בדרך כלל כשמכונית חדשה מגיעה לארץ, הדבר מלווה ברעש וצלצולים – אירועי השקה, נסיעות מבחן וקמפיינים פרסומיים, אבל אם מסיבה זו או אחרת, מבלי שהגיע מחליף עדכני, מופסק שיווקו של דגם כזה או אחר זה קורה בדקך כלל בשקט בשקט בלי שאף אחד ממש ירגיש. יצאנו לאולמות התצוגה כדי לבדוק אלו מכוניות נעלמו בעת האחרונה ממצבת הדגמים שמגיעים לארץ ומדוע

דייהטסו טריוס
לאחר עשרים שנה, נטשה דייהטסו את ישראל - זה קרה במקביל לנטישת אירופה ושווקים אחרים בעולם. אחרונות היחידות של דגמי הסיריון והטריוס נמכרו מוקדם מהצפוי, ולמרות שזה האחרון תוכנן להימכר עד 2013, החליטה טלקאר שלא להזמין משלוחים נוספים, כך שנכון לרגע זה המותג היפני האהוב שממנו נוסעות על הכביש למעלה משישים אלף מכוניות, הוא בחזקת נוסטלגיה.

דייהטסו טריוס
דייהטסו טריוס - איבדה מהרלוונטיות ונאלצה לעזוב ביחד עם שאר דגמי היצרנית היפנית הקטנה

הונדה סיוויק היברידית
מכוניות היברידיות יודעות להיות שקטות מאד – ואכן, הונדה סיוויק ההיברידית נעלמה לה בשקט-בשקט מאולם התצוגה של מאיר. האמת שהפסקת ייבוא הדגם קשורה להחלטה של הונדה לגרוע מאירופה את הסיוויק החדשה במהדורתה ההיברידית. זה נובע ממכירות חלשות של היברידיות ביבשת הקלאסית, ומעבר לכך, ליצרנית דגמים היברידיים נוספים בסגמנטים מגוונים: ג'אז, CR-Z ואינסייט.

הונדה סיוויק (צילום: אוטו)
הונדה סיוויק היברידית - מי שרוצה רכב כלאיים מתוצרת הונדה יצטרך לבחור בין האינסייט, הג'אז או הCRZ|צילום: אוטו

הונדה לג'נד
מאז ומעולם היתה הלג'נד – מכונית הסלון וגם ספינת הדגל של הונדה - מחזה נדיר במחוזותינו, ואם תרצו, בעולם כולו. היא לא הצליחה לתת פייט למתחרות מגרמניה וסבלה מהיעדר ייחוד גם בהשוואה לסחורה המשובחת של יפן (אינפיניטי, לקסוס). תג המחיר הנדרש, כחצי מיליון שקלים, תרם עוד יותר לחוסר ההצלחה שלה בארץ. ובכן, כבר מספר שנים שהיא אינה נמכרת כאן, למרות שבארה"ב היא עדיין חיה ובועטת (בשם אקורה RL). רוצים אחת? פנו לאפיקי היבוא האישי.

הונדה לג'נד - נס ליחן
הונדה לג'נד - לא כל האגדות מצליחות

מאזדה BT50
שמתם לב שלמאזדה אין שום רכב מסחרי בפורטפוליו שלה? הדגם היוצא של הטנדר BT50 אזל מהמלאי ומכירתו הסתיימה כבר בפברואר 2011. לפי דלק מוטורס, שערו הנוכחי הגבוה של היין היפני הופך את מחירו של הדגם החדש והאטרקטיבי ללא ריאלי, מה שמונע את ייבואו לישראל. חבל! השמועות בעולם גורסות כי מעבר לזה - מאזדה הולכת ומסיגה את פעולותיה בייצור כלי רכב מסחריים בכל העולם, כך שבשנים הקרובות גם שאר עולם הרכב המסחרי עשוי לאבד את נוכחותה של מאזדה.

מאזדה BT50 - נס ליחן
מאזדה BT-50 - הירידה בהיקפי המכירות של טנדרי פיק אפ ושער הין הגבוה גרמו לדלק מוטורס לוותר על ה-BT

מרצדס R Class
בתחילת 2011 הודיעה כלמוביל על תחילת שיווקו של הדגם R קלאס, שהוא מעין סטיישן-מיניוואן-קרוסאובר שתוכנן עבור ארה”ב ומיוצר שם. למעלה משנה עברה מאז, אך הרכב בעל שבעת המושבים וההנעה הכפולה שמזכיר יותר מדי סטיישן, לא הצליח להגשים את חלום המכירות – תופעה שהיא כלל עולמית, מסתבר. הצצה לאתר האינטרנט של מרצדס בישראל מגלה שהדגם כבר לא שם, וזה מעיד בשקט-בשקט על הדרתו מהפורטפוליו הסדיר. עם זאת, אם אתם מעוניינים בכל זאת ב-R קלאס דנדש - תוכלו לרכוש אותו מאנשי כלמוביל בהזמנה מיוחדת.

מרצדס R קלאס- נס ליחן
מרצדס R קלאס - מסתבר שאין ממש דרישה למיניוואן בכמעט חצי מיליון שקלים

סובארו טרייבקה B9 
עיצובו של הדור הראשון של הקרוסאובר הייחודי הזה היה שנוי מאד במחלוקת, שלא לומר מוזר או כעור...זה בתוספת מחיר גבוה מדי עבור מותג יחסית עממי כסובארו, גרמו למכירות דלות מאד של הדגם. גם הרענון המקיף שעברה המכונית לא הצליח להחזיר את הקונים בישראל, וכמעט בלי שנשים לב, המודל פשוט נגרע מהפורטפוליו של סובארו. אגב, גם בעולם המצב אינו מזהיר, בלשון המעטה.

סובארו B9 - נס ליחן
סובארו B9 - יקר מדי ולא מספיק שפוני

פולקסוואגן חיפושית החדשה
היא נמכרה אצלנו במשורה, כבר משנת 1999. אבל, מחיר מאד יקר ושילוב של חוסר שימושיות, לא זיכה את החיפושית החדשה להצלחה מסחרית, וייבואה הרשמי למעשה הופסק לפני מספר שנים. ב-2013, נזכה ככל הנראה לראות כאן את החיפושית החדשה "החדשה", ואז, כולנו תקווה, שהמכירות יהיו יותר משמעותיות.

אין תמונה
פולקסווגן חיפושית - עיצוב נשי מדי ושימושיות נמוכה

פיג'ו 308SW
מוזר, שפיג'ו 308SW, הסטיישן שבעה מושבים של היצרנית מצרפת, לא שחזר כאן את הצלחת קודמו, 307SW. האם זה המחיר הגבוה מדי? אולי העדפה של לובינסקי להתרכז דווקא במיניוואנים או קרוסאוברים? דווקא אצל יונדאי, פורד וקיה, סטיישנים נמכרים דווקא נהדר. על כל פנים, למרות שבעולם המכונית מיוצרת ונמכרת לא רע, אצלנו בארץ היא נעדרת מאולם התצוגה ולמרות שבבואתה עדיין נשקפת מאתר האינטרנט של פיג'ו, לפי מידע שיש לנו, היא נמכרת רק לפי הזמנה מיוחדת.

פיג'ו 308 SW- נס ליחן
פיג'ו 308 SW - בלובינסקי החליטו להתמקד ביבוא מיניוואנים

קיה קרניבל
לאחר שנים של תכנון ובנייה, חנכה קיה אולם תצוגה חדש ומרהיב ברחוב המסגר בת"א, למעשה, בניין שלם. אבל, להפתעתי, בין כל דגמי קיה החדשים שמקבלים את פני המבקרים, המיניוואן שבעה מושבים קרניבל לא נמצא שם. בדיקה בסוכנויות קיה ברחבי הארץ אישרה שאכן, נשארו פה-ושם במלאי יחידות בודדות של הדגם הפופולארי. אל דאגה, המכירות יתחדשו במהלך 2013, או-אז, לפי מיטב הבנתנו, מצפים בקיה למשלוחים חדשים של הקרניבל האהוב.

קיה קרניבל - נס ליחן
קיה קרניבל - מיניוואן מרווח אבל מעט מיושן

רנו סימבול / לוגאן MCV
הראשונה היא תת-משפחתית, השנייה מעין סטיישן עם שבעה מושבים. שתיהן עדיין מיוצרות בתורכיה וברומניה בהתאמה, ושתיהן מיועדות לשווקים מתפתחים, עם מחירים זולים וגימור זול עוד יותר... אבל, שתיהן כבר לא נמכרות בארץ נכון לעכשיו כשהסיבה היא מערכת בקרת יציבות שנעדרת ממכוניות אלה, אך ככל הנראה תוטמע בהן בעתיד. לגבי הסימבול, אין שום געגוע וגם הלוגאן  היא לא פסגה מוטורית אך עם זאת, היא הייתה אופציה זולה מאד למשפחה גדולה, ולכן דווקא היינו שמחים לראותה שוב.

רנו לוגאן
רנו לוגאן - פתרון זול אך מיושן ולא בטיחותי למשפחות מרובות ילדים

>> כמה משומשות מפתיעות בעשרת אלפים שקלים

הכתבה התפרסמה באתר האינטרנט מוטוקאר של מגזין הרכב "הגה"

לקבלת גליון של מגזין הגה במתנה לחץ כאן