סופר בלוף: 25 ש' על 9 דקות חנייה (צילום: חדשות 2)
מדובר במשימה לא פשוטה|צילום: חדשות 2
מכוניות מעניקות לנו עצמאות, חופש תנועה ואפשרות להיות ספונטניים ולהגיע בקלות יחסית לכמעט כל מקום בתוך זמן קצר יחסית. הבעיה היא שבזמן שאנחנו לא משתמשים בהן אנחנו צריכים להחנות אותן ברחוב, במגרש חניה או בחניה פרטית.

לרוב לא מדובר בעניין גדול וביישובים כפריים, פרברים ואפילו ערים בגודל בינוני ניתן למצוא בקלות יחסית חניה או מקסימום לשלם כמה שקלים לחניון.

אך במטרופולינים ענקיים, מרכזי ערים גדולות ובעיקר ברובעי העסקים של בירות כלכליות, חניה היא לא עניין של מה בכך ועל הזכות לחנות אנשים נאלצים ומוכנים לשלם הרבה.

מדי פעם אנו שומעים על מחירים הזויים לחלוטין של חניות כמו אותה חניה פרטית במנהטן עליה דיווחנו לכם לא מכבר המוצעת למכירה במחיר דמיוני של כמיליון דולר או מקום החניה הלא מקורה בהונג קונג שנסחר לאחרונה בשוק בכ-640 אלף דולרים. אמנם, אין ספק שבתל אביב זול יותר להפוך לבעליו של מקום חניה בטאבו אך עדיין לא מדובר בתענוג שרבים יכולים להרשות לעצמם ועלותו הממוצעת של מקום חניה טוב במרכז העיר יכולה להגיע בקלות ל-50 עד 75 אלף דולרים.

אין תמונה
כמה הייתם מוכנים לשלם בשביל חניה?

אבל אם שמים בצד את אופציות הרכישה היקרות ובודקים את עלויות החניה היומיות והחודשיות נוצרת אצל רבים מכם בוודאי תחושה שמחירי החניה במרכז תל אביב ובמספר ערים נוספות בארץ לא הגיוניים ויקרים מאוד ביחס לעולם. האמנם?
החלטנו לבדוק זאת ועל הדרך למצוא את עשר הערים היקרות בעולם לחניה.

במקום הראשון אנו פוגשים את בירת אנגליה – לונדון, עיר שבה נראה שקניית מכונית חדשה היא יותר זולה מתחזוקתה עם מס עומס וזיהום בגובה של כ-15 דולר שכל רכב שנכנס למרכז לונדון בשעות העומס צריך לשלם בכל יום ותעריפי שכירות חודשית בגובה של 1,080 דולר בעבור מקום חניה במרכז העיר.

לונדון (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
רוצים חניה בלונדון? תכינו קרוב ל-1,100 דולרים בחודש|צילום: אימג'בנק / Thinkstock

שוויץ היא מדינה פסטורלית עם הרבה מרחבים ירוקים, פרות חופשיות ושלג בהרים אבל מסתבר שבעיר הגדולה במדינה, ציריך, חניה היא מצרך יקר ביותר העולה כ-822 דולר בכל חודש המעניקים לה את המקום השני במדד יוקר החניה.

אנו טסים למזרח ופוגשים במקום השלישי את מצוקת החניה הקיצונית באזורי העסקים בהונג קונג. המצב בעיר כל כך קשה שמי שמוצא באזור גורדי השחקים חניה להשכרה מוכן לשלם עליה בלי להתווכח לא פחות מ-745 דולר בכל חודש.

מבט על הונג קונג בלילה (צילום: China Photos, GettyImages IL)
הונג קונג - קשה להכניס כאן סיכה על מכונית אין בכלל מה לדבר|צילום: China Photos, GettyImages IL

במקום הרביעי, בהפרש של דולר בודד מהונג קונג, אנו מגיעים לטוקיו שביפן שם בין שלל אורות הניאון וקצב החיים המטורף יותר משתלם לבנות חניון רב קומתי ולהשכיר מקומות חניה מאשר בניין דירות להשכרה.

כעיר שהייתה מרכזו של העולם לפני כאלפיים שנים ניתן להעריך שמצוקת החניה ברומא הייתה קיימת גם בתקופת הכרכרות, הרבה לפני שמישהו חלם על מכוניות ממונעות, אבל גם היום במילניום השלישי חניה בבירתה של איטליה היא משימה לא פשוטה שתעלה לכם כ-718 דולרים בכל חודש הממקמים את העיר האיטלקית במקום ה-5 במדד יוקר החניה העולמי.

 

הקוליסאום ברומא יחרב? (צילום: רויטרס)
רומא - כבר בתקופת האימפריה הרומית הייתה כאן מצוקת חניה |צילום: רויטרס

חלקכם אולי לא שמעו על קיומה אבל במקום השישי בדירוג שלנו, אי שם Down under במערב היבשת השישית העונה לשם אוסטרליה אפשר למצוא את עיר החוף פרת'. מסתבר שלמרות מרחביה של היבשת בעיר הרביעית בגודלה באוסטרליה חניה היא לא עניין של מה בכך ומי שמחפש לנטוש את רכבו במרכז העסקים בעיר צריך לשלם לא פחות מ-717 דולרים בכל חודש.

 אחרי שפגשנו את ציריך במקום השני אנו שוב חוזרים לשוויץ ולז'נבה הזוכה לקבל את המקום השביעי במדד יוקר החניה. מקום חניה בעיר היפהפייה על גדות נהר הריין ובסמוך לגבול עם צרפת ואיטליה יעלה לכם כ-705 דולרים בכל חודש.

במקום השמיני אנו שוב מדלגים לקצה השני של העולם ולהעיר הגדולה ביותר באוסטרליה, סידני, בה מקום חניה במרכז העסקים, לא רחוק מקשתות בית האופרה המפורסם, יעלה לכם 695 דולרים בכל חודש.

סידני (צילום: אימג'בנק)
מסתבר שמצוקת החניה בערים הגדולות שם בdown under לא פשוטה|צילום: אימג'בנק

בניגוד לסידני שטופת השמש באוסלו שבנורווגיה קר, גשום ואף מושלג בחלק לא מבוטל מימות השנה ועל אף שממש לא נעים במזג אוויר כזה להסתובב ברגל, עם עלות ממוצעת של 612 דולרים לחניה בעיר בכל חודש הממקמים אותה במקום ה-9 במדד יוקר החניה זה לא פלא שמשלחות ישראל ופלסטין ממש לא ששות לחזור לשם כדי לנסות להתניע את הסכמי אוסלו שקפאו מזמן.

מי היה מאמין אבל היבשת כמעט הכי דלילה באוכלוסיה בעולם מככבת ברשימת המקומות היקרים בעולם לחניה וסוגרת את העשירייה הפותחת עם מלבורן בירת מחוז ויקטוריה בה האוסטרליים נאלצים לשלם 598 דולרים בכל חודש על פיסת חניה.

ומה עם תל אביב? ובכן תעריף חודשי ממוצע לחניה במקום טוב באחד ממרכזי העסקים של תל אביב עומד על כ-900 שקלים שהם כ-225 דולרים או במילים אחרות סכום שבכלל לא מדגדג את אבני השפה או האספלט של העשירייה הפותחת. למען האמת, תל אביב אפילו לא נכללת בין 50 המקומות הראשונים וממוקמת במקום ה-53 בעולם במדד יוקר החניה. מי אמר שהכל רע כאן?  

 

דיזנגוף סנטר. ארכיון (צילום: ישראבלוג)
תל אביב - מי אמר שבישראל הכי יקר?|צילום: ישראבלוג

>> כל מה שרציתם לדעת על חניה ולא העזתם לשאול