רנו 4
יוצרה בין 1961 ל-1994 כמעט ללא כל שינויים
אין כמעט אדם שלא מכיר את רנו 4. המשפחתית הקומפקטית שהפכה במהלך שנותיה לאייקון מוטורי מציינת השנה יובל חמישים להצגתה, ולמרות שיש שמזלזלים בה יש לא מעט סיבות לתת לה כבוד.
הנה כמה נתונים מרשימים שגורמים לנו להוריד בפניה את הכובע: רנו 4 היא המכונית הנמכרת ביותר בהיסטוריה המוטורית (בלי שינויים מכאניים משמעותיים), אחרי פולקסווגן חיפושית ופורד מודל T . זו המכונית הצרפתייה הנמכרת ביותר בעולם. היא שווקה בלמעלה ממאה מדינות שונות ויוצרה בכמעט 30 מדינות בכל יבשת אפשרית ובהן מרוקו, אוסטרליה, קולומביה ואירלנד.

רנו 4
לא יפה גדולה

רנו 4 יוצרה בין 1961 ל-1994 עם שינויים מינוריים בעצוב החיצוני והפנימי. למעלה משמונה מיליון מכוניות נמכרו במהלך השנים. במדינות רבות בעולם – בעיקר באפריקה ובדרום-אמריקה - רנו 4 עדיין מהווה פריט מוטורי נפוץ ומוערך. ברחבי העולם זכתה המכונית לשלל כינויי חיבה במהלך השנים, ביניהם: "צפרדע" באיטליה ו"קטרינה" ביוגוסלביה, "ארבע קופסאות" בספרד, "טיפה" בפינלנד ו"חברה נאמנה" בקולומביה

מאיפה היא באה
במהלך 1956 החליטו קברניטי רנו לפתח מכונית משפחתית פשוטה, זולה ונגישה לכולם (נהגים, נהגות, עירוניים, כפריים), עם שיק ופונקציונאליות שיתאימו לכל צרכן בעולם. מן הסתם היתה זו הצלחתה המטאורית של הסיטרואן דה-שבו (שהפכה אחר כך ליריבתה המושבעת) שדרבנה את אנשי רנו ליזום את הפרויקט. בשנת 1961 הוצגה רנו 4 לעולם ומיד הפכה לרבת-מכר של ממש.

רנו 4
שירתה בצה"ל והגיעה לחורים שאף רכב שטח מודרני לא יצליח להגיע אליהם

רנו 4 הייתה מכונית האצ'בק קומפקטית, שתפקדה כמו סטיישן קטנה. בנוסף לדגם המשפחתי שווקה גם גרסת מרכב מסחרית סגורה וכן טנדרון סגור, שמאוחר יותר היווה השראה לרנו אקספרס. היו גם גרסאות איזוטריות אחרות כמו קבריולה וגרסת הנעה-כפולה. רנו 4 הייתה מכונית הנוסעים הראשונה של רנו שצוידה בהנעה קדמית. היו לה בתחילה מנועים צנועי נפח – 603 או 747 סמ"ק, שצמחו מאוחר יותר לנפחים צנועים קצת פחות, אך עדיין צנועים: 845 סמ"ק, 956 סמ"ק, 1108 סמ"ק ולבסוף המנוע ה'פראי' מכולם, שנפחו הסתפק ב-1,298 סמ"ק בלבד. למנועי הרנו 4 שודכו גירים ידניים בלבד, עם שלושה ומאוחר יותר ארבעה יחסי העברה.
ידית ההילוכים אגב – למי שזוכר את המכונית שגם שינעה אצלנו לא מעט קציני ונגדי צה"ל – הייתה מוט שהזדקר מצידו הימני של ההגה, ואשר תפעולו חייב פרק הסתגלות וזכתה לכינוי ידית קרטה בשל התנועות המשונות שהיה צריך לסגל כדי לתפעלה.  היא שקלה רק 600 ק"ג, שהצליחו לשנע אותה למהירות סבירה ויחד עם זאת, בהחלט לא הייתה בנויה לביצועים יוצאי דופן.

 

רנו 4
הייתה גם גרסה מסחרית

חוגגים חמישים
חגיגות היובל לרנו 4 החלו ינואר כששלוש מכוניות רנו 4 משופרות השתתפו במרוץ מונטה קרלו ההיסטורי, כמחווה להשתתפותה בתחרות בשנים 1962 ו-1963.

מעבר לכך, תשווק בקרוב גרסת מחווה של הקרובה הצעירה, רנו טווינגו, שכבר הוצגה בתערוכת פריז האחרונה. היא מעוצבת בהשראת רנו L4 משנת 1965, ונקראת Renault 4 Miss Sixty מכיוון שלעיצובה חבר מותג האופנה המצליח מצרפת.

>> נוסטלגיה מקומית - הכירו את משפצי המכוניות העממיות מהסבנטיז

רנו 4 (צילום: גלובס)
הפכה לקלאסיקה אהובה על אספנים |צילום: גלובס

הכתבה התפרסמה לראשונה ב"מוטוקאר"

לקבלת גליון של מגזין "הגה" במתנה לחצו כאן