סיטרואן C3 פיקאסו (צלם נעם וינד) (צילום: נעם וינד)
זוכרים את הידית הזו? |צילום: נעם וינד
משהו מעניין עובר על שוק הרכב הישראלי. הקונפורמיזם הנוקשה שאפיין ומאפיין את השוק הזה מאז ומתמיד מתחיל להיסדק בתהליך שנמשך כבר תקופה, תהליך שהחל עם יציאה מהמסגרת המקובעת של משפחתית יפנית/ קוריאנית 1600 אוטומטית ומרובעת דלתות.

פעם, ממש מזמן, היינו יותר מגוונים בבחירת האוטו שלנו אך במהלך שנות השמונים של המאה הקודמת, עם עליית הדומיננטיות של סובארו ולאחר מכן של מיצובישי, עם ישראל התיישר  ל"סטנדרט הנכון" - רכב יפני רבוע עם תא מטען נפרד ומנוע 1,600 סמ"ק. בהמשך הסטנדרט התעדכן והשתדרג כשנוסף לו אבזור פק"ל שכלל חלונות חשמליים, נעילה מרכזית וכמובן גיר אוטומטי. למעשה מאותה תקופה במשך יותר משני עשורים, לא עלה בדעתו של אף נהג או יבואן מקומי לחזור אחורה ולקשר גיר ידני למכונית משפחתית.

האם מדובר באבולוציה טכנולוגית מתבקשת וממש כמו שאף אחד לא מתגעגע להתנעת המכונית עם מנואלה כך גם אין שום צורך לחזור להחליף הילוכים בעצמנו או שאנחנו פשוט חבורה של עצלנים שלא  מבינה חדוות נהיגה מה היא? ובכן, תלוי את מי שואלים.

מצד אחד, אם תשאלו נהגים אמריקאים, הם ממש לא יבינו על מה אתם מדברים ומה זה בכלל המקל המוזר הזה שצריך לבחוש בו כדי שהרכב יסע כמו שצריך.

קופ-דה-וויל (צילום: אוטו)
גיר ידני? האמריקאים שכחו להחליף הילוכים בעצמם כבר לפני חצי מאה|צילום: אוטו

מצד שני, הנהגים האירופים שחיים די בסדר ולא סובלים ממצוקה כלכלית כמעט תמיד יעדיפו מכונית ידנית שמאפשרת מעורבות בנהיגה וכך רוב המכוניות ביבשת הישנה. גם בסגמנטים בכירים של מכוניות סאלון ופאר יוקרתיות שמרביתכם כלל לא ידעתם שיש להן גרסאות לא אוטומטיות, נמכרות מכוניות עם גיר ידני.

הנהג הישראלי ממוקם במקום כלשהו באמצע. מצד אחד כולנו למדנו לנהוג על גיר ידני ובשלב מוקדם יותר של חיינו נהגנו על איזו גרוטאה ידנית חבוטה. מצד שני ההתברגנות הביאה אותנו די מהר להתיישר לפי קו התקן – משמע  לרכוש משפחתית אוטומטית בצבע כסוף.

אך דווקא לאחרונה, בעשור השני של שנות האלפיים, ניתן להרגיש רוחות של שינוי עליהן כבר הפסקנו לחלום.

ב.מ.וו סדרה 5 החדשה
גיר ידני! האירופאים מעדיפים גיר ידני גם במכוניות יוקרה

למה זה קורה?

השינוי החל למעשה עם החדרת מכוניות בסגמנט המיני אשר הודות לתקנון המיסוי הירוק שנכנסו לתוקף לפני שנתיים נמכרות במחירים שלא נראו בשוק הרכב מאז אמצע שנות התשעים ואולי אף לפני כן, אך החלום לקרוע את הניילונים מהמושבים של מכונית חדשה במחיר בו עד לא מזמן היה מקסימום מאפשר לכם לקנות מכונית משומשת היטב עם עבר בליסינג הגיע עם תג מחיר בדמותו של גיר ידני.

לא מעט גורמים בשוק הרכב היו סקפטיים מאוד באשר לסיכוי לגרום למר ולגברת ישראלי לעבור למכונית ידנית אך נראה כי למרות הכל, כשהכסף מדבר, כלומר כשמציעים לעם ישראל רכב במחיר הנכון, הוא אפילו מוכן לקבלו עם הדוושה השלישית.

דוושות במכונית
זוכרים איך מפעילים את הדוושה הזו משמאל?

התופעה צוברת תאוצה במהירות. משוק לא קיים לפני פחות משנתיים, היום סגמנט המכוניות הקטנטנות (והידניות ברובן המכריע) תופס כבר יותר מ-10 אחוזים מכלל המכונית החדשות העולות על כבישי מע"צ.

גם רכבים מסגמנט הסופר המיני שעד לא מזמן היו מוצעים כמעט רק בשילוב תיבה אוטומטית ובאזורי ה-100 אלף שקלים נמצאים ברנסאנס עם מחירים סופר אטרקטיביים, במונחים ישראלים, עם תיבה ידנית ואבזור נדיב.

התהליך הגיע לשיאו ממש לאחרונה, כאשר מספר יבואנים החלו לשווק רכבים גם בסגמנט המשפחתיות אשר עד לא מזמן לא כללו גיר ידני כאופציה, תוך מתן יתרון כלכלי גדול מאי פעם.

אין תמונה
התחילה את המהפכה

דגמים לדוגמא

רנו קליאו
המגמה התרחבה עם מכוניות סופר מיני ידניות במחיר אטרקטיבי
אם עד לפני שנתיים-שלוש למעט כמה רכבי עבודה ומכוניות ספורט שאפשר היה לספור על אצבעות 2 ידיים לא הוצעו כאן מכוניות עם תיבת הילוכים ידנית, היום בקטלוג הרכב שלנו בשיתוף יד 2 ניתן למצוא לא מעט דגמים המוצעים גם בגרסאות ידניות.

רוב המכוניות הידניות הנמכרות בישראל מגיעות מהסגמנט המיני והסופר מיני כשלאחרונה כמעט כל דגם מקטגוריה זו מוצע גם עם אופציה להחזיר לפעולה את יד ימין.

אך לא רק מכוניות קטנות. גם בקרב המשפחתיות אפשר למצוא תעסוקה ליד ימין.  לאחרונה כלמוביל החלה להציע את היונדאי i30 עם גיר ידני במחיר מוזל ואפילו בגרסת סטיישן פרקטית.

בתגובה דלק מוטורס המתחרה הגדולה מציעה את הפוקוס החדשה של פורד בשלוש תצורות מרכב ובגיר אוטומטי או ידני המוצע במחיר אטרקטיבי של החל מ-105 אלף שקלים.
להערכתנו, מגמה זו עומדת להתרחב וניתן להניח שגם המשפחתיות הבאות שיעשו עליה לארץ יוצעו גם בגרסאות ידניות המאפשרות ליבואניות להציג מחיר נמוך ומפתה לגרסת הכניסה של הדגם.

פורד פוקוס (צילום: נעם וינד)
לא להאמין! - משפחומטית לא אוטומטית|צילום: נעם וינד

אין תמונה
אלפא 159 - מדגימה למה גיר ידני זה טוב
אפילו אם עולים עוד קטגוריה אחת למעלה למשפחתיות הגדולות שבארץ כל כך אוהבים לכנות אותן "רכבי מנהלים", אפשר פתאום למצוא אופציות ידניות, אם זאת האיטלקייה החמה והיפהפייה של אלפא, ה-159 ואם בזרועות היפנית שמוכרת לנו מפעם, הסובארו B4, שגם אותה תוכלו למצוא כעת ברמת אבזור גובהה וזהה עם אופציה לבחירה בין גיר אוטומטי לידני.

אפשר גם לטפס על מדרכות עם גיר ידני בג'יפונים מעוצבים כמו ניסאן ג'וק או המתחרה שלה מבית סקודה – הייטי. מי שמעוניין בקצת יותר אתגרי עבירות יכול לשים את ידו על סובארו פורסטר או לנד רובר דיפנדר ידניות.

כמובן שיש גם המכוניות הספורטיביות שם הדרישה לגיר ידני מעולם לא עברה מהעולם, להיפך. רק לאחרונה מכורי ההגה מוכנים לשקול אופציות אחרות בדמות תיבות רובוטיות כפולות מצמדים יעילות ונוחות אך עדיין למרות הטכנולוגיה המרשימה לא מעט בוחרים לעשות זאת בעצמם, אפילו כאלה שכיסם עמוק מספיק כדי להכיל 1.5 מיליון שקלים הנדרשים כדי להפוך לבעליה של אודי R8 או פורשה 911 טורבו שנמכרות כאן גם בגרסאות ידניות.

אין תמונה
מי אמר שעשירים לא עובדים בעצמם - אודי R8 ידנית

ידני או אוטומטי? זו השאלה!

אז בסיכומו של דבר אתם בוודאי שואלים מה עדיף – גיר אוטומטי או ידני?  תשובה חד משמעית אולי לא ניתן לכם אבל קבלו כמה סיבות בעד ונגד חזרה לחיקו של הגיר הידני.

בעד

אין תמונה
ביצועים יותר חמים
ביצועים – כשתנהגו ברכב ידני, בדרך כלל  תוכלו להיות אלה שמובילים את הטור שיוצא מהצומת עם הדלק האור הירוק. בעוד הגיר האוטומט יעסוק בממיר מומנט ויפעיל מוחות ממוחשבים, אתם כבר תעיפו את הקלאץ' ותיעלמו עד לאדום הבא.
שומר על ערנות – עם הגיר הידני הסיכוי להירדם הוא קטן יותר. הגוף פעיל יותר והנהיגה דורשת יותר תשומת לב לתפעול הרכב מצד הנהג. אבל בכל זאת עצרו להתרעננות גם אם אתם על גיר ידני.
חסכוני בדלק – הגיר הידני מאפשר לנהג גם לחסוך בדלק. בנהיגה נכונה תוכלו לחסוך לא מעט דלק. לעומת זאת הגיר האוטומטי שגם מוסיף משקל לרכב, זקוק ליותר דלק כדי לפצות על הכוח שהוא מאבד מכורח תפעולו.
כיף – אחד היתרונות המרכזיים. קחו רכב ידני לכביש הררי מפותל ותיזכרו מה זה שליטה אמיתית ברכב. אתם תקבעו ברגע המדויק את החלפת ההילוך הנכון ואת כמות הכוח המדויקת אותה תרצו להעביר לגלגלים. את כל זה – אין באוטומטית משעממת.
זול ואמין  - מעבר לחיסכון בדלק, תחסכו כסף גם במעמד הקנייה וגם בתחזוקה השוטפת. גיר אוטומטי הוא מסובך  יותר מגיר ידני, רגיש לתקלות ויקר מאוד לתיקונים.

מוסך (צילום: נעם וינד)
גיר אוטומטי הוא מסובך יותר מגיר ידני, רגיש לתקלות ויקר מאוד לתיקונים|צילום: נעם וינד

נגד

מגרש מכוניות יד שניה (צילום: נעם וינד)
לך תמכור מכונית עם גיר ידני|צילום: נעם וינד
לך תמכור רכב ידני – השיקול הכלכלי אומר וצודק שכאשר תרצה למכור את המשפחתית הידנית שלך לאחר כמה שנים, הקונה שיבוא יטען שבשביל עוד אלף או אלפיים שקלים (זה ההפרש שייווצר לאחר מספר שנים) עדיף לו כבר ללכת על האוטומט. בקיצור, הפסדת לא מעט קונים פוטנציאליים.
ירידת ערך – מה שמביא אותנו לסיבה הבאה. בעקבות כך רכב ידני מאבד יותר מערכו מכורח העובדה שיש פחות ביקוש לרכב כזה בשוק יד שנייה.
מאמץ – גם מושבעי הגיר הידני וחולי ההגה יודו בסתר שהיו מוכנים לתת לרגל שמאל כמה דקות של מנוחה לאחר עמידה של חמישים דקות בפקק ישראלי ממוצע. בהקשר זה אין תחליף לגיר האוטומט – צולח הפקקים האולטימטיבי.
חלוקת קשב – עם גיר ידני לא תוכל ללגום קפה בבוקר או לשלוח SMS  או כל פעולה לא חוקית אחרת שדורשת יד אחת פנויה. תשאלו את טרומפלדור.
מעודד נהיגה אגרסיבית – עם גיר אוטומטי הרבה יותר קל להיכנס למוד רגוע. להתיישב עם רגל אחת במנוחה והשנייה מונחת בעדינות על דוושת הגז והכל קורה מעצמו. בגיר הידני סגנון הנהיגה תמיד יגרום לך להיות יותר מעורב ולנהוג ביותר תזזיתיות – לטוב ולרע.

פקק תנועה (צילום: עודד קרני)
מי שנהנה לנהוג כל יום שעה בפקק עם גיר ידני - שיקום|צילום: עודד קרני

עידן חדש או תופעה חולפת?

בטווח הרחוק יהיה מעניין לראות האם החיבוק החוזר של הנהגים הישראלים למכוניות עם גיר ידני יתגלה כתופעה מזערית וברת חלוף או תהליך משמעותי שמתחיל כעת בירח דבש שני ויגרום לשוק הרכב הישראלי לפצוח במערכת יחסים ארוכת טווח עם רכבים ידניים, אם זה משיקולים כלכליים הגיוניים או אפילו מתוך גילוי מחדש של ניצוצות של הנאה שימלאו את מר וגברת ישראלי בזמן החלפת ההילוכים.

 >> מדריך: ככה לא יעבדו עליכם במוסך

>> המכוניות שהכי מתאימות למפגשים לוהטים