התופעה חוזרת על עצמה לקראת כל פסח: עושה רושם שחג החרות הזה מוציא מדינה שלמה מדעתה וכל תושביה נכנסים למניה בלתי נשלטת של קניית מזון לארוחה ונקיונות יסודיים במיוחד.
חברים, אפשר לחזור לפרופורציות. מדובר בארוחת חג אחת שיש להניח שהאנשים שמגיעים אליה לא מגיעים אחרי 40 שנים במדבר. ובאשר לניקיונות – מה, לא ניקיתם כל השנה שכעת אתם צריכים לעשות מבצע חפיף כולל בשילוב כמות של תכשירים כימיקלים גדולה מכל מה שנמצא במאגרי הנשק הלא קונבנציונלי של סדאם חוסיין?
בעוד שכולם מדברים על הנקיונות היסודיים בבבית, שמתי לב שאף אחד לא ממש מדבר על ניקוי הרכב לקראת החג. משונה, דווקא המקום שבו משפחת ישראלי, ובמיוחד משפחות דתיות ושומרות מסורת, נמצאות במהלך חול המועד יותר זמן מאשר בבית לא מוזכר בטירוף הנקיון הכולל.
הרכב לא מתלכלך? אין בו חמץ? בואו ננסה רגע להזכר איך נראה רכב משפחתי ממוצע, במיוחד כזה של משפחות עם ילדים קטנים ואחרי הזעזוע נגיע למסקנה שמה שנמצא שם על השטיחים, ריפודי המושבים, דיפוני הדלתות ומה שמסתתר בכל חרך וחריץ למעשה יכול להאכיל במקרה חירום משפחה שלמה.
אז איך נפטרים מכל הבלאגן הזה? האם מספיק ביקור בשטיפה אוטומטית או שצריך לעשות בו ביעור חמץ קפדני ולחפש עם נר חמץ בכל פינה כמו בבית?
הרב שלמה אבניר מביא באתר האינטרנט שלו צרור של עצות ותקנות באשר למה שצריך ולא צריך לנקות לקראת הפסח. בסעיף המתייחס לניקוי הרכב הוא מציין: "מוציאים שטיחים, אוספים לכלוך ביד, אין צורך בשואב אבק. מנקים תאים ומגירות, אין צורך לשפוך מים ולפרק כסאות. בכלל אין צורך לפרק שום דבר עם מברגים. ממה נפשך - אם זה נגיש, אפשר להוציא בלי מברג. ואם אין זה נגיש - לא יצא גם בפסח, ניקוי רכב לוקח עשר דקות."
אבל לא בכל הזרמים ביהדות כל כך מקלים עם המנקים. הרב חיים זילבר קצת יותר קפדן אבל עדיין מדגיש "אבק זה לא חמץ, ונראה שמבצעי הנקיון לקראת פסח קצת יצאו מפרופורציות והפכו למשהו תרבותי רחב יותר מאשר הצורך הנקודתי בביעור חמץ".
בכל מקרה הרב זילבר מציין שיש לנקות טוב, לשאוב את הריפודים, להקפיד לשאוב בין החריצים, להרים את המושב האחורי, לשאוב מתחת למושבים הקדמיים ולהקפיד לנקות גם את תאי האחסון ברכב ואת תא המטען. הרב זילבר מציין שאין צורך להרטיב את המושבים ומספיק גם ניקוי בתחנת שטיפה כל עוד מקפידים מעט יותר מהרגיל על הניקיון של פנים הרכב. ומה אם בכל זאת משהו נכנס מתחת לשטיח הרצפה של הרכב? אני מנסה לברר. "צריך לפעול בהגיון. גם בתא המנוע לא צריך לנקות אפילו שיתכן שאיזה מוסכניק אכל מעליו וכמה פרורים של חמץ מצאו להם מנוחה שם", מרגיע הרב זילבר."
הציבור הדתי שלא יכול לטייל בסופי השבוע צפוי לנצל את ימי חול המועד לטיולים ברחבי הארץ. משפחות דתיות רבות לא מחזיקות רכב ואחרות מחזיקות רכב מיושן שלא מתאים לנסיעות ארוכות ועל כן דתיים רבים שוכרים מכוניות לימי החג. חברת השכרת הרכב קל אוטו החליטה להתחשב בציבור הדתי ולהכשיר לפסח שליש מכלי הרכב העומדים להשכרה בכל סניפיה. הרב החרדי חיים זילבר ערך הדרכה מיוחדת לצוות העובדים של החברה באשר למה שצריך לנקות, אלו חלקים בפנים הרכב יש לפרק כדי לנקות באופן יסודי והיכן עלולים להסתתר פירורי חמץ ברכב. על כלי הרכב שינוקו באישור רבני תודבק מדבקה עם הכיתוב "כשר לפסח". בנוסף החברה תציע ללקוחות מהמגזר החרדי לשכור רכב בערב הפסח לכל החג ולשלם רק על ימי החול, כלומר שני ימי השכרה במתנה.
איך מנקים את הרכב
אם פעם היה ניתן לראות בכל סופשבוע אנשים רבים שוטפים ומנקים את מכוניותיהם, היום מחזה שכזה הפך לנדיר למדי והרוב מסתפקים בביקור במכונות השטיפה האוטומטיות.
ביקור של פעם בשבוע וחצי-שבועיים בתחנת שטיפה יצמצם את חשבון הבנק שלכם בכ-1500-2000 שקלים בשנה ובמקרים רבים אמנם יבריק נקודתית את הרכב אך לאורך זמן יפגע בצבע בשל שימוש במברשות שעושות שריטות קטנות ופוגעות בשכבת הברק של הצבע.
אם כן, מדוע לנקות רק לקראת פסח? מה דעתכם ללכת על אולד סקול ולעשות את זה לבד? גם טוב לכיס, גם קצת פעילות גופנית וגם יותר טוב לרכב.
דבר ראשון מומלץ לא להיות עצלנים ולשטוף את הרכב לעיתים קרובות. כשמקפידים לשמור על תחזוקה שוטפת כל ניקוי לא אורך זמן רב מדי. כשמנקים פעם בחודשיים הרכב כולו מכוסה בשכבה של אבק, בוץ, לשלשת ציפורים ושאר ירקות והמשימה הופכת לסיזיפית למדי.
השמש הישראלית, החול המדברי ושאר מזיקים הם אכזריים ביותר לרכב (זאת אחת הסיבות שרכבים באירופה נראים הרבה יותר שמורים).
כדי לשמר את פנים וחוץ הרכב במצב טוב חייבים להשקיע בתכשירים ייעודיים שישמרו על חלקי הרכב השונים.
ניקוי לכלוך נקודתי
ביום יום, בלי קשר לשטיפת הרכב, במידה וגיליתם על הרכב מזכרת כמו לשלשת של ציפורים או עטלפים או שרף עצים – יש לנקות ברגע שרואים שכן אחרת החומציות חודרת את שכבת ההגנה של הצבע ומשארה סימן קבוע ובלתי הפיך.
הכי חשוב לזכור: אל תנסו לגרד על יבש את המזכרת. יתכן שהיא תרד אבל לא פעם זה יקרה יחד פיסת צבע של הרכב ועל כן בשלב ראשון יש להרטיב היטב את המקום. לוקחים סמרטוט, טובלים אותו בדלי עם מים או יותר טוב מים ומעט סבון, מניחים את הסמרטוט ספוג המים על המקום וממתינים כ15 שניות כדי שהמים ירככו את מה שיש להסיר ואז מנסים בעזרת הסמרטוט להסיר את המזכרת. ירד בקלות? יופי! לא ירד? הרטיבו שוב את הסרטוט בכמות נדיבה של מים וחזרו על הפעולה שוב. בכל מקרה אל תשפשפו בכוח.
ניקוי חיצוני
למיומנים, שטיפה חיצונית של רכב היא פעולה פשוטה ומהירה שכוללת 4 שלבים: שטיפה ראשונית מהירה, סיבון, שטיפת הסבון וניגוב. רכב תמיד שוטפים במקום מוצל אחרת לא משנה כמה מיומנים תהיו יכולת הייבוש המהירה של השמש המקומית לא תאפשר לכם להגיע לתוצאה טובה. אין צורך לבזבז כמויות של מים גדולות, את השטיפה הראשונית ניתן לבצע בעזרת דלי. אפשר לשטוף עם צינור אבל אין צורך בשטיפה ארוכה ומבזבזת מים. אפילו רכב גדול לא צריך לא יותר מדקה של שטיפה ראשונית. לאחר מכן ממלאים דלי עם מים ומעט שמפו למכוניות או במקרה הפחות טוב סבון ידיים נוזלי. חשוב להדגיש שכל חומר ניקוי ביתי אחר (כמו אבקת כביסה, סבון כלים, חול ניקוי, אקונימיקה וכדומה) יגרום לנזק לצבע ואסור להשתמש בו. בעזרת ספוג אמבטיה או סמרטוט כותנה (ולא שום סקוץ'-ברייט או בד לא עדין) עוברים על כל הרכב. במידה והרכב היה מאוד מלוכלך רצוי להחליף את המים בדלי באמצע הפעולה כדי לא למרוח לכלוך. חשוב לא להפריז בכמות הסבון משום ששימוש בכמות גדולה של סבון תקשה על הורדתו מהרכב. לאחר שגמרתם לסבן יש לשטוף בשנית את הרכב. שוב, אין שום סיבה לבזבז הרבה מים: רכב גדול לא יצריך יותר מ-4-3 דליים או שתי דקות עם הצינור כדי להוריד את כל הסבון. אמנם לאחר השטיפה השנייה הרכב נראה נקי אך כדי להגיע לתוצאה באמת טובה חייבים לייבש את הרכב, רצוי באמצעות מטלית מיקרופייבר, מגבת רחצה גדולה ישנה או בעזרת ג'ילדה שמעט פחות ממולצת.
ניקוי פנימי
ניקוי פנים הרכב הוא משימה קשה יותר שבמידה ולא נעשית לעיתים קרובות עלולה להיות מייאשת מעט. כמו שבבית אתם מגבילים את הילדים שלכם ולא נותנים להם לאכול חופשי בכל מקום רצוי ללמד אותם שגם הרכב ראוי לקצת כבוד ויש להמנע ככל האפשר מלאכול בו. אבל אם כבר אכלו ומן הסתם לכלכו הקפידו לנקות, ממש כמו בבית, מיד. לכלוך ושאריות מזון יבש או נוזלי חודרים לאחר זמן קצר לסיבי הבד ולשטיח והופכים לכמעט בלתי ניתנים להפרדה.
בלי קשר לניקוי נקודתי של לכלוך רצוי להשקיע, למען האווירה הנעימה ברכב, אחת לכמה שבועות, בניקוי חלל הרכב: בשלב ראשון יש להוציא את שטיחוני הרכב, להקפיד שהלכלוך שעליהם לא ישפך ברכב ולנער אותם. רצוי גם לשטוף אותם ולהשאירם ליבוש בשמש עד שיהיו יבשים לחלוטין.
את הריפודים והשטיחים יש לשאוב. מרביתם של השואבים העובדים על זרם ממצת הרכב חלשים מדי ויתקשו להתמודד עם הלכלוך והחול ברכב. רצוי להשתמש בשואב ביתי או בשואב המופעל על מטבעות בתחנת דלק.
כתמים על הריפוד הם משימה לא פשוטה, במיוחד על מושבים בהירים. בכל ניסיון להסיר כתם יש לנקות את כל המושב (אם מנקים נקודתית נשאר סימן בגבולות הניקוי) בעזרת מטלית רטובה עם מעט סבון ולאחר מכן יש להשאיר את הרכב פתוח עד לייבוש מלא אחרת ייווצר בחלל הרכב ריח רע שיכול להשאר גם שבועות.
בשוק יש גם שלל של תכשירים המייצרים קצף שאמור להוריד כתמים, רובם עם יעילות מוגבלת למדי ובמידה ויש לכם ילדים ומושבי רכב בהירים היינו מציעים לכם לשקול לשים כיסוי למושב האחורי בלבד משום שבמרבית המכוניות המודרניות במושבים הקדמיים מותקנות כריות אוויר וכיסויים ישבשו את פעולתן.
תחזוקה לאורך זמן
ממש כמו שבני האדם משתמשים בתכשירי הגנה מהשמש הקופחת, גם הרכב שלכם צריך את עזרתם של כמה תכשירים.
על מנת לשמור על איכות וברק הצבע למשך שנים יש לעשות ציפוי וקס כל חצי שנה. בשוק יש עשרות סוגים של ציפויים שונים במגוון מחירים מ-25 ועד ל-100 שקלים ואף צפונה מכך. לכל אחד יתרונות וחסרונות אך בגדול מרביתם יעשו עבודה לא רעה.
עם זאת, חשוב מאוד להקפיד על כמה כללים בסיסים כי אחרת במקום להגן על צבע הרכב אתם יכולים לגרום לנזק בלתי הפיך שיכול להרוס את הצבע ולגרום להתקלפותו.
פנו לכם לפחות שעה וחצי. אל תעשו וקס כשאתם ממהרים כי החיפזון הזה יכול לעלות לכם ביוקר. וקס מורחים על רכב נקי רק אבל רק בצל מוחלט ומלא וכשמרכב הרכב קר ולא חם. רצוי למרוח את הרכב בחלקים: כנף, דלת, גג וכיוצא בזה ולהבריק מיד. מריחה של כל הרכב תקשה מאוחר יותר על ההורדה של הוקס שכבר התייבש. חשוב להוריד את הוקס ולהבריק את הרכב היטב. בדקו מכמה זוויות שלא נשארו שאריות ובמידה שיש לכם ספק עברו שוב עם מטלית כותנה נקיה (חולצת טי שירט ישנה מתאימה למשימה במיוחד) על החלק. הקפידו להוריד את כל החומר מהפינות ומהקימורים של הפח.
בחלקים גדולים החשופים ביום יום לשמש ישירה כמו גג הרכב ומכסה המנוע רצוי למרוח בשני חלקים ולהבריק תוך כדי הקפדה יתרה לא להשאיר שאריות. יש לכם ספק? הבריקו שוב! עדין מקנן ספק? סיימו למרוח ולהבריק את כל הרכב ושטפו אותו. זה אמנם יעממם מעט את הברק הראשוני אבל יוריד שאריות וקס מסוכנות.
על מנת למנוע פיצוצים ולשמור על חלקי הפלסטיק והסקאי של הרכב, לפחות אחת למספר חודשים יש למרוח או להתיז עליהם חומר הגנה והברקה לפלסטיק. ישנם בשוק חומרים ברמות שונות אך חשוב להקפיד לאחר ההתזה למרוח את החומר ולהוריד שאריות מצגים כמו לוח השעונים או מסך הפיקוד בעזרת מטלית נקיה שלא משאירה סיבים.
אם השקעתם במושבי עור, על מנת לשמור על מראה יוקרתי למשך שנים חייבים לפחות פעמיים בשנה למרוח חומרים ייעודיים לעור שמקנים לו גמישות ומונעים פיצוצים והתיישנות מהירה של הריפוד היוקרתי.
שיהיה לכם חג נקי!
>> אולי עדיף שישארו מלוכלכות - המכוניות המכוערות בעולם