הצוות של המילטון בפעולה בזמן פיט סטופ (צילום: Mark Thompson, GettyImages IL)
עצירת פיט סטופ - בקרב צמוד כזה כל שניה חשובה |צילום: Mark Thompson, GettyImages IL

היום (ראשון) בשעה 15:00 (שעון ישראל) יוזנק הגרנד פרי האחרון של עונת 2010 בסבב מרוצי הפורמולה 1, הספורט המוטורי הפופולארי בעולם.

טוענים שהקרקס המהיר בעולם איבד מקסמו, לא מספק את הסחורה והפך לטכני ולמשעמם. אבל השנה אנו חוזים בדרמה של ממש, כשארבעה נהגים יכולים לזכות באליפות במרוץ האחרון במסלול יאס מרינה באבו דאבי.

שני מרוצים לסיום העונה, התמונה היתה אפילו פחות ברורה. לא פחות מחמישה נהגים היו בעמדה טובה לזכייה באליפות היוקרתית.

וטל, וובר ואלונסו בסיום מקצה הדירוג (GettyImages) (צילום: מערכת ONE)
קשה להאמין שהצליחו לישון הלילה - וובר, וטל ואלנסו|צילום: מערכת ONE

אלא שאז, במרוץ הלפני-אחרון בברזיל בשבוע שעבר ג'נסן באטן סיים במקום החמישי ואיבד את הסיכוי לזכות באליפות. זה היה סופו של סופשבוע קשה לאלוף היוצא, שכלל מרוצי דירוג חלשים שהציבו אותו רק במיקום ה11 בקו הזינוק וחוויה קשה מחוץ למסלול לפני המרוץ – ניסיון שוד ע"י חמושים בתתי מקלע.

רד בול החליטה - הספורט ינצח

קבוצת "רד בול", קבוצתם של המדורגים שני (מארק וובר) ושלישי (סבסטיאן ווטל) כבר הבטיחה את זכייתה באליפות הקבוצות (תואר פחות יוקרתי בסבב). מנגד, היא סיכנה עד מאוד את סיכוייה לזכות גם בתואר אליפות הנהגים היוקרתי. במרוץ בברזיל\ בהחלטה ספורטיבית אמיצה, איפשרה הקבוצה לסבסטיאן ווטל לשמור על ההובלה במרוץ ולגרום לוובר לסיים במקום השני, מיקום שזיכה אותו ב-18 נקודות אליפות ושבע נקודות חשובות ביותר במאבק האליפות פחות מאשר אם היה מסיים במקום הראשון.

אין תמונה
האם בסופו של דבר אחד מהשוורים של רד בול יזכה בבכורה ?


למעשה הקבוצה בעצם החליטה לא להעדיף את וובר, שמדורג לפני ווטל ובעל סיכויים גבוהים באופן משמעותי לזכיה באליפות. בנוסף, לקראת המרוץ ביאס מרינה, הצהיר דיטריך מאטשיץ, מבעלי חברת "רד בול", שהורה לקבוצה גם במרוץ הסוגר של העונה לא לנהוג באופן טקטי. זאת אומרת: לא להפעיל משמעת קבוצתית ולהעמיד לקראת קו הזינוק את שני נהגיה עם מכוניות המצוידות ביכולת זהה.

התרגיל המסריח של פרארי

מאסה ואלונסו (רויטרס) (צילום: מערכת ONE)
אולנסו תואר בזכות מאסה?|צילום: מערכת ONE

החלטה ספורטיבית זו באה על רקע שערורייה שהתרחשה השנה בקבוצת פרארי, קבוצתו של מוביל הטבלה פרננדו אלונסו. בזמן הגרנד פרי הגרמני, לפני מספר חודשים, נהג הקבוצה אלונסו היה ממוקם במקום החמישי בטבלת האליפות, ונהג פרארי השני, פיליפה מאסה, במקום השמיני. מאסה הוביל את המרוץ בבטחה, אלא שאז הוא קיבל הודעה בקשר ממנהל הקבוצה: "שים לב, אלונסו מאחוריך ומהיר ממך, אני חוזר, שים לב, אלונסו מהיר ממך. אשר שקיבלת את ההודעה". במלים אחרות, הופעלה משמעת קבוצתית ומאסה התבקש לפנות את המקום לאלונסו שנמצא במיקום גבוה יותר בטבלת האליפות.

ג'נסן באטן (צילום: נעם וינד)
האלוף לשעבר, ג'נסן באטן כועס על פרארי|צילום: נעם וינד

באופן "מפתיע", מאסה פספס כמה העברות הילוכים ותוך מספר הקפות אלונסו עקף אותו בדרך לניצחון ולזכייה ב25 נקודות אליפות חשובות ו-7 יותר מאשר אם היה מסיים שני.
ג'נסן באטן האנגלי אלוף 2009 מקבוצת מקלארן המדורג חמישי בטבלה וללא אופציה לזכייה בתואר התבטא השבוע ואמר: "תואר אליפות של אלונסו יהיה ראוי רק אם הוא יסיים ביתרון של לפחות 8 נקודות על פני השני בטבלה, משום שכולנו זוכרים את מה שקרה בגרנד פרי הגרמני".

מה כל אחד מהמועמדים צריך כדי לזכות בתואר

לואיס המילטון. מעתה, ללא אביו (רויטרס) (צילום: מערכת ONE)
סיכוי תאורטי - לואיס המילטון |צילום: מערכת ONE

ללואיס המילטון האנגלי, אלוף 2008 מקבוצת מקלארן, אמנם קיימים עדיין סיכויים תיאורטיים לזכות בתואר השנה אך כדי שזה יקרה צריך להתרחש נס לא קטן. בתור התחלה, הוא חייב לסיים את המרוץ במקום הראשון. בנוסף, הוא צריך שיתרחשו כמה תרחישים במקביל: אלונסו יסיים במקום עשירי או נמוך מכך, וובר במקום שישי ומטה ו-ווטל יסיים במקום שלישי ומטה.

סבסטיאן פטל מאושר (רויטרס) (צילום: מערכת ONE)
סיכוי קלוש - סבסטיאן ווטל|צילום: מערכת ONE

הסיכויים של ווטל (רד בול) לזכות בתואר מעט גבוהים יותר: גם הוא חייב לנצח את המירוץ ושמוביל הטבלה, אלונסו, יסיים במקום חמישי או נמוך מזה. במידה ו-וובר יזכה במקום השני במירוץ, שני נהגי "רד בול" יסיימו את העונה עם אותו מספר נקודות, אך בתואר האליפות יזכה ווטל משום שלזכותו יהיה ניצחון אחד יותר מאשר לוובר.

 הסיכויים של וובר האוסטרלי לזכות באליפות בהחלט ראליים הרבה יותר , אך גם אם יסיים ראשון ואלונסו יסיים שני, אלונסו יהיה זה שיזכה בתואר כשהוא מוביל בנקודת יתרון אחת. כדי לזכות בתואר, הוא חייב שאלונסו יסיים במקום השלישי ומטה.

וובר . המנצח הגדול של היום (gettyimages) (צילום: מערכת ONE)
סיכוי ראלי - מארק וובר|צילום: מערכת ONE

לנהג קבוצת פרארי, אלונסו, סיכויי הזכיה הגבוהים ביותר- גם המקום השני במרוץ יבטיח לו את התואר. יתרה מזאת, כמעט בכל תרחיש, כל עוד אלונסו יסיים לפני וובר, אפילו במיקומים נמוכים, האליפות תגיע לקבוצת פרארי שזכתה בתואר בפעם האחרונה ב2007.

פרננדו אלונסו. ניצחון גדול לספרדי (רויטרס) (צילום: מערכת ONE)
סיכוי גבוה - פרננדו אלנסו|צילום: מערכת ONE

 סדר הזינוק למרוץ שיכריע את גורל העונה

בסיום מרוצי הדירוג אתמול לקראת המרוץ היום, במסלול יאס מרינה באבו דאבי, סדר הזינוק הוא:
מעמדת הפול פוזישן יזנק סבסטיאן ווטל, (שלישי בטבלת האליפות)
מהעמדה השנייה יזנק לואיס המילטון, (רביעי בטבלה)
מהעמדה השלישית הנוחה יחסית בדרך אל התואר יזנק מוביל הטבלה, פרננדו אלונסו.
מהעמדה הרביעית – ג'נסן באטן (חמישי בטבלה)
ומהעמדה החמישית המתחרה הבולט של אלונסו על הכתר – מארק וובר, (שני בטבלה).

וובר, וטל ואלונסו על הפודיום בסוזוקה (רויטרס) (צילום: מערכת ONE)
?וובר, ווטל ואלנסו על הפודיום בסיום מרוץ מה יהיה הסדר בסיום העונה |צילום: מערכת ONE

 אין ספק, במלון פאר באבו דאבי, לפחות ארבעה אנשים התקשו לישון בלילה האחרון. לכאורה נראה שאם שום דבר לא ישתבש, אלונסו יזכה בתואר, אבל וזה בדיוק מה שכל כך מרתק בספורט הזה, מספיקה פניה לא נכונה אחת, התנגשות קלה, החלפת צמיגים לא מהירה מספיק או תקלה טכנית בלתי צפויה, כדי להפוך את התמונה ולהכריע עונה שלמה בפוטו פיניש על קו הסיום.
לצערנו, חברות הכבלים והלווין לא מפספסות הזדמנות לעשות קופה על ציבור לקוחותיהם, והמרוץ, כמו כל המרוצים העונה, ישודר היום בשעה 15:00 בערוץ LIVE 5+ כשבאולפן יפרשנו אלי אילדיס, מנחה "רישיון ליהנות" ומומחה מרוצי הפורמולה 1 מספר אחד בארץ, העיתונאי בועז קורפל. אפשר להרגיש את המתח באוויר.

 

>> אלוף תחת אש - ג'נסן באטו מותקף על ידי שודדים עם תתי מקלעים

>> אלוף שמתקשה לנסוע ישר - קן בלוק מגיע לאירופה ומעלה עשן