הטריק העתיק והמשומש ביותר בספר של תחנות הדלק הישראליות הוא להציע בדיקת שמן מים חינם. מכיר את זה שאתה יושב ומחכה שהדלק יגמור לזרום פנימה? זה בדיוק מה שמעניק למתדלק המובטל דקה או שתיים פנויות שאותן הוא בדרך כלל מנצל כדי לדפוק לך על החלון, להביט בך בעיני עגל ולהציע - "לבדוק לך שמן מים, גבר?"
ההנחה היא שהמתדלק, מעצם היותו מתדלק, חייב מן הסתם להבין משהו בנוזלים. זוהי הנחה שגויה, ברוב המקרים.
זה הולך ככה: המתדלק שמציע לך להוסיף שמן, מים, תוספים ומה לא, אמנם עושה רושם של טיפוס מאוד נחמד ונדיב, אבל יש לו גם קצת אינטרסים כלכליים בעסק. אני אומר גם, ולא רק, כי בכל זאת אולי יש כמה חבר'ה הגונים בתעשייה הזאת שבאמת רוצים לפנק אותך. הסיכוי קטן – בכל זאת רוב המתדלקים הם משוחררי צבא טריים שאוספים כסף להיזרקות הגדולה בהודו – אבל עדיין, מתדלקים מקבלים אחוזים מקניית מוצרים. תחשוב רגע מה אתה היית עושה במקומם.
אבל הנה הבעיה האמיתית - אפילו אם המתדלק באמת חושב שצריך להוסיף לאוטו שלך נוזל כלשהו, הסיכוי שהוא יידע מה טוב לאוטו שלך קטן למדי. מאיפה ההכללה הזאת מגיעה? מתוך עובדה ידועה ופשוטה: כדי לבדוק שמן-מים כמו שצריך, המנוע צריך להיות קר לחלוטין או במינימום דומם למשך כמה דקות טובות. למה? כי כשהמנוע חם, המים משפריצים לכל הכיוונים כמו שמים רותחים אוהבים לעשות, והשמן בכלל לא נמצא איפה שהוא צריך להיות (הוא נמצא בין חלקי המנוע, במקום באגן השמן). לכן, כשימדדו אותו, התוצאות פשוט לא יהיו נכונות. מה שאומר שהמתדלק יכול להוציא את המדיד ולהראות לך שחסר חצי ליטר שמן, והוא גם יכול להאמין בזה לגמרי, אבל בתכל'ס הכול בסדר. לא חסר כלום.
כל המוסיף - גרוע
יכול גם להיות שהוא בכלל לא דחף את המדיד עד הסוף – טריק מלוכלך, אבל נפוץ – כדי להראות לך שכביכול חסרה כמות נכבדה. שים לב שאם נפלת במלכודת הזאת, לא רק שסתם הוצאת כסף על שמן מיותר, יש מצב שאפילו גרמת בעיות ונזקים: מרוב עודף שמן, משאבת השמן שלך תתחיל לשאוב גם בועות אוויר, וזה לא טוב בדיוק כמו שזה נשמע.
טריק ידוע נוסף של מתדלקים הוא להציג בפניך את מדיד השמן בהבעה טרגית ולהכריז בדרמטיות שהשמן שחור. נשמע איום נורא, נכון? "שמן? שחור? הו לא, תחליף לי ומיד!" - אז זהו, ששמן דווקא צריך להיות שחור. הוא אולי זהוב כשאתה קונה אותו, אבל אחרי שימוש קצר במנוע הוא משחיר מתוקף תפקידו לנקות את הפיח מהמנוע. זאת אומרת שנכון מאוד, השמן שחור משחור ואם הוא לא היה כזה, דווקא אז הייתה בעיה. שלא ימכרו לך לוקשים, בקיצור.
עוד בעיה בכל סאגת השמן-מים בתחנת דלק היא שיכול להיות שהשמן שיוסיפו לך שם הוא בכלל לא השמן שהרכב שלך צריך, וגם זה יכול לגרום לבעיות חמורות. כנ"ל לגבי נוזל הקירור – אם לא מוסיפים לרכב שלך את הסוג הנכון ביותר עבורו - אתה בצרות. למה שיוסיפו לך נוזלים לא נכונים? אתה כבר מכיר את התשובה: המתדלק לא באמת קרא את ספר היצרן של הרכב שלך ולכן לא ממש יודע מה האוטו שלך אוהב לשתות. והוא גם מנסה, כמו שאמרנו, להרוויח פה כסף. אז אם בכל זאת החלטת לקנות שמן או מים בתחנת דלק, בדוק קודם שהוא עומד במפרט המדויק המומלץ על ידי היצרן של הרכב שלך (מידע שנמצא, כאמור, בספר הרכב).
בשבילי בנזין נטול בולשיט, בבקשה
לקראת סיום, נחזור שוב על כותרות המהדורה: בדיקת שמן-מים בתחנת דלק - ממש לא. אז מה כן? לבדוק לבד, עצלן. זה אפילו קל: פעם בשבוע לפני ההתנעה בבוקר, כשהכול קר והכול עומד במקום (מה שאומר שצריך לבדוק שהרכב חונה על משטח ישר), תקדיש שתי דקות כדי לפתוח את מכסה המנוע ולהכניס את המדיד לחור. אם גילית שחסרה כמות גדולה של שמן או נוזל קירור, שווה לקפוץ למוסך (כן, למוסך) כדי לבדוק למה זה קורה, כי הנוזלים האלה לא אמורים להיגמר מהר ובטח שלא בבת אחת. אז מה כן אפשר לעשות בתחנה? למלא דלק, ורק למלא דלק. נו, אתה יכול לקנות גם עיתון.