לשים לב לציוצים (צילום: AP)
קשה לנו להתנק מהמכשיר הזה אפילו לרגע|צילום: AP

בתחילת השבוע נודע כי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים וקבוצת הורים ששכלו את ילדיהם בתאונות דרכים פנו אל הרשות השנייה ואל חברת סלקום בבקשה להפסיק לשדר את הפרסומת לקונסולת קומודו לרכב.

בפרסומת, המשלבת בין צילומים של נהג במכונית לגרפיקה תלת מימדית ממוחשבת, מוצג נהג שנוסע ברכב שבו מותקן מכשיר הקומודו והוא מצידו משתמש בשלל האפליקציות של המכשיר תוך כדי נהיגה.

בדרישה לבחון מחדש את שידורה של הפרסומת נטען כי הפרסומת מעודדת ביצוע פעולות המנוגדות לפקודת התעבורה שגורמות להסחות דעת ולפגיעה בבטיחות בדרכים. הרשות לבטיחות בדרכים ציינה: "עמדת הרשות היא שאינטרנט, רדיו, GPS וטלפונים ניידים הן טכנולוגיות המעודדות היסח דעת מהנהיגה ומהכביש. השימוש בהן כפי שעולה מהפרסומת, אינו בטיחותי ומגדיל את הסיכוי להיות מעורב בתאונה".
באופן פרדוקסלי משהו התלונות הופנו דווקא כנגד שידור הפרסומת המציגה את פונקציות המכשיר ולא כנגד עצם שיווקו של הקומודו כמכשיר טלפון קבוע לרכב.

תכירו: פיתוח ישראלי מרשים

הקומודו, שפותח כאן בארץ, הושק לפני חודשיים ברשת סלקום ומהווה את המילה האחרונה בתחום הטלפונים הקבועים לרכב. לבד מהיותו טלפון קבוע לרכב הקומודו מציע גם חיבור קבוע לאינטרנט ושלל אפליקציות בנושאים שונים.
המכשיר המרשים כולל מסך מגע בגודל 4.3 אינץ' ומזכיר בעיצובו ובדרך תפעולו מכשירי אייפון.

לכאורה, בטיחות המשתמשים הייתה מול עיני המתכננים וכך פונקציות כמו צפייה בשידורי טלוויזיה, קבלה ושליחה של הודעות טקסט וגישה לאי מיילים חסומות בזמן שהרכב בתנועה. אבל מצד שני המכשיר מציע עדיין שלל פונקציות שניתנות לתפעול תוך כדי נהיגה ומחייבות הסטת מבט מהכביש למסך המגע. יתרה מזאת, על אף שמדובר במכשיר יעודי לרכב הוא לא כולל אופציה של תפעול קולי באף אחת מהאפליקציות או בשימוש בטלפון.

יהיו מי שיטענו שעדיף שהנהגים ישתמשו במכשיר הקומודו המצויד במסך גדול וברור והתקן קבוע מאשר שיחזיקו ביד את הסמארטפון שלהם וינסו לתפעל את מקשיו הקטנים תוך כדי נהיגה, אבל אנחנו טוענים שהסכנה בשיווק מכשיר יעודי לרכב כמו הקומודו היא התחושה המוטעית בקרב חלק נכבד מהנהגים שמדובר במכשיר בטוח לשימוש בעת נהיגה.

אין תמונה
מכשיר מרשים אך מסוכן לשימוש בנהיגה

הפרסומת לקומודו היא ממש לא הבעיה שצריך לטפל בה. הבעיה היא מהות המכשיר עצמו שבמוקדם או במאוחר יגרום למשתמשיו הסחת דעת מסוכנת שבמקרה הטוב תגמר בעצירה מבוהלת וכמעט תאונה.
אין מה לעשות, כשמותקן מולך מסך צבעוני המציע שלל עולמות תוכן בזמינות תמידית, אפילו הזהיר בנהגים יתפתה ויעשה בו מדי פעם שימוש. בכביש, ברגע האמת לא צריך יותר משנייה של הסחת דעת.

אז עם כל הכבוד לטכנולוגיה המודרנית ולחיבור האובססיבי שלנו לרשת, ברכב צריך לנהוג ולהסתכל על הכביש וכל שימוש בסלולרי, אפילו למטרת שיחה, פוגם בריכוז שלנו.

לפני כמה שנים היו מי שהבינו את זה ובשוק הוצעו מכשירים קבועים לרכב שכללו מקשים ענקיים וחיוג קולי ללא צורך בהסחת המבט מהכביש או אפילו הזזת היד מההגה. חבל שבשם הטכנולוגיה המתקדמת הם נעלמו מהשוק.

ככל שהשימוש בסלולרי מתרחב הסחת דעת תופסת אחוזים נרחבים יותר מסך תאונות הדרכים ולאט לאט העולם הולך ומבין את מה שאנו טוענים כבר מזה זמן: נהיגה ושימוש בסלולרי פשוט לא הולכים ביחד.


אמריקה: אפליקציה שמונעת שימוש בנייד בנהיגה

אתמול השיקה SPRINT, אחת מענקיות הסלולר האמריקאיות, אפליקציה חדשה לסמארטפונים הפועלים באמצעות מערכת ההפעלה של גוגל, אנדרואיד. האפליקציה שככל הנראה תהיה פופולרית במיוחד בקרב הורים שרוצים לפקח על בטיחות ילדיהם הנוהגים מזהה אם הטלפון נמצא בתנועה בעת נסיעה במכונית ומנטרלת את פעולתו, לא מאפשרת להוציא שיחות (למעט 3 מספרים שנקבעו מראש) או לכתוב הודעות טקסט ובנוסף לא מציגה הודעות חדשות ומנתבת את השיחות הנכנסות באופן ישיר להודעה מיוחדת במענה הקולי.

גבר נוהג בלילה (צילום: damircudic, Istock)
נראה שרבים מאיתנו שכחו שקודם כל צריך לנהוג|צילום: damircudic, Istock

>> חברים, תנהגו ואל תתעסקו עם שטויות

>> בארצות הברית בוחנים דרכים טכניות כדי למנוע שימוש ססלולרי במהלך נהי

>> הטקסט הזה יכול להרוג אתכם