רחל הקטנה תועדה עם הגעתה לביה
האם היה ניתן לעשות משהו כדי למנוע את האסון הנורא?|צילום: חדשות 2
בין אם הייתה תקלה חמורה במערכת הבלימה של המיצובישי גרנדיס של משפחת אטיאס ובין אם לאו, נראה שאת תאונת הדרכים הקשה אתמול, בה קיפחו את חייהם שמונה בני המשפחה, ניתן היה למנוע על ידי פעולה נחושה של האוחז בהגה ברגעים שלפני התאונה.
אינני חלילה מאשים את אבי המשפחה רפאל שנהג ברכב אלא את המערכת שמאפשרת לקבל בארץ רישיון נהיגה לאחר הכשרה בסיסית ביותר.

אם נראה לכם יותר ממתבקש שכל טייס יעבור שלל אימונים, תרגולות ורענונים לתפקוד בעת מצב חירום, אם זה טרוויאלי שרופא יתרגל שוב ושוב וידע בעיניים עצומות לבצע פעולות החייאה, איך בדיוק זה  נראה לכם בדיוק הגיוני לאפשר לאנשים לקבל רישיון נהיגה בלי שהם יעברו כל הכשרה מעשית לנהיגה בתנאים מאתגרים ותגובה נכונה בעת מצבי חירום?

תאונת הדרכים הקשה הפכה אתמול לשיחת היום וככל שנקפו השעות הזדעזעתי לגלות עד כמה אנשים אינטליגנטים ומעודכנים סביבי, שיודעים להשתמש במכשירים מסובכים מאוד, לא מצוידים בידע בסיסי הנוגע לשימוש במכונה שעלולה, בתפעול לא נכון, לגדוע את חייהם באחת.

אינני מצפה שכל תלמיד נהיגה יעבור כאן הכשרה ארוכה ומייגעת ויהפוך לנהג מרוצים אך התעלמות מוחלטת מהצורך בידע לתפקוד בכל מצב שהוא לא מצב נהיגה טרוויאלי מכשירה את השטח לבורות ולחוסר יכולת תפקוד ברגע האמת שעלולים להביא לתוצאות קשות כמו התאונה אתמול.

 מה לעשות כאשר מאבדים את הבלמים ואיך להמנע מראש ממצב שכזה

יש לציין שאמנם מזה זמן נהגים חדשים חייבים לעבור קורס רענון נהיגה לאחר מספר שנים בהן הם מחזיקים ברישיון, אולם קורס עיוני זה נתפס על ידי רוב האנשים כעונש ובפועל הוא לא מתמקד בעיקר – נהיגה נכונה בתנאי דרך שונים, זיהוי בזמן של כשלים בכלי הרכב ותפקוד במצבי חירום.

לימוד נהיגה
לומדים לעבור את הטסט לא לנהוג|צילום:

התאונה בה נהרגו בני משפחת אטיאס היא הוכחה עגומה לכך שידע, הבנה ותפעול נכון של הרכב בהתאם לתנאי הדרך היו ככל הנראה יכולים למנוע את האסון.

גם אם המכונית של משפחת אטיאס הייתה מצוידת בבלמים שחוקים, הסיבה המרכזית להתחממות היתר שלהם ואיבוד יכולת הבלימה נבעה משימוש רציף ואינטנסיבי מדי במערכת הבלמים בעת הנסיעה ברכב העמוס בתוואי הדרך שכלל ירידות רבות בהן, ככל הנראה, הנהג לא נעזר כלל ביכולת להגביל את מהירות הרכב באמצעות הורדת הילוכים בתיבה האוטומטית, כמתבקש בכל נסיעה במדרון.

אבל מסתבר שלא רק רפאל אטיאס ז"ל לא חשב על הצורך לנסוע בהילוך נמוך ולהשתמש בבלימת מנוע - מבדיקה לא מדעית שערכנו מסתבר שחלק לא מבוטל מהאנשים הנוסעים מזה שנים במכוניות המצוידות בתיבות הילוכים אוטומטיות כלל לא חושבים על האפשרות להשתמש בשום מצב אחר בתיבה לבד מ-D ובאופן קבוע סומכים רק על בלמי המכונית בכל תנאי.

בעוד מספר ימים כולנו נחזור לשגרה, לקצב החיים המטורף ורק קרובי משפחת אטיאס ורחל הקטנה שנותרה לבדה ימשיכו לחיות את האסון הזה שיתכן שיכול היה להמנע אם האוחז בהגה היה מקבל רישיון נהיגה רק לאחר שהיה עובר הכשרה של ממש לנהיגה נכונה ולא רק לומד איך לעבור את הטסט .

נכון, מי באמת רוצה עוד ועד מכשולים בדרך לרישיון נהיגה, למי יש זמן וסבלנות לקורסים לרענון אחת לכמה שנים? אבל אם כולם יפנימו שלא מדובר רק במשפחת אטיאס ולמעשה מדי יום אנשים רבים נפגעים בתאונות דרכים רק בגלל חוסר ידע בסיסי וטעויות נהיגה טיפשיות אולי יפול לכולנו האסימון ונבין שידע הוא כוח והערך של כמה שעות הדרכה מעשית של נהיגה בתנאי דרך וסיטואציות בעייתיות וגם תפקוד במצבי חירום הוא יקר מפז ולעיתים יכול להוות את ההבדל בין חיים למוות.

 מה לעשות כשדוושת התאוצה נתקעת בפול גז

 

Infiniti M (צילום: אודליה כהן)
מתי האנשים יבינו שידע בנהיגה ותפעול הרכב הוא הכרחי כדי להישאר בחיים |צילום: אודליה כהן