גם מי שלא מחשיב את עצמו כמחבק עצים, כזה שהשמירה על הסביבה נמצאת תמיד בראש מעייניו, מבין את הצורך שהאוויר שאנו נושמים יהיה נקי יותר.
בשנים האחרונות זה כבר ברור שלא ניתן יהיה להמשיך לחיות כאן על הכדור בצורה נורמלית עוד הרבה זמן מבלי לעשות משהו קיצוני.
אחת הבעיות הקשות הם אותם מיליוני צינורות מפלט של כלי הרכב הפולטים כמויות אדירות של זיהום בריכוזי האוכלוסין.
אחרי הזנחה של הנושא במשך כל המאה הקודמת, בשנים האחרונות עושה רושם שיצרניות הרכב משקיעות מאמצים גדולים כדי להגיע להפחתה ככל האפשר של הנזק הסביבתי הנפלט מהמכוניות.
עד שיגיעו להנעה חשמלית יעילה מספיק נראה שהשימוש בהנעה ההיברידית שטויוטה דוגלת בה כבר למעלה מעשור הוא הפתרון הירוק והשימושי ביותר. האמנם?
המיצוב ירוק. והמציאות?
אין ספק שטויוטה הצליח למצב את ההנעה ההיברידית ובעיקר את דגם הפריוס כסמל ותו תקן עבור אותם אנשים שהסביבה חשובה להם או לפחות רוצים להצטייר ככאלו. סלברטאים עם מודעות מיהרו, בנוסף לצי מכוניות הפאר שלהם, להצטייד בפריוס ולנופף בזה ש"אכפת להם מהסביבה".
במקביל, כבר זמן רב נשמעות טענות שעם כל הכבוד לפליטת המזהמים המופחתת שיוצאת מצינור האגזוז של הפריוס ההיברידית, במעגל החיים המלא שלה, החל מכריית המחצבים לייצור המצברים שלה דרך תהליך הייצור של המערכות הייחודיות שלה ועד למחזורה בערוב ימיה היא גורמת ליותר נזק סביבתי מאשר זה של מכונית קונבנציונאלית.
הטענות שזכו למספר רב של פרסומים במהלך השנים ברחבי הרשת זכו אתמול לחיזוק ממקום בלתי צפוי - דו"ח פנימי של החטיבה האמריקאית של טויוטה שהגיע לאתר האינטרנט הגדול "אוטומוטיב ניוז".
על פי הדו"ח, שבחן את החותמת הסביבתית שמשאירה הפריוס במעגל החיים המלא שלה, למרות שמבחינת יעילות בצריכת דלק ופליטת מזהמים לפריוס היה יתרון על מרבית מתחרותיה, בשקלול הכולל הפריוס זכתה לציון מתחת לממוצע בכל חמשת הקטגוריות הקשורות לייצור החומרים בתהליך.
בגלל הציונים הנמוכים להם זכה תהליך היצור, בטויוטה הודיעו שהחברה כבר שוקדת על בחינה מחדש של שמונה דגמים בשוק היפני, הכוללים את הפריוס. טויוטה מקווה לפתח תהליך ייצור חדש שבסופו של דבר ישנה את המצב הקיים היום, וגם תהליך הייצור של הפריוס יהפוך לירוק.
>> פריוס הופכת למשפחה
>> יותר ירוקה: לקחנו את הרנו פלואנס ZE, החשמלית של שי אגסי, לנסיעת מבחן