קאדילק CTS-V (צילום: נעם וינד)
הכירו את עשרת טייסי הכביש המובלים של ישראל |צילום: נעם וינד
באגף התנועה של משטרת ישראל החליטו בשנה וחצי האחרונות לשנות כיוון ולהתמקד באכיפה של עברות חמורות באמת כמו עקיפות מסוכנות, אי ציות לרמזורים ונהיגה פרועה המסכנת את הנוסעים על הכבישים ברחבי הארץ.

במשטרה גילו שאחוז גבוה מדי של תאונות קטלניות נגרם על ידי קבוצה לא גדולה של כמה אלפי נהגים שהם עברייני תנועה כבדים ומוגדרים "פצצות מתקתקות" ולמרות שלכל אחד מהם עשרות הרשעות ועבירות תנועה דפוס ההתנהגות שלהם נמשך והם חוזרים לנהוג בחוסר זהירות, לזלזל בחוק, להתנהג כבריונים על הכביש ולסכן את חייהם ואת חיי משתמשי הדרך התמימים.

מפקד אגף התנועה, ניצב ברונו שטיין, החליט בין היתר לתת עדיפות גם לאכיפה של עבירות מהירות יוצאות דופן ובהתאם לכך, במקביל לאכיפת המהירות השנויה במחלוקת של מצלמות המהירות האוטומטיות שתופסת בעיקר נהגים נורמטיביים שחרגו רק במעט מהמותר בחוק, שטיין הורה לשוטרים שמפעילים את המכמונות הידניות להתמקד בעיקר ב"טייסים" שנראה שהפכו את הכבישים למסלולי מרוץ.

ניצב ברונו שטיין השפיע השבוע על חייהם של אלפי נהגי
ברונו שטיין מפקד אגף התנועה החליט להתמקד בעבירות תנעה חמורות |צילום:
באגף התנועה הקימו מודל ייחודי המתמקד באותם "טייסים" שהמהירות בה הם נוהגים היא כפולה ומשולשת מהמותר בחוק. על פי המודל, כל נהג שנתפס במהירות כפולה מהמותר או למעלה מכך נעצר מיד, רישיונו נפסל ומוגש נגדו כתב אישום בהליך מזורז לבית משפט לתעבורה.

הפעולות הנמרצות של המשטרה הביאו את הנהגים העבריינים  למצוא את עצמם לא פעם במעצר בית עד תום ההליכים ובעיקר בלי יכולת לחזור לכבישים ולסכן חייהם של נהגים. בכמה מקרים, בתי המשפט לא היססו אף לגזור עונשי מאסר בפועל על אותם נהגים שפעם אחר פעם טסו על הכבישים ולא למדו את הלקח.

בתוך היחידה המרכזית של אגף התנועה (ימ"ר תנועה) הוקם מחלק שמטפל אך ורק באותם "טייסים" וכן תוגברה האכיפה הממוקדת לאורך כביש 6 שבו הנהגים משתוללים בידיעה שאין בו מצלמות וניידות. 

התוצאות בשטח לא איחרו לבוא ולצד אלפי דוחות שוליים על נסיעה במהירות גבוהה ב-15-20 אחוזים מהמותר נצטברו במשטרה גם מספר דוחות בהם תועדו נהגים נוהגים במהירויות שלא היו מביישות תחרויות פורמולה.

כצפוי, ממש כמו המהירויות המדהימות בהם נהגו, גם התירוצים של הנהגים בניסיון לחמוק מעונש כבד היו מדהימים לא פחות. נהג אחד למשל סיפר כי הוא בדרכו לבליינד-דייט ולכן היה חייב לטוס כדי לא לאחר, נהג אחר טען כי השאיר את סירי הבישול על הגז ואם לא יגיע בזמן ביתו יעלה באש, יש מי שמגייס את בורא עולם כמו אותו נהג שבכלל לא חבש כיפה שטען שהוא חייב למהר לקנות חלות לשבת לפני שהסופר נסגר והוא בכלל חושש לחלל את השבת והייתה גם נהגת טייסת אחת שהסבירה שנסעה במהירות מסחררת משום שיש לה סחרחורת נוראית והיא חייבת להגיע במהירות לבית הוריה כדי לנוח.

מחפשים בעיקר את הטייסים |צילום: חדשות 2

למרות שמגוון התירוצים ה"משכנעים" יכול היה בקלות לאכלס ספר צחוקים ובדיחות שיהפוך לרב-מכר את השופטים והשוטרים התירוצים ההזויים לא ממש הצחיקו בדרך להורדת הנהג מהכביש.
וכעת, בלי עיכובים נוספים, קבלו את נבחרת טייסי הכביש של ישראל:

1. נהג מדרום הארץ: נתפס בכביש קרית גת-באר שבע. המהירות: 234 קמ"ש. העונש: שישה חודשי מאסר בפועל, שישה חודשים על תנאי, קנס של 5,000 שקל ופסילת רישיון לעשר שנים. לדבריו, הוא עשה נסיעת מבחן ולא היה מודע למהירות בה נסע. השופטת: "יש לראותו כאדם האדיש לביצוע העבירה ולסיכון בלתי סביר לביטחונו ולביטחון המשתמשים בדרך מתוך מחשבה שלא יאונה לו כל רע".

אין תמונה
"אני בדיוק בנסיעת מבחן כדי להחליט אם לקנות את האוטו "

2.   כביש הערבה: תייר מצרפת נתפס נוהג במכונית שכורה בדרך לנופש בעיר הקיט הדרומית. המהירות: 226 קמ"ש. הנהג טען שלא ידע שאסור לנהוג כאן במהירות כזו. רישיונו נפסל, והוגש נגדו כתב אישום בהליך מזורז. פסק הדין טרם ניתן.

3. כביש בית קמה-להבים שבנגב: המהירות: 219 קמ"ש. צעיר בן 19 מהעיירה שגב שלום שבנגב נהג במאזדה 6 ונתפס קורע את הכביש במהירות יותר מכפולה מהמותר.  במקום לנסות להכחיש הצעיר החליט להתוודות בפני שוטרי התנועה: "נהגתי במהירות גבוהה יותר של 235 קמ"ש, אני רגיל לטוס על הכבישים, אני חולה על ההגה". רישיונו נפסל עד לסיום המשפט והוגש נגדו כתב אישום.

הנהג נתפס ב-200 קמ
"הרכב מטוס, לפני 2 דקות נהגתי מהר יותר" התוודה הנהג |צילום: משטרת התנועה

4. כביש החוף, תל אביב-חיפה: המהירות: 213 קמ"ש. שלושה צעירים מעכו חזרו מבילוי בתל אביב במכונית הב.מ.וו 535 של אביו של אחד מהם. במהלך הנסיעה הם ניצלו את המכונית החזקה התפרעו על הכביש ואפילו העלו סרטון ליו-טיוב שבו תיעדו את נהיגתם המסוכנת. נגד השלושה הוגשו כתבי אישום לבית המשפט לתעבורה בעכו. השופט גזר ארבעה חודשי מאסר בפועל על הנהג ושלל את רישיונו לארבע שנים וכן קנס אותו ב-3,000 שקל. שני חבריו שהיו במכונית נקנסו ב-2,000 שקל בלבד. השופט: "הנאשמים הפכו את כביש החוף לכביש מרוצים  ולא הביעו חרטה על מעשיהם".

נוסעים 260 קמ
סוגרים סקאלה בכביש החוף|צילום: המייל האדום

5. כביש 6 מצפון לדרום:  המהירות: 205 קמ"ש. הנהג תושב תל אביב בן 38 היה בדרכו עם מכונית הפורשה 911 החדשה שלו לנופש בים המלח. "מיהרתי להגיע בזמן לחופשה", הסביר לשוטרים. לחופשה הוא כבר לא הגיע בזמן והפורשה היקרה נגררה לתל אביב, רישיונו נפסל עד לסוף המשפט ובקרוב צפוי פסק הדין.

הפורשה שתבלה מעתה במוסך המשטרתי (צילום: דוברות אגף התנועה משטרת ישראל)
מיהר עם הפורשה החדשה לחופשה בים המלח |צילום: דוברות אגף התנועה משטרת ישראל

6. כביש-6 - צומת נשרים: המהירות: 204 קמ"ש. תושב מרכז הארץ נתפס באחד מימי שישי בדרכו הביתה. "הייתי בדרך לקנות חלות לשבת ונהגתי במהירות כדי להגיע בזמן ולא לחלל שבת", הסביר הנהג. רישיונו נפסל ומשפטו יחל בקרוב.

חלה של אביבה (צילום: אביבה פיבקו)
נהג מהר כי רצה להספיק לקנות חלות לשבת |צילום: אביבה פיבקו

7. כביש שדה תימן-אופקים: המהירות: 195 קמ"ש. הנהג תושב הפזורה הבדואית שבנגב טס עם מכונית המרצדס החדשה שלו בשעת לילה מאוחרת. הנהג נעצר והוגש נגדו כתב אישום לבית המשפט לתעבורה בבאר שבע. במשפטו טען הנהג שלא נסע במהירות שיוחסה לו ושמדובר בטעות במד המהירות. השופט אלון אופיר גזר עליו ארבעה חודשי מאסר בפועל, פסילת רישיון לשש שנים וקנס של 2,000 שקל. השופט: "לא יעלה על הדעת כי רכב ינוע במהירות הקרובה ל-200 קמ"ש מבלי שמי שאוחז בהגה יבחין בכך".

8. כביש עוקף באר-שבע - צומת גורל. המהירות: 194 קמ"ש. צעירה בת 27 מירושלים קובעת שיא מהירות למין הנשי בישראל. לשוטרים שהתעניינו מדוע נהגה במהירות כל כך גבוהה, היא הסבירה: "סבלתי מכאבי ראש וסחרחורות ומיהרתי לבית הוריי בישוב עומר".

ילדה מחזיקה את הראש (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
כמעט 200 קמ"ש בגלל סחרחורת |צילום: אימג'בנק / Thinkstock

9 כביש באר שבע-דימונה: המהירות: 192 קמ"ש. תושב הפזורה הבדואית שבנגב טס במהירות לביתו ועל ידי מצלמות המהירות החדשות. הוגש נגדו כתב אישום לבית המשפט לתעבורה בבאר שבע, רישיונו נפסל לחמש שנים ונגזרו עליו שבעה חודשי מאסר על תנאי.

10. צומת עמיעד בגליל: המהירות: 191 קמ"ש. תושב לוד, אילם, נתפס במהירות הזו כאשר עשה את דרכו לבית משפחתו. השוטרים נאלצו להעזר במתורגמן בשפת הסימנים כדי להסביר לנהג את חומרת מעשיו ושלילת רישיונו עד לסיום משפטו.

מסתבר שיש אנשים שלא מחכים עד לקבלת רישיון הנהיגה כדי להפוך את הכביש למסלול מרוצים ולפני מספר חודשים שוטרי מרחב העמקים עצרו רכב שנסע במהירות של 148 קמ"ש. לתדהמתם הם גילו שמדובר ברכב לימוד נהיגה ובהגה אוחז צעיר שטרם קיבל רישיון. המורה זומן לחקירה ומאחר שהתברר שהוא אפשר לתלמיד לנסוע במהלך השיעור במהירות הגבוהה רישיונו נפסל.

 

אילוסטרציה (צילום: חדשות 2, עיבוד מחשב)
ללמוד נהיגה ב-150 קמ"ש|צילום: חדשות 2, עיבוד מחשב

>> כדאי לדעת: המיקומים המדויקים של כל מצלמות המהירות החדשות