מתיחות 1 באפריל (צילום: אוטו)
יצרני הרכב משקיעים מאמצים לא מבוטלים כדי לעבוד עליכם |צילום: אוטו
לא לגמרי ברור מה היו הסיבות שגרמו ל-1 באפריל להפוך ליום השוטים מסביב לגלובוס, אבל כבר מאז ימי הביניים נהוג ביום זה למתוח ולעבוד על אנשים בשלל דרכים יצירתיות.

על אף שמעולם לא היה מדובר בחג רשמי בשום מדינה, עד לפני מספר שנים כמעט כולם הקפידו לציין את התאריך ואפילו גופי תקשורת מעונבים נהגו להשתיל ידיעות שקריות ומתיחות במהדורות החדשות המרכזיות שלהם.

עוד על מתיחות מוטוריות ב-mako רכב 
צפו: קרב מתיחות בין חברים שיצא משליטה 
הורס: רמי גייאר מחרבן על הנהגים

במילניום הנוכחי, בעידן בו הרשת מלאה בעוד ועוד אגדות אורבניות שזוכות לתפוצה אין סופית במיילים וברשתות החברתיות, דווקא יום הטיפשים הבינלאומי איבד קצת מקרנו ולצערנו הידיעה במהדורת החדשות על ראש ממשלה בישראל שהורשע בקבלת שוחד אמיתית לגמרי.

ובכל זאת, יש עדיין מי שמעריך את היום היחיד בשנה בו היכולת להצליח לשקר ולעבוד על מכריך נתפסת כתכונה חיובית ומסתבר שגם יצרניות רכב שתופסות את עצמן כסופר רציניות במשך שאר השנה נוהגות להשקיע לא מעט אנרגיה, כסף ואמצעים במתיחות שונות ומשונות.

קבלו כמה מתיחות בניחוח מוטורי מהשנים האחרונות שבמקרים מסוימים אפילו כמעט הפילו אותנו בפח.

המכונית האוטונומית של גוגל מצטרפת למרוצי נסקאר
ב-2012 החבר'ה בגוגל פרסמו הודעה לפיה לאחר אין סוף ניסויים ומאות אלפי קילומטרים שנצברו בנסיעה ללא נהג בכבישים ציבוריים, צוות הפיתוח של פרויקט המכונית האוטונומית עבר לשלב הבא ועוסק בהסבה של מכונית מרוץ כוחנית מתוצרת פורד לרכב ללא נהג שיקח חלק וישתתף בסבב מרוצי הנסקאר הפופולרי באמריקה, זאת כדי להוכיח שגם במהירויות מטורפות ובתנאי מרוץ סופר צפופים הטכנולוגיה שהחברה פיתחה ישימה ויעילה לא פחות (אם לא יותר) מבן אנוש שאוחז בהגה.

מתיחות 1 באפריל (צילום: אוטו)
הרכב האוטונומי ללא נהג של גוגל מצטרף לנסקארמתיחות 1 באפריל|צילום: אוטו

טנדר של ב.מ.וו
ב-2011 ב.מ.וו כינסה מסיבת עיתונאים, רצינית לכאורה, וחשפה טנדר פיק אפ המבוסס על סדרה 3 של המותג. החברה הבווארית לא הסתפקה בסתם סדרה 3 כבסיס לרכב העבודה ובחרה להציג מהדורה קרבית המבוססת על ה-M3 עם 414 כ"ס, יכולת להוביל מטען במשקל של 450 ק"ג ואפשרות להגיע למהירות של 300 קמ"ש.

ב.מ.וו לא הסתפקה בברושור לעיתונאים ובצילומי הדמיית מחשב וכדי שלא ייווצר רושם שמדובר במתיחת 1 באפריל החברה השקיעה בייצור דגם שנראה כמו אב טיפוס בגודל מלא. יתרה מזאת, שבוע לפני מסיבת העיתונאים "גורמים אנונימים" אפילו הפיצו ברשת תמונות של המכונית המוזרה בעת מבחנים במסלול נורבורגרינג.

אין תמונה
טנדר לעובדים מהירים במיוחד

סמל לפי העדפה הפוליטית
בבוואריה, מולדת הבימר, כנראה מאוד מחבבים את ה-1 באפריל ולחברה עם התוצרים המוקפדים והמדויקים יש מסורת ארוכה של מתיחות ביום הזה. לפני 4 שנים למשל, בסמוך לבחירות בבריטניה, יצאה החברה בהודעה רצינית לעיתונות לפיה מעתה יוכלו רוכשי ב.מ.וו לבחור את צבע הלוגו שיגיע עם המכונית מתוך מגוון של 3 צבעים בהתאם להעדפות הפוליטיות של כל רוכש. מנהל הפיתוח של החברה אף מיהר להרגיע וציין שבמידה ואחד הלקוחות לא יהיה מרוצה מתפקודה של המפלגה שבחר הוא יוכל לרכוש סמל תחליפי ובמרכזי השירות יבצעו את ההחלפה ללא תשלום.

אין תמונה
סמל בהתאם להעדפה הפוליטית

צבע שאפשר להחליף

אין תמונה
עושים ווקס ומחליפים צבע
אגב צבעים, לפני מספר שנים מיני הכריזה שפיתחה טכנולוגיה מיוחדת שפוטרת את הרוכשים מהצורך להחליט מראש באיזה צבע יהיה הרכב שלהם. על פי ההודעה המשכנעת לעיתונות של מיני הטכנולוגיה החדשה מאפשרת לרכוש מיני עם צבע מתחלף. הסוכנות האמריקאית של החברה הסבירה שהצבע מכיל רדידים מיקרוסקופיים בכמה צבעים ובעזרת שימוש בווקס לכיוון זה או אחר ניתן להבליט צבע אחד ולהסתיר את האחר.
נשמע הזוי? כנראה שלא כולם חשבו כך ולפעמים הסברים ארוכים יכולים להשמע מאוד משכנעים. תשאלו את כתב הרכב של ה-USA TODAY שכנראה לא הסתכל בלוח השנה ופרסם ידיעה גדולה על החידוש המיוחד.

שינוי צבע אוטומטי לפי מצב רוח
פיג'ו אף הרחיקה לכת וטענה בשנת 2012 כי פיתחה טכנולוגיה הגורמת לצבע המכונית להשתנות לבד בהתאם למצב רוחו של הנהג. על פי פיג'ו, המערכת מאפשר בחירה ידנית של צבע בהתאם למצב הרוח של הנהג או מצב פעולה אוטומטי בו בעזרת כמה חיישנים בקבינה, המנטרים את פעולותיו ואת מצב רוחו של הנהג ברכב, צבע המרכב משתנה בתוך שניות.

פופ מוביל ידידותי לסביבה
אין ספק שהרבה תהפוכות עוברת בשנים האחרונות על הכנסיה הקתולית לנוכח מציאות החיים המשתנה ומגוון ההעדפות וסגנונות החיים של קהל מאמיניה ברחבי העולם.

וכך, בעוד שפעם עושר מוגזם היה חלק מתבקש מהתדמית של הוותיקן, נראה שבעת האחרונה האפיפיורים מנסים לטפח תדמית יותר נגישה וצנועה. בהתאם לרוחות הללו ב-2009 יונדאי טענה בפני עיתונאים שהיא בונה "פופ מוביל" חדש שישמש את האפיפיור בביקורים רשמיים ברחבי העולם, אך במקום רכב ענק וראוותני הוא יתבסס על ה-i10 - מכונית המיני העירונית והסופר חסכונית של החברה.

מתיחות 1 באפריל (צילום: אוטו)
פופ מוביל לאפיפיור עם מודעות סביבית |צילום: אוטו

שמשה עם מספר במקום משקפיים

איפור למרכיבות משקפיים - אחרי (צילום: עודד קרני)
לנהוג בלי משקפיים |צילום: עודד קרני
יצרנית שמשות בריטית גדולה הכריזה לפני מספר שנים על מהפכה בנהיגה לציבור הנהגים מרכיבי המשקפיים. החברה הסבירה שהיא החלה ביצור שמשות קדמיות אופטיות עם מספר שיבטלו את הצורך של נהגים להשתמש במשקפיהם תוך כדי נסיעה. החברה גם הסבירה שלמקרה שנהג מזדמן שלא סובל מאותה בעיה משתמש ברכב השמשה תגיע עם ערכה שתכלול מספר משקפיים אותם יוכל הנהג להרכיב כדי לבטל את המספר האופטי של הזכוכית.

נורמן גריי, סגן נשיא החברה, הסביר: "הפתרון שלנו אולי לא אידיאלי למכונית שנוהגים עליה הרבה אנשים אבל ברוב המקרים משתמש ברכב בדרך כלל נהג אחד והפתרון שלנו יכול לשפר את הנוחות והבטחון של נהג ממושקף בצורה משמעותית". גריי הוסיף גם שבמידה ומספר המשקפיים של הנהג משתנה או שהמכונית מחליפה בעלים ניתן יהיה בתוך רבע שעה להחליף את השמשה הקדמית באחרת באחת מתחנות השירות של החברה ברחבי בריטניה.

ערכת קירור להוט האצ'
ווקסהול (המקבילה האנגלית לאופל) הציעה לפני כמה שנים תוספת מיוחדת לדגם ה-VXR הספורטיבי של האסטרה. בהודעה לעיתונות ציינה החברה שלאור כמה מבחני דרכים בהם נכתב שהאסטרה הספורטיבית פשוט חזקה מדי, החברה החליטה לפתח תוספת מיוחדת שתחזיר את הביצועים של המשפחתית החמה לכאלה האופייניים למכוניות משפחתיות ממוצעות.

התוספת, שעל פי ווקסהול ניתנת להרכבה על דוושת התאוצה, מונעת מהמכונית להאיץ למאה קמ"ש בתוך 6.2 שניות ולהגיע למהירות של 250 קמ"ש ומספקת ביצועים שפויים ורגועים יותר עם 14 שניות למאה קמ"ש ומהירות מרבית של 165 קמ"ש.

תדלוק רק פעם בשנה
בסיאט הציגו ב-2010 את המכונית שמתדלקים רק פעם בשנה. הלאון אקו-מוטיב אמנם נראית מבחוץ כמו כל סיאט לאון רגילה, אך היא מצוידת במנוע דיזל חסכוני במיוחד מסדרת Blue Motion, תרומת קונצרן האם פולקסווגן, ובמיכל דלק מיוחד המכיל מעל לחמש מאות ליטרים. לטענת דובר החברה, במקום לבזבז זמן וכסף בתחנות דלק יהיה ניתן ליהנות כעת ממכונית שמעניקה חופש תנועה לא מוגבל כשרק פעם ב-16 אלף קילומטרים יש צורך להיכנס לטיפול ולתדלוק במוסך שלאחריו היא תוכל לצאת לעוד שנה של נסיעות ללא ביקור בתחנות דלק.

סיאט לאון (צילום: אוטו)
תדלוק פעם בשנה|צילום: אוטו

טעינת רוח
ב-2009 היו בסיאט אפילו יותר יצירתיים כשהחברה הציגה פיתוח פשוט אך מהפכני. מדובר במתקן המזכיר וינטלטור בגודל בינוני שמותקן על גג של האיביזה המסוגננת ולהביו מסתובבים כתוצאה מהרוח הנוצרת במהלך הנסיעה. טורבינת הרוח הקטנה מטעינה מצברים שישמשו להפעלת מערכות העזר של הרכב.

המכונית שתדאג שלא תהיו רעבים
אינפיניטי הודיעה לפני מספר שנים על מערכת בטיחותית חשובה שתעזור להפחית את הסכנות שבנסיעה במצב של רעב, כשהבטן ריקה ומקרקרת. המערכת, על פי אינפיניטי, תדע להקשיב לרחשי הקיבה וביחד עם התנהגות הנהג תדע לזהות האם הנהג סובל מרעב מסוכן. במקרה כזה יופיע על צג הרכב סימון של מזלג וסכין ומערכת ה-GPS תדע לנתב את המכונית למסעדה הקרובה על פי ההעדפות הקולינריות של הנהג השמורות במערכת. המערכת תדע גם לפזר ניחוח קל של תבשילים כדי לעודד את התיאבון ממש לקראת ההגעה למסעדה.

להתחיל לחמם את הארוחה מהאוטו
באופן מדהים, 4 שנים בדיוק לפני ההשקה של המערכת של אינפיניטי, ב.מ.וו הציגה מערכת קולינרית משלה המאפשרת לנוהגים במכוניות החברה לדאוג לכך שהארוחה בבית תהיה מוכנה בדיוק עם הגעתם.

החברה סיפקה הסבר מסובך על אופי הפעולה של המערכת, שיחידת הפיקוד שלה נמצאת במערכת ה-i-drive ויחידה נוספת שקולטת את האותות נמצאת במטבח הבית ויודעת להפעיל בעצמה את התנור או את המיקרו, אך לא רק. המערכת גם יודעת לזהות את קצב התנועה, פקקים בלתי צפויים ועוד כדי לדאוג שברגע שתגיעו הביתה הארוחה תהיה חמה מספיק אך לא שרופה.

טוסטר מהיר כמו GT-R
מי לא נתקף לפחות פעם אחת במצב של רעב קיצוני הגורם לו לרצות לקבל אוכל מוכן, כאן ומיד? הבעיה היא שלוקח לא מעט זמן להכין ולחמם כמעט כל אוכל ובקצב החיים של המילניום השלישי לא לכולם יש את הזמן והסבלנות לחכות כמה דקות. לכבוד 1 באפריל בשנה שעברה יצרנית הרכב ניסאן החליטה לנצל את המוניטין שלה בתחום מכוניות הספורט וטענה שבמקביל לביצועי הכביש הקיצוניים והזמינים של הניסאן GT-R, המאיצה למהירות תלת ספרתית בתוך פחות מ-3 שניות, היא פיתחה גם טוסטר לחיצה תואם עם לוגו GT-R ועיצוב ספורטיבי המאפשר להכין טוסט בדיוק בפרק הזמן שלוקח ל-GT-R להגיע למאה קמ"ש.

מתיחות 1 באפריל (צילום: אוטו)
טוסט ב-3 שניות |צילום: אוטו

עיצוב שיער במיניוואן של הונדה
לפני קצת יותר משנה הונדה החליטה לצייד את ה"אודיסי", המיניוואן שלה לשוק האמריקאי, במערכת שואב אבק מרכזית מובנה כדי לאפשר לרוכשי הרכב להתמודד עם הבלאגן והלכלוך שילדים נוהגים להשאיר ברכב שמזוהה יותר מכל כרכב הסעות לסוקר מאמס בדרך לחוגים.

השואב המרכזי של הונדה אמנם אמיתי לחלוטין ואכן מצוי בגרסאות אבזור מסוימות של מוביל הנוסעים, אך לכבוד 1 באפריל בהונדה החליטו לפרסם סרטון המציע לבעלי הונדה לרכוש תוסף שניתן לחבר לשואב שברכב ומאפשר בעזרת עוצמת השאיבה ולהבים פנימיים לעצב שיער בדרכים רבות גם תוך כדי נסיעה.
הונדה, כמובן, לא באמת מוכרת מוצר שכזה אבל כל מי שזוכר את ערוץ הקניות בימיו הראשונים בשנות ה-90 בוודאי לא שכח שמכרו שם מכשיר תספורות משונה המתחבר לשואב הביתי ומתיימר לעשות בדיוק את הפעולה הזו.

אזעקה שמפעילה לחץ פסיכולוגי על הפורץ
ב-1 באפריל 2012 הונדה דיווחה על מערכת אזעקה חדשנית שתוצע ברכביה ותציג מגוון יכולות המאפשרות, מעבר לסתם רעש טורדני, לפעול בצורה אפקטיבית במניעת גניבות בעזרת לחץ פסיכולוגי על הפורץ.

על פי הונדה, בשלב ראשון המערכת תפנה בקול אנושי אל מי ש"מתעסק" עם הרכב ותבקש ממנו בנימוס להתרחק מהרכב.

המערכת שפותחה בהתייעצות עם פסיכולוגים ומומחים במשא ומתן עם עבריינים, אמורה, תוך כדי שמירה נימוס ועל קול נעים, לערער את ביטחונו של הגנב, לנסות להסיח את דעתו או אפילו לעורר בו רגשות.
ככל שהגנב ממשיך להפגין נחישות בניסיונות הפריצה כך מערכת האזעקה מעלה את רמת המעורבות שלה וכך למשל היא יכולה לשאול את הגנב אם אמא שלו לא הייתה שם בשבילו, אם הוא היה פעם בכלא ויודע איך מתנהלים החיים שם ומה קורה שם בלילה.

המערכת גם מצוידת ביכולות סינכרון מהירות עם מכשירים ניידים וכך למעשה היא יכולה להשיג את הטלפונים של כל חבריו ואת כתובתו של הפורץ. בנוסף, המערכת יודעת להזהיר את הגנב ולציין בפניו, תוך כדי הצגת הכתובת על מסך ה-GPS ברכב, שהיא יודעת איפה הוא גר.

אזעקה מיוחדת של הונדה
אזעקה שמפעילה לחץ פסיכולוגי

>>צפו: הסימפוניה התשיעית לאזעקות רכב