בניגוד לתדמית הבעייתית שלהם, חיים הכט מצא אתמול בתוכניתו "יצאת צדיק" לא מעט צדיקים בקרב הפאנצ'ר-מאכרים, אך עם זאת היו גם כאלה שהצליחו להצדיק את אותה סטיגמה בעייתית ואף להתעלות הרבה מעבר למה שניתן היה לדמיין.

אז איך תוכלו לוודא שהביקור הבא שלכם בפנצ'ריה לא יהיה כואב מדי לכיס ובה בעת לשמור על הבטיחות שלכם ושל היקרים לליבכם בחלק שלמעשה מהווה את הקשר היחידי של הרכב עם האספלט? השארו איתנו.

כמה כללים שכדאי להקפיד עליהם בכל ביקור אצל הפאנצ'ר-מאכר 
ממש כמו במקרה של אנשי שירות מתחומים רבים אחרים, מעט תשומת לב והקפדה על כמה כללים פשוטים יכולים לצמצם באופן כמעט מוחלט את האפשרות שיעבדו עליכם בגדול  או יבצעו עבודה חלקית.

בבואכם לפנצ'ריה רצוי שתעזבו לרגע את הסלולרי ואת העיסוקים האחרים ותתעניינו מקרוב, ככל האפשר, בכל בשלבי הבדיקה השונים של הגלגל על ידי עובד הפנצ'ריה. גם אם אינכם מכונאים מלידה פעולה שכזו תמנע באופן כמעט מוחלט את האפשרות מבעלי מקצוע לא ישרים למכור לכם סיפורים על נזקים ובעיות מעבר לאלה שבאמת היו בבואכם לפנצ'ריה.

מחליפה צמיג (צילום: Martin Pl÷b, Istock)
זה תמיד קורה ברגע הכי לא מתאים |צילום: Martin Pl÷b, Istock

רצוי להפגין ידע או לפחות להביע עניין בכל השלבים השונים ובוודאי שלא להתפאר בבורותכם המופלגת בתחום.

*  לאחר שהצמיגאי מדווח לכם מה הבעיה בקשו ממנו לראות אותה במו עיניכם.

תקרים, אפילו גדולים, ניתן לרוב לתקן בקלות ובצורה בטיחותית, אך יש לציין שפנצ'רים בדופן הצמיג אסורים לתיקון ומחייבים החלפה של הצמיג.

* אם טוענים בפניכם שהצמיגים יבשים וחייבים החלפה בקשו מהצמיגאי שיראה לכם במה מדובר. לידיעתכם על כל צמיג וצמיג מוטבע בדופן, לצד שלל נתונים כמו רוחב וחתך, גם תאריך היצור שלו. בדרך כלל צמיגים מאיכות טובה שעברו תנאי שימוש ממוצעים, כל עוד הסוליה שלהם תקינה, לא נוטים להתייבש בתוך פחות מ-4-3 שנים.

* במידה שהקביעה של איש המקצוע היא שהצמיגים שחוקים בקשו מהצמיגאי להראות לכם את מידת השחיקה. תקנות הרישוי טוענות שעומק החריצים המינימלי צריך להיות לפחות 2 מילימטרים. אנחנו, בכל מקרה, מחמירים יותר וממליצים גם להחליף צמיג שעומק חריציו באיזור ה-3 מילימטרים.

*  תיאורטית, ניתן להחליף רק צמיג אחד אבל במידה והצמיג השני על אותו הסרן הוא בן יותר מכמה חודשים (מקסימום שנה) או מסוג אחר רצוי מאוד שלא לקחת שום סיכונים ולהחליף שני צמיגים.

* במידה שהביקור בפנצ'ריה לא מסתכם בתיקון פנצ'ר ומחייב הוצאה גדולה כמו החלפת צמיגים יש להקפיד לסגור את מחיר ומפרט העבודה לפני הביצוע.

* בפנצ'ריות רבות נוהגים להפחיד את הלקוחות עם מחירונים רשמיים של יבואני צמיגים שונים. למרות שלכאורה נראה כי מדובר במסמך רשמי ואמין, מזה שנים התקבע בארץ מצב בו מחירונים אלה מציגים מחירי מחירון מנופחים אשר רחוקים מאוד ממחיר השוק האמיתי. אל תתרגשו מהנחה של 10-15 אחוזים ועד כמה שזה נשמע הזוי לרוב המחיר הריאלי וההוגן עומד על 30-35 אחוזים פחות ממחיר המחירון הרשמי. ניתן למצוא ברשת גם מספר אתרים בהם ניתן לקבל מושג על מחירים הגיוניים ואף לבצע בהם רכישה.

פנצ'ר (וידאו WMV: עדי רם)
רוצים שלא יעבדו עליכם? עקבו מקרוב אחר כל שלבי הבדיקה של הגלגל על ידי עובד הפנצ'ריה|וידאו WMV: עדי רם
צמיג (צילום: אודליה כהן)
אל תחסכו אבל גם אל תצאו פראיירים |צילום: אודליה כהן

* צמיגאים רבים יציעו לכם לחסוך כסף ולרכוש צמיגים זולים מתוצרת עלומה, לרוב מסין או ממדינות מזרח אירופה. למרות התמריץ הכספי הברור אנו ממליצים מאוד שלא להתפתות ולהקפיד לרכוש צמיגים מחברה ידועה. יש לזכור - צמיגים הם הקשר היחידי של הרכב עם הכביש ולמרות שכולם נראים דומים יכולת האחיזה באספלט והבלימה בעת חירום שונות באופן מהותי בין  צמיגים מאיכות לא ידועה לצמיגים שבפיתוחם הושקעו מיליוני דולרים על ידי חברות בעלות מוניטין מוכח. בנוסף יש לזכור כי מכיוון שמדובר בהשקעה הנפרסת על פני עשרות אלפי קילומטרים ושנים של שימוש, הבדל של כמה מאות שקלים הופך לזניח ביחס להבדל ברמת הבטיחות.     

* הנוהג המקובל הוא שמחיר הצמיג כולל ונטיל חדש, איזון והרכבה ללא תוספת מחיר.    

* מחיר ממוצע של תיקון תקר נע בין 35-50 שקלים כולל עבודה. זהו מחיר נמוך מאוד יחסית להיקף העבודה ובמידה וקיבלתם שירות טוב מקובל לתת לעובד תשר של בין 10-20 שקלים.     

* מחיר ממוצע ריאלי לצמיג של מותג מוכר למכונית משפחתית (כדוגמת מאזדה 3 אקטיב) עומד על בין 350-550 שקלים.

* למען שמירה על אורך חיים ארוך ככל האפשר של הצמיגים וחשוב מכך - למען שמירה על בטיחותכם, יש להקפיד לבדוק את לחץ האוויר בכל הגלגלים לפחות פעם בחודש.

צמיג (צילום: אודליה כהן)
לא כל הצמיגים אותו דבר - אל תתפשרו על גומי ממקור עלום |צילום: אודליה כהן

חיים הכט ממשיך לחפש אנשי מקצוע צדיקים. יצאת צדיק, שני ב-21:00, ערוץ 2

>> לכל כתבות mako בודק

>> מדריך:  ככה לא יעבדו עליכם במוסך

>> מדריך: איך לקנות רכב משומש מליסינג ולהישאר בחיים