התרגשות שיא לקראת פתיחת המשחקים (צילום: רויטרס)
צילום: רויטרס

לקראת פתיחת אולימפיאדת לונדון 2012 החלטנו לרכז את האלופות האולימפיות של עולם הרכב למקצה משותף. ברגע האחרון אפילו נשבר שיא עולמי חדש.

בוגאטי ויירון סופר ספורט - הסדרתית המהירה בעולם
המכונית המהירה ביותר בעולם (שרק לאחרונה הופסק ייצורה הסדרתי) היא כמובן בוגאטי ויירון סופר-ספורט. באמצעות מנוע W16 עצום בנפח 8.0 ליטר, המוגדש בלא פחות מארבעה מגדשי טורבו, היא מפיקה 1,200 כוחות סוס שמצליחים להביאה ל- 429 קמ"ש מרביים. אולם דרך הגעתה למהירות הזו, וכן היציבות והשקט בעשייתה זאת לעומת כל רכב אחר בעולם, מדהימים לא פחות מהנתון המספרי. מתא הטייס של הבוגאטי מאה קמ"ש נראים בערך כמו עמידה במקום (אם להאמין לעורך החדש והמנוול שלנו, שנהג בדגם ה"עממי" שלה, זה שמנפק רק 1,001 סוסים), ואפשר להגיע למהירות הזאת בתוך 2.6 שניות בלבד. כשהוויירון עוברת 220 קמ"ש, מערכת הידראולית מנמיכה ומקרבת אותה לגובה מזערי של תשעה ס"מ בלבד מהכביש, לצורך יציבות וניהוג טובים יותר; וכן, אם תהיתם, יש ישראלי עשיר במיוחד (רמז: יש לו גישה למשאבי דלק בלתי נגמרים) שמחזיק אחת כזאת. לא בישראל כמובן, בשווייץ. אתם יודעים כמה עולה כאן טסט וביטוח למכונית כזו?!

אין תמונה
בוגאטי ויירון סופר ספורט - הסדרתית המהירה בעולם

אריאל אטום 500 - אלופת התאוצה למאה קמ"ש
ההבדל הוא קוצו של יוד, ממש זניח, אבל המכונית שמאיצה הכי מהר למאה קמ"ש אינה הוויירון הנזכרת לעיל, אלא מכונית אחרת, מרשימה לא פחות, אבל ספרטנית הרבה יותר: אריאל אטום 500 עשתה זאת ב- 2.3 שניות – פחות מהזמן שלוקח לכם לנסות להרוג זבוב. זו מכונית מירוץ חוקית לכביש, המיוצרת באנגליה ובארצות הברית בקצב של כמה עשרות מכוניות לשנה בלבד (וכן, גם באחת הגרסאות שלה נהג העורך המושחת. אני מציע שמעתה הוא יצוות למבחן ארוך טווח לקיה ריו ליסינג). אפרופו זבוב, זהו בערך המשקל של המכונית הקטנטנה ( 612 ק"ג), שמציעה הספק של 500 כוחות סוס ממנוע V8 גבה סל"ד שנשמע מדהים לא פחות מאיך שהוא גורם לה להאיץ.

אריאל אטום - שיא גינס (צילום: אוטו)
אריאל אטום 500 - אלופת התאוצה למאה קמ"ש|צילום: אוטו

PEEL 50 - המכונית הקטנה בעולם
הכירו את PEEL הננסית, שיוצרה במקור במשורה בשנות השישים של המאה העשרים באי מאן, ומ- 2012 חודש ייצורה בבריטניה. זו מכונית פיברגלאס סגורה שמיוצרת ידנית, והיא-היא התגלמות הביטוי "תחבורה אישית".

ל- PEEL 50 שלושה גלגלים זעירים – שניים מהם מלפנים. תוכלו לרכוש אותה עם מנוע בנזין, דיזל או חשמלי, והיא תנייד אתכם נהדר בנוף האורבני, במהירות מרבית של 45 קמ"ש וחניה בלתי מוגבלת. אורכה 1.37 מטר בלבד, גובהה 1.20 מטר, רוחבה מטר ואסימון – ואם זה לא ברור, היא מיועדת לנוסע אחד - זה ממלא את מרבית החלל הפנימי שלה. משקלה נע בין 59 ל- 110 ק"ג, בהתאם לסוג המנוע. המשקל בהחלט אינו בבחינת בעיה – ומכיוון שהגיר הרציף שלה לא כולל הילוך אחורי, כדי להסתובב פשוט מניפים אותה מעט, ומציבים אותה בכיוון הרצוי... המחיר אינו זול: מ- 10,000 ליש"ט (כשישים אלף שקלים). חפשו ביוטיוב את מבחן הדרכים הגאוני שביצע ירמיהו בן-קלארק מ"טופגיר", לא תתאכזבו.

אין תמונה
PEEL 50 - המכונית הקטנה בעולם

אסטון מרטין ONE 77 - הסדרתית היקרה בעולם
המספר בשם הדגם של מכונית-העל הבריטית החדשה אסטון מרטין ONE 77 מסגיר את כמות היחידות שאמורות להיות מיוצרות: 77 בלבד. האסטון הנפלאה והנדירה הזו מצוידת במנוע 7.3 ליטר המפיק 750 סוסי פרא ומסוגלת לדהור למהירות של 357 קמ"ש. היא נבנית בעבודת יד מהחומרים הטובים ביותר שקיימים (כן, כולל פלטינה, זהב ויהלומים) ויכלה להיות שלכם אילו גייסתם 1.85 מיליון דולר לפני שנמכרו כל היחידות. זהו סכום עתק למכונית בייצור סדרתי, ולמעשה, ההערכות הן שהוא רק יטפס: אקזמפלר אחד שלה למשל נמכר במכירה פומבית שערכה היצרנית תמורת 4.4 מיליון דולר. בקיצור, אם בדיוק לקחתם משכנתה ואתם מחפשים השקעה לטווח ארוך, חפשו אחת כעת, לפני שתיפול לידי אספנים וערכה יגדל.

אסטון מרטין ONE 77 - שיא גינס (צילום: אוטו)
אסטון מרטין ONE 77 - הסדרתית היקרה בעולם|צילום: אוטו

פרארי 250 GTO - המכונית המשומשת שנמכרה במחיר הגבוה ביותר אי-פעם
הקטגוריה האולימפית-מוטורית הפורה בשנים האחרונות היא זו של מכוניות האספנות היקרות ביותר. כמעט בכל שנה בעשור האחרון התבשרנו כי דגם נדיר נוסף – לרוב מבית פרארי או בוגאטי – קבע שיא מכירה פומבית חדש. הפעם זה קרה שבועות אחדים לפני פתיחת המשחקים האולימפיים: פרארי GTO 250 שנבנתה במיוחד עבור נהג המירוצים האגדי סטרלינג מוס העבירה ידיים תמורת 35 מיליון דולר, והיא שוברת את השיא הקודם (31.7 מיליון דולר) שקבעה פרארי 250 אחרת.

פרארי GTO
פרארי 250 GTO - המכונית המשומשת שנמכרה במחיר הגבוה ביותר אי-פעם

קדילאק 75 - המכונית הפרטית הארוכה בעולם
מי העדיף תמיד ללכת על גדול? האמריקנים כמובן, ואנחנו לא מתכוונים רק לביג מאק או למשאיות מאק. באגף המכוניות הפרטיות, קדילאק הציעה מאז ומעולם מכוניות ענקיות. שיאנית העולם בקטגוריה "המכונית הפרטית הארוכה בהיסטוריה בייצור סדרתי שאינה לימוזינה" היא דגם ה-75 מבית קאדילק מהשנים 1974 עד 1976 – דינוזאור אימתני עם לא פחות מ-6.4 מטרים לאורך. מובן כי כל דינוזאור דינו להיכחד, ובמקרה שלה, משבר הדלק ושברו של החלום האמריקני גרם ל-GM לקצר ולהקטין מאוד את כל מכוניותיה, ובראש ובראשונה את ספינות הקרוז מבית קדילאק, לינקולן ושות'.

קדילאק 75 (צילום: אוטו)
קדילאק 75 - המכונית הפרטית הארוכה בעולם|צילום: אוטו

פולקסוואגן פאסאט - הכי הרבה קילומטרים על מכל אחד
מהו טווח הנסיעה שהמכונית שלכם גומאת לפני שהיא צמאה לדלק? 500 ק"מ? אולי 600 או 700 ק"מ? ומה דעתכם על מכונית שהצליחה לעשות 2,456 ק"מ ברציפות, לפני שנזקקה לתדלוק? את שיא גינס המרשים הזה (שיא למכונית פרטית בייצור סדרתי) רשמה פולקסווגן פאסאט בגרסת BlueMotion המצוידת במנוע דיזל 1.6 ליטר, תיבת הילוכים ידנית בת חמש מהירויות ובמנגנון עצור/סע. את הקילומטרז' המשול לחציית ישראל מקצה לקצה, פעמיים, היא ביצעה על פני שלושה ימים, וצריכת הדלק הממוצעת שלה היתה 38 ק"מ לליטר סולר - נתון פנטסטי בפני עצמו.

פולקסווגן פאסאט (צילום: נעם עופרן)
פולקסוואגן פאסאט - הכי הרבה קילומטרים על מכל אחד|צילום: נעם עופרן

סוזוקי אלטו - הכי הרבה אנשים במכונית
המוח המעוות של עיתונאי העולם ממציא פטנטים, ועוד-ועוד שיאים דביליים נשברים זה אחר זה, כשהניחוח מסביב מדיף הרבה פאן ומן הסתם גם יחצנות. בתקופה האחרונה, נמכרת בישראל במספרים נאים סוזוקי אלטו, מכונית מיני זעירה המציעה ארבעה מקומות ישיבה בלבד ומגיעה אלינו מהודו. למי שמתלונן שהיא אינה מרווחת מספיק נספר שהוא פשוט לא יודע עד כמה הוא טועה וכמה אנשים באמת יכולים להיכנס לאחת כמותה כשדוחקים אותם פנימה כמו סרדינים. עובדה: בשנת 1995 הצליחו להידחס לתוך מרוטי 800 (הבת דודה הוותיקה והמצומקת ממנה, שנמכרה גם אצלנו ) 42 הודים. אנחנו מקווים עבור הסגפנים האמיצים שלפחות היה ברכב מזגן...

סוזוקי אלטו - שיא גינס (צילום: אוטו)
סוזוקי אלטו - הכי הרבה אנשים במכונית|צילום: אוטו

פולקסוואגן חיפושית - המכונית שמכרה הכי הרבה
בימים אלה הוצגה ביפן טויוטה קורולה החדשה. אתם יכולים לומר שהיא אפרורית, משעממת להחריד, אמינה וכדומה, אבל העובדות מדברות בעד עצמן, ותושבי העולם הולכים על בטוח: עד כה יוצרו במשך יותר מ-46 שנים יותר מ-39 מיליון קורולות (היא מיוצרת ב-16 מדינות) – הכי הרבה מכוניות מדגם אחד, הרבה יותר מחיפושית. למרות הקרדיט הרב המגיע לה, ישנה הסתייגות מהשיא הזה, שכן על פני 11 דורות מאז ועד היום השתנתה המכונית לגמרי, ולפיכך זו לא ממש חכמה; בעצם מלבד השם "קורולה" שנשאר, בכל כמה שנים השתנתה המכונית כמעט לגמרי. החיפושית המקורית של פולקסווגן, לעומתה, שמרה על המבנה הבסיסי לאורך 65 שנות ייצורה (1938-2003), ולכן היא-היא השיאנית האמיתית, עם 21,529,464 יחידות של זוועה מוטורית בעיצוב חמוד.

חיפושית (צילום: נעם וינד)
פולקסוואגן חיפושית - המכונית שמכרה הכי הרבה|צילום: נעם וינד

מורגן 4-4 - הכי הרבה שנים בייצור
מכירים מכונית סדרתית שמיוצרת כבר 76 שנים? בטח לא עולה לכם שום אסוציאציה רלוונטית כי אין מכונית כזו, אפילו לא החיפושית מהשיא הקודם. אולי זה גם כי השם "מורגן" אינו מוכר מאד בישראל, אבל זו יצרנית ותיקה ומוערכת בבריטניה, שלצד דגמים מודרניים ממשיכה לייצר רודסטר הקלאסית בשם 4-4 מאז 1936. למעט הפסקה בזמן שנות מלחמת העולם השנייה ושינוי עיצוב בשנת 1955, אז גם הוחלף השם ל-4/4, המשיכה המורגן בייצור סדרתי, באותה שיטת בנייה מסורתית שכוללת מרכב מחוזק בקורות עץ (!). אמנם במשך השנים צמח המנוע מנפח 1.1 ליטר לכדי 1.8 ליטר, ונוספו אי-אלו מכלולים מודרניים, אבל הספרטניות והאותנטיות נשארו, ועמן גם הכיף הטהור.

מורגן 4-4 (צילום: אוטו)
מורגן 4-4 - הכי הרבה שנים בייצור|צילום: אוטו

>> גם זה סוג של שיא: בישראל תמיד משלמים יותר על מכוניות

הכתבה מתפרסמת בגיליון יולי של מגזין הרכב "הגה" 

לקבלת גליון של מגזין הגה במתנה לחץ כאן