פרארי 458
פרארי 458 - הבייבי של פאולו פינינפארינה

המעצב הראשי של מכוניות פרארי ביקר בחולון. לא, זו לא בדיחה, זה באמת התרחש לפני מספר ימים באירוע השיא במסגרת סדנת עיצוב של סטודנטים מבתי הספר השונים לעיצוב בישראל שהנושא שלה הוא "העיצוב האיטלקי פוגש את הישראלי", בשיתוף תוכנית D-VISION של קבוצת כתר ושגרירות איטליה בישראל.

פאולו פינינפארינה, יו"ר חברת העיצוב האיטלקית שאחראית על העיצוב של מרבית מכוניות פרארי ומזאראטי בשישים השנים האחרונות, ולעיצוב של עוד כמה מהמכוניות המרהיבות בדברי הימים המוטוריים, הגיע לשפוט בשלב הגמר ולתת הרצאה על עיצוב תעשייתי איטלקי. כמו כן הגיעו מתאו אלסי – מנהל השיווק של חברת אלסי ופיירו גנדיני – נשיא ומנכ"ל ענקית גופי התאורה פלוס.

בין לבין תפסנו את פינינפארינה לשיחה קצרה וגילינו אדם לבבי וחם עם הרבה תשוקה אמיתית לעיצוב ולמכוניות.

פאולו פינינפארינה, בנו של סרג'יו, ונכדו של מקים החברה בטיסטה, נמצא בראשות החברה רק שנתיים לאחר שבשנת 2008 אחיו, אנדרה, שהוביל את החברה, מצא את מותו בתאונה בעת שרכב על קטנוע בדרך לסדנת הפיתוח של החברה בטורינו.

תפס פיקוד אחרי טרגדיה משפחתית

פאולו פינינפארינה (צילום: נעם וינד)
אגדת עיצוב בחולון|צילום: נעם וינד
פאולו, שהקים בשנות השמונים את הזרוע "פינינפארינה אקסטרה" שהתמקדה בעיצוב של הכל חוץ ממכוניות ובין עבודותיה ריהוט, מטבחים, מכונות קפה, מוצרי אלקטרוניקה ועוד נקרא אל הדגל לאחר האסון והתמקם בעמדת הפיקוד של החברה המשפחתית.

"80 מכוניות פרארי עוצבו על-ידי המשפחה שלי", הוא מציין בצניעות יחסית. "30 בתקופת סבי, 50 כשאבי היה בראש, אחת כשאחי הוביל, ושתיים תחת הנהגתי, אחת מהשתיים היא הקליפורניה שיש לה ערך אישי מיוחד בשבילי משום שזה פרויקט שאחי התחיל והוביל ובשל הנסיבות הטרגיות אני נאלצתי לסיים, כך שלמעשה הפרארי הראשונה שהיא ממש שלי היא ה458 איטליה. אני עושה את המיטב להמשיך את המסורת – אני חושב שיצא לי די בסדר, לא?" הוא שואל אתנו בחצי הומור.

אין ספק שה-458 היא אחת מדגמי הפרארי המרהיבים שנוצרו בשנים האחרונות, עוד הוכחה לכשרון הגאוני שעובר בגנים, אבל זה לא סוד שבשנים האחרונות סדנאות העיצוב הגדולות באיטליה, פינינפארינה, ברטונה ואיטלדיזיין של ג'וג'ארו, איבדו ממרכזיותן בעולם הרכב ובשל כך נקלעו לקשיים, כשהוכחה בולטת מהעת האחרונה לכך הייתה מכירתה של סדנתו של ג'וג'ארו לקונצרן פולקסווגן.

"המצב של הסדנאות לא קשה כמו שאולי ניתן לחשוב מבחוץ, ואחרי ההתאוששות של שוק הרכב מהמשבר העולמי בהחלט אפשר להתחיל לחייך אבל בכל מקרה החברה שלנו מעולם לא הייתה קרובה לסכנת סגירה ובאשר לג'וג'ארו זה אמנם נראה כאילו הוא נבלע על ידי פולקסווגן אבל מצד שני זה קונצרן ענק וזה מבטיח הרבה עבודה לחברה שלו. לדעתי, בסופו של דבר זה לא צעד שמלמד על חולשה אלא על הצלחה", מפרגן פינינפארינה.

פאולו פינינפארינה מבקר בארץ (צילום: נעם וינד)
פינינפארינה בפרארי 308 של ראובן|צילום: נעם וינד


יצרניות מעצבות בעצמן 

בשנים האחרונות יצרניות רבות הקימו מרכזי עיצוב עצמאיים. הסיבות לכך רבות ומגוונות כשבראשן עומדת ההתפתחות הטכנולוגית המאפשרת לצוותים קטנים יחסית להיעזר בתוכנות מחשב ולעצב דגמי תלת מימד בקלות יחסית.

"לדעתי, זה מאוד חבל שהיום מרבית היצרניות האירופאיות לא פונות לסדנאות עיצוב חיצוניות. לדעתי אפשר להבחין בזה על הכביש, מרבית המכוניות הפכו לבעלות עיצוב שבלוני אפרורי ודי משעמם. חבל לי שהיצרנים הגדולים בתעשיית הרכב המפוארת באירופה ויתרו עלינו - עיצוב תעשייתי הוא אחד הדגלים של איטליה והוא מאופיין בשילוב בין חדשנות לרגש. מצד שני יצרנים מהמזרח ובמיוחד מסין שרוצים לפרוץ לשוק העולמי הבינו שאחד האלמנטים החשובים בדרך לשם תלויה בעיצוב מתקדם ומערבי".

מלבד עיצוב בפינינפארינה מייצרים גם מרכבים של דגמים ייחודיים עבור יצרניות שונות ובעשור הראשון של המיליניום הנוכחי שמה של פינינפארינה נקשר גם בפרויקט עצמאי לפיתוח מכונית חשמלית עירונית.

"הפרויקט הזה עדין חיי ונושם, אם כי עתיד החברה לא תלוי בו", מסביר פינינפארינה את העיכוב במועד ההשקה של החשמלית המדוברת.

הייתם מהראשונים שהתחילו לפתח מכונית חשמלית. עכשיו שכולם מדברים על זה לא חשוב לכם להיות שם כשמהפכה מתחילה?

"אין ספק, עולם הרכב יצטרך לעבור מהפכה בעתיד אבל לא נראה לי שהמכונית החשמלית יכולה להחליף את מנועי הבעירה הפנימית. בשנים הקרובות אין ספק שיותר ויותר חשמליות יחדרו לשוק אבל לדעתי," מציין פינינפארינה, "הן לא יתפסו יותר מ10-15 אחוז מהשוק. איך שאני רואה את זה הפתרון, נכון לעכשיו, טמון בתא דלק, אבל זה כבר לא יהיה בדור שלנו".

פינינפארינה חושב גם על דור העתיד ובמסגרת הביקור שלו בארץ, בנוסף לשיפוט בתחרות, המעצב האגדי מתכוון, ככל הנראה, לבחור שני סטודנטים ישראלים ולהזמין אותם לשנת השתלמות בסטודיו המפורסם שלו באיטליה.

>> בקרוב: סוכנות פרארי ומזראטי בישראל