פסלוני אוסקר (צילום: Jemal Countess, GettyImages IL)
לא פעם לכלי רכב יש תפקיד מרכזי לא פחות מלשחקנים בסרט|צילום: Jemal Countess, GettyImages IL
לא פחות מ-30 פסלונים מוזהבים חולקו הלילה בלוס אנג'לס בטקס האוסקר ה-84, 24 מהם ניתנו לזוכים בקטגוריות שנבחרו על ידי חברי האקדמיה ועוד 6 פרסים על הישגים מיוחדים לזוכים שנבחרו על ידי ועדה מקצועית.

מדי שנה, במקביל לפרסים המרכזיים שניתנים לסרט הטוב ביותר, לבמאי, לשחקן הראשי, לשחקנית ולהפקה מחולקים גם לא מעט פרסים קצת שוליים יותר כמו אוסקר האיפור, עריכת הסאונד, עיצוב התלבושות ועוד, אבל למרות שבסרטים רבים כלי רכב שונים תופסים תפקיד שלעיתים יש לו משמעות הרבה מעבר לכלי תחבורה אנשי ועדת פרס עדיין לא מצאו לנכון, לפחות בינתיים, להעניק פרסים למכוניות שהשתתפו בסרטים.

מבין הסרטים במהלך השנים שזכו בפרס היוקרתי היו לא מעט שמשכו צופים רבים דווקא בגלל המכוניות שבסרט. קבלו כמה מהסרטים הבולטים, זוכי האוסקר, שלא נשכח אותם בעיקר בזכות המכוניות שהופיעו בהם.

אין תמונה
עזבו אתכם, כן אוסקר, לא אוסקר-תביאו לנו את האסטון מרטין של גולדפינגר ואנו מבטיחים להיות בשקט

האביר האפל – 2008, בזכות הבאטפוד המפלצתי
"בין למבורגיני לטנק", מכנים אנשי סדרת סרטי באטמן בני העשור האחרון את ה"טאמבלר", אבל הכוכב המוטורי האמיתי של "האביר האפל", זוכה 2 פרסי אוסקר (שחקן משנה ועריכת סאונד) ומועמד לשישה נוספים, הוא ה"באטפוד", מעין אופנוע גמיש, חזק, בשרני וכוחני שיוצא מתוך הטאמבלר האימתני ומציל את באטמן מהג'וקר.

תלמה ולואיז – 1991, בזכות הקבריולה הקלאסית
זה מתחיל כמסע חופש של שתי חברות טובות, הופך לטרגדיה נוראית ונמשך אל הסוף הבלתי נמנע. הסביבה הקולנועית מלווה על ידי שתי שחקניות מצוינות, שיער מתנפנף, נופים אמריקאים פתוחים ופורד ת'נדרבירד קלאסית אחת שמלווה אותן לרע ולטוב. הסרט זכה באוסקר על התסריט והיה מועמד לשני פרסים נוספים.

בחזרה לעתיד – 1985, בזכות הדה-לוריאן הנדירה

דלוריאן
בניגוד לסרט, המכונית לא משהו
מייקל ג'יי פוקס המתוח וכריסטופר לויד ההזוי הם התפאורה למפגש של כל העולם עם אחת המכוניות המיוחדות והמסקרנות בהיסטוריה של העולם – הדה-לוריאן. ב"בחזרה לעתיד", שזכה בפרס האוסקר על עריכת הסאונד שלו (לא, ספילברג לא זכה על ההפקה), הדה-לוריאן הופכת חדשנית ומקורית עוד יותר מאשר במציאות. אגב, בסופו של דבר הדה-לוריאן קופצת לשנת 2015, אז מי יודע – אולי עוד נפגוש אותם שוב.

הקשר הצרפתי – 1971, בזכות המרדף עם הרכבת התחתית
ג'ין הקמן ורוי שיידר הם אנשי החוק האמריקאים הקשוחים והמפחידים שיעצרו את הפושעים הים-תיכוניים ואת עסקי הסמים שלהם. אבל רבים זוכרים את הסרט בעיקר בזכות המרדפים, ובעיקר – המרדף המותח אחרי הרכבת התחתית/עילית. הסרט זכה ללא פחות מחמישה פרסי אוסקר!

בוליט – 1968, בזכות נהג המירוצים השחקן, סטיב מקווין
סטיב מקווין היה שחקן קולנוע. סטיב מקווין היה נהג מירוצים. הסרט "בוליט" הוא אחד הסרטים הבולטים והזכורים לשילוב בין שתי היכולות הללו של סטיב מקווין. רבות מסצינות הנהיגה הקיצוניות בסרט לא בוצעו בידי פעלולנים, אלא בידי מקווין עצמו. לפני פטירתו ממחלה, אגב, ציין מקווין שהסיבה למותו הצפוי היא החשיפה הרבה לאזבסט, שאליו נחשף הן בסביבות הצילום והן בקריירת נהיגת המירוצים שלו. בוליט זכה באוסקר על העריכה שלו, והיה מועמד לפרס נוסף.



גולדפינגר – 1964, בזכות שון קונרי, בזכות האסטון-מרטין
גופתה המוזהבת והמעורטלת של ג'יל מאסטרסון, כמויות הזהב שנשפכות מול המצלמות, הבתים היפים, השחקנים והשחקניות היפהפיים והיפהפיות – ושון קונרי אחד ואסטון מרטין DB5 מרהיבת עין, מתכון שהרים את המותג "ג'יימס בונד" לגבהים. גולדפינגר זיכה את יוצריו באוסקר ראשון, על עריכת הסאונד.

זה עולם מטורף מטורף מטורף – 1963, בזכות המירוץ הבלתי נגמר
שיכור גוסס אחד וסדרה של מפורסמים תאבי בצע מביאים לאחד ממירוצי הכביש הארוכים בהיסטוריה של הקולנוע, אם לא הארוך שבהם. הסרט שהתווה את הדרך לסרטים מצליחים נוספים כמו "מיליונר מי שגומר ראשון" זכה בפרס האוסקר על עריכת הסאונד והיה מועמד לעוד חמישה פרסים.

>> עשרה סרטים שכל חולה הגה חייב לראות

הכתבה התפרסמה לראשונה ב"מוטוקאר"
לקבלת גליון של מגזין "הגה" במתנה לחצו כאן