הזמן: שלהי שנות השמונים של המאה העשרים, עשור אחרי ההשתלטות של סובארו על השוק הישראלי והפיכתה לאחד האייקונים הבולטים המסמלים את המהפך הכלכלי והכללי שעברה המדינה הציונית בעשור הרביעי להיווסדה.
יפנאוטו, יבואנית סובארו, בטוחה במעמדה האיתן, ממשיכה לשלוט בשוק ביד רמה ולרשום עוד ועוד הזמנות לDL הבסיסית.
מעבר לפינה מתחילות לנשב רוחות אחרות. העם, לאחר שנים בהן ניזון ממדורת שבט אחת בדמות ערוץ ממלכתי סגפן מרוממה מתחיל להיחשף לשידורי כבלים שהופכים לחוקיים ומביאים בלחיצת כפתור את העולם לסלון הביתי. ערוצים כמו ערוץ RTL הגרמני הופכים לפופולאריים בעיקר בשל שעשועונים עם ציצים אבל דרכם נחשפים, גם אלה שעדיין לא ביקרו בחו"ל, לרמת החיים הגבוהה באירופה השבעה.
היהלום עוגן בישראל
כך, לקראת שנת הדגם 1989 וזמן קצר לאחר שהוצגה בעולם, נחתה כאן המיצובישי לנסר בדורה החמישי: היא הייתה מודרנית, עדכנית ונאה מבחוץ והציעה כסטנדרט רשימת אבזור ארוכה שכללה חשמול מלא, הגה כוח מתכוונן, לוח מחוונים עשיר, ריפודים מפוארים ואפילו מרחב פנימי מכובד על אף מימדים חיצוניים צנועים מאלה של מלכת המכירות הסובארו DL.
לאחר אפיזודת הסיטרואן BX, שכבשה לרגע את הבכורה שנתיים לפני הגעתה של מיצובישי אך השאירה בתוך זמן קצר הרבה לקוחות עם טראומה, בדרכו של היהלום מיפן להפוך לגלגלים של מר ישראלי הוא היה צריך לגרום לאנשים להאמין שהעולה החדשה, בניגוד לאותה סיטרואן, היא נטולת כל מוזרויות או פרקי אמינות אפלים היכולים לערער את השילוש הקדוש ששולט בשוק הרכב המקומי - אמינות, סחירות ושמירה על ערך.
העם, מסתבר, היה צמא לשינוי ולא היה לו זמן לחכות לשנים של מבדקי אמינות. כשהתברר שאין ללנסר שום שלדים נחבאים בארון, התור עבר כמעט באחת מסוכנות סובארו 150 מטר צפונה לסוכנות מיצובישי.
הלנסר אמנם הייתה עדיפה בכל פרמטר מול הסובארו אך לא הייתה מכונית מבריקה מדי כשלעצמה. מתחת לעיצוב המודרני הסתתרו מכלולים מיושנים למדי: מנוע 1.5 ליטר עייף וקצר נשימה שהפיק 75 כ"ס ושודך לתיבת הילוכים אוטומטית עצלה ופרימיטיבית עם יחסי העברה ארוכים. הביצועים היו בהתאם וההאצה למאה קמ"ש נמשכה יותר מ-15 שניות כשהמהירות הסופית עמדה על 155 קמ"ש.
גם מבחינה דינאמית הלנסר לא היוותה נקודת ציון בתולדות ימי הרכב. המתלים הרכים שלה העניקו לה זווית גלגול מרשימה בפניות מחד אך לא תרמו מספיק לנוחות נסיעה במחוזות צרפתיים מאידך.
את הסיבה מדוע זכתה הלנסר להצלחה כה גדולה, על אף שלא הבריקה במיוחד, הטיב לסכם סלוגן הפרסום שלה "ויש בה הכל". היא הייתה מצוידת, סיפקה חווית נסיעה משופרת והכי חשוב לא נפלה מסובארו ברמת האמינות.
בשנת הדגם 91' עברה הלנסר שדרוג קל. ראש המנוע הוחלף בראש עם 3 שסתומים לצילינדר וההספק עלה ל-82 כ"ס. החצאיות עשויות הפח שמתחת לפגושים שנטו להתקמט בכל מכת חניה הוחלפו בחצאיות עשויות פלסטיק גמיש שהתגלה עמיד למדי.
עוד מתחרות מארץ השמש העולה עושות עליה
ב1991, לאחר ועידת השלום במדריד, ועידה שאמנם לא הביאה לשום התקדמות מבחינה מדינית אבל גרמה לביטולו הסופי של החרם הערבי, החלו להגיע עוד ועוד מותגי רכב גדולים (הונדה ב1990, מאזדה, ניסאן וטויוטה ב1992) שהחלו לנגוס בנתוני המכירות של הלנסר שסבלה ממנוע מיושן וחלש ביחס למתמודדות החדשות מיפן.
בדיוק כשהיה נראה שמיצובישי עומדת לאבד את מקומה בראש טבלת המכירות הגיעה לארץ בשנת 1993 הלנסר החדשה מהדור החמישי ומכיוון שבתחילת הדרך שווקה גם הלנסר הישנה במקביל למחליפתה היא זכתה לשם "סופר לנסר". העיצוב היה שבלוני למדי אך נעים לעין, אבל בכל פרמטר אחר עלתה הסופר על קודמתה ובהפרש ניכר.
השינוי המשמעותי ביותר היה ביחידת ההנעה. הסופר לנסר החדשה צוידה במנוע בנפח 1.6 ליטר עם 16 שסתומים והזרקת דלק רב נקודתית שביחד הפיקו 113 כ"ס. על אף רעש מכני לא ספורטיבי המנוע היה חובב טורים גבוהים והעניק בשילוב גיר מהיר תגובה, אוטומטי בעל 4 יחסי העברה, ביצועים טובים למדי. הסופר לנסר הפכה ללהיט אף גדול יותר מקודמתה בקרב הקהל המשפחתי בעוד שגרסת ההאצ'בק היפהפיה, הקולט, זכתה להצלחה גדולה בקרב קהל צעיר שטעה לחשוב שמדובר במכונית במחוזות ה GTI (היא היתה בהחלט מהירה מאוד אך לא ספורטיבית באופיה).
למרות שהמתחרות, בראשן טיוטה (קורולה שנת 93 ומעלה) ומאזדה (323 לנטיס שנת 95 ומעלה), הציעו מכוניות ככל הנראה יותר טובות ובמחיר דומה העם אהב את מיצובישי והשליטה שלה בראש טבלאות המכירות היתה בולטת. לא נראה שמשהו יכול היה להורידה ממעמדה, שום דבר חוץ מהיא בעצמה…
הכריזמה עושה עליה ומאבדת את הבכורה
בשנת הדגם 1997 הופסק יצור הדור החמישי של הלנסר. כלמוביל היבואנית החזיקה במלאי גדול שהזמינה מראש והעבירה את שנת הדגם 1997 עם נתוני מכירות טובים בלי בעיה. אבל אז, משום מה, משיקולים לא ברורים, מישהו החליט שבמקום להמשיך את ההצלחה ולהביא לארץ את הדור השישי, החדש, של הלנסר, כמתבקש, להביא במקומה את הסדאן של מיצובישי שיועדה לשוק האירופאי – הכריזמה. למרות שהכריזמה לא הייתה גרועה במיוחד יצא לה בארץ שם לא טוב ומכירותיה מעולם לא הצליחו להתרומם ולשמור על מעמדה של מיצובישי בשוק הישראלי. גם נסיונות נואשים להחליף את הכריזמה שוב בלנסר מהדור השישי בשנים 2000 ו2001 לא הניבו תוצאות בטבלאות המכירות.
ב2002 הזיגזוג נמשך ושוב הובאה לכאן הכריזמה ושוב היא לא הצליחה להציג נתוני מכירות מרשימים. ב2004, לאחר מתיחת פנים של הדור השביעי, הגיעה הלנסר לארץ והצליחה, באמצעות אבזור גבוה ומחיר אטרקטיבי לחברות הליסינג, להציג נתוני מכירות נאים בשוק המוסדי אך זניחים בשוק הפרטי שראה בה מיושנת מדי מול מתחרות כמו המאזדה 3.
מנסה להתחבר לליסינג
ב2008 הגיעה הלנסר דור השמיני שהציגה קפיצת מדרגה גדולה מהדור השביעי, אך תג מחיר גבוה ומנוע 1.8 כבסיס הקשה עליה להתברג באותה תקופה בקבוצה 2 הכה חשובה, וכשכבר הגיע דגם עם מנוע בנפח 1.5 בטווח מחירים של משפחומטית ליסינג, היבואנית כלמוביל כבר הייתה עסוקה בקידום הi30 , הלהיט שלה מבית יונדאי והלנסר (שוב) נזנחה בצד.
השרידות לה זוכים דגמי הלנסר השונים גבוהה ולא מעט לנסריות, גם מהדור החמישי (והראשון שנמכר בארץ), עדיין נוסעות ומשמשות אנשים רבים כאמצעי תחבורה יום יומי. בלוח יד 2, למשל, אפשר למצוא מאות לנסריות מהדור הישן מהשנים 89-93 שלמרות ותק של בין 21-17 שנים עדיין מתגלגלות בנאמנות על הכבישים.
הסופר לנסר שהיתה מוצלחת יותר כחדשה נחשבת לאמינה מעט פחות כשהדיווחים מתריעים על תקלות בגיר האוטומטי ושרידות הגימור הפנימי, אך תודות למנוע חזק ומחיר אטרקטיבי היא זוכה להצלחה גדולה בקרב תושבי המגזר הערבי הנוהגים לשדרג אותה עם שלל ספוליירים וג'נטים עצומים.
אגב, את הפרצה שהשאירה כלמוביל לאחר העלמות הלנסר בשנת 1998 ניצלה בתוך זמן קצר דלק מוטורס כשבשנת 1999 כבשה את השוק המקומי עם השקת הגרסה החדשה של המאזדה - הלאנטיס והתחברותו של היבואן המקומי, שהטיב לקרוא את המפה, לחברות הליסינג שהפכו בתוך זמן קצר לשחקניות מפתח בעידן החדש בשוק הרכב המקומי של מכוניות מהעבודה דוט קום.