מאזדה מיאטה (צילום: נעם וינד)
הקיץ הזה הולכים טופלס|צילום: נעם וינד
לא צריך יותר מהצצה קצרה בלוח השנה, או למי שחייב לחוש דברים על בשרו – גיחה קצרה החוצה בצהרי היום, כדי להבין שהקיץ כבר כאן ולצערכם (או לשמחתכם, תלוי איזו עונה אתם מעדיפים) הוא כאן כדי להשאר לפחות בארבעת החודשים הקרובים.
קצת קשה להאמין שעד לפני בסך הכל שני עשורים רוב המכוניות שהתגלגלו על הכבישים הלוהטים של חום יולי-אוגוסט לא היו מצוידים במזגן. מי מכם שלא היה שם רצוי שיקח אתנחתא לרגע וידמיין את הסיטואציה, או אולי ינסה זאת בעצמו במשך לפחות חצי שעה בפקק קיצי אופייני, כדי להבין את הסיוט.

אבל כמו שאבותינו יבשו את הביצות, בנו את הארץ ולא התלוננו, כנראה גם בעת הנסיעה במכונית היתה להם סיבולת גבוהה משלנו, או שבאמת לא היה חם בעבר כמו היום.
מרבית כלי התחבורה היום מצליחים להתמודד, בצורה די משכנעת, עם הזוועה שמתרחשת בחוץ, אבל יש כמה אמצעי תחבורה שלא רק מצליחים להתמודד בצורה סבירה עם הקיץ אלא ממש נוצרו בשבילו

קבלו חמש הצעות לכלי התחבורה שכדאי שיהיו לכם בקיץ הארצישראלי:

מכונית פתוחה

אין מה לעשות, למראה טופלס יש קסם מיוחד וממש כמו אצל בנות המין היפה גם מכוניות שמסירות את החלק העליון זוכות לתשומת לב ולמבטי הערצה. עם זאת, כמו שטופלס אנושי לא מתאים לכל אחת כך גם מכוניות פתוחות מתאימות בעיקר למי ששמח לשתף את חוויותיו עם הסביבה. אפשר למנות גם חסרונות כמו אותה חיבה מיוחדת של ונדליסטים למכוניות פתוחות ולגג הבד שלהם, רעשי רוח וסביבה חזקים בעת נסיעה גם כשהגג סגור ובטיחות פסיבית מעט מלחיצה, במיוחד במקרה של התהפכות, אבל כל אלה מתגמדים אל מול המראה הנחשק ותחושת החופש שממלאים באורח פלא כמעט כל מכונית ונוסעיה, ברגע שמסירים ממנה את גגון הפח מעל לראש.

בישראל יש לא מעט ימים שמתאימים לטופלס אך עד לפני כמה שנים היצע המכוניות הפתוחות שיובאו באופן סדיר לארץ היה כמעט בלתי קיים. כיום, למרות שהיקפי המכירות עדיין נמוכים מאוד ביחס לאירופה ולארצות הברית עומדות בפני מי שחושק בקשר בלתי אמצעי עם השמיים הכחולים מעל שלל אופציות בטווחי מחירים מאוד מגוונים: מגרסאות פתוחות למכוניות קטנות כמו הפיאט 500  שתהיה שלכם עם גג ברזנט מתקפל במחיר של החל מ-120 אלף שקל ועד למרצדס SLS נטולת גג בעבור סכום "צנוע" של יותר מ-2.2 מיליון שקל.

בשנת 1989 מאזדה חשפה את ה-mx5, או מיאטה כמו שמכנים אותה בארצות הברית והמכורים לדגם, שהציגה ביצוע מודרני למכוניות הספורט הקלאסיות, במיוחד כאלו ממוצא בריטי בשנות השישים.
עם מראה יפהפה ששילב את כל היתרונות של רודסטרים נוסטלגיים כמו לוטוס אלן, MG ואלפא ספיידר ובביצוע מודרני עם אמינות יפנית מוחלטת המיאטה הפכה ללהיט היסטרי, זכתה בשלל תארים בינלאומיים והפכה למושא לחיקויים רבים. גם היום, בדורה השלישי, היא עדיין מציעה את אותו תמהיל של מראה מושך מבטים אבל לא מנקר עיניים, שימושיות, עלויות אחזקה הגיוניות, הנעה אחורית ובעיקר הרבה הרבה הנאה מנהיגה.

אמנם יש חזקות ומהירות ממנה אבל במחירים של בין 50 אלף שקל למשומשת מאמצע שנות התשעים ועד 200 אלף שקל לחדשה מהסוכנות אין לה הרבה מתחרות כשבוחנים מראה והנאה מהנהיגה.  

>> מאזדה מיאטה בקטלוג הרכב של mako בשיתוף אתר יד 2

אין תמונה
מכונית פתוחה - למי שאוהב קשר ישיר עם השמים מעל

אופנוע ים

אמנם לא מדובר בכלי תחבורה שימושי במיוחד שיכול להביא אותך ממקום למקום וחייבים לציין גם שהמתרחצים בחופים ובמיוחד שוחרי איכות הסביבה ממש לא אוהבים אותו, אבל ללא ספק מדובר בכלי הקייצי ב-ה' הידיעה שמעניק לחוויית הבילוי בים מימד חדש ומאוד מהיר.

אופנועי הים מגיעים בשלל תצורות וגדלים אך עושה רושם שבשנים האחרונות העניינים קצת יצאו מפרופורציות והקרב בין היצרניות למי יש הכי גדול הביא לכך שבכלי הפנאי הללו משתילים מנועים עם הספקים פסיכיים של ממש.

העניינים כל כך יצאו משליטה שמנועים עם הספקים של 130 כ"ס שבעבר הלא רחוק נחשבו כחזקים במיוחד משרתים היום את הדגמים הבסיסיים ביותר, ללא כל יומרות ספורטיביות, והדגמים הבולטים יותר מצוידים כבר בהספקים של 200 - 250 כ"ס.

שבועיים אחרי שסי-דו חשפה כאן את אופנוע הים החזק שלה המצויד בכוח דחף המציע עדר של 265 סוסים שועטים על פני המים, קוואסאקי מנחיתה כאן את האולטרא 300 החדש שכפי שאפשר להבין משמו מחלץ לא פחות מ300 כוחות סוס מהמנוע שלו בנפח של 1.5 ליטרים.

הנינג'ה הימית של קוואסאקי מצויד גם בשלל מערכות עזר  כמו מערכת היגוי אלקטרונית המחשבת את זווית ההיגוי ומצב המצערת ומתאימה את סל"ד המנוע בהתאם על מנת להשיג יכולת היגוי מיטבית למרות הכוח המטורף. האולטרא 300 מציע שלל תאי אחסון ומתאים לשימוש של שלושה רוכבים. המחיר עומד על 101 אלף שקלים שזה אמנם ממש לא מעט בעבור כלי שעשועים אבל מאידך נותן את יחס הכ"ס לשקל הטוב ביותר מבין כל כלי הרכב הנמכרים בישראל.

קוואסאקי אולטרא 300 (צילום: אוטו)
אופנוע ים - עדר של 300 סוסים ששועטים על המים |צילום: אוטו

רכב שטח

קיץ וחופש. מה יכול להיות יותר אידיאלי מלעלות על סיפונו של רכב שיכול לקח אתכם לכל מקום שתחפצו בו גם כשהכביש נגמר: מפיסת חוף נסתרת ובתולית, מרחבי הערבה ועד למעיין קריר ונסתר.  

עד לפני כמה שנים כל מה שהיה צריך זה לבחור את הדגם שמתאים לכם מבין ההיצע המגוון של רכבי הפנאי שכמעט כל יצרן רכב הציע, לשלב ל-4X4 ולהגיע לכל חור.

בשנים האחרונות זו נהייתה משימה קצת מסובכת יותר ולמרות שעל הכבישים מסתובבים לא מעט כלי רכב חדישים עם מראה קרבי, צמיגים גדולים ומגיני פלסטיק מרשימים יכולת השטח של רובם צומצמה לטיפוס על מדרכות או מקסימום לנסיעה בדרכי עפר מהודקות היטב. 

מומחי מחלקות השיווק והמחקר של יצרניות הרכב הבינו שבעוד שהלקוחות מאוד אוהבים את המראה הכוחני, הישיבה הגבוהה ואפקט ההגעה הבלתי ניתן לפספוס הם כמעט ולא עושים שימוש ממשי ביכולות השטח שהרכבים הללו מציעים, יכולות שחייבו את היצרניות לעשות שימוש במרכב מוקשח ושלל מערכות יקרות מאוד. מתוך התובנה הזו נולדה אופנה חדשה של "ללכת בלי ולהרגיש עם", זאת אומרת לצייד את הרכב בכל הסממנים החיצוניים שכולם רואים אבל לוותר על דברים שלא נראים לעין כמו מערכת חלוקת כוח מתוחכמת, הילוך כוח ושלדה קשוחה.

כאמור לרוב הג'יפונים המודרניים אין כל יכולת שטח והאמינו לנו, לא כדאי לכם לנסות את זה, מה שמותיר אותנו אחרי לכתו בתחילת השנה של המוהיקן האחרון במחיר הגיוני, הג'ימיני הקטנטן של סוזוקי, רק עם אופציות ממש יקרות במחירים התחלתיים של  239 אלף שקל בעבור ג'יפ רנגלר קצר עם יכולות שטח מצוינות אבל עם שימושיות משפחתית מוגבלת. מובילי שטח משפחתיים כמו מיצובישי פאג'רו, טויוטה לנד קרוזר, לנד רובר דיסקברי ואחרים כבר מגיעים עם תג מחיר התחלתי בסביבות 300 אלף שקל.

שוק רכבי השטח מיד שנייה כולל שלל אופציות, חלקן אטרקטיביות ביותר, רק זכרו שעלויות האחזקה וצריכת הדלק של כלי הרכב גבוהה מאוד וכשקונים מציאה שעברה חיים קשים תמיד יש לקחת בחשבון שלהתקע עמוק בשטח, בשיא החום, זו ממש לא חוויה נעימה.  

 

ג'יפ בשטח (צילום: byllwill, Istock)
רכב שטח - להנות מחופשת הקיץ הרחק מרעש המטקות והילדים בים |צילום: byllwill, Istock

אוטו גלידה

בשיא החום המהביל אין כמעט דבר משמח יותר מצליל תיבת הנגינה ששומעים מתקרב מרחוק ומבשר על הגעת ה"אוטו גלידה" שמושך אחריו, כמו החלילן מהמלין, מבוגרים וילדים המשתוקקים לטעם הקריר והנעים של הגלידה שיצנן את הגוף.   

תודו שכשהייתם ילדים, כמעט כמו החלום להיות כבאי, חלמתם שיום אחד יהיה לכם אוטו גלידה עם תיבת נגינה ומקררים המלאים בשלל הפתעות שמשמחות אנשים.

בניגוד לדברים שחלפו מן העולם כמו מחלקי חלב ממש מזמן או ספריות וידאו וטלפונים ציבוריים בעבר הלא כל כך רחוק ולמרות תדמית הלואו-טק, "אוטו גלידה" זוכה לפופולריות גם במילניום השלישי ואתם בהחלט יכולים להגשים את חלום הילדות להפעיל אוטו כזה.

ישראלים אחרי צבא יוצאים להגשים את חלומם האמריקאי וחלקם, במקום לעבוד על רד-נקס במכירת מוצרי ים המלח או מחליקי שיער בקניונים או לחלטר בהובלות יוצאים לעבוד באוטו-גלידה ולשמח את ילדי הפרברים בארץ הדוד סם.

גם בארץ אתם יכולים להגשים את החלום להפוך לבעלים של אוטו-גלידה  ובאתר יד2, נכון לרגע כתיבת שורות אלו, יש שני רכבים למכירה, מוכנים לתזוזה ובמחיר סביר. מלאו את המקררים בגלידה, הפעילו את תיבת הנגינה וצאו לדרך.

 

אוטו גלידה (צילום: mako)
אוטו גלידה - בעצם למה לא להגשים את חלום הילדות?|צילום: mako

משאית קירור

בינינו השמש הקופחת הזאת לא עושה לנו טוב, יש כאלה שמרגישים את זה כעבור חמש דקות, אחרים אחרי שעה ויש כאלה שיכולים לשרוד אפילו חצי יום בלי להתלונן, אבל בשלב מסוים כולם מגיעים למסקנה הבלתי נמנעת: זאת היתה טעות איומה לצאת החוצה בחום הזה והדבר שהם הכי חייבים אחרי ה"בילוי" בשמש הוא קירור מסיבי מיידי. אם אפשר שהקוטב הצפוני ינחת כאן לביקור קצר, או לפחות, למצוא איזה פריזר לעשות אתנחתא קטנה.

עם קצת מחשבה מחוץ לקופסא אתם יכולים לארגן לעצמכם, במחירים סבירים לחלוטין, חדר קירור נייד שידאג להחזיר אתכם למצב שמיש אחרי החשיפה לשמש בזמן קצר ביותר ובלי צורך להמתין במשך דקות ארוכות למזגן הרכב שיצליח להשתלט על החום הרב שנצבר בו.

אנו מדברים על משאית קירור קלה, כזאת שבדרך כלל משמשת להובלת בשר, מוצרי חלב או שאר קפואים אל רשתות השיווק, יכולה אחרי ניקוי יסודי להפוך לחלומו של כל מתבשל שמש ארץ ישראלי  טיפוסי. רצוי להוסיף ספה נוחה, שמיכת פוך, להקפיד שיש אפשרות לפתוח את הדלת מבפנים ולא להתפתות להשאר באווירת החורף האירופאי יותר מדי זמן, זה עלול להיות מסוכן.

 

משאית קירור (צילום: mako)
משאית קירור - הדרך המהירה להחזיר את הגוף לטמפרטורה סבירה|צילום: mako

 >> בחן את עצמך: איזו מכונית אתה