אין כמעט אדם שלא מכיר את רנו 4. המשפחתית הקומפקטית שהפכה במהלך שנותיה לאייקון מוטורי מציינת השנה יובל חמישים להצגתה, ולמרות שיש שמזלזלים בה יש לא מעט סיבות לתת לה כבוד.
הנה כמה נתונים מרשימים שגורמים לנו להוריד בפניה את הכובע: רנו 4 היא המכונית הנמכרת ביותר בהיסטוריה המוטורית (בלי שינויים מכאניים משמעותיים), אחרי פולקסווגן חיפושית ופורד מודל T . זו המכונית הצרפתייה הנמכרת ביותר בעולם. היא שווקה בלמעלה ממאה מדינות שונות ויוצרה בכמעט 30 מדינות בכל יבשת אפשרית ובהן מרוקו, אוסטרליה, קולומביה ואירלנד.
רנו 4 יוצרה בין 1961 ל-1994 עם שינויים מינוריים בעצוב החיצוני והפנימי. למעלה משמונה מיליון מכוניות נמכרו במהלך השנים. במדינות רבות בעולם – בעיקר באפריקה ובדרום-אמריקה - רנו 4 עדיין מהווה פריט מוטורי נפוץ ומוערך. ברחבי העולם זכתה המכונית לשלל כינויי חיבה במהלך השנים, ביניהם: "צפרדע" באיטליה ו"קטרינה" ביוגוסלביה, "ארבע קופסאות" בספרד, "טיפה" בפינלנד ו"חברה נאמנה" בקולומביה
מאיפה היא באה
במהלך 1956 החליטו קברניטי רנו לפתח מכונית משפחתית פשוטה, זולה ונגישה לכולם (נהגים, נהגות, עירוניים, כפריים), עם שיק ופונקציונאליות שיתאימו לכל צרכן בעולם. מן הסתם היתה זו הצלחתה המטאורית של הסיטרואן דה-שבו (שהפכה אחר כך ליריבתה המושבעת) שדרבנה את אנשי רנו ליזום את הפרויקט. בשנת 1961 הוצגה רנו 4 לעולם ומיד הפכה לרבת-מכר של ממש.
ידית ההילוכים אגב – למי שזוכר את המכונית שגם שינעה אצלנו לא מעט קציני ונגדי צה"ל – הייתה מוט שהזדקר מצידו הימני של ההגה, ואשר תפעולו חייב פרק הסתגלות וזכתה לכינוי ידית קרטה בשל התנועות המשונות שהיה צריך לסגל כדי לתפעלה. היא שקלה רק 600 ק"ג, שהצליחו לשנע אותה למהירות סבירה ויחד עם זאת, בהחלט לא הייתה בנויה לביצועים יוצאי דופן.
חוגגים חמישים
חגיגות היובל לרנו 4 החלו ינואר כששלוש מכוניות רנו 4 משופרות השתתפו במרוץ מונטה קרלו ההיסטורי, כמחווה להשתתפותה בתחרות בשנים 1962 ו-1963.
מעבר לכך, תשווק בקרוב גרסת מחווה של הקרובה הצעירה, רנו טווינגו, שכבר הוצגה בתערוכת פריז האחרונה. היא מעוצבת בהשראת רנו L4 משנת 1965, ונקראת Renault 4 Miss Sixty מכיוון שלעיצובה חבר מותג האופנה המצליח מצרפת.
>> נוסטלגיה מקומית - הכירו את משפצי המכוניות העממיות מהסבנטיז
הכתבה התפרסמה לראשונה ב"מוטוקאר"
לקבלת גליון של מגזין "הגה" במתנה לחצו כאן