"ברכותיי סבסטיאן פטל, אתה שוב אלוף העולם. בפעם השלישית ברציפות". הקול הזה, שבקע מתוך רדיו המכונית של נהג רד בול, בישר לנו את היווצרותה של אגדה חדשה בפורמולה 1. פטל עבר מירוץ מהגיהנום בסיום העונה באינטרלאגוס שבברזיל ובסופו יצא עם התואר העולמי בפעם ה-3 ברציפות, מ-2010.

 

פטל עבר תאונה כבר בפתיחת המירוץ, צנח למקום ה-19 והחל לאט לאט לפלס את דרכו למעלה עד שסיים במקום השישי. פרננדו אלונסו, היחיד שעוד יכול היה לקחת לפטל את התואר, היה מוכרח לנצח בגראנד פרי בשביל התואר העולמי, אך סיים רק במקום השני, אחרי ג'נסן באטן, ששוב גנב את ההצגה במירוץ סיום העונה.

הרגע שבישר לנו יותר מכל את המשמעות של היום הזה היה דקות ספורות לאחר שכל המכוניות חצו את קו הסיום. מיכאל שומאכר, במירוצו האחרון בקריירה, ניגש לברך את סבסטיאן פטל. אגדה אחת יוצאת ואגדה חדשה באה. שומאכר ייזכר לעד כאחד הנהגים הגדולים של הפורמולה 1, אם לא הגדול מכולם. השאלה היא מה ייעשה פטל? 3 פעמים אלוף עולם, והוא רק בן 25. בכל מקרה, הקאמבק המדהים שעשה הערב, העובדה שהתמודד עם מכונית מקרטעת ומתפרקת במשך 70 הקפות שלמות היא לא פחות ממדהימה. כך נוצרות אגדות, כך נוצרים כוכבים.

הפרצוף של פרננדו אלונסו על הפודיום (כנראה הפודיום העצוב בהיסטוריה) אמר את הכל. הספרדי, בדומה ל-2010, היה יכול לנצח, אך לא הצליח לעשות את העבודה במירוץ הסיום. פטל סיים את העונה במקום הראשון עם 281 נקודות, רק 3 נקודות יותר מאשר אלונסו. המקום השלישי בדירוג הכללי, הלך לנהג המתקאמבק של השנה - קימי רייקונן.

מספר אחת בפעם השלישית ברציפות. פטל (gettyimages) (צילום: ספורט 5)
מספר אחת בפעם השלישית ברציפות. פטל (gettyimages)|צילום: ספורט 5

"אני גאה בקבוצה שלי, עשינו עבודה גדולה מאוד השנה", אמר פרננדו אלונסו המתוסכל לאחר שירד מהפודיום. "אמנם איבדנו את האליפות, אך לא איבדנו אותה כאן, אלא לפני מספר מירוצים. אנחנו גאים בכל מה שעשינו ונחזור בשנה הבאה בכל הכוח".

בגיל 43 ואחרי 19 עונות בפורמולה 1, מיכאל שומאכר שוב פרש והפעם הוא גם לא יחזור. הנהג הנפלא סיים הערב במקום השביעי הכללי והוכיח שכאשר מדובר בנהיגה על מסלולים רטובים הוא עדיין אחד הטובים. שומאכר מחזיק ברזומה מדהים של 7 אליפויות עולם, כולל חמש ברציפות מ-2000 ועד 2004. שומי ניצח 91 מירוצים, רשם 155 הופעות על הפודיום וזינק 68 פעמים מהפול פוזישן. הערב זה נגמר, אבל בטח נמשיך לראות אותו מאחורי הקלעים של המירוצים.

לואיס המילטון היה בתמונת הפודיום במשך 55 הקפות, אך תאונה בינו לבין המוביל באותו שלב ניקו הולקנברג מפורס אינדיה עלתה לו ביוקר. הנהג הבריטי לא יכול היה לסיים את המירוץ ונאלץ לפרוש במה שהפך לסיום עגום במיוחד לקדנציה שלו במקלארן. בשנה הבאה הוא כבר ייצג את מרצדס, כאשר סרחיו פרס יגיע במקומו.

 

מהלך המירוץ
הקפה 1:
הזינוק בברזיל היה פשוט משוגע. אלונסו קפץ שתי מקומות מ-7 ל-5, מאסה דילג למקום השלישי, אבל הרגע הדרמטי שייך לפטל. תחילה הוא לא זינק טוב ולאחר מכן נחסם על ידי חברו לקבוצה, מארק וובר. החסימה גרמה לברונו סנה הברזילאי להיכנס בסבסטיאן פטל מאחור, שנאלץ לעצור וכתוצאה מכך הידרדר למקום ה-19.
הקפה 6: אלונסו קיבל עזרה ממאסה. הנהג הבכיר של פרארי עקף את חברו לקבוצה, שחסם בתגובה את מארק וובר. מיד אחר כך וובר הסתחרר, כתוצאה מפגיעה של קובאייאשי, איבד אחיזה וירד למקום ה-13. בינתיים, פטל הצליח תקן פערים ועלה למקום השמיני.
הקפה 13: וובר שוב התמקם לפני פטל ולא נתן לו לעקוף עד שקבוצת רד בול הפעילה עליו לחץ. מנגד, פטל קיבל את ההודעה שהוא ייאלץ להסתדר בלי חלק מהכנף הימנית שלו עד לסיום המירוץ.
הקפה 19: ניקו הולקנברג הגרמני הפתיע את כולם בברזיל, כשניצל יציאה של באטן לרחבת הטיפולים ועלה לפסגה.
הקפה 21: פטל טיפס למקום החמישי ונצמד לפרננדו אלונסו שדורג בשלב זה במקום הרביעי.
הקפה 23: פטל קיבל מתנה בדמות מכונית הבטיחות, שמונעת עקיפות מצד אחד, אך גורמת לצמצום פערים. בינתיים, הולקנברג שמר על הפסגה, אך לא לפני שהוא וג'נסן באטן איבדו יתרון עצום על פני המילטון, אלונסו ופטל.
הקפה 30: אחרי 7 הקפות, מכונית הבטיחות ירדה מהמסלול והאקשן התחדש. וובר שוב הפריע לפטל, שאיבד את המקום החמישי לטובת קאמוי קובאייאשי. המילטון עלה למקום השני על חשבון באטן.
הקפה 35: בשלב זה אין יותר מדי עקיפות. מיכאל שומאכר הצליח להתקדם מהמקום ה-15 ל-11.
הקפה 36: פליפה מאסה מנסה לגנוב את ההצגה. הנהג של פרארי עקף את פטל ואת קובאייאשי ועלה למקום החמישי. אלוף העולם ב-2010 ו-2011 ירד למקום השביעי.
הקפה 46: הסדר בשלב זה - הולקנברג, המילטון, באטן, אלונסו, מאסה, קובאייאשי, פטל.
הקפה 53: פטל נכנס להחלפת צמיגים וירד כתוצאה מכך למקום השמיני, אך גם זה עדיין לא מספיק לאלונסו, שהתבסס במקום הרביעי.
הקפה 55: תאונה! ניקו הולקנברג ניסה לעקוף את אחד הסמנים האחוריים, איבד את האחיזה והתנגש בלואיס המילטון. התוצאה? שניהם יצאו מתמונת הניצחון. באטן תפס את ההובלה, אלונסו עלה למקום השני ועבר את פטל בדירוג הכללי ברגע הזה.
הקפה 64: סבסטיאן פטל עשה צעד ענק בדרך לאליפות לאחר שעקף את מיכאל שומאכר ועלה למקום השישי הכללי.
הקפה 70: קובאייאשי התנגש בשומאכר מאחור וכמעט הוציא אותו מהמירוץ, פול די רסטה התנגש בקיר וכתוצאה מכך מכונית הבטיחות יצאה למסלול ובכך הבטיחה לסבסטיאן פטל מעשית את האליפות.
הקפה אחרונה: מכונית הבטיחות מנעה עקיפות. באטן חצה ראשון את קו הסיום, אלונסו אחריו. פטל הגיע שישי וזכה בתואר אלוף העולם. פליפה מאסה סיים שלישי במירוץ ועלה על הפודיום לעיני אוהדיו הביתיים באינטרלאגוס.

הדירוג הסופי במירוץ
1. ג'נסן באטן (מקלארן)
2. פרננדו אלונסו (פרארי)
3. פליפה מאסה (פרארי)
4. מארק וובר (רד בול)
5. ניקו הולקנברג (פורס אינדיה)
6. סבסטיאן פטל (רד בול)
7. מיכאל שומאכר (מרצדס)
8. ז'אן אריק ורן (טורו רוסו)
9. קאמוי קובאייאשי (סאובר)
10. קימי רייקונן (לוטוס)