משפחתיות סדאן: פוקוס מאזדה 3 יונדאי i35 פורטה אימפרזה אוקטביה קורו (צילום: נעם וינד)
נהגנו על מעל ל-130 דגמים שונים|צילום: נעם וינד
במהלך השנה שזה עתה הסתיימה נהגנו כאן בערוץ הרכב באתר mako על כ-130 כלי רכב שונים. היו כאלה שזכו להיכרות סולו אבל את רובם זרקנו היישר אל המים העמוקים להפגין את יכולתם במבחנים ההשוואתיים הגדולים שערכנו. בין מבחן ענק למכוניות מנהלים, ועידת פסגה של כל המשפחתיות בשוק, סקירת כל החידושים בקטגורית הסופר מיני ומפגש עם כל סוגי הג'יפונים שיש, פגשנו גם כמה מכוניות שהצליחו להשאיר עלינו חותם.

גולף GTI פוקוס ST מגאן RS (תמונת AVI: נעם וינד)
ב-81 מבחני דרכים, מהם 23 השוואתיים |תמונת AVI: נעם וינד
חלקן אולי לא הכי חשובות מבחינת השוק המקומי או אפילו התקשו לנצח במבחן בו השתתפו מול מתחרותיהן, אבל כן הצליחו להרשים אותנו ולעיתים אפילו לרגש.
רגע לפני שאנחנו בוחרים את המכוניות החשובות של 2013  בישראל בכתבה שתתפרסם כאן מחר, החלטנו לתת כבוד גם למכוניות שעשו לנו, באופן אישי, את השנה.

מאזדה 3 – Feel good factor
כיצד, אתם בודאי שואלים, המכונית של עמישראל הצליחה להכנס לרשימה אקסקלוסיבית שכזאת? ובכן... למרות ביצועי מנוע לא מרגשים (בדגם ה-1.5 ליטר), התנהגות כביש פחות חדה מבעבר ומרווח פנימי לא נדיב מספיק, הדור השלישי בשושלת של הרכב הנמכר ביותר בישראל במילניום השלישי מביא עימו רוחות שינוי לסגמנט הפופולרי בישראל תוך שהוא משלב ערכים מעולם רכבי הפרימיום כמו איכות חומרים, אבזור בשפע ועיצוב מרהיב ביופיו ההופכים את ה-3 החדשה למכונית הראשונה בקטגוריה העממית בעלת "סקס אפיל" ממשי ותחושת Feel good factor האופיינית לרכבים במחיר יותר מכפול.
בשורה התחתונה, מאזדה 3  החדשה היא ככל הנראה המשפחטומטית היחידה שבאמת יכולה לגרום לנהג להיות גאה שהוא בעליה.
>> מאזדה 3 מול כל משפחתיות הסדאן של ישראל

משפחתיות סדאן: פוקוס מאזדה 3 יונדאי i35 פורטה אימפרזה אוקטביה קורו (צילום: נעם וינד)
מאזדה 3 - ניחחות פרימיום בסגמנט העממי |צילום: נעם וינד

קאדילק ATS – האמריקאית שמסתכלת לאירופאיות בלבן של העיניים
ה-ATS  של קאדילק היא כנראה ההוכחה לכך שכשהאמריקאים רוצים משהו, הם גם משיגים אותו.
משפחתית הסדאן הקומפקטית של קאדילק נולדה כחלק מתהליך התחדשות שהחל לפני כעשור במותג היוקרה האמריקאי, קאדילק.
החברה, שייצרה בעיקר יאכטות כביש מסורבלות לפנסיונרים אמריקאים החליטה לשנות כיוון ולנסות להחזיר לעצמה את הלקוחות הצעירים וגם להתחרות במותגי הפרימיום האירופאים תוך מתן דגש גדול על ביצועים ועל התנהגות כביש ספורטיבית ודינמית.

כבר בפגישתנו הראשונה עם ה-ATS בתחילת השנה מאוד התרשמנו מהאופי הספורטיבי שלה ומהתנהגות הכביש השובבה במחוזות שכבר חשבנו שנעלמו מהעולם, אפילו ברכבים של מותגים מכווני נהג בעידן הפוליטיקלי קורקט הנוכחי, אבל כשהיא הופיעה לעימות מול ב.מ.וו סדרה 3 (ולקסוס IS300h) וניצחה את הבימר באופן ברור במגרש הביתי של כבישי הנהיגה התאהבנו בה באמת, וכמו באהבה גם למדנו לסלוח לה על חסרונות כמו מושב אחורי ותא מטען צנומים.
באופן אירוני משהו דווקא ה-ATS, המגיעה מהיבשת החדשה שלא בדיוק הייתה מזוהה עם מכוניות לנהג, מצליחה להיות התשובה המודרנית לכל המאוכזבים מאובדן חדוות הנהיגה במכוניות של המילניום השלישי.
>> מבחן דרכים קאדילק ATS

קדילאק ATS (צילום: נעם וינד)
קאדילק ATS - האמריקאית שמנצחת במגרש האירופאי |צילום: נעם וינד

ריינג' רובר ספורט – לרצות להיות עשירים
על אף שמתוקף תפקידנו יוצא לנו לא פעם לנהוג במכוניות שעולות כמו דירה בפריפריה (עבודה קשה אבל מישהו חייב לעשות אותה), בזכות יכולת שכנוע עצמי מרשימה שסיגלנו למדנו לא להביט לאחור ולהזיל דמעה כשאנו מחזירים אותן ליבואנים בסוף המבחן. עם זאת, לפעמים זה לא ממש עובד, ועל אף שאין לנו שאיפה להפוך עשירים לעיתים החזרת המפתחות בהחלט מכניסה אותנו לדיכאון קטן נוכח ההכרה שאין וכנראה אף פעם לא יהיה ביכולותנו להיות הבעלים החוקיים של רכב שכזה.
הריינג' רובר ספורט החדש הוא רכב שגרם לנו לתחושות שכאלה. לאחר הדור הקודם, שהיה לא יותר מדיסקברי 3 בתחפושת, הדור החדש של הספורט עם מרכב האלומיניום בהחלט מצדיק את שמו ובמיוחד עם אחד ממנועי הבנזין מוגדשי העל (V6 עם 340 כ"ס או V8 עם 510 כ"ס) מפגין יכולות של ממש גם בכבישי נהיגה מאתגרים.
מעבר לכך, הספורט זכה אצלנו להרבה הערכה בזכות נוחות הנסיעה המושלמת שלו, תא נוסעים מפואר וייחודי בעיצובו וגם יכולת שטח ממשית שאינה מביישת את שם המשפחה, כך שאם שמים בצד את תג המחיר ההזוי, שמתחיל ב-835 אלף שקלים, אין ספק שהריינג' ספורט החדש הוא אחד הרכבים עם היכולות הכי מגוונת שיצא לנו לנהוג עליהם בשנה האחרונה.
>> מבחן השוואתי: ריינג' ספורט מול פורשה קאיין

ריינג' ספורט מול פורשה קאיין (צילום: נעם וינד)
ריינג' ספורט - גרם לנו לרצות להיות עשירים|צילום: נעם וינד

פורד F150 ראפטור – קרחנה בשטח
על אף שנכון לזמן כתיבת שורות אלו מסתובב רק "טורף" אחד בעל לוחית רישוי צהובה בשדות הצייד המקומיים, למרות שהראפטור יחגוג השנה שש שנים להשקתו ולא ממש מדובר ברכב חדש בעולם ואף על פי שמדובר בדגם בעל חשיבות אפסית עבור השוק המקומי, אחרי שנהגנו על הראפטור הראשון שהגיע לישראל השנה, דרך היבואן המקביל הראשון בארץ "איילון מוטורס", היה ברור לנו שהוא מהראויים ביותר להיכנס לרשימה.
מתחת לחזות "טנדר קבלנים" די סטנדרטית מסתתרת חיית מרוצי שטח פרועה, עם רישוי לנוע בחופשיות בכביש הציבורי. בחזית יש מנוע V8 אמריקאי בנפח 6.2 ליטר המפיק בגרסת הבסיס 411 כ"ס (ויכול להגיע להרבה יותר מכך כמו בגרסת "הנסי" עם 800 כ"ס) המספק ביצועים שיישרו קו עם מרבית המכוניות הספורטיביות שנעות על הכבישים, אבל העיקר כאן הוא המתלים המיוחדים שמאפשרים לאוחז בהגה לנסוע בעומק השטח בדיוק באותה מהירות בה נוסעים בכביש המהיר, לקפוץ גבוה באוויר ולנחות ברכות בלתי מורגשת.
בארה"ב הראפטור נחשב לאחת ההצלחות הגדולות של פורד בשנים האחרונות, אבל בארץ, עם תג מחיר של 450 אלף שקלים, תא נוסעים טנדרי ועיצוב שקורץ רק למביני עניין, נראה שרק בודדים ידעו להעריך את היכולת שלו ויהיו מוכנים לרשום את הצ'ק השמן. מי שיעשה זאת יזכה בכלי אטרף רב יכולת שאין רבים כמותו שאפשר לקנות מן המוכן עם אחריות יצרן.
>> מבחן: פורד F150  ראפטור

 

פורד F150 רפטור (צילום: נעם וינד)
פורד F150 ראפטור - חיית מרוצי שטח עם רישוי לכביש |צילום: נעם וינד


פולקסווגן גולף GTI – ביצוע מושלם
המכונית שיצרה את שילוש האותיות GTI, שהפך במהלך כמעט ארבעה עשורים לשם גנרי לכמעט כל ספורטיבית לוהטת, חזרה אלינו השנה בדורה השביעי.

אמנם לבד מהכיתוב GTI מקדימה ומאחור וריפוד המשבצות על המושבים אין הרבה קשר בין הגולף הלוהטת הראשונה מהסבנטיז לזו הנוכחית מהעשור השני של המילניום השלישי, אך לאחר כמה גלגולים בשושלת שקצת איבדו כיוון נראה שבדור השביעי ה-GTI מציגה גרסה עדכנית ומוצלחת מאוד ל-DNA של דור המייסדים.

אמנם ה-GTI החדשה אינה מציגה תקשורת יוצאת דופן עם הנהג, אבל רמת הביצוע של הגולף הלוהטת בכבישים אתגריים פשוט מעוררת השתאות ומאפשרת לכמעט כל נהג, בלי מאמץ, למצות עד תום את הפוטנציאל שלה. וכשמוסיפים לחבילה גם תא נוסעים מרווח ואיכותי, נוחות נסיעה טובה מאוד ושימושיות יומיומית מצוינת בהחלט אפשר להבין למה ה-GTI הגיעה לרשימה הזאת.
חבל רק שתג המחיר שלה גבוה מדי ועומד על 227 אלף שקלים.
>> מבחן: גולף GTI

פולקסווגן גולף GTI דור 7 (צילום: נעם וינד)
פולקסווגן גולף GTI - ביצוע מושלם|צילום: נעם וינד

יגואר F טייפ – אהבה זה הכל
עזבו אתכם מיכולת אבסולוטית בכביש המפותל או מדפי נתונים עם מספרים מהאגדות. יגואר F טייפ לא עונה על אף אחד מהקריטריונים האלה – יש מהירות ממנה, יש אוחזות ממנה ובוודאי שיש שימושיות ומפוארות ממנה, אבל ה-F טייפ היא מסוג היצירות המוטוריות שאי אפשר להישאר אדישים אליהן: היא יפהפיה, חושנית, שובבה, מרגשת, מסעירה, ברוטלית, לעיתים גם חצופה ויש לה את הפסקול הכי מחרמן שכל מי שאוהב ונושם מכוניות יכול לחשוב עליו.
עם מנוע V6 סופרצארג'ר המפיק 380 כ"ס (יש גם V8 סופרצ'ארגר עם 495 כ"ס) והנעה אחורית אנחנו מוכנים לנהוג עליה כל יום כל היום, לפחות עד שהדלק במיכל יגמר או עד שהצמיגים האחוריים פשוט ירימו ידיים.
>> מבחן יגואר F טייפ
 

יגואר (צילום: שמוליק מזור)
יגואר F טייפ - אהבה זה הכל |צילום: שמוליק מזור