תערוכת פריז 2012 (צילום: נעם וינד)
צילום: נעם וינד
הזרקורים הופעלו, המכוניות נצצו והדוגמניות המצודדות חייכו לצלמים, אבל מתחת לפני השטח תערוכת הרכב שנפתחה בסוף השבוע בפריז מספרת את סיפורה של תעשיית הרכב האירופית הנמצאת בנקודת משבר אחרי שנים לא פשוטות וניצבת אל מול עתיד כלכלי לא ברור.

לא צריכים להיות בעלי יכולות ניתוח שוק יוצאת דופן כדי להבחין שהאורות בתערוכת הרכב של עיר האורות נצצו פחות השנה. ניתן היה לראות זאת במתחמי תצוגה מושקעים וגרנדיוזיים פחות מבעבר מצדם של מרבית היצרנים ובמיוחד אלה שפריז היא בעבורם המגרש הביתי, מיעוטם של דגמי תצוגה וקונספט חדשים, מחזורם של אחרים והתמקדות בהצגה ובהשקה של מכוניות פרקטיות ופונקציונליות.

מאחורי האיפור המוגזם, מיעוט הבגדים וחיוכי הפלסטיק של דוגמניות מהדרג השני ניצבו להן מכוניות שנהגו בימי המשבר הכלכלי של סוף 2008, תוכננו על רקע של מציאות כלכלית שמצביעה על שווקים שמתקשים לחזור לעצמם ולפרוץ קדימה והושקו בימים בהם לכולם ברור שבשנים הקרובות הרווחים של יצרניות הרכב צפויים לרדת כתוצאה מירידה בהיקפי המכירות ומעבר של לקוחות רבים למכוניות צנועות וקטנות יותר ובעיקר פחות רווחיות בעבור יצרני הרכב.

תערוכת פריז 2012 (צילום: נעם וינד)
בעידן האינטרנט תערוכת הרכב איבדו לא מעט מחשיבותן |צילום: נעם וינד

 יתרה מזאת, על רקע עתידו הלא ברור של גוש היורו וחשש של ממש לשרידתם של יצרני רכב מסוימים, אותם יצרנים נאלצו להבין שכדי למכור מכוניות עליהם לצייד גם את הדגמים הפשוטים יחסית שלהם בשלל מערכות וגאדג'טים שיקרצו ללקוחות, זאת במקביל לצורך לעמוד בתקני זיהום אוויר שהופכים למחמירים כל העת ובסטנדרטים בטחותיים גבוהים ביותר שביחד מצמצמים עוד יותר את שולי הרווח של היצרנים ממכירת כל מכונית.

 אל תטעו, בפריז 2012 הושקו לא מעט דגמי רכב חדשים, חלקם משמעותיים ביותר ובעלי משמעות גבוהה בעבור יצרני הרכב וגם בעבור השוק המקומי, אך כנהוג בשנים האחרונות למעשה כל החידושים בעלי המשמעות (וגם אלה שלא...) כבר נחשפו ברשת באופן רשמי יותר או פחות ומכל זווית אפשרית לפני טקס הסרת לוט הסימבולי בתערוכה.

תערוכת פריז 2012 (צילום: נעם וינד)
מקבלים השראה מהמתחרים |צילום: נעם וינד

בראש וראשונה ניתן לציין את השקתם של דורות חדשים לדגמים החשובים ביותר בעבור צמד מותגי הרכב הגדולים באירופה, פולקסווגן ורנו, כשהחברה הגרמנית חושפת את הדור השביעי של הגולף האייקונית ואילו זו הצרפתייה משיקה דור רביעי ושונה מאוד בעיצובו לסופר מיני הפופולרית, הקליאו.

 בנוסף, סיאט חשפה את הלאון החדשה שגם היא מבוססת על פלטפורמת ה-MQB המודולרית שמשמשת את הגולף, טויוטה חשפה את הדור הבא של האוריס, אופל חשפה את אדם הקטנה, קונצרן פיג'ו חשף את המשפחתיות פיג'ו 301 והסיטרואן C אליזה לשווקים מתפתחים, פורד הציגה את הגרסה האירופאית לדור הבא של המונדאו, ואילו קיה חשפה דור חדש ועדכני למיניוואן הקומפקטי של החברה, הקארנס. באגף היוקרה ניתן לציין את הריינג' רובר החדש ואת ה-F טייפ, הרודסטר המרהיב החדש של יגואר.

כמו כן, תערוכת פריז הייתה גם הזדמנות ראשונה לראות דגמים בעלי חשיבות לשוק הישראלי שהוצגו לאחרונה בתערוכות משניות דוגמת המאזדה 6 החדשה שנחשפה בגרסת סדאן בתערוכת מוסקבה, סקודה ראפיד וסיאט טולדו שהוצגו בז'נבה כ"רכבי קונספט" בגרסאות קרובות לייצור ורכב הפנאי הונדה CR-V שהושק זה מכבר בשוק האמריקאי וכעת מגיע גם לאירופה.

תערוכת פריז 2012 (צילום: נעם וינד)
3 דלתות ו-2 דוגמניות בדוכן של יונדאי |צילום: נעם וינד

 כמו כן הושקו בפריז גם מתיחות פנים וגרסאות חדשות למכוניות כמו אודי A3 (גרסת 5 דלתות ספורטבק וגרסת S3 ספורטיבית), מתיחת פנים לאודי R8, וולוו V40 (גרסת R ספורטיבית וקרוס קאנטרי עם ניחוחות שטח), לנד רובר פרילנדר, לקסוס LS, סיטרואן DS3 בגרסה עם גג מתקפל, פורד פיאסטה שקיבלה פרונט עדכני במחוזות אסטון מרטין, גרסת שלוש דלתות למיני קאנטרי-מן שתקרא מיני פייסמן, יונדאי i30 בגרסת 3 דלתות, קיה פרו סיד ספורטיבית, פרונט חדש ל-RCZ המרהיבה של פיג'ו, מתיחת פנים לקיה סורנטו, עדכון להונדה CRZ, מתיחת פנים ללמבורגיני גייארדו, גרסאות חדשות לפורשה 911 ועוד.

באגף הקונספטים ודגמי התצוגה ניתן לציין את מכונית העל ONYX המרהיבה של פיג'ו שהוצגה בתערוכה בצירוף אופנוע תואם אשר לצערנו לא צפויים להגיע לייצור וכן קונספטים מרשימים כמו סמארט פור-סטארס השובבה, הג'יפון החשמלי ניסאן טרה, גרסה חשמלית למרצדס SLS (שכן תגיע לייצור), מיניוואן קומפקטי מבית ב.מ.וו העושה - לראשונה בתולדות החברה - שימוש בהנעה קדמית, את הקופה לקסוס LF-CC שתהווה ככל הנראה בסיס ללקסוס IS הבאה, אודי קרוס ליין קופה, סוזוקי S קרוס, פיג'ו 2008, סאנג יונג XIV, פורד אקו ספורט ואחרים המבטיחים לתת תשובה לג'וק של ניסאן וכמובן המקלארן P1 שאמורה להחזיר למותג האנגלי את תואר המכונית המהירה בעולם.

 

תערוכת פריז 2012 (צילום: נעם וינד)
צילום: נעם וינד

>> תמונות בתערוכה - כל המכוניות והחידושים בתמונות בגלריה מיוחדת בעמוד הפייסבוק של mako רכב

הדגמים החדשים החשובים ביותר

רנו קליאו החדשה – הקליאו בדורה השלישי הייתה בסך הכל מכונית די טובה, אבל עיצוב לא סקסי, היצע מנועים לא מבריק  ותא נוסעים מדכא הובילו להצלחה בינוניות בלבד וברנו החליטו, לקראת הדור הרביעי, ללכת על משהו שונה לגמרי עם עיצוב שונה מהותית מזה של שלושת הדורות שקדמו לו.

הקליאו החדשה עושה שימוש בקווים דומיננטיים יותר הכוללים חזית עם סבכה המשלבת סמל רנו עצום, צדודית הכוללת כנפיים תפוחות וקו מותניים גבוה יחסית ואחוריים בעלי יציבה רחבה שיחד מעניקים למכונית נוכחות בולטת ביותר שנראית במציאות אפילו יותר מרשימה מאשר בתמונות.

בשלב זה, וככל הנראה גם בהמשך, הקליאו תוצע רק בגרסת מרכב שימושית עם 5 דלתות, למרות שהקליאו החדשה תפחה לרוחב ולאורך, ברנו הושקעה תשומת מיוחדת לדיאטה שמתבטאת בנתון משקל נמוך בכ-100 קילוגרמים לעומת זה של הדור השלישי של הקליאו.

תערוכת פריז 2012 (צילום: נעם וינד)
צילום: נעם וינד

תא הנוסעים של הקליאו החדשה מעניין למדי ומציג משב רוח רענן לעומת אפרוריות העבר ומשלב לוח מחוונים עם מד מהירות דיגיטלי, קונסולה מרכזית בגימור שחור מבריק ומערכת שמע ושליטה עם כניסה לנגנים, דיבורית בלוטות', מסך צבעוני גדול וממשק הפעלה בהשראת סמארטפונים וטאבלטים.

היצע המנועים כולל גרסאות בנזין ודיזל ומציג בין היתר מנוע שלושה צילינדרים בנפח 900 סמ"ק שמפיק בעזרת מגדש טורבו 90 כ"ס ומגיע עם נתונים מאוד מרשימים המבטיחים צריכת דלק ממוצעות של מעל 20 קילומטרים לליטר ונתון פליטת מזהמים של  99 גק"מ בלבד. בתערוכה נחשפו לראשונה גרסאות הספורט והסטיישן של הקליאו כשזו הראשונה מוצעת בשלב זה בגרסת 5 דלתות בלבד עם נגיעות עיצוביות המעניקות למכונית מראה אגרסיבי יותר ובשילוב מנוע טורבו 1.6 ליטרים המפיק 200 כ"ס. גרסת הסטיישן מציגה מראה מפתיע ולא מסורבל כלל ושימושיות עם חלל מטען בנפח 430 ליטר.

תערוכת פריז 2012 (צילום: נעם וינד)
רנו קליאו החדשה - משהו שונה לגמרי |צילום: נעם וינד

 פולקסווגן גולף 7  - עם יותר מ-29 מיליון גולפים שנמכרו ברחבי הגלובוס מאז השקתו של הדור הראשון ב-1974, מדובר למעשה בדגם הנמכר ביותר של פולקסווגן מאז ועולם ומי שמוביל את טבלאות המכירות ביבשת אירופה עם נתח שוק דמיוני של מעל ל-20 אחוזים בסגמנט המשפחתיות הקומפקטיות.

במצב הזה, כצפוי, הגולף החדשה לא מביאה עימה שינוי מהותי בעיצוב שנראה כמו אבולוציה טבעית לדור החמישי והשישי, מי שבכל זאת יתעקש לחפש הבדלים של ממש יוכל לציין קימור פח חד לאורך הדלתות וחלון משולש פינתי קטן בדלתות הקדמיות הנראים לראשונה בגולף ומקנים למכונית מראה מעט מחודד יותר.

מתחת לפני השטח, לעומת זאת, מדובר במכונית חדשה לגמרי המבוססת על פלטפורמת ה-MQB החדשה של הקונצרן.
מפגש פנים אל פנים עם הגולף חושף מכונית עם מעט יותר נוכחות הבנויה היטב ומרגישה מוצקה ואיכותית מקודמתה.

מעבר להיצע המנועים שהוצג בחשיפה הרשמית של הגולף בתחילת ספטמבר, הוצגו בתערוכה שתי גרסאות נוספות, ספורטיבית וחסכונית, שבשלב זה זוכות לכינוי "גרסאות קונספט" ובקרוב יגיעו בוודאי לייצור, כשגרסת ה-GTI כוללת מנוע טורבו בנפח 2 ליטרים המפיק 220 כ"ס המזניק את הגולף למאה קמ"ש בתוך 6.6 שניות ואילו גרסת הבלו-מושן עושה שימוש במנוע דיזל בנפח 1.6 ליטרים המפיק 109 כ"ס וכולל נתונים כמו צריכת דלק רשמית של 31 קילומטרים לליטר ונתון פליטת מזהמים של 85 גק"מ.

תערוכת פריז 2012 (צילום: נעם וינד)
גולף דור 7 - עיצוב שמרני ואיכויות גבוהות |צילום: נעם וינד

 סיאט לאון – על בסיס הפלטפורמה שמשמשת גם את הגולף החדשה, סיאט חשפה בפריז את הדור השלישי של הסיאט לאון.

הלאון החדשה נוטשת את המראה המעוגל שאפיין אותה בשני הדורות הקודמים ומופיעה במראה זוויתי ומחודד בהשראת האיביזה. במציאות התוצאה מעניקה לה נוכחות מרשימה מזו של אחותה הקטנה. תא הנוסעים אף הוא מרשים למדי וכולל שימוש בחומרים איכותיים המעניקים למשפחתית של סיאט קפיצת מדרגה המקרבת אותה לקרובת משפחתה - הגולף.

תערוכת פריז 2012 (צילום: נעם וינד)
סיאט לאון החדשה - עיצוב יותר זוויתי |צילום: נעם וינד

 אופל אדם – זה לא סוד שאופל נמצאת מזה זמן במצב לא פשוט ובחברה מקווים שהאדם, כמו מה שעשתה ה-500 לפיאט לפני מספר שנים, תחזיר את החברה לדרך המלך.

אדם היא מכונית מיני עירונית אך עם עיצוב חמוד המשלב ניחוחות רטרו ובעיקר אפשרות ליהנות מאופציה להתאמה אישית ובחירה באשר לעיצוב תא הנוסעים, הגימור, האבזור והצביעה החיצונית שיאפשרו ללקוחות להרכיב מכונית ייחודית בהתאמה אישית מלאה על פי טעמם.

מתוך השקפת עולם הגורסת שבאירופה יש יותר לקוחות המחפשים ליהנות מהנוחות של מכונית עירונית מבלי להרגיש כאילו עשו בחירה קמצנית, באופל מקווים שהמגוון האין-סופי יהפוך את אדם ללהיט בקרב לקוחות צעירים שעד כה בחרו מכוניות מסוגננות דוגמת הפיאט 500, סיטרואן DS3 ואפילו ב.מ.וו מיני.

פריז 2012 - אופל אדם (צילום: נעם וינד)
אופל אדם - אין סוף אפשריות להתאמה אישית |צילום: נעם וינד

טויוטה אוריס – תמונות שדלפו לרשת לפני מספר חודשים וחשפו את מראה הדור הבא (לפחות ביפן) של הקורולה מבית טויוטה העלו לא מעט תמיהות באשר לעיצוב הלא אטרקטיבי שנראה מיושן לעומת הקורולה המוכרת. בשלב זה עדיין לא ברור אם כך אכן תראה גם הקורולה הבאה שתגיע לישראל, אך בכל מקרה גרסת ההאצ'בק האירופאית של הקורולה, האוריס, שנחשפה בפריז מציגה עיצוב עדכני נאה ביותר עם הרבה יותר נוכחות מזה של הדגם הנוכחי. מעבר למראה האגרסיבי יותר האוריס תוצע גם בתצורת סטיישן ובשילוב יחידות הנעה היברידיות וקונבנציונליות.  הגרסה הרלוונטית לישראל תצויד במנוע 1.6 המפיק 136 כ"ס ומשודך לגיר אוטומטי רציף.

תערוכת פריז 2012 (צילום: נעם וינד)
טויוטה אוריס החדשה - פחות אנמית מבעבר |צילום: נעם וינד

 פיג'ו 301 וסיטרואן C אליזה – פעם היצרנים האירופאיים היו מחביאים את דגמיהם לשווקים מתפתחים ולא מציגים אותם בתערוכות רכב חשובות, אבל בימים של משבר בהם האירופאים יוצאים להפגין ברחובות ומתוך הבנה שצמיחה כלכלית צפויה בשנים הקרובות רק מאותם שווקים מתפתחים, סקודה וסיאט הציבו את הראפיד והטולדו במרכז דוכניהן וגם פיג'ו וסיטרואן בחרו להבליט את ה-301 וה-C אליזה.צמד התאומות הצרפתיות מציגות עיצוב נאה בחזיות אך קצת פחות בצדודית ובאחוריים ומציעות אבזור מרשים אך חומרים פשוטים יחסית. תא המטען ענקי וגם תא הנוסעים מרווח למדי אם כי מעט צר במושב האחורי.

המנועים הרלוונטיים לשוק המקומי יכללו גרסה ידנית שתשודך למנוע 3 הצילינדרים בנפח 1.2 החדש שפגשנו ב-208 המפיק 82 כ"ס וגרסת 1.6 אוטומטית שתשלב בין מנוע המפיק 115 כ"ס לגיר אוטומטי עם 4 יחסי העברה.

תערוכת פריז 2012 (צילום: נעם וינד)
סיטרואן C אליזה ופיג'ו 301 - מכוונים לשווקים מתפתחים |צילום: נעם וינד

מאזדה 6 החדשה – אמנם ההצגה הרשמית של מכונית המנהלים של מאזדה התרחשה בתערוכת מוסקבה המקומית לפני כחודש, אך תערוכת פריז הבינלאומית חשפה את ה-6 בפני קהלים רחבים יותר ושימשה אכסניה להרחבת ההיצע ולחשיפת גרסת הסטיישן השימושית של המכונית.

כזכור, ה-6 החדשה מבוססת על דגם התצוגה טקארי המרשים ובדרך לייצור סדרתי הצליחה לשמור על רוב מאפייני העיצוב של הקונספט המחוטב. הנוכחות של המכונית, לפחות בצבע אדום עמוק, מאוד מרשימה ומעבר למימדים שגדלו המאזדה יוצרת רושם של מכונית מסגמנט בכיר.
איכות החומרים בתא הנוסעים בהחלט מרשימה אך העיצוב שמזכיר את זה של ה-CX-5 מעט פשטני ביחס לעיצוב החיצוני.

תערוכת פריז 2012 (צילום: נעם וינד)
מאזדה 6 החדשה מפגינה נוכחות מרשימה |צילום: נעם וינד

החלומות 

יגואר F טייפ - יגואר השיקה בפריז, סוף סוף, את ה-F טייפ, הרודסטר הדו מושבית המדוברת של החברה. העיצוב מרהיב מכל זווית והמימדים לא יותר מדי גדולים ורומזים על אופי שובב המכוון לכבישי נהיגה מתפתלים וקטנים.

המנוע הבסיסי הוא וי 6 בנפח 3 ליטרים שנעזר במגדש על ומפיק 340 כ"ס שמזניקים את החתול הבריטי למאה קמ"ש בתוך 5.1 שניות.
גרסה כוחנית יותר של אותו המנוע תציע 380 כ"ס ו-4.8 שניות למהירות תלת ספרתית ואילו הגרסה הבכירה תצויד כבר במנוע וי 8 בנפח 5 ליטרים שבעזרת מגדש על מפיק 495 כ"ס.
כל הגרסאות מצוידות בהנעה אחורית בגיר אוטומטי עם אפשרות תפעול ידני ו-8 יחסי העברה.

תערוכת פריז 2012 (צילום: נעם וינד)
יגואר F טייפ - רודסטר מרגשת בניחוח בריטי |צילום: נעם וינד

לקסוס LF-CCקונספט מרהיב וכוחני לקופה 2+2 שקוטף בקלות את התואר "הלקסוס היפה ביותר אי פעם". בשלב זה מדובר בדגם קונספט אך ניתן להעריך שעל העיצוב הזה, הלוקח את שפת העיצוב העדכנית של מותג היוקרה היפני לקצה, תתבסס הלקסוס IS הבאה. 

פריז 2012 - קונספט לקסוס (צילום: נעם וינד)
ככל הנראה הלקסוס היפה ביותר אי פעם |צילום: נעם וינד

מקלארן P1לפני כ-20 שנה מקלארן הציגה את ה-F1 שנתנה פרספקטיבה חדשה למושג מכונית על. ה-F1, שהציבה סטנדרט ביצועים חדש והחזיקה בשיא המהירות למכונית סדרתית במשך למעלה מעשור - עד הצגת הבוגאטי ויירון, נחשבת עד היום לאגדה ולמכונית ספורט קיצונית יותר באופייה מהויירון.
כעת החליטו במקלארן שהגיע הזמן להחזיר ליצרנית הבריטית את הבכורה והשיקו בפריז את הקונספט P1 שאמור להגיע בשנים הקרובות לייצור סדרתי ולהציב אמת מידה חדשה בכל הנוגע לביצועי על כשבמקלארן מציינים שהכוונה היא לא לייצר את מכונית המהירה ביותר אלא את מכונית הספורט הטובה בעולם.

פריז 2012 - מקלארן (צילום: נעם וינד)
במקלארן רוצים לזכות שוב בתואר "מכונית הספורט הטובה בעולם" |צילום: נעם וינד

פיג'ו ONYXפיג'ו טרחה להכין לתערוכה הביתית קונספט מרהיב למכונית על בשם ONYX.
מדובר ברכב רעיוני וקיצוני העשוי מסיבי פחמן ושוקל רק 1,100 ק"ג. מעבר לעיצוב המאוד מרשים, ה-ONYX עושה שימוש במנוע וי 8 דיזל המפיק לא פחות מ-600 כ"ס אליו משודכת גם מערכת לאגירת אנרגיה קינטית בעת בלימה. לצערנו, לא מדובר ביותר מתרגיל עיצובי מרשים שלא יכול ללמד אותנו יותר מדי על מגמות עתידיות של החברה.

תערוכת פריז 2012 (צילום: נעם וינד)
פיג'ו ONYX - קונספט מרהיב שלא יגיע לייצור |צילום: נעם וינד

אם אתם בסביבה


למרות מה שנאמר לעיל, במידה ואתם חובבי רכב ומזדמן לכם להגיע לפריז בשבועיים הקרובים, אל תחשבו לרגע לוותר על ביקור בתערוכה.

התערוכה מתקיימת במרכז התערוכותParis expo Porte de Versailles הממוקם בסמוך לכביש הטבעתי, ה"Périphérique", דרומית מערבית למרכז פריז.

תערוכת פריז 2012 (צילום: נעם וינד)
מאחורי החיוכים של הדוגמניות נתגלתה תערוכת רכב במשבר |צילום: נעם וינד

לא מדובר במרחק הליכה מהאטרקציות שבמרכז פריז אך ניתן להגיע אל התערוכה בעזרת מערך האופניים להשכרה היעיל הפועל בפריז (בדומה לתל-אופן בתל אביב) וגם כמובן בעזרת התחבורה הציבורית המצוינת של פריז, במטרו (קווים M12 ו-M8), ברכבת החשמלית העילית (קווים T3 ו-T2) או באוטובוס (קווים 39 ו-80).


הבנות של תערוכת פריז - צלם נעם וינד 

התערוכה נפתחה לציבור הרחב בשבת, 29 בספטמבר ותימשך 16 ימים, עד ליום ראשון ה-14 באוקטובר.
בימות השבוע פתוחה התערוכה מהשעה עשר בבוקר ועד לשמונה בערב ובימי חמישי ושישי שעת הסגירה היא עשר בערב. מחירי הכניסה הוגנים למדי – ילדים עד גיל 10 נכנסים ללא תשלום, בני נוער עד גיל 18 וגם סטודנטים משלמים 7 אירו לכניסה וכרטיס למבוגר עולה 13 אירו שהם כ-66 שקלים.

>> כל חידושי תערוכת ז'נבה 

 

תערוכת פריז 2012 (צילום: נעם וינד)
אני אקח את הצהובה בבקשה |צילום: נעם וינד

תערוכת פריז 2012 (צילום: נעם וינד)
בדוכנים של אלפא רומיאו ופיאט לא היו הרבה חידושים אבל הדוגמניות היו ממש שוות |צילום: נעם וינד

תערוכת פריז 2012 (צילום: נעם וינד)
בדוכן של סיאט הקפידו על אווירת מסיבה |צילום: נעם וינד

תערוכת פריז 2012 (צילום: נעם וינד)
צילום: נעם וינד