ניסיון השנים של כמעט כל אחד מאיתנו ותוכניות כמו "יצאת צדיק" לימדו אותנו להבין שבתחומים רבים, לצד הרבה בעלי מקצוע ואנשי שירות חרוצים, עמלים וישרים העושים עבודתם נאמנה, יש גם אנשים המנצלים את חוסר הידע שלנו בתחומי עיסוקם כדי לגבות סכומים מופרזים בעבור עבודתם, לנפח את החשבון ואף לתקן דברים שכלל לא היו מקולקלים.
כפי שראינו, רמאים יש בכל תחום - מרופאים, דרך טכנאי מחשבים ועד אינסטלטורים, אך משום דווקא במוסכניקים דבקה סטיגמה שלילית שגורמת כמעט לכולנו לחשוב שמקלפים אותנו במוסך.
האם יש הצדקה לתדמית הבעייתית של המוסכניקים או שמדובר בעלילות שווא והמוסכניקים הם אנשים עמלים שעובדים בעבודה פיזית, קשה ומלוכלכת כדי לשמור על הבטיחות שלנו על הכביש והחשבונות הגדולים הם תוצאה ישירה של טיפול במכונה רבת מערכות מכניות ואלקטרוניות מסובכת ויקרות?
האמת, כמו ברוב הדברים בחיים, היא איפשהו באמצע.
עם זאת, בעזרת הקפדה על כמה כללים פשוטים וקצת תשומת לב כל אחד ואחת מכם, עם או בלי ידע טכני, יוכל להקטין באופן משמעותי את הסיכוי לכך שיעבדו עליכם בעת הביקור הבא במוסך.
גם מכוניות מודרניות דורשות תחזוקה
אם עד לפני בערך שני עשורים תקלות ברכב וביקורים תכופים יחסית במוסכים היו עניין שבשגרה, בשנים האחרונות, מאז שחל שיפור משמעותי באיכות יצור המכוניות, חומרי הסיכה והמעבר לשימוש במערכות הזרקת דלק נשלטות מחשב, רמת האמינות של מרבית כלי הרכב עלתה באופן משמעותי והאנשים התרגלו לסטנדרט של "התנע וסע" שלא מצריך הקפדה על ידע טכני, הקשבה למנוע ובחינה מתמדת של המדים ונוריות האזהרה השונות.
אך כאן בדיוק נובעת הטעות הראשונה של האנשים שמביאה בסופו של דבר להוצאות גבוהות במוסך: מכונית היא לא מקרר וצריך לזכור שאת הכלי הזה שלוקח אתכם ממקום למקום מרכיבות שלל מערכות שעומדות תחת עומסים כבדים ויש להקפיד להיות ער וקשוב לאיך הכל מתפקד. כך, אם קיים פתאום רעש לא רגיל מהמנוע, נורת אזהרה נדלקת, הבלמים מתעייפים או חום המנוע מרקיע שחקים אל תצפו לקסמים
תקלות לא מתקנות את עצמן והשיטה "אם לא נשבר והפסיק לעבוד – אז למה לתקן" שרבים מאמינים בה גורמת לכך שתקלות קטנות שניתן היה לפתור בזול יחסית הופכות בתוך זמן מסוים לתקלות גדולות ויקרות.
למרות שהמכוניות המודרניות לא אוכלות שמן כמו בעבר חשוב מאוד, כחלק מהשגרה, לבדוק (כל אחד ואחת יכולים ללמוד לעשות זאת בקלות) אחת לשבועיים, בבוקר שהמנוע קר ולפני התנעת הרכב ותחילת הנסיעה, את מפלס השמן והמים.
כמו כן חשוב לסגל אחת לכמה דקות את ההרגל להעיף מבט על לוח המחוונים ולהסתכל במד החום כדי לוודא שטמפרטורת העבודה של הרכב תקינה ושחלילה לא דולקת הנורה (עם צורה של משפך שמן) המצביעה על חוסר לחץ שמן.
בד בבד יש להקפיד על תחזוקה הולמת על פי הוראות היצרן ולא לחסוך בטיפולים שוטפים, לא להשתמש בשמנים זולים, במים מהברז במקום בנוזל קירור ושאר דברים המביאים להגדלת הבלאי של המכונית באופן משמעותי.
הרכב לא מתפקד כשורה באופן מפתיע? אתם צריכים ללכת לטיפול שגרתי? קבלו כמה דגשים שכדאי לקחת בחשבון לפני הביקור במוסך.
השקיעו זמן בבחירת המוסך
אל תכנסו למוסך הראשון שאתם רואים על הדרך אלא השקיעו קצת זמן בסקר שוק מקדים. נסו לברר עם חברים, בדקו המלצות בפורומים באינטרנט ובאתרים בהם אנשים מדרגים אנשי מקצוע.
נסו להבין מתוך הביקורות וההמלצות מהו מוסך טוב ואמין: מצד אחד אל תתלהבו מהמלצה על מוסך שהוא הכי זול, עם מכונאי קומבינטור שמשיג חלקים מסין או מהשטחים ברבע מחיר ויש לו קשרים במכון הרישוי כדי להעביר כל גרוטאה טסט. מצד שני, גם מוסך שנראה כמו בית מרקחת ויש בו חדר המתנה עם מכונת אספרסו צריך לעורר בכם חשד קל.
בסופו של דבר, נסו לבחור מוסך עם מכונאים טובים ואדיבים שמוכנים להסביר ללקוח על מה הוא משלם, כאלה שמאפשרים לכם גישה לרכב ושקיבלו חוות דעת טובות ממספר אנשים שאתם סומכים עליהם.
אנו ממליצים להקפיד, כל עוד מדובר במכונית חדשה עם אחריות, ללכת למוסך המורשה על ידי היבואן אך יש לדעת שמבחינת החוק האחריות תקפה גם אם בחרתם בכל מוסך מורשה מטעם משרד התחבורה כל עוד הקפדתם (ויש לכם תיעוד לכך) על טיפולים על פי הוראות היצרן.
לא חייבים לבחור במוסך מורשה של היבואן
לאחר תום תקופת האחריות, במידה ולא הייתם מרוצים ממוסך היבואן או שהחשבונות בו היו גבוהים, אפילו במקרה של טיפולי תחזוקה שוטפים ולא גדולים אתם בהחלט יכולים לעבור למוסך אחר אך הקפידו לתקן רק במוסכים מורשים עם אישור משרד התחבורה ואיגוד המוסכים ובחרו תמיד במוסך שיש לו ניסיון עם סוג מכונית כמו שלכם כדי שהמכונאי לא יצטרך להתגלח על הרכב שלכם.
מרבית האנשים מעדיפים למסור את הרכב למוסך וללכת משם מהר ככל האפשר לעיסוקיהם האחרים. לא מעטים מבקשים מהמכונאי לתקן את כל מה שצריך ולהודיע כשהרכב מוכן בלי להטריד אותם יותר מדי. אנו ממליצים בבואכם למוסך, במיוחד במקרה של תקלה לא צפויה (לא טיפול שגרתי), לפנות כמה שעות מסדר יומכם העמוס ולהמתין במוסך כדי להיות שם כשהמוסכניק בוחן את הרכב, מאתר את התקלה ומגלה מה שצריך לתקן או להחליף.
מצד אחד, חשוב מאוד להיות החלטיים ולהבהיר שאתם ממתינים כדי לראות מה התקלקל אך מצד שני צריך גם לתת למוסכניק כבוד ולא ליצור את הרושם שאתם מראש חושדים שהוא מתכוון לרמות אתכם. הקפידו גם לא להכנס למכונאי "בין הרגלים" אך נסו לשמור על קשר עין עם הרכב.
השארו במוסך לפחות עד לקבלת הצעת מחיר
ישנם מוסכניקים שנוהגים לטעון שכדי לדעת מה התקלקל עליהם לפרק מכלולים רבים ושבדיקה כזאת עלולה לארוך זמן רב. לעתים זה נכון אך לרוב המטרה שלהם היא לגרום ללקוחות לא להמתין עד לאבחון התקלה וגם באותה הזדמנות לכבול אותם ולגרום להם, משום שהרכב כבר לא במצב נסיעה, להיות חייבים לתקן את הרכב במוסך שלהם.
בפועל, בכל המכוניות המודרניות (משנת 1996 ומעלה) יש שקע חיבור למכשיר אלקטרוני המאתר תקלות בחלק נכבד ממערכות הרכב. בדיקה כזאת שנמשכת דקות ספורות יכולה לגלות לא מעט תקלות ובסיומה אתם יכולים לראות על צג המכשיר הודעה עם פירוט התקלה.
גם אם התקלה ברכב שלכם היא לא מהסוג שמתגלה עם מכשיר הדיאגנוסטיקה הממוחשב, מכונאי מקצועי יכול לקבל כמעט תמיד מושג די טוב מה לא תקין לאחר לא יותר מהרמת מכסה מנוע ומקסימום העלאת הרכב בשלמותו על ליפט.
דרשו הצעת מחיר מפורטת
לאחר שהמוסכניק יסביר לכם מה צריך לתקן וגם במקרה של טיפול שגרתי בקשו הצעת מחיר מפורטת, רצוי בכתב, שתכלול את עלות העבודה והחלקים המשוערת.
אם המחיר בהצעת המחיר נראה לכם הגיוני והוגן אשרו למוסכניק להמשיך בתיקון.
אם הצעת המחיר לא נראית לכם, אתם בשלב הזה אתם עדיין יכולים להחליט להיפרד מהמוסכניק כידידים ומקסימום לשלם סכום לא גבוה בעבור הבדיקה הממוחשבת.
במידה שהסכום נראה לכם גבוה אך אתם עדיין מעוניינים לתקן את הרכב במוסך שבו אתם נמצאים אל תתביישו לבקש הבהרות והסברים בקשר למחיר.
בהרבה מקרים הצעת המחיר כוללת מחיר שנראה נמוך יחסית על מרכיב העבודה ומחיר גבוה מאוד על החלפים שיש להחליף.
במקרים כאלה המוסכניקים ממהרים להסביר להגנתם שזה המחיר של החלקים ואפילו מתנדבים להראות מחירון רשמי במחשב או בקטלוג מודפס.
מחיר המחירון של החלפים תמיד מנופח מאוד
חשוב שתדעו: אלה אולי באמת המחירים הרשמיים במחירון אך הרוב המוחלט של המוסכים מקבל הנחות משמעותיות ממחיר המחירון של החלקים. כמובן שזו זכותו של המוסך להרוויח את סכום ההנחה שהוא מקבל אך חשוב לדעת שמרווח הגמישות של המוסך גבוה בהרבה ממה שהמוסכניק מוכן להודות ולהפחית בפועל - לרוב בין 5 ל-10 אחוזים ובמרבית המקרים ההנחה לה זוכים המוסכים בעת קניית חלפים עומדת על בין 25 ל-45 אחוזים ממחיר החלפים הרשמי.
לא להתפשר על חלקים תחליפיים בתחומי בטיחות
במקביל לחלפים מקוריים, השוק מוצף בחלקים תחליפיים בשלל רמות וטווחי מחירים. לעתים מוסכים נותנים הצעת מחיר הכוללת את העלות הגבוהה של חלפים מקוריים אך למעשה משתמשים בחלקים תחליפיים זולים וברמה נחותה. עליכם לדרוש לדעת בדיוק באיזה סוג חלפים המוסך משתמש ובמקרה של חלקים בטיחותיים הקשורים במערכות הבלמים, ההגה והמתלים וגם בחלקי ליבה של המנוע כמו ראש מנוע, שסתומים, משאבת מים וכדומה, למרות הפיתוי לחסוך לא מעט כסף בעת שימוש בחלקים תחליפים אנו מדגישים שמאוד לא מומלץ ואפילו מסוכן לעשות פשרות.
לעומת זאת, כשמדובר על חלקים אחרים כמו צינורות, חלקי פלסטיק, פנסים וסמלים בהחלט ניתן להציע ואף לדרוש מהמוסכניק להשתמש בחלקים תחליפיים שיקטינו לכם את החשבון.
חיוב על פי השעתון הרשמי רחוק מהזמן שלוקח לרוב מכונאי לבצע את העבודה בפועל
במוסכים כלליים החיוב בעבור העבודה נעשה על פי השעות שלטענת המוסכניק לקח לתקן את התקלה אשר אותן מכפלים בעלות של שעת עבודה החייבת להיות מוצגת בשלט במקום בולט במוסך.
לעומת זאת, במרבית המוסכים המורשים מטעם יבואנים, כדי ליצור אחידות בין כל מוסכי הרשת, החיוב נעשה על פי שעתון שקבע היבואן הכולל פירוט של זמן העבודה הנדרש לכל תיקון מטיפול תקופתי, דרך החלפת בלמים, החלפת רצועת תזמון ועד שיפוץ מנוע.
הבעיה היא שמרבית השעתונים הרשמיים מציגים תחשיבים של זמני עבודה נדיבים ביותר לטובתו של המוסך שרחוקים מאוד מהזמן שהתיקון באמת דורש, אפילו למכונאי מתחיל – לכן כמו בנושא החלפים גם כאן לא מדובר במשהו שחקוק בסלע ובהחלט ניתן לבקש הנחה.
אפשר לבקש הנחה
במלים אחרות, קיבלתם הצעת מחיר גבוהה? דעו לכם שבהחלט ניתן להתמקח עליה ולא מדובר במחיר מוחלט. תוך כדי משא ומתן מנומס אך החלטי אפשר בהחלט לזכות להנחה משמעותית שתחסוך לכם הרבה מאוד כסף ועדיין תאפשר למוסכניק להתפרנס בכבוד.
עם זאת, כמו שחשוב לבקש מראש הצעת מחיר כך גם, במידה שאתם רוצים לקבל הנחה, יש לדון במחיר לפני ביצוע העבודה ולא לאחריה.
לעיתים המוסכניק לא באמת יכול לדעת מראש מה תהיה עלות התיקון הסופית אך כדאי שתדעו שעל פי חוק על מוסך להודיע ללקוח בכל מקרה של חריגה של מעל לעשרה אחוזים מהמחיר הראשוני.
יש מוסכים שלמדו ל"נצל" את החוק הזה ונוהגים לתת הצעת מחיר ראשונית זולה יחסית וכעבור כמה שעות, כשאתם רחוקים מהרכב וטרודים בעניינכם, להתקשר ולדווח על שלל דברים נוספים שיש לתקן וחלקים שחייבים להחליף ובאותה נשימה לציין כי המכונאי ליד הרכב שתופס ליפט ולמעשה אתם ממש מחויבים לתת אישור מיידי.
אמנם חשוב לגלות גמישות הגיונית מסוימת כי לפעמים באמת צצים דברים נוספים בדרך, אך אם החשבון המשוער זינק בעשרות אחוזים יש לכם כל זכות לדרוש להבין בדיוק מה צריך לתקן ולבקש מהמוסכניק להמתין להגעתכם למוסך לפני המשך העבודה.
יש לכם הרגשה שעובדים עליכם? העזרו באנשים שמבינים
אם יש לכם תחושת בטן שמישהו עושה עליכם סיבוב ומנצל את חוסר הידע שלכם כדי לנפח לכם את החשבון, רצוי שתגיעו לביקור במוסך עם מישהו שמבין ויוכל לבחון באופן טוב מכם את נחיצות התיקונים ואת עלותם.
גם בלי חבר מומחה אתם יכולים לבדוק האם העלויות המבוקשות מכם הגיוניות די בקלות: כך למשל תוכלו למצוא באתרים כמו מידרג, המדרג בעלי מקצועות מתחומים שונים ובפורומי רכב שונים מחירים ממוצעים של תיקונים של תקלות שונות כמו החלפת אלטרנטור, גז למזגן, שיפוץ ראש מנוע ועוד במוסכים רבים ברחבי הארץ.
אפשר לבדוק גם מחירים מעבר לים
אם מרכיב החלפים הוא מה שמקפיץ את המחיר אפשר לשם השוואה לבדוק מחירים של חלפים בחו"ל באתרים כמו ebay ,car-stuff ואחרים המאפשרים בעזרת חיפוש פשוט למצוא ולהזמין חלקים לכמעט כל רכב. אמנם זמן המשלוח והצורך לקבל אישור יבוא ממשרד התחבורה (לחלק מהאביזרים) קצת מסבכים את האפשרות באמת לרכוש באתרים הללו חלפים אבל הם בהחלט יכולים לתת לכם פרופורציות לכמה באמת צריך לעלות צינור פלסטיק כמו זה שנדרשתם לשלם אלף שקלים בעבורו.
מי שממש רוצה להיות בטוח שלא עובדים עליו יכול לפנות למספר חברות המספקות שירותים בעבור תשלום של שמאים מומחים שיגיעו למוסך ויבחנו את התקלות ברכב בפועל אל מול מפרט ועלות התיקון שדורש המוסך.
אמנם, כפי שמשמח היה לגלות בפרק המוסכים של "יצאת צדיק" הסטיגמה השלילית של המוסכניקים בהחלט מוגזמת ולפחות על פי ממצאי התוכנית מרביתם התגלו כישרים ואמינים, אך בלי קשר למוסך ספציפי או לתקלה זו או אחרת, כמו בכל תחום בחיים ידע זה כוח ובתור מי שצפויים להחזיק ברכב ברוב ימי חייכם יש להניח שתאלצו לבקר לא מעט פעמים במוסך ולהשאיר שם במצטבר סכומים לא קטנים בכלל.
לכן, הרשו לנו להמליץ לכם לקחת יוזמה, להשקיע כמה שעות ולנסות להבין בעזרת חבר ידען, ספרים או רשת האינטרנט מעט על איך פועלת מכונית. אמנם מדובר בנושאים טכניים אך כל אדם מכל מין שהוא עם קצת ראש על הכתפיים יכול, אם רק ירצה באמת, לרכוש לא מעט ידע די בקלות. אין צורך לשנן שמות של מושגים או חלקים כדי לירות אותם בצרורות על המוסכניק, אלא פשוט להבין קצת יותר מה מרכיב את המכונה הזאת.
תירגעו, אף אחד לא באמת מצפה מכם שתדעו לעשות אוברול למנוע אבל עם קצת ידע בביקור הבא במוסך לא תרגישו שמדברים איתכם סינית למתקדמים ודורשים מכם לבלוע לוקשים ועוד במחיר מופקע.
>> כך תקנו מכונית משומשת מליסינג ותישארו בחיים
חיים הכט ממשיך לחפש אנשי מקצוע צדיקים. יצאת צדיק, שני ב-21:00, ערוץ 2