ימים מרגשים עוברים על חובבי הספורט המוטורי בישראל.
אחרי שנים במחשכים, בתוך מספר ימים מתרגשים עלינו בזה אחר זה אירועים בלתי נשכחים. וכך אחרי המרוץ באילת בסוף השבוע, הוזמנו אתמול (א') עיתונאי הרכב למסיבת עיתונאים שערך צוות "פוינטר-נגב" לקראת יציאה למרוץ הקשה והתובעני בעולם - הדקאר.
אמנם אין זו הפעם הראשונה בה ישראלים מנסים לצלוח את הראלי הקשה ביותר בעולם הנמשך שבועיים ונמתח לאורך אלפי קילומטרים בתנאי שטח קשים ביותר, אך זו הפעם הראשונה בהיסטורית המרוצים שיהיה לישראל יצוג רשמי מעבר לים לאחר שמשרד התרבות והספורט העניק תמיכה של כ-300 אלף שקלים לנהגי המרוצים רז הימן והלל סגל שלמעשה איפשרה את יציאת צוות 'פוינטר-נגב' להרפתקה המאתגרת, המורכבת והיקרה הזו.
התמיכה של משרד הספורט נתנה את הפוש שנדרש להרשמה, להכנה ולשינוע של הרכב למרוץ והתווספה למימון של חברת האיתור - פוינטר התומכת בצמד כבר 6 שנים ברציפות ושל חברת נגב לעיצוב הבית שהצטרפה לאחרונה לגופים התומכים בצוות.
להימן וסגל זו אינה טבילת החול הראשונה במרוצים בינלאומיים וכל אחד מהם צבר קילומטראז' לא מבוטל לחוד. הימן כרוכב אופנוע וסגל כנהג במרוצים - במרוצים נחשבים מסביב לעולם כולל דקאר (הימן פעם אחת וסגל 3 פעמים) עד שחברו יחד לפני כשבע שנים והפכו לצוות המשלים אחד השני ומסוגל לנפק הופעות מכובדות במרוצים ואף נצחונות. ברקורד המרשים שלהם השתתפות בכמה מהמרוצים הקשים בעולם כמו 3 הופעות בראלי הפרעונים (פעמיים מקום שני ופעם שלישי בקטגוריה שלהם) ושני ניצחונות בראלי דרך המשי (ומקום בעשיריה הראשונה בדירוג הכללי).
הצוות הישראלי יתחרה בקטגורית T1.2 (רכבי אב-טיפוס בבניה עצמית עם מנוע דיזל). את הרכב בנה הלל סגל במוסך שלו "ליוגב" שעוסק בדרך כלל בתיקון כלים חקלאיים.
הרכב מבוסס על שלדת צינורות ומכלולים מכניים רבים של מיצובישי פאג'רו ומנוע דיזל בנפח 3 ליטרים מתוצרת ב.מ.וו. בבניית הרכב הושקעו במהלך השנים מאות אלפי שקלים, הוא הוכיח אמינות ותחרותיות ועבר לקראת המרוץ שדרוג כללי שכלל מנוע וגיר חדשים ושדרוג משמעותי של מערכת המתלים.
הרכב ומעל לטון של חלקי חילוף וציוד הועמסו לפני מספר שבועות על מכולה בנמל אשדוד שיצאה לכיוון ארגנטינה וכבר הגיעה אל היעד. סגל והימן ייצאו השבוע גם הם לדרך, ישחררו את המכולה ויערכו הכנות אחרונות לקראת הזינוק.
הזינוק למרוץ יתקיים בליל הסילבסטר ב- Mar del Plata שבארגנטינה והסיום יהיה 15 ימים מאוחר יותר (כולל יום מנוחה באמצע) בלימה שבפרו.
בדרך לשם יעברו הצוותים 14 ימי מרוץ מפרכים ולא פחות מ -8400 קילומטרים בשטח בתחומן של ארגנטינה, צ'ילה ופרו.
למרות שמו, בשנים האחרונות המרוץ לא מסתיים בדקאר שבסנגל ולמעשה, בעקבות איומים מצד ארגון אל קעידה שהביאו לביטול המרוץ ב-2008 שעות ספורות לפני הזינוק, החל מ-2009 הועתק המרוץ המפורסם בעולם מיבשת אפריקה ליבשת דרום אמריקה. לראלי נרשמו השנה מספר שיא של 465 כלי רכב מהם 173 רכבים, 76 משאיות, 189 אופנועים ו-32 טרקטורונים.
הדגש של סגל והימן לקראת המרוץ היה בהכנת רכב שיצליח לשרוד את המרוץ הארוך: "תנאי השטח בדרום אמריקה מגוונים וכוללים דיונות של חול מסוג שאנחנו לא מכירים, דרכים עמוסות באבנים גדולות, מעברי הרים לא פשוטים ועוד", הסביר סגל. "ניסינו לכוון לרכב שיהיה לו כיול רב גוני ורמת אמינות גבוהה". הימן, מצידו, חידד: "נכון יהיה להגיד שהמטרה הראשונה שלנו היא לסיים את המרוץ, אבל במרוץ כמו הדקאר שנמשך שבועיים וכולל מאות רבות של קילומטרים בשטח מדי יום אי אפשר לנסוע לאט וכדי להגיע בשעה סבירה לחניון הלילה חייבים לנהוג חזק ומהר. מעבר לכך, באופן טבעי, כל אדם תחרותי שנמצא במרוץ רוצה להגיע למקום הטוב ביותר שהוא יכול במסגרת ההיגיון".
בשל מגבלות תקציב הצוות הישראלי לא יכלול צוות סיוע טכני אלא יחבור לצוות משאית הולנדי שיסייע להם במהלך המרוץ בשינוע חלקי החילוף ובציוד אך למעשה בפועל הימן וסגל יצטרכו בכל יום לעבוד על הרכב לתקן ולתחזק את מה שצריך בעצמם, להתכונן וללמוד את מסלול היום הבא, לאכול משהו ובמעט הזמן שיוותר גם לנסות לישון קצת.
יוסי ניסן, מנהל הרשות לנהיגה ספורטיבית במשרד החינוך והספורט שהיה מיוזמי הרעיון להעניק לספורטאים מצטיינים מהתחום המוטורי מענק מהמדינה, הבטיח כי לא מדובר ביוזמה חד פעמית ובכוונת משרד הספורט לדאוג מחד, בהקשר למרוץ באילת, להמשכיות של פעילות מוטורית בארץ תוך כדי מתן פתרון למכשולים שבדרך ומאידך להמשיך לתמוך בנהגים ורוכבים ישראלים שיוצאים ליצג את המדינה בתחרויות משמעותיות מעבר לים.
כאן בmako רכב תוכלו להתעדכן בדיווחים ובצילומים אודות מעללי הצוות הישראלי במהלך המרוץ. כמו כן לרגל היציאה לדקאר חנך הצוות אתר אינטרנט ודף פייסבוק שיעודכנו בכל יום במהלך המרוץ.
>> סיקור של מרוץ הפורמולה הראשון בתולדות ישראל