אין עוררין על כך שהמהפכה המוטורית, תחילת הייצור הסדרתי והפיכתן של המכוניות לזמינות לשכבות רבות באוכלוסיה שינתה את פני כדור הארץ והדרך בה אנו חיים מהקצה אל הקצה, אבל במקביל, קצת יותר רחוק מהעין של רובנו, התרחשה מהפכה נוספת - הטרקטור החליף את הפרדה ושינה את ענף החקלאות מכזה המתבסס על חקלאות משפחתית וייצור בהיקפים קטנים למגדלים מוסדיים וגידולי תבואה ענקיים. 

על אף שמן הצד ניתן לחשוב שמדובר בתעשייה מסורתית, בפועל כיום המיכון החקלאי חדיש ומשוכלל לא פחות מזה שניתן לפגוש בתעשיות הביטחוניות או בהיי-טק.

הכלים החקלאיים המודרניים מאפשרים להפיק כמויות גדולות יותר, ברמת דיוק גבוהה יותר, תוך שימוש בפחות ידיים עובדות ותלות מופחתת במשקעים ובשאר תנאים סביבתיים.
עבור רובנו כלים חקלאים אינם נחשקים או מהווים סמל סטטוס כמו מכוניות, אולם כדאי לזכור שלמבורגיני התחילה כיצרנית טרקטורים, שרכב הדיזל הראשון של פורשה היה דווקא טרקטור (ולא הקאיין...) ובל נשכח את חברת ג'ון דיר האמריקאית שיש לה עדת מעריצים בעולם ומחלקת שיווק שמוכרת לא פחות כובעים, חולצות ומוצרים נלווים נוספים מאשר פרארי, כך שלכלים החקלאיים בהחלט יש הרבה כבוד ויוקרה בהיסטוריה המוטורית.

לכבוד חג הקציר כינסנו עבורכם רשימה של הכלים החקלאיים המטורפים ביותר שיוצרו בשנים האחרונות.

עוד ב-mako רכב
טרקטור על ספידים 
הטרקטור שעושה ווילי ברוורס 
הטרקטור מהפלחה חורש ניידות משטרה 

האח הגדול – ביג באד V 747-16
עם אורך של 8.2 מטרים, רוחב של 6.1 מטרים, גובה של 4.3 מטרים ומשקל של כמעט 50 טון, הביג באד V 747-16 מחזיק בתואר "הטרקטור הגדול ביותר בעולם" גם 37 שנים לאחר שגלגליו ירדו בפעם הראשונה מפס הייצור לאדמת השדה. מדובר בדגם יחיד בעולם שנבנה בהזמנה מיוחדת על ידי יצרנית טרקטורי קאסטום ממונטנה עבור חקלאי מברקפילד שבקליפורניה שרצה את הכלי האולטימטיבי לחריש עמוק בשדות העצומים.

טרקטורים (צילום: אוטו)
ביג באד V 747-16|צילום: אוטו

הביג באד מצוייד ב"תחנת כוח" בנפח 24.14 ליטר בתצורת V16 מתוצרת חברת "דטרויט דיזל" שבסיוע צמד מגדשי טורבו וצמד מגדשי על מפיק 900 כ"ס ומומנט "עוקר הרים" של 316.2 קג"מ העוברים לכל שמונת הגלגלים (צמד בכל פינה).

כדי לאפשר לממותה הענקית לעבוד לאורך זמן את מיכל הדלק ניתן למלא ב-3,785 ליטר של סולר. כיום, לאחר שהוצא משירות בשדות, מוצג הביג באד במוזיאון החקלאות בקלריון שבאיווה, אם אתם במקרה מזדמנים לאיזור.

הפריוס של הטרקטורים – פנדט קונספט X
חברת פנדט הגרמנית נחשבת לרולס-רויס של הטרקטורים ולמרות שאינה מענקיות התעשיה הכלים שלה נחשבים למתקדמים ביותר מבחינה טכנולוגית, כמו למשל שימוש בגיר רציף שמאפשר מהירות מרבית גבוהה יחסית של 60 קמ"ש המקצרת משמעותית את הנסיעות המנהלתיות בין השדות, ויצרניות רבות אחרות אימצו תמסורת זו לטרקטורים שלהם.

טרקטורים (צילום: אוטו)
פנדט קונספט X|צילום: אוטו

בתערוכה החקלאית בהאנובר בשנה שעברה הציגה פנדט את ה-X קונספט - הטרקטור ההיברידי הראשון בעולם. חיצונית הוא נראה כמו סדרה 700 של היצרן אבל מתחת למכסה שוכן מנוע 4 צילינדרים טורבו דיזל המייצר 200 כ"ס אליו מתווסף מנוע חשמלי המפיק 177 כ"ס. בטרקטורים על יחידות הכוח להיות חזקות מכיוון שהן לא רק מספקות את הכוח לגלגלים, אלא גם מניעות בצורה מכנית (PTO) את המיכון החקלאי הנדרש. ב-X המערכת החשמלית מאפשרת חיבור להנעת מיכון חקלאי, דבר שמביא להפסדי כוח נמוכים בהשוואה לחיבור המכני המקובל כיום וכפועל יוצא גם צריכת דלק נמוכה יותר. בנוסף יש בו את כל מערכות המחשוב המתקדמות ביותר כמו מערכת לנהיגה אוטונומית מופעלת GPS שמסוגלת גם לנתח את התבואה בשדה ולייעל את ההזרעה כדי לקבל תפוקה גדולה יותר ומערכת בקרה ממוחשבת שיודעת לאתר בצורה מדויקת תקלות בציוד החקלאי. הטרקטור "הירוק" צפוי להגיע לקו הייצור ב-2020.

הבריון – ניו הולנד T9.670
עם כל הכבוד לביג באד, מרבית הטרקטורים הגדולים בייצור סדרתי קטנים ממנו בהרבה ובעלי מנועים קונבנציונליים יותר בהספקים של 300 עד 500 כ"ס. ביניהם בולט ה-T9.670 של חברת ניו הולנד (השייכת לקונצרן פיאט) שמחזיק בתואר הטרקטור החזק ביותר שניתן לרכוש כיום, עם מנוע 6 צילינדרים בנפח 12.9 ליטר שמפיקים 669 כ"ס ו-290.5 קג"מ של מומנט ומחוברים לתיבת הילוכים עם 16 יחסים.

למרות המספרים המרשימים, אל תצפו לביצועים עוצרי נשימה - המהירות המרבית היא 40 קמ"ש, אבל ה-T9.670 מסוגל להרים כמעט 9 טון בזרועות ההעמסה ולגרור עוד הרבה יותר. 

מלבד יחידת ההנעה המרשימה ה-T9.670 מצויד בקבינה עם בולמי זעזועים המשפרת את נוחות הנסיעה, תא המפעיל נחשב למשוכלל ביותר בתעשיה עם מסך צבעוני וג'ויסטיק המאפשרים לשלוט ביעלות בציוד החקלאי המחובר וניתן להזמין אותו גם עם מזחלות במקום גלגלים לשיפור האחיזה בשטח חלקלק.

טרקטורים (צילום: אוטו)
ניו הולנד T9.670|צילום: אוטו


האנדרדוג שזכה לגדולה – קומביין
Tribine
אחד הכלים החשובים ביותר בחקלאות העולמית הוא הקומביין, כלי האחראי על הקציר של חומר הגלם למזון הבסיסי ביותר – הלחם. יצרני הקומביינים בעולם מתגאים בנפח מיכל התבואה, כשהשיאנית היא ג'ון דיר האמריקאית שדגם ה-S690 שלה יכול לשאת 14.5 אלף ליטרים של גרעיני חיטה. למרות שהקומביין הכתום אינו נושא סמל בעל מוניטין של אחד היצרנים הגדולים, ה-Tribine הייחודי שפיתח חקלאי מאינדיאנה בשם בן דילון, מסוגל לשאת 27 אלף ליטר של תבואה במיכל, פי שלושה מקומביין ממוצע בגודל בינוני המצויים בארץ. מדובר ביתרון גדול משום שהוא מאפשר לעצור פחות פעמים בכדי לרוקן אותו ועל כן מייעל משמעותית את העבודה בשדות גדולים.

מלבד תכולת המיכל המרשימה, גם קצב הריקון מעורר התפעלות בשל משאבה רבת עוצמה שמסוגלת לרוקן את מיכל התבואה למשאית בתוך שתי דקות בלבד.
על ההנעה מופקד מנוע המפיק 370 כ"ס ומניע את הגלגלים דרך משאבות הידראוליות כשההיגוי נעשה לכל ציר בנפרד ולמרות גודל המיכל מימדי הקומביין אינם יוצאי דופן - 10.6 מטרים לאורך ו-4.4 מטרים לרוחב.
נכון לזמן כתיבת שורות אלו מדובר בדגם יחיד בעולם, אך יתכן כי באמצעות אחת מענקיות תעשיית החקלאות הוא יגיע לייצור בקרוב.

טרקטורים (צילום: אוטו)
קומביין Tribine|צילום: אוטו


המנער - Colossus S
מדובר בחלום הרטוב של מגדלי הזיתים, מכונה ייחודית שפיתחה חברת Maq Tec הספרדית ההופכת את פעולת מסיק הזיתים לנטולת מאמץ.
הכלי בנוי בצורת האות ח', כלומר אינו בעל חיבור בתחתית, כך שהוא נוסע מעל שורת עצי הזית שעוברים בבטנו ומניפות רבות עוצמה המסתובבות בדומה למנהרת רחיצת מכוניות מנערות את העץ ומפילות את הזיתים. במקום שאלה יפלו לרצפה ויאספו כמו בשיטה המסורתית של ניעור עצי זית, הם נאספים את תוך מיכל בנפח 7,900 ליטרים.
טרקטורים (צילום: אוטו)
Colossus S|צילום: אוטו

יחידת הכוח מפיקה 178 כ"ס ומספקת הנעה לכל ארבעת הגלגלים דרך משאבה הידראולית ומהירות של בין 4-10 קמ"ש. ההיגוי הוא לכל ארבעת הגלגלים והשליטה בהאצה ובכיוון נעשית באמצעות ג'ויסטיק ומערכת פניאומטית שיכולה להגביה או להנמיך את המתלים בהתאם לגובה שורת העצים.


עכביש היער – ג'ון דיר Timberjack
אמנם לא מדובר בציוד חקלאי כמקובל בארץ ואפילו גלגלים אין כאן, אבל ה-Timberjack של יצרן הטרקטורים מהגדולים והמצליחים בעולם, ג'ון דיר, חייב להיכנס לרשימה.

טרקטורים (צילום: אוטו)
ג'ון דיר Timberjack|צילום: אוטו

מדובר בכלי ייחודי שאין שני לו, הדומה לעכביש וגם נע כמוהו באמצעות 6 זרועות הידראוליות המשמשות כרגליים ומאפשרות לו לתמרן בקלות ביערות הסבוכים ולנוע במקומות בהם שום כלי מוטורי אחר לא יכול לתמרן. מלבד יכולת התנועה הבלתי שגרתית, למרכז הגוף מחוברת זרוע הידראולית שבקצה שלה מסור חשמלי גדול המתחבר לבסיסו של העץ, חותך אותו ולאחר מכן מנסר את כל הענפים לאורכו כך שהוא מחליק את הגזע וגם חותך אותו למקטעים המבוקשים בתהליך שאורך שניות בודדות. ללא ספק מדובר בכלי המפחיד ביותר ביער, שבידיים לא אחראיות יכול להשמיד ולמחוק את יערות הגשם הגדולים בעולם.



טרקטורים (צילום: אוטו)
ג'ון דיר Timberjack|צילום: אוטו

תודה לאתרagrinews.co.il על הסיוע בהכנת הכתבה.

>> צפו: טרקטור משמיד מרצדס מחוטבת