כביש נטוש (צילום: נעם וינד)
שוק הרכב חווה הרבה שינויים ב-2011 |צילום: נעם וינד

שנת 2011 בהחלט לא הייתה סתם עוד שנה בשוק הרכב המקומי. לבד מהעובדה, המדהימה שלעצמה, ששנה אחרי ששוק הרכב המקומי קבע שיא חדש וחצה את קו 200 אלף המסירות גם השנה נשבר שיא המסירות ולמרות המחאה החברתית כ-226 אלף כלי רכב חדשים עלו על הכבישים, התחוללו השנה לא מעט מהלכים ומהפכים שהשפיעו על השוק בצורה דרמטית.

הקטנטנות תופסות כ-10 אחוזים משוק הרכב
אם רק לפני קצת יותר משנתיים מישהו היה מספר לנו שמכוניות קטנטנות מימדים עם מנועים זעירים ורחמנא ליצלן - גיר ידני - ימכרו כאן כמו לחמניות טריות ויכבשו אחוזים לא מבוטלים משוק הרכב המקומי יש להניח שהיינו מכניסים אותו למושב האחורי של משפחומטית סדאן ושולחים אותו להסתכלות.

שברולט ספארק (צילום: נעם וינד)
שברולט קטנה וידנית?|צילום: נעם וינד

אבל מה שהתחיל כמבצע נקודתי של יבואנית סוזוקי שבתחשיב כללי מקרי לאחר כניסת תקנות המיסוי הירוק גילתה כי היא יכולה למכור כאן גרסה ידנית של האלטו עם ניילונים על המושבים בפחות ממחירה של מכונית משומשת היטב בת כמה שנים הפך השנה למבול של ממש של מכוניות קטנטנות וזולות.

אמנם לא בטוח כי כל מי שהתפתה לרכוש מכונית מיני ב-60 אלף שקלים עשה את הבחירה שבאמת מתאימה לצרכיו אך החלום של אנשים להסניף את הריח המיוחד של מכונית חדשה עם אחריות גרם לרבים לבחור באופציה הקטנטנה על פני מכונית עם עבר בליסינג בת כמה שנים.

הפער הגדול שנוצר בין מחיריהן של מכוניות המיני הידניות למכוניות הסופר מיני שהוצעו כאן לרוב רק בגרסאות עם תיבת הילוכים אוטומטית הביא מספר יבואנים זריזים לזהות את הפוטנציאל ולהנחית כאן גרסאות בסיסיות וידניות של מכוניות סופר מיני שימושיות בצירוף תג מחיר אטרקטיבי ביותר.

קיה פיקנטו (צילום: נעם וינד)
קיה הוכיחה שמכונית קטנטנה לא חייבת להרגיש בסיסית |צילום: נעם וינד

מאזדה מאבדת את הבכורה לאחר 15 שנים בצמרת

מאזדה 3 ודגל אילוסטרציה (צילום: נעם וינד)
כבר לא המלכה של ישראל |צילום: נעם וינד
במחצית השניה של שנות ה-90 מאזדה כבשה את שוק הרכב המקומי עם הלאנטיס – דגם משפחתי אפרורי למדי שהיה מהראשונים להציע כסטנדרט כריות אוויר ו-ABS בכל ליין הגרסאות ובתוך מרכב סדאן מרווח ומכלולים עם אפס תקלות. באותן שנים בדלק מוטורס היבואנית הצליחו להבין, לפני כל המתחרות, את כוחן העולה של חברות הליסינג בעידן בועת ההיי-טק ועד מהרה מאזדה הפכה לבחירה הראשונה של השוק המוסדי. ב-2004 הלאנטיס הבינונית הוחלפה ב-3 המצוינת והשליטה של מאזדה בשוק המקומי הפכה למוחלטת אפילו יותר, אך בשנתיים האחרונות משהו השתנה כשמצד אחד ה-3, למרות מתיחת פנים מקיפה ב-2009, המשיכה להתבסס על מכלולים כמו מנוע ותיבת הילוכים ותיקים ועיצוב שעל אף מקוריותו הראשונית הפך לנפוץ מדי ובנוסף קמו לה גם לא מעט מתחרות חדשות וראויות שהציעו עדיפות במרבית הנתונים, לפחות בטבלאות הנתונים.

חלק מהנהגים, בעיקר בקרב מגזר מקבלי הרכב מהעבודה שלא צריכים להתעסק באמינות, סחירות ושמירה על ערך בשוק המשומשות שכבר עשו סיבוב ליסינג אחד ולעיתים יותר על ה-3 יצאו לרעות בשדות זרים.
אם לא היה די בכך לרעת דלק מוטורס שיחקו השנה גם שער חליפין גבוה ולא תחרותי לין היפני ואסון הצונאמי שאמנם לא פגע ישירות במפעלי מאזדה אך גרם להאטה בכל השוק היפני.

כבר בחודשים הראשונים של השנה יונדאי הצליחה לכבוש את הצמרת ובהפרש ניכר.
הנחמה הקטנה של מאזדה הייתה שלמרות השתלטות יונדאי על טבלאות המכירות הכלליות כשנפרטו המספרים לדגמים ה-3 של מאזדה הובילה באופן ברור את  שוק המשפחומטיות, אך לקראת סוף השנה גם בדירוג הזה מאזדה איבדה את הבכורה לטובת טויוטה שמכרה השנה יותר יחידות של קורולה (מדגמי סדאן והאצ'בק המכונה אוריס) מאשר 3 של מאזדה.  

 

אין תמונה
השנה נמכרו בארץ יותר מכוניות טויוטה קורולה מאשר כל דגם אחר

השנה של הקוריאניות

 קיה ספורטאז (צילום: נעם וינד)
הקוריאניות הן כבר לא רק ברירת מחדל |צילום: נעם וינד
מאז שסובארו כבשה את שוק הרכב הישראלי בתחילת שנות השמונים של המאה העשרים ובמשך שלושה עשורים העם בציון שמר באדיקות אמונים למכוניות מארץ השמש העולה. אמנם בעשור האחרון הנוכחות של המכוניות הקוריאניות בהחלט התעצמה אך לרוב בחירה בהן הייתה סוג של ברירת מחדל בשל מחיר אטרקטיבי או קבלת רכב מהעבודה.

אבל עם הפריצה הגדולה של יונדאי, מכירת דייהו לשברולט והצטרפותו של המעצב פיטר שרייר לקיה משהו החל להשתנות. הקוריאניות חדלו מלהיות כלי תחבורה בסיסי ואמין והפכו למכוניות מתקדמות ומוצלחות בכל קנה מידה.

השנה נחתו כאן מספר דגמים בסגמנטים משמעותיים שלא רק יכלו לתת פייט רציני לדגמים האהובים מיפן אלא גם לעלות עליהם ולכבוש את הצמרת.

שנת 2011 תזכר כשנה הראשונה מאז 1980 בה בראש טבלאות המכירות ניצבת יצרנית שלא מגיעה מיפן.

אך לא רק יונדאי שבמקום הראשון עשתה את המהפך. מספיק מבט קצר על החמישיה הפותחת החדשה של ישראל עם קיה במקום הרביעי ושברולט (בעיקר בזכות החטיבה הקוריאנית) במקום החמישי כדי להבין את המציאות המשתנה אל מול עינינו.

יונדאי וולוסטר (צילום: נעם וינד)
לא רק יעילות, הקוריאניות הוכיחו השנה שהן יכולות להפוך לנחשקות |צילום: נעם וינד

מות המחירונים

סוכנות פיאט (צילום: אודליה כהן)
מחיר המחירון הפסיק להיות קדוש|צילום: אודליה כהן
במשך עשרות שנים עם ישראל התייחס ביראת כבוד למחיר המחירון וציית לו כאילו היה מדובר בתורה מסיני.

אמנם כבר מספר שנים נשמעות בשוליים טענות על כך שמחירי המכוניות החדשות בארץ מנופחים ולא רק בגלל המיסוי המטורף אלא גם בגלל ששוק הרכב המקומי מתפקד כגילדה וכמונופול של קבוצת בעלי הון ומונע על ידי הנחות מפליגות שניתנות לחברות הליסינג, אותן מסבסד הלקוח הפרטי המשלם מחיר מופרז.

טענות נשמעו גם בהקשר לשוק המשומשות שלמרות שבפועל נרשמה בו שחיקה שקטה בהצמדות למחירי המחירון, עדיין בשל האינטרסים של השחקנים הגדולים בשוק שמר אמונים לתנ"ך המשומשות מאת יצחק לוי שכלל לא ביטא את הערך של המכוניות בפועל.

אבל השנה משהו השתנה. בין הגורמים לכך ניתן לציין את החלשות מעמדן של חברות הליסינג, התחזקות נישת המכוניות הקטנטנות שהעניקה לרוכשים אלטרנטיבה אטרקטיבית לרכב עם ניילונים על המושבים, המחאה החברתית שלימדה את האזרחים להכיר בכוחם כצרכנים, ועדות שונות שמונו כדי לחקור את שוק הליסינג והתחרותיות בשוק הרכב וההצפה האדירה של רכבים ללא דורש במגרשי היד השניה.

לראשונה מזה עשרות שנים הבינו השחקנים המרכזיים בשוק שכדי לסגור עסקה למכונית חדשה או משומשת אפילו במידה ומדובר בדגמים מבוקשים, עץ ריחני וסט שטיחונים כבר לא מספקים את הלקוח ונדרשת הנחה או הטבה של ממש.

מכוניות משומשות שעד לפני שנה שנתיים הצליחו להחליף ידיים במחיר גבוה שאפילו לא גילם את ההפחתה שנקבעה על ידי לוי יצחק למכונית עם עבר בליסינג בלית ברירה נמכרו השנה בהנחות מפליגות של בין 25 ל-45 אחוזים ממחיר המחירון המלא. במקרים קיצוניים של דגמים לא פופולריים נמכרו בשוק מכוניות בשליש מערכן הרשמי כחדשות לפני שלוש שנים בשנת 2008, בסכומים סביב 40 אלף שקלים.

גם היבואנים שהבינו שהלקוח לא מוכן לשלם מחיר מלא מצאו דרכים מקוריות, בין אם בימי מכירות מיוחדים, מבצעים לזמן מוגבל או הטבות למועדוני לקוחות להעניק הנחות משמעותיות ביותר מבלי לשנות את מחיר המחירון הרשמי. בשיחות שלא לציטוט גורמים רבים בשוק הרכב מודים שבשנה החולפת מספרן של העסקאות שנסגרו במחיר המחירון הרשמי היה אפסי ולמעשה שנת 2011 תזכר כשנה שבה מחיר המחירון הפך ללא רלוונטי.

מגרש מכוניות יד שניה (צילום: נעם וינד)
ימי מכירות, מבצע לזמן מוגבל, הנחה לחברי מועדון - בשוק הרכב מצאו שלל שמות יפים להנחות מפליגות |צילום: נעם וינד

>> מי היא מכונית השנה 2011 בישראל?