איילה חביב, נלחמת בחברת הביטוח (צילום: mako)
איילה חביב: "למרות שנהג המשאית היה אשם, קיזזו לי 5000 שקלים"|צילום: mako

אף אחד לא אוהב להיות מעורב בתאונת דרכים, גם כשאין בה נפגעים בגוף. במדינת ישראל, כמו במדינת ישראל יכולה שבריר שניה של התנגשות מתכות קלה לפתוח מסע ייסורים ברדיפה אחר חברות הביטוח. וכשלבסוף, אחרי ההמתנה המיוחלת מגיע הצ'ק, מסתבר כי לעיתים רבות, תגלו קיזוז בסכום תחת סעיף שנקרא "רשלנות תורמת".

כחצי שנה עברה מאז איילה חביב הייתה מעורבת בתאונת דרכים, והיא עדיין רודפת אחרי הכסף המגיע לה. "זה היה בחודש יוני", היא מספרת, "נסעתי בכביש ישר בעיר מגוריי עכו. ולפתע מצד ימין הגיחה משאית. היה לי ברור שהיא עומדת להכנס בי. הדרך היחידה שבה יכולתי למנוע את התאונה זה לגלוש לנתיב הנגדי שהיה עמוס. לצידי ישבו בעלי והבן שלי. הייתה התנגשות חזקה מאוד ולאחריה יצאנו מהרכב ונהג המשאית התחיל לצרוח עלי 'את לא רואה לאן את נוסעת, איך את נוהגת'".

הנהג הפוגע היה עייף ולא עצר בעצור, אז איפה ה"רשלנות התורמת"?

המומה מהתאונה והתגובה של הנהג, חביב, עובדת עירייה, השתמש בלחצן מצוקה מיוחד שהותקן ברכב שלה. "בתוך דקות הגיעו פקחים של העירייה כי נהג המשאית השתולל שם. הם הזמינו מד"א ומשטרה. בוחן תנועה שהגיע למקום קבע חד משמעית שהנהג לא עצר בתמרור עצור. אחר כך אמרו לי שהוא הודה שהוא היה עייף אחרי יותר מ-12 שעות על הכביש". לכאורה מעכשיו מדובר בהליך פשוט. כל שעל חביב לעשות הייתה לפנות לחברת הביטוח "הכשרה" של נהג המשאית ולבקש את מלוא הסכום.

"סוכן הביטוח שלי המליץ לי לפנות למוסך מורשה, ולהשאיר צ'ק פיקדון ולהמתין לכסף שיגיע. סכום התיקון היה 16,000 שקלים. היו לנו שתי אופציות, או לתבוע את חברת הביטוח שלי ולשם דמי השתתפות עצמית, או לפנות לחברת הביטוח של הנהג בפוגע שאמורה לפצות את הנפגע עד השקל האחרון. אלא שחברת הכשרה החליטה להוריד לנו 25 אחוזים מהסכום על 'רשלנות תורמת'. למרות שהיה ברור מעל כל ספק שמדובר באשמת נהג המשאית. הם החליטו לקזז לנו סכום של 5,000 שקלים".

"חברת הביטוח אומרת: גם לך יש חלק של 20 אחוז מהתאונה"

הרכב של משפחת חביב
הרכב של משפחת חביב. הנהג הפוגע לא עצר בעצור

מהי רשלנות תורמת? "החוק קובע, למשל, שכשנהג נכנס לצומת הוא צריך לוודא שהיא פנויה ולעשות זאת לאט", מסביר עורך דין בחברת ביטוח מובילה, "ולכן מבחינה חוקית יש כאן לגיטימיות להאשים גם את הנהג השני, שלכאורה לא אשם בתאונה, ולקזז חלק מהסכום המגיע לו. חוץ מזה, יש עניין נוסף. אתה רוצה את הכסף עכשיו וללא הליכים? תקבל פחות. אתה רוצה את מלוא הסכום? הדרך ארוכה יותר ועוברת בבית המשפט".

"לפני שחברת ביטוח מוציאה צ'ק, היא מתחילה במו"מ עם התובע, וברוב המקרים תבקש מסמך קבלה וסילוק שקובע כי בתמורה לסכום מסויים התובע מוותר על הזכות שלו לתבוע", אומר עו"ד אסף שפירא מומחה לדיני נזיקין וחלק מצוות פרקליטי IL, "בהרבה מקרים חברות הביטוח אומרות אני מכירה באחריות של המבוטח שלי, אבל אני מעריך שלך יש תרומה של כ-20 אחוזים לתאונה. אם הצד הנפגע לא מסכים לכך- יש בית משפט. שם המו"מ נפתח מחדש".

מונח הרשלנות תורמת מוכר היטב לעו"ד שפירא: "בתור אחד שעבר בחברת ביטוח אני יודע שנקודת המוצא של רוב חברות הביטוח הוא לא לשלם את מה שבאמת מגיע לך. הרי בפשרה לעולם לא תקבל את כל מה שמגיע לך, והגישה אומרת שאם אתה רוצה את הכסף עכשיו – תעשה הנחה".

משרד אוצר: "חברת ביטוח אינה יכולה לקזז שרירותית כספי פיצויים"

במשרד האוצר המפקחים על חברות הביטוח מודעים היטב לתופעה הרשלנות התורמת. הממונה על הביטוח טיפל בעבר בפניות מהסוג הזה. אולם עד כה, לא הוסדרה כל רגולציה שתפטור את הבעיה. "הנהגת מוזמנת לפנות למחלקת פניות הציבור האגף שוק ההון, ביטוח וחיסכון לבירור תלונתה", נמסר בתגובה ממשרד האוצר, "חברת ביטוח אינה יכולה לקזז שרירותית וללא הנמקה כספי פיצויים בתביעת צד שלישי. האגף מבצע ביקורות שוטפות ליישום הוראותיו".

שפירא טוען שבשום מקרה אסור להיכנע לבירוקרטיה, והוא ממליץ לפנות לבית משפט: "אחרי תאונה, חוץ מפרטי הנהג השני, חשוב לצלם את הרכב, ולהביא עדים שיגבו אתכם בבית משפט, רצוי לא בני משפחה. במו"מ מול חברות הביטוח חשוב לקרוא כל מילה במסמכים ולשים לב לפרטים שאתם ממלאים. בדרישתכם, לא לכתוב פרטים לא רלוונטים שעשויים לשמש נגדכם. למשל מישהי כתבה פעם שהיא נהגה עם נעלי עקב וההגנה לקחה את זה לכך שהיא לא לחצה על דוושת הברקס".

>> היכנסו למתחם פרקליטי IL והתייעצו אונליין עם עורך דין

חברת "הכשרה": התקבלה החלטה לשלם לתובעת את מלוא הסכום"

_OBJ

בחברת הביטוח "הכשרה" המבטחת את נהג המשאית נמסר בתגובה: "הנתונים שציינת אינם נכונים. עוד טרם פנייתך התקבלה החלטה בחברה לשלם לתובעת את כל הסכום".

אולם, מהתכתבות בין בני הזוג חביב לחברה עולה כי לא כך הדבר, לפחות לא עד שהגיע הטלפון מ-mako. בני הזוג חביב עדיין לא קיבלו הודעה כי חברת הביטוח החליטה להחזיר להם את מלוא הסכום המגיע להם. למעשה, במייל האחרון שקיבלו מחברת הביטוח נכתב: "נהיה מוכנים לפשרה של עוד 10% בלבד, וזאת משום שנזק רכבם מצביע על כך שלמבוטח (משפחת חביב ל.ש.) היה שדה ראיה סביר בכניסתו לצומת שמחייבת גם אותו במתן זהירות ולא כך עשה. עצם העובדה כי הנזק המשיך עד לדלת אחורית מוכיח כי מבוטחכם נסע במהירות גבוהה".