כיסים עמוסים (צילום: istockphoto)
הארנק נשאר ריק אחרי כל ביקור בתחנת הדלק|צילום: istockphoto

מאז עליית המיסוי על הדלק בתחילת השנה והעליה הנוספת בלילה, כולנו מקטרים ללא הפסקה על מחירי הדלק ועל הסכומים המטורפים שאנו נאלצים להיפרד מהם בכל ביקור בתחנת דלק.

מטה מאבק האזרחים במחירי הדלק שהוקם לאחרונה כתוצאה מפעילות בפייסבוק הכריז על היום כ"יום ללא תדלוק": אקט מחאה על העלייה הנוספת במחירי הדלק. ואכן יש להניח שמרבית האזרחים לא יבקרו היום בתחנות הדלק אך לא בגלל שהם באמת לוקחים חלק אקטיבי במאבק אלא פשוט בגלל שאתמול בלילה הם עמדו בתור ודאגו למלא עוד כמה ליטרים במחיר הישן.

למרות שמחירי הדלק משתוללים, נראה שהציבור הישראלי לא באמת מאמין, כמו בשלל נושאים חשובים אחרים שעל סדר היום, בסיכוי הצלחה של מאבק כמו חרם צרכנים או יציאה לרחובות.

הציבור מתלהם בטוקבקים ברחבי הרשת, מצטרף לקבוצות בפייסבוק או מקסימום חותם על איזושהי עצומה.
ככה, חברים, כלום לא ישתנה ולא מן הנמנע שגם בתחילתו של החודש הבא נתבשר שוב על עלייה במחיר הדלק ובעוד כמה חודשים, מי יודע, אולי מחיר כל ליטר יגיע מעל לעשרה שקלים.

אז כדי לעורר אתכם אולי כדאי שנבין כמה כסף עולה לכם כל נסיעה במכונית. הכנו בשבילכם רשימה קטנה ובה עלויות נסיעה הלוך-חזור על פי מחירי הדלק החדשים העומדים על 7.26 שקלים לכל ליטר.

מרבית המכוניות בישראל הן משפחתיות אוטומטיות עם מנוע בנפח 1.6 ליטרים. נתוני צריכת הדלק הרשמיים של המכוניות בקטגוריה הזאת נעים בדרך כלל בין 12-14 קילומטר לכל ליטר דלק. במציאות, בתנאי היומיום, כמו שכולכם ודאי שמתם לב, קשה להשיג נתונים כאלה ובמרבית המקרים צריכת הדלק הממוצעת של משפחומטית עומדת על כ-10 קילומטר לליטר.

אתם מוכנים? קבלו את המספרים:

נתחיל בקטן, מכיוון שפתרונות התחבורה הציבורית לא באמת מספקים מענה הולם במרבית המקרים, מר ישראלי הממוצע נאלץ לנסוע כל יום לעבודה ברכבו הפרטי, מרחק של כ-25 קילומטרים בממוצע, כאשר בדרך הוא נאלץ להזדחל בפקקים ולבזבז לא מעט דלק. במידה והתנועה זורמת עלות של נסיעה הלוך-חזור לעבודה עומדת על 36 שקלים בכל יום, אם יש פקקים אנו כבר מדברים על מעל ל-40 שקלים בכל יום עבודה.

מדובר בלא מעט כסף, אבל זה הופך ליקר הרבה יותר כאשר רוצים לנסוע יותר רחוק.
הנה כמה עלויות לדוגמא:

מחירי דלק לדוגמא
המחיר חושב לפי נסיעה הלוך-חזור ברכב משפחתי אוטומטי בנפח 1.6 ליטרים, צריכת דלק ממוצעת של 10 ק"מ לליטר

ואלו, כזכור, העלויות לרכב משפחתי מודרני. במידה ורכבכם הוא ישן יותר, גדול יותר או חלילה רכב שטח, העלויות צפויות לנסוק עד לכפליים מהסכומים המצוינים.

זו אינה גזירה משמיים. כל ליטר שעולה לכם 7.26 שקלים היה יכול להיות זול באופן משמעותי. למעשה העלות של ליטר אוקטן 95 בשערי בתי הזיקוק עומדת על 2.31 שקלים – שליש ממחירו הסופי לצרכן. על הסכום הזה יש להוסיף עוד עלויות נלוות של שיווק וביטוח שמעלות את המחיר לכ-3.2 שקלים לליטר. כל יתר הסכום, כשישים אחוזים, שהם מעל 4 שקלים לליטר הם מס שגובה המדינה. בשנת 2010 הסתכמו הכנסות המדינה ממיסוי הדלק ב-14 מיליארד שקל, עליהם יש להוסיף עוד כ-9 מיליארד הכנסה ממיסוי רכבים חדשים ועוד שלל סכומים כמו אגרות רישוי, מס על חלפים, דוחות תנועה ועוד  שהופכים את הנהג הישראלי, שבסך הכל רוצה להחזיק אמצעי תחבורה שיאפשר לו להגיע ממקום למקום, לפרה החולבת של אוצר המדינה.

>> טיפים לחסכון בדלק