טויוטה חשפה אתמול פרטים ראשונים בקשר לאב הטיפוס שלה למכונית תא דלק שיוצג בתערוכת טוקיו בתחילת דצמבר לקראת, כך על פי טויוטה, תחילתו של יצור סדרתי בעוד כשלוש שנים, בשנת 2015.
יש להתייחס להצהרה הזאת ברצינות גמורה כי בדרך כלל כשיצרנית רכב בסדר גודל כזה ועם רקורד כמו של טויוטה מצהירה על תאריך יעד להשקת מכונית היא לא תרשה לעצמה לא לעמוד בו.
מכונית תא דלק היא למעשה מכונית עם מנוע חשמלי, אך בניגוד למכוניות החשמליות המוכרות היום את האנרגיה להפעלת המנוע מכונית תא הדלק לא מקבלת מסוללה הנטענת ממקור אנרגיה חיצוני או במילים אחרות תחנת כוח מזהמת אלא על ידי תהליך פנימי, ללא כל פליטת מזהמים, של ערבוב של מימן וחמצן שיוצר כוח חשמלי.
למרות שכבר לפני לא מעט שנים יצרניות רכב החלו לפתח ואף הציגו אבות טיפוס נוסעים בטכנולוגיה זו, משהו נתקע בדרך להפיכת הטכנולוגיה למוצר בעלות מתקבלת על הדעת שיכולה להגיע למכוניות ביצור המוני ועל פי ההערכות, לפחות עד לאחרונה, נראה היה כי יעבור עוד זמן רב עד שהטכנולוגיה הזו תהפוך לכזו שניתן לשלב במכוניות ביצור סדרתי.
מכונית תא דלק ביצור סדרתי בעוד 3 שנים
טויוטה אמנם המציאה את המכוניות ההיברידיות והקפידה להתהדר בתדמית ירוקה אך עד כה נראה היה כי החברה לא מיהרה להצטרף לעידן החשמלי כנראה בעקבות בעייתיות טווח הסוללה או משום שמהנדסי החברה בעצם ידעו כי הם קרובים לדבר הבא.
מבחוץ ה-FCV-R מזכיר בצורתו ובמימדיו את הדור הנוכחי של הפריוס ההיברידית ולמעט פרונט מעט עתידני קשה לנחש שמתחת למעטפת נמצאת טכנולוגיה מהפכנית שעשויה לשנות את עולם הרכב.
טויוטה מציינת שעל אף הצורך במיכל מימן גדול למדי ה-FCV-R מציג שימושיות משפחתית רגילה עם מקום לארבעה מבוגרים ולמטען. בחברה מסבירים שהמרחב הפנימי הושג הודות למיקום מיכל המימן וחלק מהמערכת המפיקה ממנו אנרגיה חשמלית מתחת לרצפת תא הנוסעים.
בטויוטה לא מספקים פרטים רבים נוספים כמו למשל הספק המנוע וביצועים אך מציינים שלמכונית תא הדלק יהיה טווח נסיעה של כ-700 קילומטרים - טוב בהרבה משל כל החשמליות מונעות הסוללה.
אחד הפרטים החשובים ביותר שטרם נחשפו הוא תג המחיר שיוצמד למכונית תא הדלק אשר יקבע האם מדובר במפגן טכנולוגי במחיר מופקע או במכונית שעשויה לחולל מהפכה.
>> ובינתיים עתיד קצת יותר קרוב: החשמלית של בטר פלייס במבחן