הן סופר מהירות, מצוידות במילה האחרונה מבחינה טכנולוגית ומסוגלות להעניק הרבה רגעי אושר בכבישים הנכונים, אבל רבים רואים במכוניות על אקזוטיות ובמיוחד בכאלו הנושאת את סמל הסוס הצוהל בחזית הרבה יותר מסתם עוד רכב יקר ומרשים ומתייחסים אליהן כיצירות אמנות מודרניות על גלגלים.
אבל למרות שאין ספק שכל חלק בהן הונדס בקפידה כדי להתמודד עם עומסים במהירויות גבוהות תוך שימוש בטכנולוגיה המגיעה ממסלולי המרוצים ועל אף שהן מצוידות במערך מתלים וכיולי שלדה מושלמים, לא כל מי שיכול להרשות לעצמו לקנות אחת מהן הוא נהג מרוצים. כשמפקידים כל כך הרבה כוח בידיים לא נכונות ולא זהירות מספיק על הכביש הציבורי התוצאה לא פעם עגומה ורבות מיצירות האמנות ממראנלו וסנטה אגתה הופכת בשניות לערמות של גרוטאות מעוכות בצידי הכביש עם חותמת טוטאל לוס וללא שום ערך כספי, כפי שלמד על בשרו לפני מספר חודשים ישראלי אחד שאיבד את הפרארי 458 האדומה והנוצצת שלו, השווה כ-2 מיליון שקלים, בירידות בדרך ממצפה רמון לאילת.
עם זאת, אנו שמחים לבשר לאותו בחור ישראלי שנסע, כך מסתבר, ללא ביטוח מקיף ובחצר ביתו שוכבת כאבן שאין לה הופכין פרארי מעוכה, כי אולי דווקא במצב זה מדובר ביצירת אמנות בעלת ערך מיוחד – גבוה אפילו מערכה של המכונית במצב נסיעה.
לא מאמינים? המשיכו לקרוא.
האמן הצרפתי ברטרנד לוייר נתקל יום אחד במקרה, במגרש גרוטאות, בפרארי 308 דינו אדומה שעברה תאונה קשה והורדה מהכביש. האמן התרשם עמוקות מיופיה של המכונית גם במצב זה והחליט מיד לרכוש מבעל המגרש את הגרוטאה.
הפרארי 308 דינו המרוסקת שרכש לוייר היא אחת מ-2,826 יחידות שיוצרו בין השנים 1973 ל-1980 ונקראה על שם בנו של אנזו פרארי מייסד החברה, שנפטר ב-1956, בגיל 24 בלבד, מניוון שרירים.
למרות השם המחייב הדינו רחוקה מלככב ברשימת הפרארי הנחשקות ביותר ולמעשה היא נחשבת לאחת המכוניות הזולות ביותר שניתן לרכוש מתוצרת החברה ומעבר לים ניתן לרכוש אחת שכזו, נוסעת ובמצב טוב, בערך ב-40 אלף דולרים, אבל מסתבר שבזכות קצת מחשבה מקורית של האמן הצרפתי, אותה פיסת מתכת מעוכה הפכה ליצירת אמנות השווה פי 6 ממחירה של 308 דינו במצב טוב ובסוף השבוע אספן אמנות טורקי שהעדיף להישאר אלמוני שילם כרבע מיליון דולר בעבורה. ועל כך אומרים שבאמנות כמו באמנות, אין דבר כזה שאין דבר כזה.
>> תמונות קשות: שרף את הפרארי שלו בשם האמנות