60 אלף שקל – קיה פיקנטו חדשה - לקרוע את הניילונים
שלא תבינו אותנו לא נכון: כסף זה לא הכל בחיים, ואנחנו דווקא כן רוצים לחנך את בני הנוער לערכים. אבל, יקר מאד לחיות פה, ובשביל ליהנות מהחיים, צריך כסף. אם התמזל מזלכם להיוולד להורים עם כיסים עמוקים, בשכונות מסוימות, אתם בטח יודעים: ישנה תחרות סמויה בין בתי הספר התיכוניים, למי יש יותר. לא, הכוונה לא חלילה למי ממוצע ציונים גבוה יותר, אלא למי יש מכונית יותר חדשה, יותר גדולה, יותר מאובזרת! ואם אתם ילדי שמנת וישבתם להורים חזק על הוריד, אולי יסכימו הנ"ל להפריש כ-60 אלף שקל על מנת לקנות לכם את אחת המכוניות הזולות ביותר בישראל נכון לעכשיו, שהיא גם מכונית טובה מאוד בפני עצמה, קיה פיקנטו. היא לא מושלמת, אבל היא חמודה לכל הדעות, ואחזקתה זולה.

יתרונות: מכונית חדשה מהניילון! פעם זה עלה הרבה יותר. ואפילו תוכלו לבחור את הצבע!
חסרונות: פתיחות? תאוצה? אבזור מפנק? נו טוב, זו לא המכונית לכל אלה.

קיה פיקנטו (צילום: נעם וינד)
קיה פיקנטו - לתיכוניסטים עם הורים מפרגנים |צילום: נעם וינד

20 אלף עד 30 אלף - GMC ספארי - חברים מקיר-לקיר
תחשבו רגע מחוץ לקופסה: עזבו אתכם ממכוניות סטנדרטיות. אין כמו מסחרית גדולה, בשביל להעמיס את החברה' – שישה-שבעה או יותר במספר - ולצאת לבילוי משותף, בעוד הנוכחים יושבים גבוה מעל הכביש. זה מזכיר לי נשכחות: המכונית הראשונה שחברי הטוב קיבל לאחר שהוציא רישיון – זה היה לפני עידן הקרח – הייתה מסחרית גדולה שהצחיקה את החברים לספסל הלימודים, אך הייתה פרקטית בכל הקשור להעמסת תלמידים ושאר משימות שהשתיקה יפה להן. לכו על אמריקנית מפנקת ומאובזרת מאמצע שנות התשעים. היא אמנם שתיינית כרונית ( הרבה יותר מתיכוניסט ממוצע...), אך מערכת גפ"מ תניב ממנה חיסכון הגיוני.

יתרונות: תמורת עשרים אלף שקל פלוס-מינוס, תוכלו ליהנות כל הדרך לאילת (עם קרוז-קונטרול!), וגם לחסוך מלון.
חסרונות: אחזקה לא תמיד זולה, לפעמים אפילו בלשון המעטה, וגם יהיה לכם קושי במציאת מקום חנייה בחניית בית הספר

GMC ספארי
GMC ספארי - הרבה מקום לחבר'ה וחיבה מיוחדת לתחנות דלק

5,000 עד 10,000 שקל – פולקסווגן חיפושית
חיפושית זו הצהרה. לנהוג על מכונית עגלגלה וייחודית שנולדה עם אבא שלך? למה לא – חיפושית היא מכונית מגניבה – מכונית קאלט עם הרבה אופי, שתיקח אותך ואת חבריך לכל מקום (אגב הרבה רעש ובמהירות של כרכרה), והיא גם פשוטה, קלה וזולה לאחזקה: למי שיש ראש פתוח וידיים טובות, אין כמו חיפושית בשביל ללמוד מכונאות בסיסית, לראשונה בחיים. קחו בחשבון, שהיא לא הכי בטוחה (אקטיבית), בעיקר בסיבובים ובעיקר כשגשום, ומומלץ מאד לתכנן עצירה הרבה זמן מראש.

יתרונות: עיצוב שלא מת מאז ימי פרדיננד (פורשה), אמינות מוכחת.
חסרונות: לא זולה לרכישה (יחסית לקטנות אחרות), צפופה, מרעישה, לא בטיחותית, קחו עימכם ונטילטור בתור אמצעי מיזוג...

אין תמונה
פולקסווגן חיפושית - מכונית קאלט עם הרבה אופי


4,000 עד 5,000 שקל – דייהטסו שרייד או סוזוקי סוויפט - להגיע לכל מקום (וגם לחזור משם)
זו הפיאט 127 של שנות התשעים – השרייד היא קופסה קטנה וחביבה, שיודעת לשנע ארבעה או חמישה זבי חוטם ביעילות מופתית. נכון, היא ספרטנית, אולי קשיחה ולא נוחה, יש לה סקס-אפיל של מקרר אמקור משנות השמונים, והתחושה שיש עוד אלפים כמוה על הכביש בוודאי לא הופכת את התיכוניסט שנוהג בה לייחודי. ובכל זאת: תמורת סכום לא גבוה ואחזקה הגיונית, אתם מקבלים מכונית זריזה ואמינה שתיקח אתכם לכל מקום ובחזרה, ללא תלונות ואגב מזגן חזק ויעיל. טיפ: יפנית, יפנית, אבל עדיין ישנה, שימרו כסף לתיקונים.
יתרונות: זולה לרכישה ואחזקה, וגם אם מתה בטרם-עת, תמיד תוכלו לגרוט אותה ולקבל את מרבית הסכום. חסרונות: ספרטנית, אבל במחיר הזה אין הרבה תלונות...

דייהטסו שרייד
דייהטסו שרייד - לא בדיוק פסגה מוטורית אבל אופציה לגלגלים די אמינים ובזול

1,000 עד 3,000 שקל – קטנוע 50 סמ"ק - אולי לקצץ שני גלגלים?
אז חסכתם כמה שקלים, ונטשתם את האוטובוסים. מאז ומעולם, היווה הדו-גלגלי הקטן והזול כרטיס הכניסה של הנוער לעולם הרכב, ואיפשר לו להיות נייד כבר בגיל 16, למורת רוחם של לא מעט הורים מודאגים. נכון, קטנוע 50 סמ"ק (וכל דו-גלגלי באשר הוא) הוא כלי מסוכן, אבל, ברוב ימות השנה, תוכלו להתנייד עימו במהירות לבית הספר, ואפילו להקפיץ הביתה את נערת חלומותיכם – במידה והיא לא פוחדת מרוח בעיניים וסיבובים חדים בחמישים קמ"ש. לרוכבי הקטנוע יש גם בונוס: בשעות הערב, את מדי התיכון יכולים להחליף מדי שליח בפיצרייה השכונתית; בכסף שתחסכו, תוכלו לשאוף למכונית שבסעיף שמעל.

יתרונות: קטנוע יודע לחנות בכל מקום, וגם חוסך המון דלק.
חסרונות: איך בדיוק אפשר לנסוע איתו לאילת?

קטנוע אדום (צילום: iStock)
קטנוע 50 סמ"ק - יותר יעיל מאופניים |צילום: iStock

6.40 שקל (לכיוון...) - אוטובוס מרצדס לתיכוניסט מאותגר התקציב
הנוער של היום מפונק? תמיד, תמיד ישנה האפשרות לנסוע לבית הספר במרצדס גדול ומפנק! אה...זאת אומרת, אם אתם מסתפקים – כמו מרבית התלמידים – במרצדס מסוג אוטובוס של אגד שבו אתם דחוסים עם 49 נוסעים מיוזעים נוספים. נכון, זה בהחלט לא נעים כשמסע בכיוון אחד שאמור לקחת רבע שעה נמשך חמישים דקות, אבל זה אידיאלי למי שלא הוציא רישיון, הפרוטה אינה בכיסו והוא גם מתעצל ללכת ברגל. למרות חוסר היעילות של הרפורמה העכשווית בתחבורה הציבורית – יש דברים גרועים מאלה.

יתרונות: אפשר להירדם ללא חשש, יש מצב להתכונן למבחן בספרות במהלך הנסיעה הלא-נגמרת.
חסרונות: חייבים להסתפק בטעם המוזיקאלי של הנהג!

אוטובוס היברידי
אוטובוס - פחות סטייל אבל הכי חסכוני

>> אפשר גם בזול - כמה מכוניות במחיר של חודש שכירות של דירה בתל אביב

הידיעה פורסמה לראשונה באתר מוטוקאר של מגזין הרכב "הגה"

לקבלת גיליון במתנה של מגזין "הגה" לחצו כאן