אין תמונה
כשבאטמן, סופרמן וכל גדות נפגשים

על אף שהופעתו הבאה של באטמן על המסך צפויה לקרות רק בעוד כמעט שנתיים, עלילותיו העתידיות של איש העטלף בהחלט מעוררות כבר עכשיו הרבה עניין וספקולציות בקרב חובבי קומיקס וגיקים מושבעים. 

זאק סניידר, במאי הסרט הבא, בהחלט מבין ומודע לעניין הרב שמפגש הענקים בין כוכבי העל באטמן, סופרמן וסופרגירל (בכיכובה של גל גדות שלנו) מעורר וכמי שמכיר בכוחן של המדיות החברתיות הוא שחרר השבוע לחשבון הטוויטר שלו צמד תמונות, כטיזר למה שצפוי להגיע לאקרנים במאי 2016.

עיקר התגובות ברשת עסקו בדמותו השונה של באטמן, אותו יגלם בן אפלק, שנראה בחליפה שחורה לחלוטין, כחוש ופחות זוהר מבעבר, אך לצד עיסוק אובססיבי בגודל אוזניו של איש העטלף חובבים אמיתיים רבים בחרו להתייחס לא פחות לכוכבת שלצידו, ואנחנו לא מדברים על גל גדות המהממת וגם לא על סופרמן החטוב, אלא על כלי הרכב שלו - הבאטמוביל.

עוד ב-mako רכב
איזו באטמוביל היא הכי טובה?
בנה את האופנוע של באטמן מגרוטאות
באטמן בוחן יונדאי i30  

הרכב של באטמן הופיע לראשונה בחוברות הקומיקס המצוירות ובסרטים מצוירים בשנות ה-30 של המאה העשרים ומאז מתפתח במקביל לדמותו של איש העטלף.

הבאטמוביל הראשונה

הבאטמוביל "האמיתית" הראשונה כיכבה בסדרת הטלוויזיה של איש העטלף בשנות ה-60. במקור היא הייתה אמורה להיות מבוססת על קאדילק מודל 1959, אך הקדמת מועד תחילת הצילומים גרמה להעברת פרויקט הביצוע לסדנת רכב איטלקית שבנתה את הבאטמוביל על בסיס שלדה ומכלולים מתוצרת פורד ולינקולן. התוצאה הסופית בהחלט הייתה מרשימה מאוד, נמתחה לאורך של קרוב ל-6 מטרים וכללה מרכב שחור מבריק עם קווי קונטור אדומים, כנפיים אחוריות בולטות שהזכירו את האוזניים של באטמן, אגזוזי ניקל גדולים היוצאים ממרכז תא המטען, קבינה עם חופת זכוכית עגולה כפולה ועוד.

באטמוביל - הרכב המקורי (צילום: dailymail.co.uk)
צילום: dailymail.co.uk

מבחינת גאדג'טים ניתן היה למצוא ברכב מערכות רעיוניות (שממש לא עבדו) נגד גניבה, לפיזור מיסוך עשן, כיסא מפלט, מערכות לשיבוש ומעקב של תדרי המשטרה, טלפון באטפון, צמיגים מתנפחים מעצמם, הפעלה קולית, מצנחים לסיבוב מהיר ועוד ועוד שכלולים כיד הדמיון הטובה.

מתחת למעטפת המפרט היה קצת יותר שגרתי וכלל מנוע סמול בלוק וי 8 של פורד עם קרבורטור ענק ותיבת הילוכים אוטומטית עם 3 יחסי העברה.

הקשר הברור של הבאטמוביל שכיכבה על המסך הקטן למכוניות מייצור סדרתי הפך אותה לחביבה במיוחד בקרב בוני הרפליקות השונים.

עם זאת ועל אף שהסבת מכונית פתוחה משנות החמישים או השישים לרפליקה די מדויקת לרכבו של איש העטלף היא לא מסובכת מדי, הבאטמוביל המקורית נמכרה לפני קצת יותר משנה במכירה פומבית בעבור סכום עתק של 4.62 מיליון דולרים.

5 מיליון דולרים והוא שלכם. הבאטמוביל (צילום: רויטרס)
מרכב שחור מבריק עם קווי קונטור אדומים וכנפיים אחוריות בולטות שהזכירו את האוזניים של באטמן|צילום: רויטרס

באטמן עובר למסך הגדול והבאטמוביל צומחת למימדים עצומים
בעוד שבגרסאות המונפשות באטמן והבאטמוביל זכו לשלל הופעות וגרסאות, הרכב הבא של באטמן בגודל מלא נחשף 25 שנים מאוחר יותר, בשנת 1989, עם הגעתו לאקרנים של הסרט "באטמן" שביים והפיק טים ברטון.

הפעם הבאטמוביל כבר לא נראתה כסתם מכונית שעברה הסבה, אלא ככלי מוטורי גדול מהחיים בצבע שחור מט עם מנוע טורבינה גדול ומימדים מאוד לא שגרתיים כמו אורך של מעל 6.5 מטרים ובסיס גלגלים של כמעט 4 מטרים.

ברשימת האבזור המיוחד ניתן לציין פצצות שאפשר לשחרר מכל צד, אפטר ברנר להגברת התאוצה מאחור, שני מקלעים אוטומטיים המסתתרים בכנפיים הקדמיות, מערכת למיסוך עשן ופיזור שמן, תא נוסעים עמיד בפני אש וכדורים, זרוע נשלפת מיוחדת לביצוע פניות במהירויות גבוהות ועוד.

הבאטמוביל מהסרט מ-1989 הופיעה, בשינויים קלים, גם בסרט "חזרתו של באטמן" שביים ברטון ב-1992.  הבאטמוביל מסרטים אלה הפכה לאייקונית מאוד אך בשל מימדיה העצומים ועיצובה המאוד לא שגרתי, רפליקות בהשראתה הן נדירות ביותר.עם זאת, רפליקה מרשימה מאוד שלה ביקרה בארץ לפני כשנה במסגרת תערוכת "אוטומוטור".

אוטומוטור (צילום: נעם וינד)
רפליקה מרשימה לבאטמוביל מהסרטים "באטמן" ו-"חזרתו של באטמן" |צילום: נעם וינד

הבאטמוביל מ"באטמן לנצח" שביים ג'ואל שומאכר בשנת 1995 שמרה על כמה מאפיינים של הרכב מסרטיו של ברטון, כמו מראה מאורך מאוד (אורך כללי של מעל ל-7.5 מטרים) עם קוקפיט קטן בחלקו האחורי.

המכונית, שנבנתה מיציקת אפוקסי בחום גבוה, כללה פנלי מרכב חלקיים בתצורה המזכירה קורי עכביש שברווחים ביניהם זהרה תאורת אולטרא וכללה גם כנף ייצוב מרכזית בחלק האחורי שהתנשאה לגובה של מעל ל-3 מטרים._

ברשימת האבזור ניתן לציין חישוקי גלגל עם סמל איש העטלף שנשארים כל העת מאוזנים, קוקפיט עם צמד מושבים ומצלמה אחורית ועוד ועוד. על ההנעה של הרכב אחראי מנוע בנזין מסדרת הביצועים של שברולט כמו גם טורבינה אחורית.  

באטמוביל
הבאטמוביל מ"באטמן לנצח"

"באטמן ורובין", סרטו השני של שומאכר מ-1997, הציג באטמוביל חדשה ארוכה מאי פעם עם אורך של כ-10 מטרים, שתי כנפי עטלף אחוריות, קוקפיט פתוח ללא חופה המתאים לנוסע אחד, מסכת עטלף בפרונט עם שימוש נרחב באורות כחולים, ארסנל כלי נשק בהפעלה קולית, רדארים לסריקת השטח בעזרת טכנולוגיית אינפרא ולייזר ועוד ועוד.

גם כאן על ההנעה אחראיים מנוע בנזין מסדרת הביצועים של שברולט ומנוע סילון אחורי. לטענת מפיקי הסרט, הבאטמוביל הזו יכולה להגיע למהירות של 530 קמ"ש אך בפועל הרכב שהשתתף בסרט נבחן במהירות של עד 220 קמ"ש בלבד.

באטמוביל
הבאטמוביל מ"באטמן ורובין"

באטמוביל שונה לחלוטין

טרילוגיית סרטי באטמן "האביר האפל" ("באטמן מתחיל", "האביר האפל", "עלייתו של האביר האפל") שביים כריסטופר נולן לקחה את רכב איש העטלף למקום שונה לחלוטין ואת המראה המאורך בהשראת עולם התעופה החליפה באטמוביל בעיצוב שלקח ככל הנראה השראה מטנקים, רכבי שטח קרביים ורכבי הספורט של למבורגיני. האורך הכולל דומה לזה של מכונית סטנדרטית, אך עם מימד רוחב מסיבי של כמעט 3 מטרים וגלגלים רחבים (4 מאחור ו-2 מקדימה) בצורה לא שגרתית ללא ספק מדובר בכלי תחבורה עם אפקט הגעה שאי אפשר להתעלם ממנו. את הבאטמוביל, שאגב נבנתה גם בגרסה בעלת יכולת תנועה מלאה ששימשה לצילומי החוץ השונים, הניע מנוע וי 8 של ג'נרל מוטורס המפיק 500 כ"ס. בסרט הרכב גם צויד במנוע טורבינה שעשה שימוש בגז.

בין יתר האביזרים המיוחדים, הבאטמוביל בטרילוגיה כוללת מדפים אחוריים לבלימה, משגר רקטות, מנוע חשמלי לתנועה שקטה במקומות חשוכים וכמובן מערכת ייחודית היכולה במקרה של פגיעה ברכב להפוך את הסרן הקדמי לאופנוע (באטפוד) למילוט.

אוטומוטור (צילום: נעם וינד)
הבאטמוביל מטרילוגיית "האביר האפל" |צילום: נעם וינד

הדור הבא

בן אפלק באטמן (צילום: Warner Bros)
באטמוביל - הדור הבא |צילום: Warner Bros
שתי התמונות שזאק סניידר פרסם בחשבון הטווייטר שלו אמנם לא חושפות את הבאטמוביל החדשה במלוא הדרה, אבל בהחלט מספקות לנו רמז על הקווים הכלליים של המכונית מלפנים ומאחור.

למרות שלא פורסמו מעבר לתמונות שום פרטים, ניתן להעריך שהבאטמוביל החדשה תהיה בהחלט מכונית בעלת מימדים גדולים. מבחינה עיצובית נראה ששולבו אלמנטים משלושת הדורות המרכזיים של רכב איש העטלף עם קוקפיט סגור המזכיר את זה שראינו בבאטמוביל בסרטיו של טים ברטון, קווים משוכים לאחור ועיצוב בהשראת קומיקס שאפיין את הבאטמוביל בסרטים של ג'ואל שומאכר והיעילות הפונקציונלית והאפלה של הרכב של באטמן בסדרת האביר האפל.

כמו כן, ניתן לראות כי לראשונה כל ארבעת הגלגלים העצומים יבלטו מהמרכב בצורה ברורה ורכב איש העטלף מצויד בכנף אחורית הידרואלית וקימורי מרכב הכוללים הרבה פנלים זוויתיים בהשראה גותית.

 

באטמוביל
שילוב סגנונות מכל הדורות של רכב איש העטלף