208 TI16
אחרי 24 שנים, פיג'ו חוזרת אל ההר המפורסם
מעלה הפייקס פיק שבהרי קולורדו מארח מאז תחילת המאה ה-20 את אחד המירוצים המלהיבים ביותר ביבשת החדשה. פסגת ההר נכבשה ב-1806 על ידי משלחת מחקר שהוביל זבולון פייק ושמו ניתן להר, אך הפרסום שלו הגיע יותר ממאה שנים לאחר הכיבוש, כשיזם מקומי ובעל מלון בפסגה סלל ב-1915 דרך עפר לפסגה וכדי ליצור פרסום לאתר התיירותי החליט לערוך במעלה מירוץ מכוניות.

הנתיב נמתח לאורך קצת מעל ל-20 ק"מ וכולל 156 פניות על פי תהום ושינוי גובה של כמעט שלושה ק"מ מקו הזינוק קו שבגובה 1,440 מטר ועד הסיום ב-4,300 מטר. מעבר לאתגר שבתוואי הדרך גם הגובה הרב והאוויר הדליל גרמו לקשיי נשימה למנועים שהוסיפו מתח ועניין למירוץ שהחל לתפוס תאוצה ופופולריות בתוך שנים ספורות.

המירוץ, שהתגלה כאתגר אולטימטיבי לאדם ומכונה, זכה לכינוי "המירוץ לעננים" ובכל שנה מנסים נהגים שונים מרחבי העולם לשבור את שיאי הזמן בדרך לפסגה.

לפיג'ו הצרפתית היסטוריה מפוארת בספורט המוטורי, שהגיעה לשיאה באליפות הראלי העולמית עם מכוניות גרופ B בשנות השמונים. אך לאחר מספר שנים ובעקבות מספר תאונות טרגיות החליטו ב-FIA כי מפלצות גרופ B הן חזקות ומהירות מדי לדרכי העפר החלקלקות ועל כן הוחלט לבטל את הקטגוריה ולהתמקד במכוניות שפויות יותר.

>> פיג'ו 208GTi במבחן, בכבישים ההרריים של ראלי מונטה קרלו

פיג'ו, בניגוד ליצרניות כמו אודי, לנצ'יה, MG, פורד ואחרות שהתבלטו בקבוצת הצמרת, לא רצתה לוותר על ההשקעה הרבה בפיתוח מכונית המירוץ ושלחה את ה-205 T16 להתחרות בראלי דקאר (בסך הכל פ'יגו סיטרואן זכתה עם הרכב ב-8 ניצחונות במירוץ הקשה בעולם, בתחילה תחת מעטפת הבודי של 205 ובשלבים יותר מאוחרים הצורה החיצונית הוחלפה לזו של 405 ואח"כ של ZX).

208 TI16
עם 156 פניות יש צורך בכל כוח הצמדה שקיים

מחלקת הספורט של פיג'ו שלחה גם את הרכב התחרותי שלה תחת מעטפת בודי של ה-405 ועם שיפורים רבים למירוץ הפייקס פיק האמריקאי ב-1989.

הארי ואטנן (אלוף העולם בראלי ו-4 פעמים מנצח הדקאר עם פיג'ו/סיטרואן) הופקד על ההגה ועל  600 הסוסים שעברו לגלגלים דרך הנעה כפולה קבועה מתוחכמת וביחד הם הציגו מפגן מרהיב של נהיגה יפהפיה על המגבלות שהביאה לו את הניצחון וקבעה זמן שיא חדש. הנהיגה של ואטנן תועדה בסרט שזכה לתהודה רחבה ופרסי קולנוע רבים שצילם הבמאי הצרפתי ז'אן לואיס.



מאז עברה פיג'ו למירוצי אספלט בשנות התשעים, עם השתתפות ב-24 השעות של לה מאן ואפילו פורמולה 1 ב-1994, חזרה לאליפות העולם בראלי ב-1999 עם השקת ה-206 וגם זכתה בתואר 3 פעמים ברציפות (2000-2002), פרשה מראלי בסוף 2005 וחזרה ל-24 השעות של לה-מאן (זכתה ב-2009), אך בסוף 2012 החליטה לפרוש סופית בעיקר בעקבות המשבר הכלכלי.
השנה השיקה החברה את את ה-208GTi, והבינה שחייבים לקדם את הדגם הספורטיבי בתחרות מוטורית.

מירוץ הפייקס פיק נבחר למטרה ונהג הראלי המצליח ביותר בכל הזמנים, סבסטיאן לואב, המחזיק ב-9 אליפויות עולם רצופות (מספר שיא לנהג מרוצים בסבב כלשהו) הושאל על יד פיג'ו מהחברה האחות סיטרואן.

המכונית בה יתחרה מזכירה אומנם 208, אך כל קשר בינה לבין הדגם הסדרתי מקרי בהחלט ובפיג'ו סירבו לספק מידע אודותיה פרט לעובדה שהיא תקבל את הכינוי האייקוני T16.

למרות שזמן רב עבר מאז ההשתתפות האחרונה של החברה הצרפתית במרוץ פייקס פיק, העובדה כי מזה שנתיים הדרך לפסגה סוללה כולה באספלט ובהתחשב בהיותו של לואב כמעט בלתי מנוצח במרוצי אספלט באליפות העולם בראלי, נראה כי לפיג'ו יש בהחלט סיבות לאופטימיות וסיכוי יותר מסביר להפתיע במירוץ, שיארך השנה ב-30 ביוני.

>> צפו: התרסקות מטורפת במרוץ הפייקס פיק