מה תדירות הביקורים שלכם בתחנות דלק? גבוהה? נמוכה? האם המכונית שלכם חסכונית מספיק לדעתכם או שאתם מתניעים על רכב שטח או יוקרה צמא במיוחד, ומצדכם שמחבקי העצים יתפוצצו, יחד עם הפלוס בחשבון הבנק שלכם?
החשיבות הגוברת של נתוני צריכת הדלק
בשנים האחרונות יצרניות הרכב, כמו גם קהל הלקוחות, מייחסים, בין מכלול הפרמטרים, חשיבות הולכת וגוברת לנתוני צריכת הדלק.
יצרניות הרכב גיבשו גישות שונות לחסכון בצריכת הדלק. חלקם עשו זאת ע"י שילוב יחידות חשמליות ושיווק מכוניות היברידיות, אחרים ע"י הקטנת נפח המנועים ושימוש במערכות מתוחכמות המגדילות את נצולת המנוע, ובאירופה נפוץ במיוחד שימוש במנועי דיזל שהגיעו בשנים האחרונות לביצועים המשתווים לשל אלה של מנועי בנזין בנפח דומה, תוך כדי שהם צורכים הרבה פחות דלק.
קונצרן פולקסווגן השיק לפני קצת יותר משנה את סדרת BlueMotion, המשלבת מנועי דיזל מסילה משותפת שתוכננו במיוחד לחסכון, יחד עם מערכות לכיבוי אוטומטי. דגמי הסדרה מציגים נתוני צריכת דלק רשמיים מרשימים במיוחד, אפילו מול מכוניות היברידיות ומכוניות של מותגים אחרים מסדרות השמות דגש על חיסכון.
מלונדון לגרמניה ובחזרה על מיכל אחד
לפני כחצי שנה, שני עיתונאי רכב בריטיים החליטו לבחון את הצהרות היצרנים ויצאו עם מכונית ב.מ.וו 320 מסדרת EfficientDynamics ופולקסווגן פאסאט Blue Motion במטרה לנסוע מלונדון אל מטות פולקסווגן וב.מ.וו בגרמניה, ובחזרה לאנגליה, על מיכל דלק אחד.מדובר במרחקים של מעל ל-1700 ק"מ!
בסיום מסע מפרך, הבימר עצרה מרחק לא גדול מקו הסיום, אחרי יותר מ- 1600 ק"מ, כשמיכל הדלק בן 60 הליטרים התרוקן, ואילו הפאסאט עם מנוע ה BlueMotionהמפיק 105 כ"ס, שלרשותה עמד מיכל דלק גדול יותר, סיימה את המסע בקלות, מה שעורר לגאווין קונוויי, העיתונאי שנהג בה, את התיאבון להגיע להישג שלא ישכח במהרה – שיא שירשם בספר השיאים של גינס בנסיעה למרחק הארוך ביותר בין תדלוקים במכונית סדרתית.
זה הזמן לשיא גינס
הרף אליו קונוויי והפאסאט היו צריכים להגיע היה בהחלט גבוה. הוא הושג בשנת 2009 ע"י פורד פיוז'ן היברידית (הגרסה האמריקאית של המונדאו) ועמד על 2,327 ק"מ שננהגו בכבישים ציבוריים באיזור וושינגטון, בירת ארה"ב.
בנוסף, כדי שהשיא יקבל משנה תוקף, המבחן לא יכול היה להיעשות במסלול סגור בתנאי מעבדה אלא רק בכבישים ציבוריים הפתוחים לקהל הרחב, בהם התנועה זורמת (או לא...) כסדרה.
בתכנון המסלול, קונוויי והצוות התומך של פולקסווגן ניסו לבחור בעיקר מסלולים בין עירוניים, אך כמובן לא יכלו להמנע מכמה דרכים עירוניות.
לזכותה של הפאסאט נזקף מנגנון ה"עצור וסע" המכבה את המנוע ומשפיע לטובה על נתוני צריכת הדלק בדרך עירונית משופעת רמזורים.
יוצאים לדרך עם רגל קלה על הדוושה
המסע נמשך כשלושה ימים, ממיידסטון באנגליה ועד שנגמר הדלק בקרבת קאלה שבצרפת – מרחק של 2457 קילומטרים מנקודות הזינוק(!), כשתצרוכת הדלק הממוצעת שהושגה עמדה על 31.8 קילומטרים לליטר,שנאמר "קצת" יותר טוב מאשר בSUV גדול מימדים, אבל גם מדהים ביחס לתצרוכת הדלק של מכוניות קטנטנות.כדי להגיע להישג זה, קונוויי נעזר, לבד מרגל קלה על דוושת הגז, גם ברכב ליווי של איגוד הנהגים האנגלי (AA) ונווט שסייע באיתור הדרכים העדיפות לנהיגה חסכונית.
אגב, פולקסווגן אמנם תוכל לנצל את ההישג למנת יחסי ציבור גדושה אך בעת שקנוויי התגלגל על כבישי אנגליה וצרפת בפאסאט מהדור השישי, כמה מאות קילומטרים משם, בתערוכת המכוניות בפריז, נחשף הדור החדש (ליתר דיוק, מחודש) השביעי של הפאסאט, שאמור להציג,בין היתר, גם נתוני צריכת דלק משופרים.
צפו: גם החבר'ה של טופ גיר מנסים לחסוך בדלק