וויליס ג'יפ - פשוט וגאוני -  1941 דרך גלגולים שונים עד היום...
לחץ זמן וצרכים דחופים מביאים לעתים לעולם הברקות גאוניות. "ג'יפ", קראו החיילים האמריקנים של מלחמת העולם השנייה, כשראו את מנצח מכרז רכבי הלחימה של צבא ארה"ב. "ג'יפ" היא, בין היתר, הדמות החייכנית והחמודה שהופיעה לצד פופאיי המלח באותם ימים, דמות שיכולה היתה להגיע לכל מקום שחפצה להיות בו. 11 יום להכנת תוכנית לפיתוח הרכב הצבאי ועוד כמה עשרות ימים להצגת האבטיפוס הספיקו, בסופו של דבר, בכדי להביא לאוויר העולם את אחד מכלי הרכב היעילים ביותר בהיסטוריה האנושית, וזה שהביא לאמריקנים, יותר מכל רכב אחר, את בשורת רכבי השטח.

ג'יפ (צילום: nwinter, Istock)
ג'יפ - אייקון אלמותי |צילום: nwinter, Istock

>> לחצות את הרוביקון עם ג'יפ רוביקון 

פורד F150 - מה שהאמריקנים אוהבים - 1948 עד היום
כבר יותר מ-60 שנים הוא עמנו, משלב בין הגאווה האמריקנית הלאומית לטרנד החקלאי שהביא לכך שמאז ובמשך עשרות שנים, כל אמריקני שמכבד את עצמו הביא הביתה טנדר גדול ואופנתי. מאז ועד היום ה-F150 הוא כלי הרכב הנמכר בהיסטוריה האמריקנית ובכלל - הטנדר הנמכר בעולם מאז ומתמיד.

פורד F150
פורד F150 - הרכב הנמכר ביותר באמריקה

>> החיקוי הסיני של ה-F150 של פורד 

האמר H1 - גיבור מלחמה - 1990-2006
רכב הצבא האולטימטיבי נולד בכלל כראשי תיבות, HMMWV וזכה מיד לכינוי החיבה "האמווי" (Humvee). רכב השטח הרבוע, הכבד והגבוה זכה לאהדה גדולה בקרב האמריקנים וחבריהם ברחבי העולם בזכות השתתפותו ההירואית במלחמת המפרץ הראשונה. מספרים שארנולד שוורצנגר בכבודו ובעצמו שכנע את מפתחי ההאמווי שיציגו את הגרסה האזרחית שלו, האמר. מאז, כמושל מדינת קליפורניה, נאלץ שוורצנגר להפוך את עורו ולחתור למכוניות ירוקות ועל כן הפעם הפציר באנשי GM, שהחזיקו במהלך השנים במפעלי האמר, שיפתחו גרסה חשמלית... ההאמר היה ונשאר כל מה שהירוקים מתעבים. בצל הזינוקים האדירים במחירי הדלק בעשור הקודם והגברת השיח בעניינים הירוקים - עבר המותג מן העולם והביא במקומו סדרה של מכוניות ירוקות מסקרנות.

האמר מעופף (צילום: ביטאון חיל האוויר)
האמר - כוכב מלחמת המפרץ הפך לשנוא על חובבי הסביבה|צילום: ביטאון חיל האוויר

>> איך הפך ההאמר מאייקון פטריוטי לסמל לחזירות 

GM EV1 - ניסויים בחשמל - 1996-2003
אחת המכוניות החשובות של ראשית הדרך המוטורית הירוקה היא ה-EV1 של GM, אותה GM שהחזיקה רוב השנים בהאמר השחור. המכונית היתה חשמלית לגמרי וגם מוצלחת, באופן יחסי. אבל היא נולדה תחת אונס, במסגרת ניסוי שכפתה מדינת קליפורניה על יצרניות הרכב לפתח מכוניות שאינן מזהמות. היצרניות, ובהן GM, לא היו מעוניינות להמשיך מיוזמתן לייצר מכוניות כאלה ושנים ספורות אחרי ראשית ייצורה של ה-EV1, נקראו כמעט כל המכוניות שיוצרו אל בית GM ונגרסו. הסרט "מי הרג את המכונית החשמלית" מתמקד ב-EV1.

טסלה רודסטר - המהפכה החשמלית - 2008-2012
התנאים הפוליטיים והכלכליים השתנו במהלך העשור הראשון של שנות האלפיים וחברת טכנולוגיה מעמק הסיליקון הקליפורני החליטה שהגיע הזמן למכונית חשמלית בייצור סדרתי. ולא סתם מכונית חשמלית: טסלה רודסטר לא נולדה להיות עירונית איטית עם טווח נסיעה מזערי. המכונית הזו היא מכונית ספורט אמיתית, שמבוססת על שלדת לוטוס והביצועים שלה הולמים את העיצוב הדרמאטי. הרודסטר יורדת מפס הייצור, אבל במקומה נולדת, ממש בימים אלה, מכונית הסאלון של טסלה, שנקראת "מודל S". המכונית הזו, כמובן, חשמלית לגמרי.

אין תמונה
טסלה רודסטר - חשמלית עם ביצועים מחשמלים

שברולט וולט - פרויקט שאפתני - 2010 והאלה
במטרה להביא את הבשורה החשמלית לציבור הרחב בחרו אנשי GM, אותם אלה שהחזיקו בהאמר, אותם אלו שפיתחו וגם גנזו את ה-EV1, להמציא מחדש את המכונית החשמלית. המכונית שנולדה, שברולט וולט, היא פרויקט שאפתני שנולד לפתור את אחת הבעיות המרכזיות של המכונית החשמלית: טווח הנסיעה המצומצם בשל הסוללות שלא סיפקו את הסחורה. הפתרון בוולט הוא מנוע בנזין נוסף שמטרתו היא לשמש גנרטור שיספק חשמל למנועים החשמליים שמניעים את המכונית. תחילת הדרך של הוולט היתה מעט צולעת, אבל לה ולטכנולוגיה שבה צפוי עתיד מזהיר.

שברולט וולט בישראל (צילום: נעם וינד)
שברולט וולט - חשמלית ללא מגבלת טווח |צילום: נעם וינד

>> מבחן דרכים שברולט וולט 

פיסקר קארמה - פאר, ביצועים ומצפון נקי - 2011 והלאה
הקארמה, שכמו טסלה מגיעה גם היא מקליפורניה, מזכירה את הוולט בטכנולוגיה שלה. ובכל זאת, הפעם נולדה מכונית ירוקה וידידותית לסביבה שגם בעלי הממון, חובבי היוקרה שהם גם בעלי מצפון סביבתי - יירצו להיראות בתוכה. היא עולה כמו מרצדס יקרה, מפוארת כמותה, משיגה ביצועים דומים, נראית מדהים ובסופו של דבר גם עולה בערך כמותה. וכל זאת - עוד לפני שציינו את הטכנולוגיה החלוצית.

מכונית חשמלית
פיסקר קארמה - פאר, ביצועים ותדמית ירוקה
 

>> הפיסקר קארמה הנוצצת של ג'סטין ביבר 

הכתבה התפרסמה לראשונה ב"מוטוקאר"
לקבלת גליון של מגזין "הגה" במתנה לחצו כאן