מכוניות חדשות במגרש (צילום: נעם וינד)
שיא של כל הזמנים - למעלה מ-200 אלף מכוניות חדשות ב2010|צילום: נעם וינד

שנת 2010 הייתה שנת מבחן עבור שוק הרכב המקומי.
מצד אחד הייתה זו שנה של יציאה מהמשבר הכלכלי העולמי וחזרה לצמיחה. מצד שני, שיטת חישוב חדשה, ליניארית, יקרה באופן משמעותי את שווי השימוש החודשי למקבלי רכב צמוד מהעבודה ואיימה להוריד באופן משמעותי את מספר העובדים שיבחרו ברכב מהעבודה, ובכך למעשה להוריד את היקפי מכירות הרכב בישראל.

בזמן כתיבת שורות אלו טרם התפרסם הנתון הרשמי אך כבר כעת ידוע שיותר מ-200 אלף כלי רכב חדשים עלו השנה על כבישי ישראל - שיא של כל הזמנים.
המציאות הוכיחה שוב שעם ישראל אוהב מכוניות חדשות ומוכן לשלם לא מעט כדי להוריד ניילונים מהמושבים החדשים.

השנה לא הגיעו לארץ דגמים חדשים שכבשו את השוק בסערה והמכוניות הפופולריות בארץ נשארו אותן מכוניות כמו בשנה שלפני כן.
המהפכה החשמלית
, עליה אנו שומעים זמן לא קצר תתחיל לנסות לממש את ההבטחה ככל הנראה רק לקראת סוף 2011.

אין תמונה
תנופה מחודשת למותג אלפא

מבין יותר מ - 200 אלף מכוניות חדשות עלו על הכבישים. היו שהשפיעו על כל השוק, היו ששינו מגמות, אחרות חשפו אותנו לשינויים גלובליים או יצרו אופנות חדשות ואחדות אף עשו לנו את השנה. 

עשו עניין בשוק המקומי 

אי אפשר שלא לציין כמה מכוניות מעניינות מאוד שהגיעו לארץ אך לא זכו להכלל בדירוג הסופי שלנו:  

האלפא רומיאו ג'ולייטה היפהפייה, ששיווקה החל לאחרונה, שממשיכה את המגמה של האלפא מיטו ואת הרנסנס המחודש של אלפא בישראל.

האינפיניטי M, המחזקת את מותג היוקרה היפני עם מכונית סאלון מנהלים ראשונה שלו ומרשימה ביותר.

מאודי, הגיעה הA1
החדשה, המאפשרת לשים יד על מותג הפרימיום האופנתי במחיר שפוי.

ב.מ.וו, שנטשה את העיצובים השנויים במחלוקת של כריס בנגל והציגה את סדרה 5 החדשה, המותחת את גבולות האיכות בז'אנר כלפי מעלה.

היגואר XJ החדשה, שהחליפה את הXJ הקודמת אחרי 40 שנה והוכיחה שלהיות מכונית יוקרתית לא חייב להיות עניין משעמם ושבלוני.

נשארים ביוקרה. גם הפורשה קאיין החדשה בהחלט מציגה קפיצת מדרגה גדולה מהדגם הקודם ומעניקה יכולות כביש שלא מביישות את המותג ואפילו מציגות יכולות שטח מסוימות.
מרצדס SLS, המכונית היקרה בישראל וללא כל ספק חלום שהיינו מוכנים לשים את ידינו עליו, אפילו לכמה שעות, עם 571 כ"ס ודלתות שחף מרשימות. אגב, אם תהיתם, 2.4 מיליון שקלים והיא שלכם.

מהצד השני של סקאלת המחירים, בסיאט הוכיחו לנו שעם תמחור נכון ועיצוב סקסי, אפשר למכור גם לא מעט מכוניות לקהל צעיר ואופנתי, המתלהב ממרכב 3 דלתות סקסי, צבעים עזים, מערכת שמע קולנית, חלון בגג וג'נטים עם צמיגים נמוכים שבאים באיביזה שהוצעה במחירים נמוכים מ90 אלף שקלים.

סיטרואן C3 פיקאסו (צלם נעם וינד) (צילום: נעם וינד)
קופסא סקסית -סיטרואן C3 פיקאסו|צילום: נעם וינד

 סיטרואן C3 פיקאסו מראה שעם השיק הנכון, גם קופסא יכולה להיות סקסית ובטח שימושית, עם תא נוסעים וחלל הטענה מפתיעים, במחיר של פחות מ100 אלף שקלים. אם היה לה גיר אוטומטי, ללא ספק היתה הופכת ללהיט ונכנסת לרשימה הסופית שלנו.

יונדאי ix35  ובן דודו התואם, קיה ספורטאז' החדשים, באים לכאן להמשיך את ההצלחה של היונדאי טוסון, לנגוס בניסאן קשקאי ולהוות אופציה מעניינת במקום משפחתית-מנהלים.
הונדה CRZ, ההיברידית היפהפיה, שמלבד עיצובה עוצר הנשימה, מתיימרת להוכיח שאפשר להיות גם ירוקה, גם סקסית מאוד ואפילו מרגשת בנהיגה.

וולוו S60 החדשה (צילום: נעם וינד)
S60 - וולוו אחרת|צילום: נעם וינד

רנו מגאן ספורט היא עוד הוכחה שרצוי לתת לאנשי מחלקת הספורט של רנו את הפיקוד על כל דגמי החברה. מדובר בעוד מכונית מדהימה המשלבת עדכוני עיצוב שהפכו אותה למרשימה ויכולות ניהוג מצויינות, שקשה להבין מדוע אינן נמצאות בכל דגמי החברה הצרפתית.

וולוו S60 החדשה נחתה כאן לקראת סוף השנה והציגה וולוו אחרת מזאת שהכרנו, צעירה, דינמית ופונה לנהג.

שניה לפני החמישיה הפותחת אנחנו חייבים לציין שתי מכוניות חביבות כשלעצמן ששכללו את דרכי המכירה של כלי רכב חדשים לרמות חדשות בישראל.

אין תמונה
מעל 200 יחידות נמכרו ברכישה מקוונת באינטרנט - ניסאן ג'וק

אחרי שהתרגלנו כבר לימי המכירות המיוחדים, ואפילו לזה שאפשר לקנות מכונית בסופר, ניסאן מכרה מעל 200 יחידות של הג'וק, הקרוס-אובר הקומפקטי והמעוצב, באינטרנט, בשבוע בלבד, מבלי שהיו מכוניות בארץ כך שהרוכשים לא יכלו לגעת, לבחון את המרחב הפנימי והשימושיות או לשבת בהן לפני שקנו.

סיטרואן, מצידה, מכרה 16 יחידות של הDS3  במכירה פומבית, בתוך שעה וחצי. הDS3, הסופר מיני היוקרתית המבוססת על הC3 , מגיעה באין ספור שילובים של צבעים ואביזרים, כך שכמעט אין מכונית הדומה לרעותה.

החמישיה הפותחת של ישראל 2010 

ועכשיו אחרי כל ההקדמה הזו, קבלו, מבין אותן יותר מ- 200 אלף יחידות שעלו על כבישי הארץ, את נבחרות השנה שלנו:

במקום החמישי, לכבוד חגיגות ה-40 שנה להולדת משפחת הZ, סוף סוף היא מגיעה לארץ בדורה השישי -  הניסאן 370Z, מכונית ספורט כמו שמכונית ספורט צריכה להיות, עם מנוע חזק, הנעה אחורית, עיצוב קופה שובה לב ולא פחות חשוב: אמינות יפנית.

אין תמונה
ניסאן Z 370 - כזאת אנחנו רוצים

במקום הרביעי, אנחנו לא יכולים להתאפק, עוד מכונית ספורט, הפעם קטנה ועממית יותר ולצערנו לא מספיק זולה – ה500 אברת'.

הגרסה הספורטיבית למכונית הרטרו היפהפיה של פיאט, שהוסיפה את הפלפל שחסר בדגם הרגיל הכולל עדכוני עיצוב שהפכו את ה500 ממכונית שהצטיירה בארץ כנשית, למכונית גברית ומסוקסת.
אמנם בתא המנוע נמצאת יחידת הנעה עם 135 כ"ס בלבד, אבל המנוע השש לטורים גבוהים, המרכב הקצר, ההגה החד, המשקל הקל, המתלים הסופר-קשיחים והגיר הידני מביאים לנו מכונית קטנה וחמה, כמו פעם. ישירה, מתנהגת וכזאת שגורמת לך לחייך ללא הפסקה.

אין תמונה
500 אברת' - קטנה וחמה כמו פעם

במקום השלישי, לאחר הרבה מהמורות בדרך, ברבעון השלישי של השנה הגיעה אלינו הנציגה הראשונה מהרפובליקה העממית – הMG, מבית ענקית הרכב הסינית SAIC.

למרות תדמית לא איכותית בדרך כלל שמלווה מוצרים שכתוב עליהם "מייד אין צ'יינה", הMG מפתיעה לטובה. המתחרות הישירות, אמנם מכוניות המנהלים מבית טויוטה ומאזדה עדיפות ממנה, אבל הMG היא מכונית שלמה שחפה ממחלות ילדות קשות, בנויה היטב ומספקת הוכחה למי שיש לו ספקות שלא יעבור זמן רב עד שהיצרנים הסינים יהפכו לשחקן משמעותי בשוק הרכב הישראלי.

MG SAIC (צילום: נעם וינד)
MG 550 - הפתעה מסין |צילום: נעם וינד

קרב איתנים ניטש על המקום הראשון

מראש אנחנו מבהירים, מדובר במכוניות שהשפיעו יותר מכל האחרות על שוק הרכב בישראל 2010 ולא אלו שהפגינו פסגה טכנולוגית או חדשנות יוצאת דופן.

במקום השני - היונדאי i30CW. אמנם, הi30  הגיעה לארץ כבר ב- 2008, ודגם הסטיישן, הCW הגיע בשלהי 2009 בעקבות תחילת שיווק גרסת הסטיישן של הפורד פוקוס, אבל, שנת 2010 היתה לא כל ספק השנה של יונדאי.
יונדאי החלה לנשוף בעורפה של מאזדה לאחר שזו נהנתה במשך יותר מעשור מבדידות משוועת בצמרת.

בסיכומה של השנה, מאזדה עדיין נמצאת בראש, אך המרחק בינה לבין יונדאי קטן מאי פעם ועומד על סביב ה - 1,000 מכוניות, כל השנה.
אמנם לזכותה של יונדאי מגוון דגמים רחב יותר, אך הדגם שעשה את השנה הוא הi30CW, שאפשר, בשווי שימוש משפחתי, לקבל מכונית מרווחת עם חלל מטען מרשים שמאפשר לדחוס לתוכו, בלי בעיה, את עגלות הילדים שתפחו בשנים האחרונות למימדים מפלצתיים, את האופניים של עובד ההייטק חובב האתגרים ועוד קצת חפצים.

בנוסף, הCW הצליחה לחזיר לאופנה, בזכות עיצוב צעיר, את תצורת הסטיישן השימושית, שבמשך שנים היתה מזוהה עם מגזר המתנחלים, וקשה היה להאמין שצעירים מעודכנים היו מוכנים להיתפס באחת שכזאת.

אין תמונה
יונדאי i30CW - שימושיות שכבשה את השוק

במקום הראשון, אתם יושבים? המכונית של ישראל 2010 מגיעה אלינו מתת היבשת ההודית. קבלו את נבחרת השנה שלנו, המכונית הזולה בישראל, סוזוקי אלטו.

האלטו מגיעה בתצורת 5 דלתות ומצוידת במנוע שלושה צילינדרים בנפח ליטר אחד, המפיק 68 כ"ס, עם תיבת הילוכים ידנית (הגרסה האוטומטית יקרה בהרבה), ארבע כריות אוויר, מערכת בקרת יציבות, מחשב דרך ואפילו רדיו דיסק מקורי.
לא מדובר בפסגה מוטורית, בשום צורה שהיא, אבל עיצוב נאה וצעיר יכולות עירוניות לא רעות, אמינות סבירה המאפיינת את דגמי סוזוקי ובעיקר תג מחיר של 59,650 שקלים, סכום שבשנים האחרונות לא אפשר לרכוש שום דבר לבד ממכונית משומשת היטב, בת כמה שנים, מליסינג, אפשר ליותר ויותר אנשים להגשים את החלום של  מכונית חדשה.

מעבר להצלחה הנקודתית של האלטו, הקטנטונת של סוזוקי משכה את כל נישת המכוניות הקטנות כלפי מטה וגרמה ליותר ויותר יבואניות להוריד את המחירים אותם הן דורשות על המכוניות שלהם.

אין תמונה
סוזוקי אלטו - מכונית חדשה במחיר חסר תקדים

האלטו, במשך קרוב לשנה, למרות הוזלות המחירים של המתחרים, שמרה על פער משמעותי עם מחיר אטרקטיבי שאף אחד לא הצליח להתקרב אליו ורק כעת לקראת סוף השנה התבשרנו על הצטרפותה של הסיטרואן C1 למועדון הקטנות והזולות, במחיר של 65 אלף שקלים, או 60 אלף שקל למנויי עיתון שפעם היה הגדול במדינה.

פריצת הדרך של האלטו ותקנות המיסוי הירוק, עוררו את שוק הקטנות וכעת, עם מחירים נמוכים בעבר, לאחר שכמעט נעלמו ממפת התחבורה המקומית בעשור הליסינג החולף, הן שוב תופסות את המקום המגיע להן.

 

>> מכונית השנה באירופה
>> נבחרות השנה של מגזין "טופ גיר" ושלישיית מנחי התוכנית
>> האירוע המוטורי של השנה בישראל: "טופ גיר" מצלמים פרק בארץ הקודש