עם 136 כ"ס וזמן תאוצה למאה קמ"ש ב-21 שניות הופשט מכל הציוד הלא נחוץ (גלגל רזרבי, מגבהה ואפילו חגורת המכנסיים של הנהגת) ולפניו נסעה דודג' וייפר בעלת כנף כדי להקטין את התנגדות האוויר. לאחר כל זאת הטרנזיט הצליח להקיף את ה"גיהנום הירוק" על 22.8 הקילומטרים ו-73 הפניות שבו עם שינוי גובה רבים ב-10 דקות ו-8 שניות, זמן שרבים מתקשים להשיגו גם עם מכוניות ספורטיביות בהרבה.

"הגיהנום הירוק" הפך בשנים האחרונות כר פורה לבחינת יכולות דינמיות של מכוניות וזמני הקפה נחשבים אומדן לטיבה של מכונית, אך עד אז לא נקבע שום שיא רשמי למכונית מסחרית.

ארבע שנים לאחר מכן הסיבוב של שמידט החליטה חברת שיפורי הרכב הבריטית REVO, המתמחה בשדרוג דגמי קונצרן פולקסווגן, לנסות לקבוע שיא מסחרי במסלול וגם לשפר את הזמן שקבעה שמידט ואת מחסום העשר דקות.
למשימה נבחר פולקסוואגן טרנספורט T5 בגרסה הקצרה עם מנוע טווין טורבו דיזל בנפח 2.0 ליטר שעבר במכון הכושר של REVO וקיבל כיול שונה למחשב ניהול המנוע, מצנן ביניים ורדיאטור שמן גדולים יותר וסעפת פליטה ליברלית מבניה עצמית שהעלו את ההספק ל-220 כ"ס. לדברי אנשי הסדנה הם לא נסחפו במסכת השיפורים בכדי לא לפגוע באמינות. הטרנספורטר נחשב לבעל יכולות דינמיות גבוהות, יחסית להיותו בעל מרכז כובד של פיל אפריקאי, אך מן הסתם המהנדסים בוולספבורג לא דמיינו שידרש אי פעם לקבוע שיאי זמן ב"רינג" וכדי לשפר את העמידות בפני כוחות הפיתול הגדולים ואת אחיזת הכביש הותקנו בולמי זעזועים של בילשטיין בכל אחת מהפניות וצמיגי דנלופ דירזה ספורטיביים מאלה המקוריים (אך חוקיים לכביש) על חישוקים קלים בקוטר 18".

טרנספורטר ברינג
שבר את השיא לרכב מסחרי שקבעה סאבין שמידט המכונה "מלכת הרינג"

נהג המירוצים דייל לומאס שנחשב ל"רינג מאסטר" בעקבות ההיכרות העמוקה שלו עם המסלול התיישב מאחורי ההגה והצליח לשבור את השיא הקודם ואת מחסום ה-10 דקות עם זמן מרשים של 9 דקות ו-57 שניות.

אגב, כרכב עבודה קשוח ולא מפונק הטרנספורטר עשה את כל הדרך מאנגליה לגרמניה, עניין של 1,600 קילומטרים בכבישים ציבוריים ולא שום תקלות.


 

>> הוואן של ילדי הפרחים בגרסת מרוצי הדראג