בתחילת השבוע סיפרנו לכם על התרבות המוטורית המצרית ועל כלי הרכב המיושנים הפופולריים במצרים. כעת אנו מתבשרים שהמחאה העממית במצרים נותנת את אותותיה על מפעלי ההרכבה של יצרניות הרכב הזרות במדינה כששורה של יצרניות רכב הודיעו על הפסקת הייצור לאלתר, עקב המהומות במדינה, לזמן בלתי מוגבל.
על אף גודלה העצום של מצרים ולמרות שהאוכלוסייה מצרים מונה יותר מפי עשרה תושבים מאשר בישראל, בשל העוני הכבד מדי שנה נמכרים במדינה רק כ-200 אלף כלי רכב חדשים, מספר דומה לזה שבארצנו הקטנה.
אלה אינם היקפים שמצריכים תעשיית רכב מקומית, אך במשך שנים מדיניות הממשלה המצרית חייבה שלפחות כמחצית מכלי הרכב הנמכרים במצרים גם ייוצרו במדינה.
עובדה זאת, בשילוב כוח עבודה זול, הביאה כמה וכמה יצרניות רכב מערביות להקים קווי יצור במצרים בעיקר של דגמים פשוטים או מיושנים יחסית שיתאימו לצרכי השוק המקומי והשווקים במדינות ערב הסמוכות.
מלבד פס היצור של הנאסר – הגרסה המצרית לפיאט 128 מראשית הסבנטיז ויצור מקומי בזיכיון של דגמי פיג'ו ישנים, במצרים פועלים בין היתר גם מפעלי הרכבה של איסוזו, ניסאן, סוזוקי, ב.מ.וו, מרצדס וקונצרן ג'נרל מוטורס המייצר במדינה כמה דגמים ביניהם השברולט אבאו, שהפך לדגם הנמכר במדינה.
גם יצרנית הרכב הגדולה בעולם טויוטה נמצאת בשלבים מתקדמים של הקמת קו יצור מצרי שאמור להתחיל לפעול כבר בשנה הבאה.
בעקבות ההפיכה, מסר דובר טויוטה כי אמנם החברה ביטלה את כל הנסיעות הקרובות של נציגיה למצרים, אך לפחות בינתיים המצב אינו משפיע על התקדמות הקמת מפעל ההרכבה במדינה.
יצרניות רכב אחרות מיהרו אף הן להגיב
"החלטנו לסגור לזמן בלתי מוגבל את מפעל ההרכבה במצרים עקב המצב הפוליטי הבלתי יציב שם", אמר דובר חברת ניסאן, מיטסורו יונקווה, לבלומברג.
הודעות דומות התקבלו גם מצד איסוזו וסוזוקי.
מרצדס הגרמנית, לבד מעצירת פסי היצור, אף החליטה להחזיר עובדים בכירים ממוצא גרמני למולדתם, מדווח "אוטומוטיב ניוז".
הענקית האמריקאית ג'נרל מוטורס דווקא שידרה שליטה במצב כשהדובר שלה הצהיר: "כל העובדים שלנו במצרים בריאים ושלמים, כמו גם המפעל עצמו. בנוסף צוות מטעם הקונצרן נמצא במצרים כדי להעריך את המצב ולהחליט לגבי מועד לחידוש הפעילות".
כל עוד ימשך המצב הבלתי יציב במדינה יש לשער שמפעלי הרכב לא יחזרו לפעילות מכמה סיבות ביניהן חשש לאיכות ייצור נמוכה במיוחד בימים אלה בהם העם המצרי נמצא בסערת רגשות, ונדליזם וביזה במפעלים שמזוהים עם מנהלים המקורבים לשלטון המתפורר ואף חשש ממהומות בתוך שטחי המפעלים.
אחרי עשרות שנים של שלטון יציב במצרים, אצל יצרניות הרכב מקנן, ממש כמו כאן בישראל, חשש כבד מתקופה ארוכה של אנדרלמוסיה, גורמים פליליים שישלטו ברחובות והתחזקות הפונדמנטליזם הדתי האנטי-מערבי.