למרות הקלישאה הגורסת כי "הנבואה ניתנה לשוטים", רבים מתיימרים לחזות כיצד יראה העתיד בתחומים שונים. בתעשיית הרכב נהוג לחשוף דגמי קונספט המציגים את העיצוב העתידני של היצרן, או טכנולוגיות חדישות שלעתים רבות עושות דרכן לפסי הייצור כמה שנים לאחר מכן.

בתערוכה חדשה שנפתחה במוזיאון האמנות באטלנטה מוצגים כ-17 דגמי קונספט משנות ה-30 עד שנות ה-70 של המאה הקודמת המדגימים כיצד יצרני רכב שונים ראו בעבר את העתיד - שהפך כיום להווה.

בין הדגמים היות מעניינים ניתן לצפות ב-L'Oeuf אותה בנה האמן והמהנדס הצרפתי פול ארזנס ב-1942 והייתה חדשנית לא רק בעיצובה הביצתי, בתצורת שלושת הגלגלים ובמידותיה הקומפקטיות, אלא בעיקר בהנעה חשמלית שאפשרה מהירות מירבית של 70 קמ"ש כשנהג בלבד אכלס את הקבינה או 60 קמ"ש עם נוסע נוסף, וטווח נסיעה של 100 ק"מ, נתונים לא נחותים משמעותית מהמכונית החשמלית של "בטר פלייס" ומרשימים בעיקר בהתחשב בפער הדורות והטכנולוגיה.

מכוניות העתיד מהעבר (צילום: אוטו)
לה-סייבר|צילום: אוטו

דגם נוסף וייחודי שיוצג הוא הפיירבירד XP21, קונספט של ג'נרל מוטורס מ-1953 שכונה על ידי עיתונות הרכב בעת חשיפתו "מטוס קרב על ארבעה גלגלים". לא בכדי הוא כונה כך, ה-XP21 היה הראשון מבין שלושה קונספטים שהציגה ענקית הרכב בשנות ה-50 שניסו לשלב טכנולוגיה של מנוע סילון מעולם התעופה במכונית נוסעים לכביש הציבורי.

מכוניות העתיד מהעבר (צילום: אוטו)
פיירבירד XP21|צילום: אוטו

עוד ב-mako רכב
ניחוח עתידני על שני גלגלים מהודו
איך יראו ניידות המשטרה ב-2025? 
האופנוע-רחפת מ"שובו של הג'דיי" בדרך לייצור

 

ברור לגמרי שהקונספט לא הגיע לכדי בשלות, בעיקר בשל העובדה שגזים הנפלטים מצינור הפליטה בטמפרטורה של יותר מ-500 מעלות צלזיוס מעט מסוכנים באחורי מכונית פרטית שאמורה גם לעצור מפעם לפעם ברמזור או בסמוך להולכי רגל. פיצ'ר מהפיירברד שהגיע לייצור במכוניות הספורט האקזוטיות כמו מקלארן P1 ולה-פרארי הוא מערכת בלימה אווירודינמית באמצעות מעצורי אוויר שהותקנו בכנפוני המרכב.

שנות ה-60 יזכרו כחלוציות בניצול האווירודינמיקה בכדי לייצר כוח הצמדה ויצרניות של מכוניות הספורט התחרו ביניהן מי תציג את המכונית הנמוכה ביותר שתחתוך את האוויר ביעילות הטובה ביותר.

פאולו מרטין מהסטודיו המפורסם של פינינפארינה עיצב עבור פרארי את ה-512S מודלו, שהוצגה בתערוכת הרכב של ג'נבה ב-1970. הקונספט נמוך יותר אפילו מהלה-פרארי החדשה בזכות תכנון תא הנוסעים בצורת חופה וללא שימוש בדלתות כשהכניסה פנימה נעשתה על ידי הרמה של הגג ושני חלונות הצד כיחידה אחת. עוד סייעו ל-512S לחתוך את הרוח ביעילות גם במהירות 350 קמ"ש העיצוב המחודד, כיסוי לבתי הגלגלים שמנע את מערבולות הרוח שנוצרות שם וחורים במכסה המנוע המרכזי כדי לסייע בפינוי החום – אלמנט עיצובי שזלג לדגמים אגדתיים של ה"סוס הצוהל" כמו ה-F40 וה-288 GTO.

מכוניות העתיד מהעבר (צילום: אוטו)
512S מודלו|צילום: אוטו

התערוכה תוצג במוזיאון האמנות HIGH באטלנטה, ג'ורגיה, בין ה-21 במאי ל-7 בספטמבר. אם אתם במקרה מזדמנים לסביבה, כדאי לקפוץ.

>> רטרו עתידני מתחשמל על שניים 

מכוניות העתיד מהעבר (צילום: אוטו)
קרייזלר סטרימליין וקאדילק ציקלון|צילום: אוטו

מכוניות העתיד מהעבר (צילום: אוטו)
הקדימו את זמנן?|צילום: אוטו