שם זין (צילום: jabiru, Istock)
כך תנהגו אם אתם רוצים להיות מעורבים בתאונה|צילום: jabiru, Istock

מחקרים ברחבי העולם בודקים מהן הסיבות המרכזיות והמקובלות לתאונות דרכים בכל מיני מקומות בעולם. כל אזור והתאונות שלו – יש מי שמרבים לפגוש בדובים משוטטים, יש מי שכבישים קפואים מרבים להפגיש אותם עם עצים עבותים ואילו אנחנו הישראלים נוטים להאשים את התשתית הלא סלחנית, העומס בכבישים והאכיפה הלא יעילה של המשטרה.

 כולם אשמים, כמובן, חוץ מאתנו. אנחנו, ללא צל של ספקן, נהגים מצוינים שלא עושים אף פעם טעויות. ובכל זאת, אספנו כאן חמישה מנהגים מקומיים בולטים שמי שממש רוצה לעשות תאונה – טוב שיקפיד שלא לדבוק בהם:

להתעסק בסמסים, ג'י.פי.אסים
מי שלא מכיר בעוצמת הפגיעה בריכוז שמביאה ההתעסקות בטכנולוגיה בזמן נהיגה – לא ממש היה פה בעשור האחרון. לא מעט מחקרים מציבים את הסחת הדעת משימוש בטלפון הנייד או בג'י.פי.אס כסיבה הנפוצה והמרכזית לתאונות דרכים בעידן המודרני. מילה רצופה אחת בסמס – ואנחנו בנתיב שלידנו, ואם נמצא שם עוד מישהו שבדיוק מסמס – המפגש בינינו מובטח.

סמס ונהיגה
שימוש במכשירים שיסיחו לכם את הדעת הוא מתכון בטוח לתאונה

לנהוג קרוב למשאיות
הן כבדות ומסורבלות וכיף לנצל את משך ההאצה הארוך שלהן כדי להידחף לפניהן בפקק, נכון? בואו נוסיף רק שהסרבול והכבדות שלהן מביאות גם לבעיות ראייה בקרב הנהגים – לא בגלל שהם צריכים משקפיים, אלא בגלל שהם פשוט אינם רואים אותנו, במכוניות הפצפונות שם למטה, בעיקר אם אנחנו חולפים על פניהם מימינם. נוהגים להתקרב למשאיות? זו בהחלט דרך יעילה לשנות מצב צבירה.

צפו: מכוניות על הקרח (צילום: רויטרס)
לחתוך משאיות מימין - למי שממש ממהר לעולם הבא|צילום: רויטרס

לתפוס את ההגה עייף
לא מדובר רק בשעות הלילה, או אפילו בשעות אחר הצהריים המוקדמות – המועדות להירדמות. אם במקום לשבת ולשתות קפה, או להשתרע לאיזו חצי שעת מילוי אנרגיה, אנחנו מעדיפים לנסוע אל היעד – אנחנו לא בהכרח נוטים להירדם ולנחור – אלא להיות סתם עייפים. מה זה אומר? להגיב לאט או להפעיל שיקול דעת מוטעה (מי, אני?) כמו למשל – לאמוד את הזמן שייקח למשאית ממול להגיע לצומת. אאוץ'.

גבר נוהג בלילה (צילום: damircudic, Istock)
העיניים נעצמות, התגובות הופכות איטיות |צילום: damircudic, Istock

להזדרז להגיע
הכוונה היא לא לנסיעה במהירות גבוהה אלא למצב בו אנו באיחור ובלחץ וממהרים להגיע לאנשהו, או אז אנחנו נוטים לעשות שטויות. נצמדים למכונית שלפנינו (ע"ע לא לשמור מרחק), עוברים בין נתיבים, זועמים על מי שהעיזו לעקוף אותנו ובמקום להתרכז בהולכי הרגל - עסוקים בחשיבה אינטנסיבית על התירוץ שיתקבל טוב מכולם בנקודת היעד.

נהג עצבני (צילום: istockphoto)
צועקים על ההוא משמאל, חותכים מימין ולא עוצרים להולך רגל במעבר חצייה|צילום: istockphoto

לא לשמור מרחק
אישה חכמה אחת, דווקא לא נהגת בטיחותית במיוחד, אמרה לי פעם שעל מנהג אחד היא מקפידה תמיד – שמירת מרחק. פריקים של שליטה חייבים את זה לעצמם: אם אנחנו לא שומרים מרחק – אנחנו נותנים למי שנוסע לפנינו להחליט אם (לבלום בפתאומיות ואז) תהיה תאונה – או לא.

תאונת דרכים (צילום: יהונתן בן דוד, עיתון
כשאתם לא שומרים מרחק זה שלפניכם יקבע אם תהיה תאונה – או לא|צילום: יהונתן בן דוד, עיתון "במחנה"

>> מדריך להישרדות בשולי הכביש

הידיעה פורסמה לראשונה באתר motorcar של מגזין הרכב "הגה"
לקבלת גליון של מגזין הגה במתנה לחץ כאן