רנו 4
רנו 4 -הפכה לאייקון מוטורי אך סבלה מביצועי כביש עלובים
השנה רנו חוגגת חמישים שנה להשקת אחד האייקונים המוטוריים המזוהים ביותר עם החברה הצרפתית, הרנו 4.
ה-4 נולדה ב1961 לאחר שקברניטי רנו החליט שיש לפתח מכונית משפחתית פשוטה וזולה שתצליח להתחרות בסיטרואן דה-שבו שזכתה באותה תקופה להצלחה מסחררת.

הרנו 4 שהייתה מכונית ההנעה הקדמית הראשונה של רנו זכתה להצלחה גדולה ונמכרה ביותר מ-8 מיליון יחידות במשך למעלה משלושים שנים בזכות השימושיות הרבה והמגוונת שלה, פשטותה המכנית ויכולת התנועה המצוינת שלה גם בדרכים כפריות לא סלולות.

מצד שני, עם מנועים בנפח שבין 608 ל-1108 סמ"ק שהפיקו בין 20 ל-34 כ"ס וביצועים מסמרי שיער כמו האצה למאה ביותר מ-20 שניות (בגרסה החזקה) ומהירות סופית מסחררת של 115 קמ"ש ובשילוב מערכת מתלים עם זוית גלגול מטורפת גם בפניות במהירות של 20 קמ"ש מהירות וביצועי כביש מעולם לא היו הצד החזק שלה.

למרות זאת, ארבעה חובבים נלהבים של המכונית הצרפתית החביבה החליטו שלכבוד חגיגות החמישים הגיע הזמן לתקן גם את הבעיה הזאת ולתת למכונית את הכבוד הראוי לה. הארבעה החליטו לייצר רנו 4 אחת ממש מהירה שאת הביצועים של יהיו צריכים לבחון בצורה מקצועית ולא בשעון חול.

לצורך העניין, הצוות והמכונית הנמצאת בשלבי בנייה אחרונים יצאו בעוד מספר שבועות בטיסה טרנס אטלנטית למדינת יוטה שבארצות הברית כדי להשתתף בלא פחות מ"שבוע המהירות" הנערך באוגוסט מדי שנה על משטחי המלח האינסופיים של בונווויל ומאגד אליו את כל מטורפי המהירות שרוצים לבחון את הביצועים הקיצוניים של המכוניות המשופרות שלהם.

רנו 4 מהירה (צילום: האתר הרשמי)
המכונית המקורית הגיעה למהירות סופית של 115 קמ"ש, הגרסה המיוחדת אמורה להגיע לקצת יותר...|צילום: האתר הרשמי

הצוות שמכנה את עצמו “Triplets de Bonneville” זוכה לתמיכה נלהבת מצד חטיבת הספורט של רנו ונמצא כאמור בשלבים האחרונים של בניית הרנו 4 המהירה בהיסטוריה שתהיה מבוססת על מרכב ושלדה מקוריים של הגרסה המסחרית של המכונית.

כדי לשמור על אותנטיות הוחלט לא להשתמש בחלקים בתכנון מודרני אלא רק בחלקים מקוריים שהיו בשימוש רנו בתקופת בה יוצרה המכונית. החלק המשמעותי ביותר היה כמובן החלפת המנוע בעל ההספק המגוחך במשהו שיוכל לספק כוח לביצועים חמים באמת. ההחלטה נפלה על מנוע שהיה בשימוש ברנו 5 טורבו שהשתתפה באליפות צרפת למכוניות טורינג בראשית שנות השמונים ומפיק לא פחות מ-290 כ"ס. המנוע, אגב, הורכב ממש כמו ברנו 4 המקורית ובניגוד לכמעט כל מכוניות ההנעה הקדמית לאורך תא המנוע כשהגיר נמצא בקדמת הרכב לפני המנוע. את הגיר ומערכת הבלמים תרמה הגרסה הספורטיבית של מכונית המנהלים של המותג משנות השמונים רנו 25 GTX טורבו. הצוות החליט לשמור על תצורת המתלים המקורית אך להקטין את מרווח הגחון ולהחליף את בולמי הזעזועים הרכים בבולמים קשיחים עם קפיצי קויל אובר.

למען שמירה על הבטיחות, במכונית רותך כלוב בטיחות מלא והותקן מושב מרוצים. ידית ההילוכים המשונה שיצאה מממרכז הדשבורד וחייבה פיתוח יכולות תנועה מיוחדות הוחלפה בידית הילוכים סטנדרטית יותר המזדקרת מהרצפה.
כעת נותר לראות האם המאמץ ישא פירות ובאוגוסט השנה תצליח הרנו 4 המיוחדת להאיץ בנחישות על מישורי המלח ולחצות את קו המייל במהירות של לא פחות מ-280 קמ"ש, כמו שמקווים מתכנניה.

>> אייקון מוטורי בלתי נשכח – רנו 4 חוגגת חמישים