ב-30 לאוגוסט, שנת 2012, בשדה תימן, תיעשה סוג של היסטוריה. תיאורטית, אם המירוץ המתוכנן ייצא לפועל, זהו לא יהיה מירוץ המכוניות הרשמי הראשון לציון. אבל לתצוגת ההפנינג המוטורי שהייתה באילת לבטח אי אפשר היה לקרוא "מירוץ" כדת וכדין – ולכן יש סיכוי שבסוף אוגוסט נחזה במירוץ הראשון הראוי בארצנו הקטנטונת. מירוץ דראג.
מירוץ דראג אינו מופע דראג, ולא תמצאו בו גברים הלבושים כנשים רצים בחצאיות לקו הגמר. מירוץ דראג הינו תחרות מיאוץ מעמידה ל-402 מטרים בו מתחרות צמד מכוניות ראש בראש (ונגד השעון). תחרות זו פופולארית בכל רחבי הגלובוס, מלבד מספר מדינות "נאורות", ביניהן ישראל – ואנחנו מקווים שבקרוב נוכל לומר לזה "לא עוד".
תחרויות הדראג מוכרות לחובבי הנהיגה בישראל, אך כאן מכורח הנסיבות (מקום וחוקיות בעיקר) הן בוצעו בכבישים ציבוריים, באישון לילה, עם קהל מצומצם, ובדרך כלל גם לא מעמידה, אלא מ"גלגול". לעיתים הגיעו ניידות משטרה לפזר את ההתקהלות, לחלק דוחות ולהחרים מכוניות, לעיתים היה צורך בפרצופים תמימים ותירוצים יצירתיים, ולעיתים היה צורך לבנות מנוע חדש למכונית לאחר שזה נלקח אחר כבוד ונגרס. לא פעם ולא פעמיים המטרה התגאתה בכתבות "מארב על תחרויות רחוב" ולבסוף התברר שתפסו איזה ילד שלקח לאבא שלו את המכונית והתחרה עם חבר שגנב לאימו את המכונית. לעיתים הכותרות זעקו על צמד נערים שסיימו מיאוץ בתוך תמרור, עץ או קיר. לו השוטרים היו פוגשים את מתחרי הדראג הרציניים, היו משפשפים עיניהם בפליאה, שכן לחלקם יש ילדים בגיל של אלו שנתפסו בכתבות היח"צ של המשטרה.
חזיון אחרית המיאוצים
בתחילת אוגוסט נפגשו במרכז סובארו בהרצליה מארגני המירוץ, ובראשם מיקי יוחאי מחברת "קרוס קאנטרי". הם העבירו הודעה רשמית לנהגים ובה הסבר על המסלול - מנחת שדה תימן, ליד באר שבע – ועל איך, מה, מי, אסור, מותר, ושאר דברים חיוניים, כאשר הדגש הוא בטיחות.
אורך המסלול הינו 1,200 מטרים, מתוכם 402 מטרים נמדדים (רבע מייל), ומיד אחריהם ישנו די והותר מסלול לתאוטה הגיונית ורגועה. רוחב הנתיב לא רק שעומד בתקן תחרות מסוג זה, אלא אף רחב יותר, ולכן יוזנקו צמד מכוניות יחדיו ללא דאגה. ההזנקה תבוצע על ידי מערכת ממחושבת, "עץ חג מולד", ממש כמו במדינות שאינן נאורות ומארחות תחרויות כאלו באופן קבע.
ההרשמה מוגבלת ל-32 מכוניות בלבד. חוץ מהן, ירשמו עוד 6 מכוניות גיבוי – אתם יודעים, למקרה שיהיו מכוניות תקולות או כאלו שיפסלו על ידי בוחני הבטיחות. ואפרופו בוחנים, דמיינו בעלי מכוניות משופרות עד העצם, ששומעים על בוחנים ועל 21 קציני משטרה שיפקדו את האזור... קולות החשש באולם כבר עברו מלחשושים לטונים גבוהים – אך יוחאי הצליח להרגיע את יושבי האולם.
לטענתו, כל מרחב הנגב מודע לאירוע, ולשם שינוי כל אחד מ-21 הקצינים "בעד" המתחרים ואין לדאוג – זה לא מבצע אכיפה משטרתי בתחפושת של אירוע. מה שכן, בזמן הקרוב יערכו למכוניות בדיקות טכניות במספר מוסכים שהוכשרו לבדיקות רכבי ספורט מוטורי, בכדי לוודא תקינות הכלים ובטיחותם. הכניסה לאירוע תתבצע בשעה חמש וחצי בבוקר, ומיד לאחריה, שוב, בדיקות טכניות.
קצת מספרים
דמי הרשמה עומדים על 500 שקלים, אליהם יתווסף ביטוח בסך 320 שקלים, ביטוח תאונות של 180 שקלים, וביטוח לכל איש צוות סיוע בגובה של 100 שקלים. כל נהג יחויב להצטייד בקסדה, חליפת מירוץ, נעלי מירוץ, וכפפות נהיגה. נותני החסות, יבואני "ספארקו", הודיעו שכל נהג שיגיע לבוש במרכולתם יקבל הנחה בת 150 שקלים בהרשמה. יבואן OMP, שגם נכח באולם, הצהיר שייתן הנחה זהה למי שיקנה אצלו חליפה. תחרות בין יבואנים תמיד חיובית מבחינת הצרכן.
המכוניות יחולקו לקטגוריות: קדמית, אחורית וכפולה. דבר זה עורר לא מעט מהומה באולם, שהרי ידוע לכל שישנה מכונית הנעה אחורית קטנטונת ממוצא איטלקי שניצחה בתחרות הפיראטית האחרונה, עוד בעידן טרום החוקיות, ומתחרותיה העיקריות הן הנעות כפולות. א', אחד מהטוענים לכתר, אף נשמע אומר בבוטות שהוא מגיע בעיקר בכדי לנצח את אותה איטלקייה, ושלמרות שיש זמן מדוד לכל מכונית, החבר'ה מעוניינים במקצה אלוף האלופים. למי מעניין אם ניצחת על פי השעון, כאן רוצים לראות "רכבות". יוחאי נשמע פתוח לעניין, ואמר שישקול זאת. הרוחות נרגעו.
יוחאי הוסיף שהמתחרים צריכים להפנים שמדובר באירוע ראשוני, פיילוט, ולאחר מכן יוסקו מסקנות, ישתנו ויתווספו הקטגוריות. הכי חשוב מבחינתו ומבחינת המתחרים הוא לקיים את האירוע בבטחה, ולמעשה כולם כאן תורמים לכך שהעסק יתקדם. הוא צודק.
אחרי מיקי יוחאי עלה קובי שבתאי כדי להסביר מספר חוקים; שבתאי הוא מנהל המירוץ והודיע שתירוצים כמו "קפץ לי המצמד", "ברח לי הילוך" ושאר תירוצים שחוקים ומוכרים בז'אנר – פשוט לא מעניינים במירוץ מקצועי. ובכל מקרה, לא משנה מה יקרה, לא חוזרים בנסיעה לאחור, לא ברוורס ולא בפנית פרסה. צריך להמשיך ישר ולסיים את המסלול ואז לחזור מדרך הגישה הייעודית. בטיחות לפני הכל.
עד כאן הכל נשמע טוב – מה שפחות טוב הוא שאין כניסה לקהל. המשטרה הציבה מכשולים ביורוקרטים רבים, ומכיוון שזהו אירוע פיילוט – שגם ככה עולה המון כסף למארגנים ולספונסרים עוד לפני ביטוח ולוגיסטיקה שקשורה בבטיחות הקהל – הוחלט שאירוע זה יהיה ללא צופים. אנו במגזין הגה נדאג לסקר עבורכם את האירוע עד רמת הווייסטגייט, וכולנו תקווה שהאירוע יצלח ושבעתיד תוכלו לצפות במירוץ דראג ישראלי רשמי יחד עימנו - ועם מצלמות הטלוויזיה.
>> סיפורו המלא של הספורט המוטורי בארץ הקודש
>> האם באילת ייסדנו את הספורט המוטורי בישראל?