בוקר טוב. סבסטיאן פטל (gettyimages) צפו בסיכום המירוץ (צילום: ספורט 5)
נכנס להיכל התהילה של ליגת המרוצים המהירה בעולם |צילום: ספורט 5
 סבסובים של המכונית סביב עצמה במקום, צלחות או "דונטאס" בלשון העם הם לא פעלול נהיגה מסובך במיוחד ולמעשה כל מי שיש ברשותו מכונית עם מספיק סוסים והנעה אחורית יכול די בנקל לבצעם ללא בעיה, אבל האם הייתם מוכנים לנסות לעשות זאת על משטח אספלט קטנטן בגובה של יותר מ-300 מטרים מעל פני הקרקע ללא שום רשת ביטחון בסביבה?

בשבוע שעבר זכה סבסטיאן פטל, נהג קבוצת רד בול, בפעם הרביעית ברציפות, 3 מרוצים לפני סיום העונה, באליפות העולם בסבב המרוצים המהיר והיוקרתי בעולם - הפורמולה 1.

עם זכייתו בתואר, פטל נכנס למועדון אקסקלוסיבי של נהגי פורמולה בודדים שזכו במספר רב של אליפויות וכעת הוא נמצא במקום השלישי (יחד עם אלן פרוסט הצרפתי) כשלזכות כל אחד מהם ארבעה תארי אליפות. במקום השני עם 5 אליפויות עולם נמצא חואן מנואל פאנג'יו האגדי ובמקום הראשון כמובן מיכאל שומאכר עם לא פחות מ-7 אליפויות עולם.

אך במקרה של פטל, אם שום דבר לא ישתבש, זו רק תחילת הדרך והנהג הצעיר שחגג ביולי האחרון רק 26 קיצים ושבר במהלך הקריירה שלו לא מעט שיאים כשבין היתר היה הנהג הצעיר ביותר להשיג נקודות אליפות (מקום 7 בגרנד פרי ארה"ב ב-2007 לפני שמלאו לו 20), הנהג הצעיר ביותר לזנק מהפול פוזישן, הנהג הצעיר ביותר לנצח מרוץ (שניהם בגרנד פרי האיטלקי ב-2008) והנהג הצעיר ביותר לזכות בתואר אלוף הפורמולה 1 (ב-2010) מכוון גבוה מאוד ולא מן הנמנע שבעוד מספר שנים הוא יצליח להתעלות אף על הישגיו של אביו הרוחני – שומאכר.

בדרך כלל פטל הגרמני נחשב קר, מחושב וכמעט רובוטי - יורש של נהגים טכנוקרטיים כמו שומאכר וניקי לאודה, אבל רגע אחרי שחצה ראשון את דגל השחמט בגרנד פרי ההודי בשבוע שעבר, הבטיח את תואר האליפות שלו גם השנה וכאמור נכנס להיכל התהילה של סבב המרוצים היוקרתי בעולם, הוא הרגיש שהוא חייב להשתחרר, להודות למעריציו ולחגוג את ההישג בביצוע רצף של "דונאטס" עם הרבה עשן מהצמיגים האחוריים אל מול היציע, לקול תשואות הקהל. כשסיים לשרוף צמיגים, פטל יצא מהקוקפיט והשתחווה מול אלפי המעריצים. 

אין תמונה
חוגגים אליפות קרוב לעננים

לכאורה מדובר במחווה יפה, כמעט מתבקשת לנוכח ההישג, אך מסתבר שהמעשה חורג מהחוקים הנוקשים של הפורמולה 1 וב-FIA החליטו לא לגלות סובלנות ולקנוס את פטל וקבוצתו ב-25 אלף יורו.

הקנס וההחלטה להעניש את הנהג זכו לביקורת קשה על ידי מעריצי הפורמולה 1 מכל עבר בטענה שהקבעונות האלה הורסים את היופי של הספורט הזה.

ברד בול העדיפו, באופן רשמי, לא להגיד דבר ולשלם את הקנס אך במקביל, באקט שנראה כמתריס על ההחלטה האומללה של המארגנים, החליטו בקבוצה לחגוג את הזכיה באליפות בעוד כמה "דונאטס" עם הרבה תמרות עשן צמיגים – ממש כמו שפטל עשה על קו הסיום בהודו, אך בשינוי אחד קטן.

כחברה הטוענת שהמשקה שלה "נותן כנפיים", המיקום שנבחר להמשך החגיגות הוא מנחת המסוקים של אחד המבנים הגבוהים בעולם: מלון בורג' אל ערב בדובאי - 321 מטרים מעל מי המפרץ הפרסי.
אגב, מנחת המסוקים הזה של אחד המלונות המעוצבים והיוקרתיים בעולם (כמעט 20 אלף דולר לילה בסוויטה המלכותית) כבר שימש בעבר לחגיגה מוטורית ובתחילת השנה אסטון מרטין הנחיתה עליו מכונית באירוע שפתח את חגיגות המאה לחברה, אבל בניגוד לסטטיות באירוע של אסטון, החגיגה של רד בול הייתה כל דבר אחר חוץ מדוממת כשמאחורי הגה מכונית הפורמולה הופקד דיוויד קולטהארד (שהתחרה עם רד בול עד 2008 ומשמש כיום כפרזנטור של הקבוצה) שלא מצמץ רגע לפני שסובב את ההגה ולחץ פול גז החל להסתבסב במהירות במעגלים ללא שום גדר או רשת ביטחון במנחת הקטן אי שם באמצע השמיים.


ומעוד כמה זוויות

>> דונאטס, חלב ובחורות בביקיני בפרסומת הזויה לרכב