אם נקלעתם חלילה לתאונה ובתקווה שיצאתם ללא פגע או רק עם חבלות קלות יחסית סביר להניח שחברת הביטוח תציע לכם להירגע מהטראומה ולדאוג בעבורכם לכל העניינים הבירוקרטיים, הקשר עם המוסך, הזמנת השמאי ולמעשה שכל שעליכם לעשות הוא להגיע בתוך מספר ימים למוסך ולקחת את הרכב נקי ומתוקן.

לכאורה, למראית עין, למרבית האנשים זה נשמע יותר מדי טוב מכדי להיות נכון. אבל האם מדובר באמת רק בשירות נהדר ללקוח "כמו באמריקה" או במסווה של משהו אחר לחלוטין?

מבלי להכליל, מרבית חברות הביטוח יציעו לתקן את הרכב שנפגע במוסך שיש להן הסדר איתו. לעיתים אף בחירה במוסך שכזה תלווה בתמריצים כמו סכום השתתפות עצמאית נמוך יותר, רכב חלופי לתקופת התיקון או סגירת חשבון ישירה של חברת הביטוח מול המוסך מבלי שהלקוח יצטרך לשלם על התיקון מכספו ולהמתין להחזר.

למי באמת מחויב השמאי מטעם חברת הביטוח?

אך בין אם תחליטו ללכת על הדיל הזה ולתקן את רכבכם במוסך שכזה ובין עם תחליטו לבחור מוסך בעצמכם, תמיד חברת הביטוח תשלח שמאי מטעמה כדי שזה יעריך את הנזק ויכתוב דו"ח שעל פיו יוחלט מה צריך לתקן, לשפץ או להחליף. בנוסף דו"ח השמאי קובע אם הנזק הביא לירידת ערכו של הרכב המחייבת פיצוי.

וכאן, בצדק, עולה שאלה לא פשוטה: האם דו"ח של שמאי העובד מטעם מי שצריך בסופו של דבר להוציא את המזומנים ולתקן את הרכב יכול באמת להיות אובייקטיבי או שלמעשה מדובר כאן בניגוד אינטרסים העלול לגרום לשמאי לראות בעיקר את טובת חברת הביטוח לנגד עיניו ובעקבות כך לקבוע הערכת נזק נמוכה יחסית?

הרכב הפוגע בתאונה (צילום: דוברות אגף התנועה)
את האינטרסים של מי בעצם משרת השמאי?|צילום: דוברות אגף התנועה

חשוב להרגיע ולציין כי בשנים האחרונות, במרבית המקרים, דו"חות השמאים הוגנים למדי בעבור שני הצדדים אך עם זאת במקרים לא מעטים שהובאו לידיעתנו נתגלו דו"חות תמוהים עם הערכת נזק נמוכה משמעותית מזה שהתרחש בפועל.
מעבר לדו"חות הכוללים אישור של תיקון חלקי בלבד או תוך שימוש בחלקים תחליפיים, בולטות במיוחד תלונות רבות של מבוטחים על  דוח"ות שמאים הקובעים כי הנזק בתאונה לא גרם לירידת ערך  המכונית (או לירידה שולית בלבד), בעוד שבפועל לאחר זמן במעמד מכירת הרכב התברר כי לתאונה הייתה השפעה של ממש על ערכה של המכונית.

 

האם ניתן לעשות משהו במקרה של חילוקי דעות?

מרבית האנשים לא מודעים לכך שלמעשה כאשר יש להם השגות על  קביעותיו של שמאי חברת הביטוח באפשרותם להזמין שמאי עצמאי ולהגיש את הדוח שלו לחברת הביטוח. יתרה מזאת, במרבית המקרים חברת הביטוח אף מחויבת להחזיר למבוטח את עלות דו"ח השמאי העצמאי.

אמנם, במקרה של הבדלים של ממש בין דו"ח השמאי העצמאי לדוח השמאי מטעמה, חברת הביטוח אינה חייבת לקבל את מסקנותיו של השמאי הבלתי תלוי אך במקרים רבים היא בוחרת לעשות זאת, וגם במקרה שחברת הביטוח לא עושה זאת לדו"ח העצמאי יש ערך ובאפשרותכם לדרוש שמאי מכריע שתפקידו לגשר בין עמדותיהם השונות של השמאים שבחנו את הרכב הפגוע.

מוסך פחחות (צילום: נעם וינד)
האם בכל שפשוף בפגוש כדאי להזמין שמאי עצמאי?|צילום: נעם וינד

האם בכל מקרה של תאונה רצוי להזמין שמאי עצמאי?

מרבית האנשים לא אוהבים כל ההתעסקות הזו עם מוסכים ושמאים ומעדיפים שאחרים יעשו זאת בעבורם וזה בסדר - כל עוד מדובר בפגיעה קלה בפגוש או שפשוף על הדלת באמת שאין צורך לעשות מזה "דוקטורט", אבל במקרה שמדובר תאונה חמורה יותר, כזו בה קיימת פגיעה ממשית ברכב, כזו בה כריות האוויר נפתחו, תאונה בה השאסי או הקורות נפגעו או כזו שעיוותה את צירי הרכב רצוי מאוד להיות עם היד על הדופק ולברר לפני שמתקנים את הרכב טוב טוב את היקף הנזק, טיב התיקון המוצע ואת אחוזי ירידת הערך שהתאונה גרמה לרכב.

כדאי להיות חשדניים במיוחד כאשר אתם שומעים תיאורים כמו "פגיעה קטנה בקצה שלדה עם משמעות שולית, "מתיחת קורה שאף אחד לא יראה ועוד".

חשוב לדעת כי מעבר לערך הכספי וגובה הפיצוי לעיתים הבדל בין חוות דעת של שמאי זה או אחר יכולה להיות ההבדל בין נסיעה ברכב לא בטיחותי להורדה שלו מהכביש.

אשה מתמקחת עם מוסכניק (צילום: istockphoto)
חשוב להבין בדיוק מה מתקנים ואיך זה ישפיע על התפקוד והערך של המכונית|צילום: istockphoto

>> תחליף בתחליף? הם זולים יותר ונראים אותו הדבר, האם כדאי להשתמש בחלקים תחליפיים?