השוטרים פרוסים, אך גם זה לא עוזר (צילום: חדשות 2)
מצלמות המהירות הן לא תחליף למשטרת התנועה|צילום: חדשות 2

פרויקט הצבת מצלמות המהירות האוטומטיות בכבישי ישראל לא מפסיק לנפק כותרות וכעת הוא שוב נמצא בסכנת ביטול, כך על פי שר התחבורה, ישראל כץ, והשר לביטחון פנים, יצחק אהרונוביץ'.

אתמול הבהירו שני השרים שאם משרד האוצר לא יעניק תוספת תקציב של 25 מיליון שקלים בשנה לצורך הפעלת השלב הראשון בפרויקט, המצלמות לא יופעלו והפרויקט יתבטל.

על פי התוכנית המקורית, הכסף להפעלת מצלמות המהירות אמור היה להגיע מתקציב הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. הרשות מתקצבת מדי שנה את משטרת התנועה ב65 מיליון שקלים והכסף הנדרש להפעלת המצלמות היה אמור, במידה שלא ימצא לפרויקט מקור מימון נוסף, לגרום לקיצוץ בתקציב משטרת התנועה.

מוטל בספק 

רק רגע, מצטער שאני צריך לעצור, אני מריח ניחוח של עוד ספין שנעשה על חשבוננו מצד כל המעורבים בדבר, ספין שבסופו של דבר יוביל לכך שעוד מסים שאנו משלמים יושקעו בפרויקט שיעילותו מוטלת בספק.

אם מדובר בכלי אפקטיבי לצמצום תאונות הדרכים, כמו שהמשרד לביטחון פנים טען בבקשתו לאישור הפרויקט, הרי לא צפויה פגיעה ברמת הבטיחות בכבישים, להיפך: המשרד לביטחון פנים בעצמו טען שכשיושלם פרויקט הצבת המצלמות תהיה למערך הרובוקופים המצלמים שלא מתעייף אף פעם יכולת לצמצם לא פחות מ20 אחוז מכלל התאונות.

מצד שני, מה קרה לשר התחבורה שהטיל ספק ביעילות הפרויקט לכל אורכו לשנות את דעתו ולהילחם בעוז למען עוד תקציב לפרויקט? האם המהלך המתוקשר של הזזת כמה מצלמות מהישורות בכבישים 1 ו431 עשה את ההבדל? גם כעת חלק משמעותי מהמצלמות מתוכננות לכבישים בטוחים יחסית ובשלבים הבאים של הפרויקט אף אחד לא מכחיש שהכבישים המהירים יחזרו למפת הפריסה.

דו
שוטר תנועה בשר ודם - עדיין יחכה לכם בסיבוב|תמונת AVI: חדשות1 ערוץ 2

אם כן חברים השבוע קיבלנו את ההוכחה הסופית, למי שהיה צריך כזאת, כדי להשתכנע שגם האנשים שאישרו את הפרויקט לא באמת מאמינים בסיכויי ההצלחה שלו לצמצם את מימדי הקטל בדרכים: השר אהרונוביץ' אמר: "אין ספק שקיצוץ במשטרת התנועה יהווה מכת מוות לאכיפה בישראל. האוצר צריך להבין שחלק מקורבנות הכבישים יהיו על אחריותו", והשר כץ: "אסור שהפעלת המצלמות תהיה על חשבון תקציב האכיפה, שהוא הכלי היעיל ביותר כיום להרתעת עברייני תנועה ולצמצום תאונות הדרכים".

ברור כשמש

במילים אחרות, לכולם ברור שפרויקט מצלמות המהירות האוטומטיות א' 3 הוא לא רעיון גאוני להצבת שוטרים אוטומטיים שיעבדו ללא הפסקה וימנעו תאונות דרכים אלא אמצעי לייצור תזרים מזומנים בלתי נגמר מהכיסים המדלדלים של ציבור הנהגים.

אין תמונה
פרויקט א' 3- יבוטל או שנשלם מכיסנו?
 

>> עתירה לבג"צ נגד הפעלת מצלמות המהירות החדשות
>> אין קשר בין הכבישים האדומים למצלמות המהירות