שברולט קרוז
העם עדיין מחפש בעיקר מכוניות משפחתיות אוטומטיות בתצורת סדאן
שוק הרכב הישראלי עבר בשנים האחרונות מספר תהפוכות שהביאו לירידה בדומיננטיות של המשפחתיות הקומפקטיות במצבת כלי הרכב הנמכרים בישראל. אם עד לפני 4-5 שנים הרוב המוחלט של המכוניות היו מקטגוריות המשפחומטיות, הרי שלאחרונה ניתן לזהות מגמה של לקוחות, בעיקר במגזר הפרטי, הבוחרים להחליף את משפחתית הסדאן ברכבים קטנים, חסכוניים וזולים יותר או ברכבים מסוגננים יותר דוגמת קרוסאוברים (ג'יפונים בלשון העם).

עם זאת, כחברה המאמינה במודל המשפחתי הכולל 2.2 ילדים בממוצע, עדיין המשפחתיות  מהוות חלק משמעותי מאוד בשוק הרכב המקומי ובעוד שנראה שלא מעט לקוחות פרטיים שאוהבים לקרוע את הניילונים מהמושבים ולהסניף את ריח הפלסטיק של מכונית חדשה יצאו לחפש פתרונות מקוריים ומסוגננים יותר לערימת המזומנים הגדולה אותה הם מתכננים להשקיע בגלגלים, רוב האוכלוסיה שצריך להסתפק ברכבים מיד שניה עדיין מגלה נאמנות יחסית למשפחומטיות.

יתכן שמדובר בהיצע הגדול במגרשי הטרייד אין והליסינג המאפשר היום לשים את היד על מכוניות משפחתיות מתקדמות יחסית בנות 3-4 שנים במחיר נמוך למדי (לרוב כחצי ממחירן כחדשות) ויתכן שפשוט שכאשר מלאי המזומנים מוגבל, הלקוחות מחפשים את הפתרון התחבורתי שייתן להם את המקסימום לכל שקל שהם מוציאים.

לכבוד יום המשפחה החל מחר, פנינו לאבי מויאל, סמנכ"ל טרייד מוביל המחזיקה בכל רגע מלאי של כ-2,000 רכבים משומשים למכירה בשבעת סניפיה, כדי לברר מה הם הלהיטים המשפחתיים בשוק המשומשות. 

"למרות שבמבט על 3 שנים אחורה ניתן לראות ירידה קלה בכמות המשפחתיות שנמכרות", מציין מויאל, "עדיין 60% מרכבי היד שניה שנמכרים כיום הם רכב משפחתי. הסיבה היא בעיקר בשל המאפיינים הפרקטיים של הרכבים". לטענתו "כל עוד מבנה התא המשפחתי-ישראלי לא ישתנה, הסגמנט המשפחתי יוביל, אך אם בתהליך ארוך המשפחה הישראלית הממוצעת תצטמצם, כפי שניתן לראות באירופה, או אז תרשם עליה בסגמנט הסופר מיני". 

כצפוי ברכישת רכב מיד שניה, נושא האמינות מאוד חשוב לאנשים ועל פי קיבעון ישן (אך יש שיטענו נכון) הישראלים מעדיפים מכוניות ממוצא יפני או קוריאני שנחשבות אמנם פשוטות יותר אבל בלתי מתקלקלות באופן כללי. 

במקום השביעי ברשימת המשפחתיות המבוקשות על פי נתוני טרייד מוביל אנחנו פוגשים את הסיוויק של הונדה שנהנית בארץ, כחדשה וכמשומשת, מתדמית יוקרתית-ספורטיבית קרובה לפרימיום. אמנם בשנים האחרונות היתרון של הסיוויק במגזר החדשות די התעמעם אל מול הדור העדכני של המשפחתיות הפופולריות, אך בשוק היד שניה עוד מאז ימי הסיוויק "שפיץ", המשפחתיות של הונדה נהנות ממעמד מיוחד, מחירים גבוהים יחסית וביקושים ערים.

הונדה סיוויק החדשה 2012 (צילום: רונן טופלברג)
נהנית בארץ, כחדשה וכמשומשת, מתדמית יוקרתית-ספורטיבית קרובה לפרימיום|צילום: רונן טופלברג

עד לפני כמה שנים התדמית של קיה בשוק המקומי הייתה של פתרון תחבורה בסיסי אבל בשנים האחרונות, מאז השקת הסיד ובמיוחד הספורטאז' והפיקנטו, התדמית של קיה השתנתה מהקצה לקצה ומותג האחות של יונדאי הפך לאחד המבוקשים בשוק המקומי. הפורטה היא משפחתית הסדאן הקלאסית של המותג. בראשית 2013 הגיע לארץ הדור החדש שלה שהציג קפיצת מדרגה משמעותית לעומת הפורטה הראשונה שנחתה בארץ ב-2009, אך בשוק היד השניה גם הפורטה הקודמת עם שימושיות טובה, מחירים נוחים ואחריות יצרן ל-7 שנים נהנית מביקושים ערים הממקמים אותה במקום השישי. 

אין תמונה
משפחתית הסדאן הקלאסית של המותג

במקום החמישי אנו פוגשים את המכונית היחידה ברשימה שלא מגיעה בתצורת סדאן עם תא מטען נפרד. מדובר ב-i30, הרכב המצליח ביותר של מותג הרכב הנמכר בישראל – יונדאי.
עם רמת אמינות גבוהה, מנוע חזק, מרחב פנימי מצוין וגרסת סטיישן שימושית, ה-i30 מוכיחה שאל מול מוצר טוב הישראלים מוכנים גם לוותר על התחת הבולט שהם כל כך אוהבים.

אין תמונה
אל מול מוצר טוב הישראלים מוכנים גם לוותר על הבגאז'

במקום הרביעי ברשימת המשומשות המבוקשות אנו פוגשים את המכונית האירופאית היחידה ברשימה – הפוקוס של פורד. הפופולריות שלה בליסינג במהלך השנים הביאה למלאי גדול של אקזמפלרים בשוק המשומשות ועם עיצוב נעים מאוד לעין, אמינות מעל לממוצע האירופאי, רמת פאר ואבזור לא רעה, מרחב פנימי מרשים, נוחות נסיעה טובה ויכולות דינמיות היא בהחלט בחירה לא רעה ביחס למחיר. הבעיה המרכזית של הפוקוס היא שבדור השני (2006-2011) הנפוץ במיוחד בשוק המשומשות, מרבית המכוניות היו מצוידות במנוע לא מרשים בנפח 1.6 ליטר עם עדר של 100 סוסים עייפים עם גיר אוטומטי לא זריז במיוחד.

אין תמונה
מלאי גדול של אקזמפלרים בשוק המשומשות

המכוניות של סוזוקי נהנות בארץ מתדמית אמינות יוצאת דופן וזוכות לביקושים ערים בשוק רכבי היד שניה עם סחירות שלא קשורה למצב הקשה בשוק.
במקום השלישי אנחנו פוגשים את ה-SX4 שהחליפה את הליאנה ושווקה בארץ בגרסת 5 דלתות מעניינת עם ניחוחות מעולם רכבי הפנאי ובגרסת סדאן כעורה עם ישבן מודבק ועיצוב לא מלהיב בלשון המעטה.
עם זאת, למרות שמדובר במכונית שלמעשה שייכת לסגמנט המשפחתית הקטנות (דוגמת יונדאי אקסנט) היא זוכה לביקושים ערים בשוק המשומשות הודות לאמינות מצוינת, סחירות טובה, ישיבה מעט גבוהה, מנוע חזק ומרווח פנימי טוב למדי.

סוזוקי SX4 (צילום: אוטו)
זוכה לביקושים ערים בשוק המשומשות |צילום: אוטו

במקום השני ברשימת המשומשות הפופולריות אנחנו פוגשים את הדגם הנמכר ביותר בישראל מאז ומעולם – ה-3 של מאזדה. המחליפה של המלכה הקודמת, הלאנטיס של מאזדה, נחתה כאן בשלהי 2004 והתמקמה באופו מיידי בראש טבלאות המכירות. בתחילה כולם התרגשו מעיצובה הספורטיבי והלא שגרתי אך בגלל הכמויות האדירות שעלו על הכבישים נראה שהיא הפכה מעט אפרורית מדי.

כמו כן יש לציין שאמנם המושב האחורי של ה-3 מעט צר ויתקשה להכיל משפחה צעירה של 5 נפשות על כסאות הבטיחות והבוסטרים הנדרשים בחוק, כיול המתלים פונה לכיוון הספורטיבי על חשבון נוחות הנסיעה ותא המטען הוא לא מהגדולים שבחבורה, אך מעבר ליכולת השיווק המצוינת של דלק מוטורס ולחיבור לחברות הליסינג, ל-3 יש גם גם כמה יתרונות ברורים כמו התחושה המוצקה, תא הנוסעים המאובזר והמעוצב, הביצועים הטובים (המנוע בגרסת ה-1.6 אמנם לא חזק, אך שילוב עם גיר יעיל מעניק תחושה נמרצת), היכולות הדינמיות הגבוהות בסיבובים וכמובן האמינות המצוינת.

מאזדה 3
הדגם הנמכר ביותר בישראל מאז ומעולם

במקום הראשון בשוק המשפחתיות המשומשות של ישראל אנו פוגשים את המכונית הנמכרת היותר בעולם בכל הזמנים עם מעל ל-40 מיליון אקזפלרים - טויוטה קורולה.  אמנם הדור היוצא, העשירי במספר, ששווק בארץ בין השנים 2008 למחצית 2013 ונפוץ במיוחד במגרשי המשומשות לא יזכר בתולדות ימי הדגם כמבריק במיוחד עם עיצוב לא סקסי, אבזור מעליב בגרסאות שהגיעו משוק הליסינג ויכולות ניהוג לא מלהיבות, אבל את רוב הלקוחות זה כנראה לא ממש מעניין ולמרות העיצוב השקוף הם התלהבו מתא המטען הגדול, מהמנוע חזק ורמת השרידות יוצאת הדופן גם לאחר שימוש אגרסיבי בשוק המוסדי שמעניקים לקורולה מוניטין אמינות חסר תקדים וסחירות מצוינת.

מתוך 40 מיליון קורולות שעלו על כבישי העולם ב-47 השנים האחרונות, 26 מיליון עדיין נוסעות ובמדינה כמו שלנו, שאנשים בה בוחרים את המכונית שהם קונים על פי הסיכוי שלהם למכור אותה ביום מן הימים, זאת כנראה סיבה מספקת להעדיף את המשפחתית של טויוטה.

אין תמונה
מוניטין אמינות חסר תקדים וסחירות מצוינת

>> מתי תקבלו הנחה טובה על רכב חדש ומתי על משומש
>> מדריך: איך לרכוש רכב מליסינג ולהישאר בחיים