שולחן הממשלה במליאת הכנסת (יוסי זילברמן) (צילום: חדשות 2)
מנהל הרכש מחפש את המכוניות של יושבי השולחן הזה|צילום: חדשות 2
לפני מספר ימים התייחסנו כאן למכרז החדש של מנהל הרכב הממשלתי לרכבי השרד הבאים של שרי ממשלת ישראל. אמנם אין ספק שהתייחסות התקשורת לנושא היא לא פעם מעט פופוליסטית וביננו אי אפשר באמת לצפות ששר בממשלה, הנוסע בממוצע כ-60 אלף קילומטרים, יסע במכונית סופר מיני עם מנוע קטנטן ולמען האמת הוצאה של 15-20 מיליון שקל הנפרסת לכמה שנים היא הוצאה מזערית ביחס לכלל הוצאות התפעול של הממשלה והכנסת, אבל למרות הכל בימים של קריאה להידוק החגורה וצדק חברתי אין ספק שקצת חורה לגלות שבמכרז לרכישת רכבי השרים קיימות דרישות סף כמו בסיס גלגלים של לפחות 2.8 מטרים  והשתייכות לקבוצות הרישוי הבכירות – 6-7, שנועדו למנוע מיבואנים להגיש למכרז הצעות ל"סתם" רכבי מנהלים מרווחים דוגמת פורד מונדאו, פיג'ו 508, פולקסווגן פאסאט, טויוטה קאמרי או סקודה סופרב (המשמשת חלק מהשרים כיום) במחירים של 200 אלף שקלים ומטה.

מצד שני המכרז גם קובע מחיר מקסימום של 400 אלף שקלים ומציין שההצעות צריכות לכלול אחריות מלאה ל-3 שנים ולפחות 100 אלף קילומטרים.

אז עם מי הן המכוניות המשווקות בישראל שעומדות בכל התנאים הללו?
קבלו את הרשימה המלאה שכוללת יצוג אמריקאי, נוכחות גרמנית מכובדת, יעילות יפנית, מסורת שוודית ואפילו אריסטוקרטיה בריטית.

ביואיק לה-קרוס,
225-270 אלף שקלים
המכונית הזולה ברשימה נמצאת על קו התפר בין קטגורית הסאלון לקטגורית המנהלים ומאז הגעתה זוכה כאן לנתוני מכירות מרשימים למדי.
הלה-קרוס מוצעת בישראל עם 2 אופציות מנועים: 4 צילינדרים בנפח 2.4 ליטרים המפיק 182 כ"ס ומנוע אמריקאי קלאסי וי 6 בנפח 3.6 המפיק 302 כ"ס. למרות שרואים כמוה לא מעט יחידות על כבישי הארץ יש ללה-קרוס בהחלט נוכחות מרשימה, לא מעט בזכות הרבה קישוטים בסגנון אמריקאי, אך עם זאת הלה-קרוס היא לא אוניה אמריקאית מיושנת והיא נהנית מהנדסת אנוש טובה, אבזור נדיב וביצועים מרשימים.

ביואיק לה-קרוס (צילום: רונן טופלברג)
ביואיק לה-קרוס - האופציה הזולה ביותר לשינוע שרי ישראל |צילום: רונן טופלברג

וולוו S80, 
289- 399 אלף שקלים
המותג שאולי יותר מכל מזוהה עם שרי ממשלת ישראל מאז ימי ה-240 בשנות השמונים של המאה ה-20.
ה-S80 שהוצגה ב-2006 אמנם כבר ממש לא צעירה אך יש לציין שבשנה שעברה היא עברה עדכון מקיף הכולל פרונט ומנועים חדשים ועיצוב מעודכן של תא הנוסעים. זו אולי לא המכונית הכי מרשימה לנהג בחבורה אך איך ספק שחלקו האחורי של תא הנוסעים מציע מרווח ונוחות מצוינים גם לשר שלא חוסך בבורקסים בישיבות הממשלה.

גרסת הבסיס (T4) מסתפקת במנוע מתוצרת פורד בנפח צנוע של 1.6 ליטרים אך בזכות מגדש טורבו ואופי פעולה נמרץ הוא מצליח לנפק, למרות המימדים הנדיבים, ביצועים טובים למדי.

הגרסה הבכירה (T5) שנכנסת בתקציב המכרז (קיימת גם גרסת T6 עם הנעה כפולה ותג מחיר של כחצי מיליון שקלים) מצוידת במנוע 2 ליטרים מוגדש המפיק 240 כ"ס ורמת אבזור נדיבה במיוחד הכוללת, בנוסף למערכת הסיטי סייפטי לבלימה אוטומטית במצבי חירום במהירות עירונית הקיימת בכל דגמי וולוו, גם מערכת בלימה אוטומטית במקרה שהולכי רגל מתפרצים לכביש ובקרת שיוט אקטיבית.

>> מבחן וולוו S80  

וולוו S80 (צילום: נעם וינד)
וולוו S80 - הרבה מרחב מאחור ומנוע בנפח צנוע |צילום: נעם וינד

אינפיניטי G37,
300 אלף שקלים
כמו מרבית דגמי אינפינטי, גם ה-G נמצאת למעשה מבחינת מימדים בטווח שבין סגמנטים. במקרה זה ה-G נמצאת איפשהו בין מכוניות הסאלון למשפחתיות הגדולות המפוארות (דוגמת לקסוס IS, וולוו S60 ואחרות), מה שאומר שהמרווח במושב האחורי קצת פחות נדיב מזה של חלק מהמתמודדות האחרות כאן. בנוסף יש לציין שהעיצוב החיצוני מעט אנמי ולא מעניק אפקט שופוני בולט למרחקים. עם זאת מבחינת יחידת הנעה מדובר באחת המכוניות המרשימות ברשימה המצוידת במנוע וי 6 מדהים בנפח 3.6 ליטרים המפיק 320 כ"ס ומשודך לתיבת הילוכים מהירה עם 7 יחסי העברה. האצה למהירות תלת ספרתית נמשכת פחות מ-6 שניות וגם כשהכביש מתפתל יש למכונית הזו בהחלט מה להציע.

>> מבחן אינפינטי G37  

אין תמונה
אינפיניטי G37 - מנוע מרגש המפיק 320 כ"ס

קרייזלר 300,
300 אלף שקלים
אולי בגלל שהדור הקודם זכה באמריקה להצלחה גדולה בקרב גנגסטרים וסוחרי סמים (אבל היה גם בבעלותו של אובמה לפני שנבחר לנשיא), בקרייזלר החליטו למתן מעט עיצובה של מכונית הדגל של החברה בדורה הנוכחי שהוצג לפני קצת יותר משנה. הקווים עדיין רבועים אך המראה הכללי פחות מאיים מבעבר. בסיס הגלגלים נמתח כעת ליותר מ-3 מטרים והמנוע בשרני ומפיק 292 כ"ס. האבזור, כצפוי, רב וגם איכות החומרים שופרה מאוד לעומת הדור הקודם.

>> קרייזלר 300 הגיעה לישראל

אין תמונה
קרייזלר 300 - בסיס גלגלים ארוך במיוחד ופאר אמריקאי

קאדילק CTS,
315 -380 אלף שקלים
זו אמנם לא ה-CTS-v המטורפת אבל גם בגרסאות הרגילות מכונית הסאלון של קאדילק מספקת הוכחה שהימים בהם מכוניות הפאר האמריקאיות היו לא יותר מיאכטות ענקיות עם התנהגות כביש עלובה עברו מהעולם. ה-CTS שלא מתביישת להסתכל למתחרות האירופאיות בגובה העיניים ומציעה ביצועים מרשימים גם בגרסת ה-3 ליטרים (270 כ"ס) וגם בגרסת ה-3.6 (311 כ"ס) עם יכולות דינמיות גבוהות.
העיצוב משדר נוכחות גבוהה עם הרבה זוויות חדות  אך יש לציין שהמרווח מאחור לא מצטיין במיוחד וגם בסעיף נוחות הנסיעה יש ברשימה מתמודדות שיזכו ליותר נקודות.

>> מבחן קדילאק CTS

אין תמונה
קדילאק CTS - עיצוב זוויתי והתנהגות כביש אירופאית

 

לקסוס GS,
354 אלף שקלים
ה-GS החדשה של לקסוס נחתה לאחרונה בארץ כשאמתחתה שתי בשורות מרכזיות לעומת הדורות הקודמים – עיצוב עם נוכחות לעומת העבר האנמי של מכונית הסאלון של מותג היוקרה מבית טויוטה, והבטחה למכונית המצוידת בהיגוי ויכולות כביש בסגנון אירופאי. הגרסה ההיברידית המרשימה הנהנית מנתוני פליטת מזהמים נמוכים, ביצועים מצוינים וצריכת דלק נמוכה לא נכנסת בגבולות התקציב הממשלתי ולכן הבחירה מצטמצמת לדגם ה-GS250.

>> הלקסוס GS נוחתת בארץ

 

לקסוס GS 2012 (צילום: אוטו)
לקסוס - דור חדש עם הרבה יותר נוכחות מבעבר|צילום: אוטו

ב.מ.וו סדרה 5,
355-398 אלף שקלים
מהפכת המחירים שהנהיגה "דלק מוטורס", היבואנית החדשה של מותג היוקרה מבוואריה בישראל, מאפשרת לסדרה 5 להכנס למכרז רכבי השרים. מכונית הסאלון הנחשקת מציעה תא נוסעים מרשים, מנועים מלהיבים וכמובן יכולות דינמיות מרשימות למדי.
במנהל הרכש יוכלו להתלבט בין הדגם הבסיסי 520 המסתפק במנוע 2 ליטרים מוגדש המפיק 184 כ"ס ומצויד בתג מחיר של 355 אלף שקלים, לבין דגם ה-528i המצויד במנוע המפיק 245 כ"ס וביצועים לוהטים עם תג מחיר הנושק לרף העליון של תנאי המכרז.

>> מבחן דרכים ב.מ.וו סדרה 5 (מול אודי A6 ומרצדס E)

ב.מ.וו סדרה 5 החדשה
ב.מ.וו סדרה 5 - כעת עם תג מחיר זמין מבעבר

אודי A6,
385 אלף שקלים
למרות הדמיון למכונית השרים הנוכחית, הדור החדש של האודי A6 הוא מכונית חדשה לחלוטין הכוללת שיפור נוסף ברמת הפרפקציונזים האין סופית ותא נוסעים חדש לגמרי ומוקפד במיוחד.
למרות שמבט בטבלת הנתונים יכול להעלות חשש שמנוע 2 הליטרים המסתפק ב-180 כ"ס ירגיש חלש על מכונית כל כך גדולה בפועל, בעזרת תיבת הילוכים נמרצת וגמישות רבה של יחידת ההנעה, ה-A6 מציעה קצב תנועה מרשים למדי.
המרווח במושב האחורי מצוין וכך גם הנוחות ולמרות שממש קשה למצוא בה חסרונות ממשיים יתכן שיהיו שיטענו שה-A6 לא מלהיבה במיוחד.

>> מבחן דרכים אודי A6

אודי A6 (צילום: נעם וינד)
אודי A6 - האם היא תמשיך לשרת את שרי ישראל? |צילום: נעם וינד

יגואר XF דיזל,
390 אלף שקלים
אמנם עברו כבר 64 שנים מאז שהמנדט הבריטי עזב את הארץ אך בתחומים ברבים מתחומי החיים (מתקנות בניה והנדסה ועד פסיקות בית המשפט) הוא לגמרי כאן ואנו עדיין מסתמכים על המורשת שהבריטים השאירו.
ה-XF מציעה הרבה סגנון אריסטוקרטי, נוכחות מרשימה והיא היחידה ברשימה המצוידת במנוע דיזל חסכוני שיכול לחסוך למדינה סכומים אדירים מדי חודש בסעיף הוצאות הדלק.

אמנם בארץ מתקשים עדיין לעכל את השידוך הזה בין מכוניות יוקרה למנועי דיזל אך באירופה כבר מזמן, במיוחד בסגמנטים הבכירים, מנועי הדיזל כבשו את השוק.

לוגמת הסולר הבריטית מציעה אמנם רק 190 כ"ס אך מצוידת במומנט חוצב הרים של כ-46 קג"מ ונתון צריכת דלק משולב רשמי טוב משמעותית מכל המתמודדות האחרות ברשימה העומד על כ-18 קילומטרים לליטר.

>> מבחן דרכים יגואר XF

יגואר XF (צילום: נעם וינד)
יגואר XF - מנוע לוגם סולר יכול לצמצם את סעיף הוצאות הדלק באופן משמעותי |צילום: נעם וינד