פקק תנועה (צילום: MCCAIG, Istock)
שנה של שינויים בשוק הרכב המקומי|צילום: MCCAIG, Istock

שנה סוערת למדי עברה על שוק הרכב המקומי: שוק הליסינג נחלש באופן משמעותי, מגרשי המשומשות הוצפו בכמות אדירה של מכוניות ללא דורש שחייבה את הסוחרים לחתוך מחירים, המכוניות הקטנטנות שעד לפני שנתיים כמעט ולא נמכרו כאן הפכו - עם תג מחיר של כ-60 אלף שקלים כולל ניילונים על המושבים - ללהיט מכירות שמהווה היום כבר כ-10 אחוזים מכלל השוק, היבואנים נאלצו לצאת בשלל מבצעי מכירות שלימדו את הלקוחות לדרוש ואף לקבל הנחות משמעותיות, לאחר 15 שנים בצמרת מאזדה איבדה את מעמדה האיתן בצמרת לטובת יונדאי ולמרות כל התהפוכות והמהמורות שנת 2011 תיזכר גם כשנת שיא במספר כלי הרכב החדשים שעלו השנה על כבישי הארץ - לא פחות מ-225,949 איש התחדשו ברכב חדש.

בין לבין, הגיעו השנה לארץ קרוב ל-30 דגמי מכוניות חדשים בטווחי מחירים שבין 60 אלף למעל מיליון שקלים כדי להתחרות על ליבו ועל כיסו של מר ישראלי. הן הגיעו משלל ארצות, בצורות רבות, רמות אבזור מגוונות ובמטרה להתאים לשימושים שונים.

מכוניות בנמל (צילום: נעם וינד)
קרוב לרבע מיליון מכוניות חדשות על הכבישים|צילום: נעם וינד

למרות שעיקר המכירות בשוק הרכב הישראלי מתמקדות בסגמנטים העממיים והשימושיים, לבד מכמה דגמים שהגיעו במהלך 2011 וצפויים לתפוס נתח משמעותי ביותר בטבלאות המכירות בשנים הקרובות, חלק לא מבוטל מהדגמים החדשים שהגיעו לארץ במהלך השנה החולפת הם דגמי נישה שבוודאי ימכרו בכמויות מוגבלות למדי.

אז מהן המכוניות שעשו את שנת 2011 בשוק הרכב הישראלי?

עוררו עניין בשוק הרכב המקומי

אי אפשר שלא לציין כמה מכוניות מעניינות מאוד שהגיעו השנה לארץ אך לא זכו להכלל בחמישיה הפותחת שלנו:

ניסאן GT-R
גודזילה עשתה עליה
לאחר עיכובים בשל רעידת האדמה והצונאמי ביפן שהשמידו את מפעל אינפיניטי ואת קווי היצור של דגמי הקצה של ניסאן, ה-370Z וה-GT-R, לקראת סוף השנה ה-GT-R או גודזילה בלשון העם, על ביצועיה המטורפים, נחתה סוף סוף בארץ כדי להוכיח שלא חייבים סמל של פרארי או פורשה כדי להגיע למהירות תלת ספרתית בתוך 3 שניות.

לאחר שמותג אופל הוזנח על ידי היבואנית הקודמת, חברת UMI, בתחילת 2011 נחתו כאן האינסיגניה, האסטרה והקורסה כשמאחוריהן ניצב השחקן המרכזי בשוק הליסינג ובולדוזר מוטורי רציני – שלמה שמלצר, שמבטיח להפוך את המותג האירופאי לאחד המובילים בשוק הרכב המקומי בתוך מספר שנים.
 
שלמה שמלצר (צילום: נעם וינד)
שלמה שמלצר מבטיח להפוך את המותג האירופאי לאחד המובילים בשוק הרכב |צילום: נעם וינד

לקסוס CT200h (צילום: נעם וינד)
לחבק עצים בניחוח פרימיום|צילום: נעם וינד
במותג היוקרה מבית טויוטה, לקסוס, לקחו את הפריוס ההיברידית האייקונית, החליפו את המראה הצעצועי, עטפו את הפלסטיקה הזולה בניחוח פרימיום והציגו את ה-CT200h, הלקסוס הראשונה עם תג מחיר של מתחת ל-200 אלף שקלים ומכונית המאפשרת להצטייד באג'נדה ירוקה בניחוח מחלקה ראשונה.

שני ג'מוסי שטח יאנקים, בדמות פורד אקספלורר וג'יפ גרנד צ'ירוקי, נחתו השנה בארץ והראו לנו שלמרות שמירה על מימדי הסופר-סייז ומנועים גדולי נפח, האמריקאים למדו משהו ועשו קפיצת דרך משמעותית שהפכה את ה-SUVים האייקונים סוף סוף לכלים מוטוריים ראויים ואיכותיים.

פורד אקספלורר (צילום: נעם וינד)
ג'מוס עם יכולת|צילום: נעם וינד

שברולט, שעד לפני מספר שנים נתפסה כיצרנית של יאכטות אמריקאיות באורך של לפחות 5 מטרים ממשיכה להתחזק בישראל בעיקר בזכות החטיבה הקוריאנית שלה. השנה נחתו כאן הספארק והסוניק, שתי מכוניות קטנות מימדים ומשמעותיות ביותר בעבור היבואנית UMI אשר מציגות בדיוק את ההיפך ממה ששברולט הציעה בעבר.
 
שברולט ספארק (צילום: נעם וינד)
שברולט משנה כיוון |צילום: נעם וינד

סאנגיונג
סוף סוף עיצוב שלא כואב בעין
למרות שהיצרנים הקוריאנים זוכים להצלחה מרשימה בשוק הרכב הישראלי, סאנגיונג שנמצאת כאן לא מעט שנים לא מצליחה לזכות לאהדה מקומית. יתכן כי הסיבה לכך נעוצה במבחר המצומצם של דגמי החברה המתאפיינים בעיצובים הזויים עד כעורים. אחרי תקופת יובש ארוכה, ברבעון האחרון של 2011 הגיע לכאן הקורנדו, רכב פנאי-שטח מודרני ועדכני מבחינה מכנית ואולי ראשון של החברה שאפשר להסתכל עליו מבלי להבהל.
יונדאי i25
הרבה יותר מרשימה מהאקסנט
אין ספק שקטגורית התת-משפחתיות התאפיינה במשך שנים במכוניות מבאסות למדי, מוטוריקה בסיסית שזכתה למספרי מסירות מרשימים בשל עסקאות ענק במחירים סודיים וסופר-אטרקטיביים לשוק המוסדי וכרטיס תדלוק חופשי לעובדים זוטרים. בתחילת השנה נחתה כאן ה-i25  של יונדאי והוכיחה שגם בתוך מגבלות הסגמנט הלוזרי הזה אפשר לקבל מכונית לא מביכה.

ועכשיו, קבלו את החמישיה הפותחת של ישראל 2011:

מקום חמישי - ריינג' רובר איווק
על הנייר זה נשמע ממש גרוע: בעל בית הודי לוקח מנוע של פורד, נוטש את המסורת עליה מתבסס המותג ונותן לפוש-ספייס, הלא היא ויקטוריה בקהאם, לפקח על כל המישמש הזה.

במציאות, הריינג' רובר איווק היא אחת המכוניות המעניינות ביותר שהגיעו השנה לכבישי ישראל. היא אמנם לא חיית שטח כמו שאר דגמי מותג השטח הבריטי אבל יש לה נוכחות מהפנטת, פנים מפנק העשוי בטוב טעם ויכולות כביש שלא מביישות מכונית ספורט.

נהגנו השנה על הרבה מכוניות מצוינות, אבל רק מעטות  הצליחו באמת לרגש אותנו. האיווק, שנבחרה אגב  על ידי טופ-גיר כמכונית השנה, היא אחת מהן.

מבחן דרכים - ריינג' רובר איווק

 

ריינג' רובר איווק (צילום: נעם וינד)
יש לה נוכחות מהפנטת, פנים מפנק העשוי בטוב טעם ויכולות כביש שלא מביישות מכונית ספורט|צילום: נעם וינד

מקום רביעי - יונדאי i35
אמנם יונדאי הצליחה גם ללא משפחומטית בתצורת סדאן לכבוש את הבכורה בשוק הרכב המקומי, אך לאנשי "כולמוביל" היה ברור שכדי לבסס לאורך זמן מעמד איתן בצמרת יונדאי חייבת שתהיה לה סדאן מוצלחת במרכז היצע הדגמים.

בשיא החום בקיץ החלום הרטוב של אנשי כלמוביל התגשם ולמרות שתוכננה בעבור השוק הקוריאני והאמריקאי וכלל לא הייתה אמורה לעבור תקינה אירופאית ה-i35 נחתה כאן עם תא מטען נפרד, מנוע 1.6 ל' וגיר אוטומטי.

ה-i35  אמנם לא המציאה או חידשה שום דבר אבל היא מגיעה עם עיצוב נאה ובולט, יכולות כביש סבירות, מרחב פנימי מצוין, מנוע חזק, גיר אוטומטי זריז עם 6 יחסי העברה, תא מטען ענק ומוניטין אמינות וסחירות מוכחים וזה ממש לא יהיה הימור פרוע מדי להעריך שבשנה הבאה זו תהיה גם המכונית הנמכרת בישראל.

>> מבחן דרכים - יונדאי i35 

 

יונדאי i35 (צילום: נעם וינד)
זה ממש לא יהיה הימור פרוע מדי להעריך שבשנה הבאה זו תהיה המכונית הנמכרת בישראל|צילום: נעם וינד

מקום שלישי - פורד פוקוס
אחרי שלקראת אמצע השנה היה ברור ל"דלק רכב" שאחרי 15 שנים בצמרת מאזדה הולכת לאבד השנה את הבכורה ל"כלמוביל" ויונדאי, גיל אגמון וחבורתו החליטו להוריד את הכפפות ומכיוון שמחליפה ל-3 עוד לא נראית באופק ושער היין משתולל הם הנחיתו כאן את הפורד פוקוס החדשה בלא פחות מ-20 גרסאות שונות ובתמחור אטרקטיבי מאוד של החל מ-105 אלף שקלים (לדגם 1.6 עם מרכב האצ'בק ותיבת הילוכים ידנית).

הפוקוס החדשה מוצעת ב-3 רמות גימור, שכולן, כולל גרסת ליסינג, מגיעות עם בקרת אקלים מפוצלת, דיבורית בלוטות' מובנית ותיבת הילוכים אוטומטית כפולת מצמדים ומציעות אבזור מעל לסטנדרט הנהוג בסגמנט וכן ב-3 אופציות מנוע – 1.6 ל' אטמוספרי, 2.0 ל' עם הזרקה ישירה ו1.6 ל' מוגדש ועצבני וב-3 תצורות מרכב – האצ'בק שיקי, סדאן מתבקש וסטיישן, או כמו שב"דלק רכב" מתעקשים לציין – "טורר" – שימושי.

אין מנוס מלציין כי הפוקוס בדורה השלישי, למעט תא מטען מוגבל למדי בגרסת הסדאן, מציבה רף חדש בסגמנט המשפחתיות הקומפקטיות העממיות בארץ ישראל.

>> מבחן דרכים – פורד פוקוס

פורד פוקוס (צילום: נעם וינד)
מציבה רף חדש בסגמנט המשפחתיות הקומפקטיות העממיות|צילום: נעם וינד

מקום שני - קיה פיקנטו
הפיקנטו היא ההוכחה לכך שגם מכונית מסגמנט בסיסי יכולה להיות שובת לב.

פיטר שרייר, מעצב קיה, עשה זאת שוב והצליח – על בסיס הפלטפורמה האפרורית של היונדאי i10 – ליצר מכונית שיקית ומדליקה.

לא מדובר רק במראה, הפיקנטו, בשילוב עם מנועים יעילים, כיול מתלים ושלדה מדויקים ותא נוסעים לא קמצני, לא מרגישה לרגע כמו פשרה כואבת של תקציב מוגבל ומעבר לחסכוניות ויעילות היא מכונית שפשוט כיף לנהוג ולהיות בה.

>> מבחן דרכים -  קיה פיקנטו

קיה פיקנטו (צילום: נעם וינד)
משהו קטן וטוב|צילום: נעם וינד

ומהו הדגם שכובש את הפסגה השנה?
האם מדובר במכונית עממית ופופולרית או אולי במכונית סופר יקרה ונדירה?

שוב ושוב עברנו במערכת על כל הדגמים שהגיעו השנה לארץ ודשנו בנושא מכל זווית ובכל פעם, בסופו של דבר, הגענו לאותו שם דגם מפתיע. גם משאל בין כמה מבכירי עיתונאי הרכב בישראל שנתבקשו לתת רק שם אחד מבין כל מגוון הדגמים שהגיעו השנה לארץ הוביל לאותה מסקנה. כולם היו תמימי דעים.

יונדאי וולוסטר היא מכונית השנה בישראל.

יונדאי וולוסטר (צילום: נעם וינד)
צילום: נעם וינד
בשנה בה הקוריאניות כבשו את השוק בסגמנטים המרכזיים, הגיעה הוולוסטר והציגה מתכון פיוז'ן רענן ומקורי המשלב בין מרכב א-סימטרי עם יתרונות שימושיים ותצורה של מכונית קופה ונוכחות שאי אפשר להתעלם ממנה.

לוולוסטר יש פרונט כוחני ועדכני, אחוריים מאוד מיוחדים ואבזור כמו שצריך – מחישוקים קלים בקוטר "17, יציאת מפלט עצומת מימדים, מושבי ספורט, מערכת שמע עם מסך מגע ובעיקר יש לה תג מחיר מדהים של 110 אלף שקלים לגרסת ה-1.6 הידנית (120 לגרסה המצוידת בתיבת הילוכים כפולת מצמדים עם תפעול מההגה).

אמנם חייבים לציין, 140 הסוסים הקוריאנים שמפיק מנוע ה-1.6 ל' לא ידביקו אתכם לכסא בתאוצות מסמרות שיער וגם יש מכוניות ספורטיביות שמנהלות תקשורת טובה יותר עם הנהג, אבל לוולוסטר יש בהחלט קצב תנועה מרשים ברוב תנאי הדרך, אחיזת כביש סופר-גבוהה, הגה מהיר תגובה, מושב אחורי לא תיאורטי ולוק של מכונית הרבה יותר יקרה ממחירה בפועל.

>> מבחן דרכים – יונדאי וולוסטר

למרות מסע פרסום מטופש המתמקד בא-סימטריות של המכונית ולא בעיצוב הקופה הבולט ובתג המחיר המדהים ניתן לקוות כי מספיק לקוחות פוטנציאלים הבינו שבעבור הסכום שעד לא מזמן הספיק ללא יותר מסופר מיני טרוויאלית או מקסימום למשפחומטית משמימה – ניתן לרכוש היום קופה רעננה, כובשת ומסובבת ראשים.

יונדאי וולוסטר (צילום: נעם וינד)
מכונית קופה כובשת במחיר של משפחומטית משמימה |צילום: נעם וינד

>> המכוניות שיעשו את 2012 

>> הנבחרות של 2010